Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:01:54 GMT

غربالگری امنیت روانی جنین و مادر را به خطر می‌اندازد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۶۹۶۶

غربالگری امنیت روانی جنین و مادر را به خطر می‌اندازد

اقدس وکیلی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره آزمایش‌های غربالگری مادران باردار اظهار داشت: از چندین سال قبل قرار بر این شد که رابطان بهداشت، ماما و هر کسی که مسؤولیت کنترل یک خانم باردار را به عهده می‌گیرد، مادر باردار را از تست‌های غربالگری آگاه و به او آموزش دهد.

متخصص زنان و زایمان افزود: این پیگیری تا حدی بود که اگر مادر باردار توجیه نشود و بچه‌ای با نقص‌هایی که مجوز سقط دارند به دنیا بیاورد، رابط بهداشت، بهورز‌ و پزشک محکوم شناخته می‌شوند، این موضوع به صورت ضمنی به معنی اجبار آزمایش غربالگری ا‌ست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مردم در برابر اجبار آزمایش‌های غربالگری ۳ نوع واکنش دارند، گفت: عده‌ای می‌گویند هزینه آزمایش را نداریم و انجام نمی‌دهند، گروه دیگر این عقیده را دارند که آزمایش را به‌ طور کامل انجام دهند در صورت نیاز سقط هم می‌کنند و عقیده گروه آخر این است که می‌گویند ما می‌خواهیم بدانیم جنین مشکلی دارد یا نه ولی به فکر سقط نیستند، که البته تعداد این گروه کم است.

وکیلی با اشاره به مشکلات مربوط به اجبار آزمایش غربالگری بیان کرد: روند تست‌های غربالگری آسیب‌های روحی و روانی بسیاری را به مادران وارد می‌کند، استرسی که با کوچک‌ترین شک به مادر وارد می‌شود، استرس زیادی است و هزینه این آزمایش‌ها به قدری است که حتی عده‌ای برای پرداخت هزینه آن مجبور به فروش ملزومات زندگی خود هستند.

متخصص زنان و زایمان  با اشاره به اینکه مقدار ریسک در آزمایش غربالگری ۱.۲۵۰ است یعنی وقتی جواب آزمایش کمتر از ۱.۲۵۰ باشد ما می‌توانیم به مراحل بعدی برسیم و مشکلی نیست، عنوان کرد: نظر ما این است که اجبار از انجام این آزمایش برداشته شود و انجام آن به خواست خود مادر باشد و کسی که مسؤولیت این آزمایش را قبول می‌کند باید تخصص و آرامش این کار را داشته باشد تا بتواند بیمار را توجیه کند و بیمار بتواند تصمیم بگیرد و توجیه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما با این آزمایش تشخیص می‌دهیم که چند درصد از نوزادانی که قرار است به دنیا بیایند، ریسک بالا دارند، در هر صورت این آزمایش‌های غربالگری هیچ کدام جنبه درمانی ندارد و تنها کارکرد آن‌ها تشخیصی است و این طور نیست که با اجباری نشدن آن مردم را از درمان محروم کردیم، بلکه غربالگری می‌کنیم تا بچه‌های سالم‌تری به دنیا بیایند و بچه‌های ناسالم از بین بروند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ح۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: متخصص زنان و زایمان غربالگری بارداری مادران باردار سونوگرافی بارداری سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۶۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی

به گزارش خبرگزاری مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

کد خبر 6091919 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • انجام بیش از ۳۰۰ هزار آزمایش کلرسنجی توسط شرکت آبفای یزد