Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

زمان پایان فاز اول آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا/ این هفته ۱۴ داوطلب دیگر واکسن دریافت می‌کنند

حسینی مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره واکسن کرونای ایرانی «کوو ایران برکت» اظهار کرد: ۲۱  نفر تاکنون واکسن کرونای «کوو ایران برکت» را دریافت کرده‌اند که فاز یک مطالعه بالینی آن از نهم دی ۱۳۹۹ آغاز شد و تزریق دوم ۷ نفر از دریافت کنندگان واکسن انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: امروز تمام داده های مربوط به تزریق واکسن کوو ایران برکت به ۲۱ نفر را به کمیته پایش ارسال می کنیم و امیدواریم تاییدیه های لازم صادر شود و در این صورت تزریق واکسن برای ۱۴ نفر دیگر در این هفته انجام می‌شود.

حسینی درباره عوارض واکسن «کوو ایران برکت» بیان کرد: عارضه های تزریق واکسن ۴ درجه دارند و آستانه ای که برای فاز نخست واکسن کوو ایران برکت تعیین شده این است که بیش از ۱۵ درصد عارضه درجه سه در دریافت کنندگان واکسن رخ ندهد و تاکنون عارضه های درجه یک و معمول واکسیناسیون از قبیل درد، قرمزی محل تزریق و تب بوده در دریافت کنندگان واکسن گزارش شده است.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران  با اشاره به زمان پایان فاز یک واکسن کرونا بیان کرد: امیدواریم فاز یک تست انسانی واکسن کوو ایران برکت تا ۱۰ اسفند ماه به پایان برسد؛ باید توجه داشت که پایان فاز یک واکسن کرونا کوو ایران برکت ۲۸ روز بعد از تزریق به نفر پنجاه و ششم است و بعد از آن اطلاعات به وزارت بهداشت ارسال می‌شود.

خرید واکسن کرونا از ۴ منبع خارجی/ کدام واکسن‌های خارجی وارد ایران می‌شود؟

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اخباری مبنی بر تایید واکسن‌های خارجی کرونا برای ورود به کشور اظهار کرد: واکسن‌هایی که تا به امروز مجوز مصرف اضطراری دریافت کردند و به نوعی وارد فاز استفاده زودهنگام شده‌اند به جز واکسن‌هایی که از مبدا آمریکا و انگلیس باشند، در سازمان غذا و دارو مدارک و شواهد و مستنداتشان در دست بررسی است و به تدریج مواردی که مورد تایید قرار بگیرند یا استفاده از آن‌ها مجوز اضطراری را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند توسط سازمان غذا و دارو اطلاع رسانی‌ خواهند شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به منابع واکسن‌های کرونای وارداتی گفت: این واکسن‌ها از مبدا اروپا، روسیه، هند و چین هستند و در روز‌های آتی انشالله به تدریج هر کدام از آن‌ها که مجوز دریافت کنند، به اطلاع مردم خواهند رسید.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد و روند بررسی واکسن های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و... کماکان ادامه دارد.

آخرین وضعیت جسمانی پیشکسوت فوتبال/ ابتلای انصاریان به کرونای انگلیسی اشتباه خبری بود

محمدرضا هاشمیان پزشک معالج علی انصاریان درباره آخرین وضعیت جسمانی علی انصاریان که به کرونا مبتلا شده است، گفت: انصاریان هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و وابسته به اکسیژن غیر تهاجمی است.

هاشمیان ادامه داد: با توجه به اینکه درگیری ریه‌های این پیشکسوت فوتبال ۸۵ درصد است، امیدوارم به تهویه مکانیکی نیاز پیدا نکنند.

او در ادامه درباره اخباری مبنی بر درگیری انصاریان با ویروس جهش یافته کرونا، افزود: من هیچ صحبتی در این باره نکرده ام و ابتلای بیمار به کرونای جهش یافته را تکذیب می‌کنم. به صورت کلی اظهار نظر در این گونه مسائل مربوط به ویروس شناسان است.

پزشک معالج انصاریان گفت: ابتلای انصاریان به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی صرفا یک حاشیه یا اشتباه خبری بود.

هاشمیان اضافه کرد: انصاریان تاکنون با ویروس کرونا خوب مبارزه کرده است.

غربالگری جنین حق زنان ایران است/ ژنوم ایرانیان به خارج ارسال نمی‌شود

وضوع غربالگری جنین چند وقتی است در مجلس مطرح شده است و برخی معتقد هستند که غربالگری جنین اجباری بوده است و باید این اجبار برداشته شود و برخی هم اعتقاد به حذف غربالگری دارند و در تلاش هستند که این روش تشخیصی یا حمایت های ملی و پوشش بیمه ای آن حذف شود، به همین دلیل برای بررسی بیشتر موضوع غربالگری جنین و پیامدهای حذف آن  با مرضیه وحید دستجردی به عنوان تنها وزیر بهداشت زن در ایران که خود متخصص زنان و زایمان است، گفت‌وگو کردیم.

در اینجا شرح گفت و گوی خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان با وزیر اسبق بهداشت را درباره غربالگری جنین بخوانید.

شناسایی هفتمین مورد کرونای جهش یافته در کشور/ نگران خیز بیماری در گلستان و گیلان هستیم

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: در ثبت واکسن کرونا، چهار منبع مهم جهان پیگیری می شود که یک منبع اروپایی است، یک منبع معتبر در کشور چین و یک سازنده در کشور روسیه و همچنین دو شرکت تولید کننده در کشور هندوستان هستند.

او افزود: خوشبختانه پرونده ها رسیدگی شده و کار  رو به اتمام است. این اقدامات علاوه بر آنچه که در سبد کواکس سازمان بهداشت جهانی است، انجام می‌شود. امیدواریم به زودی بتوانیم اولین محموله ها برای واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر را وارد کشور کنیم.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه در زمینه ساخت داخل هم واکسنی که در انستیتو پاستور با انتقال دانش فنی کشور کوبا پیگیری می‌کردیم، به نهایت رسیده است. مجموعه‌ای دیگر از بخش خصوصی برای ساخت یک واکسن مشترک با یکی از کمپانی‌های آسیایی نیز داریم که پیشرفت آن را هم به زودی اعلام می‌کنیم. کار کارآزمایی بالینی در زمینه واکسن مجموعه برکت در حال پیشرفت است.

او ادامه داد: انستیتو رازی اجازه تست بالینی واکسن خود را گرفته و به زودی این اقدام هم شروع خواهد شد. مجموعه دیگری هم در کشور داریم که امیدواریم تا هفته آینده بتواند برای کارآزمایی بالینی اجازه لازم را اخذ کند.

نمکی تصریح کرد: موارد فوتی مان در استان‌های شمالی باز هم رقم‌های غیرقابل قبولی است؛ در استان گلستان و گیلان باز هم نگران خیز بیماری هستیم، اگرچه همکاران ما با همیاری منسجم تلاش بی وقفه دارند.

واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه مجوز مصرف اضطراری در ایران گرفت

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد.

او افزود: روند بررسی واکسن های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و ... کماکان ادامه دارد.

افزایش آمار کرونا در رده‌های سنی ۱۸ تا ۲۵ سال

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: موارد کرونا به خصوص در اکثر رده‌های سنی بالاتر که این بیماری قبلا در آن‌ها شایع بوده کاهش پیدا کرده است.

او افزود: در رده های سنی ۱۸ سال تا ۲۵ سال شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا هستیم، کودکان و نوجوانان و مابقی افراد تا رده سنی ۴۰ سال معمولا کم علامت بوده، اما انتشار کننده سریع بیماری هستند.

حریرچی تصریح کرد: برای تعطیلات ۲۲ بهمن حتما در شهر‌های زرد زیارتی و سیاحتی منع رفت و آمد افراد پیشنهاد شده است، در تعطیلات پیش رو و آینده برای کسانی که قصد مسافرت به خارج از کشور دارند محدودیت جدی در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: برای ورود افراد به خارج از کشور به خصوص در جوامعی که تغییر جهش ویروس انجام شده مصوب کرده ایم تا آن‌ها به هزینه خودشان ۱۴ روز در خانه قرنطینه بمانند و دو بار تست کرونا دهند.

امسال در عمل برای دارو ارزی نگرفتیم/ ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن کرونا داریم

سید حیدر محمدی مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ شرکت فعال در حوزه بیوتکنولوژی داریم و این صنعت در کشور نوظهور است. شیوع کرونا در کشور علی‌رغم تمام آسیب‌ها برای حوزه بیوتکنولوژی فرصت مناسبی بود و یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه به زودی وارد فاز یک کارآزمایی بالینی واکسن کرونا خواهد شد.

محمدی بیان کرد: ما در حوزه خون و مشتقات آن ۱۱ مرکز جمع آوری پلاسما داریم و یک پالایشگاه خون در حال تاسیس است که یکی از آرزو‌های ما بوده، چرا که فرآورده‌های خونی را از طریق ارسال پلاسما تامین می‌کنیم. اخیرا یک شرکت دانش بنیان تولید IV Ig و آلبومین را شروع کرده و در پروتئین نوترکیب شرایط خوبی داریم که به زودی مشکل ورود به فهرست این دارو‌ها حل خواهد شد. امیدواریم با حمایت وزارت بهداشت بتوانیم از استعداد‌های این حوزه استفاده بهتری داشته باشیم.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: فعالیت زیادی در حوزه بیوتکنولوژی جهت تولید واکسن صورت گرفته است و ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن کرونا هستند، ۳ شرکت تولید واکسن در فاز آزمایشگاهی را آغاز کرده اند و ۲ شرکت وارد فاز بالینی شده اند. همچنین واکسن آنفلوانزای داخلی سال آینده وارد بازار خواهد شد.

اپلیکیشن تیتک بهترین راه برای یافتن انسولین قلمی

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه انسولین قلمی، به صورت مستمر و با تعداد محدود، اما روزانه، به داروخانه‌های منتخب و دولتی توزیع می‌شود، اظهار کرد: با ثبت نسخه در سامانه تیتک هر بیمار تنها به اندازه مصرف ماهانه خود امکان تهیه انسولین قلمی را دارد و دیگر مانند گذشته هیچ فردی نمی‌تواند مازاد بر نیاز ماهانه خود، انسولین قلمی تهیه و حتی ذخیره کند؛ چراکه در صورت ورود اطلاعات تکراری برای یک بیمار، سامانه اجازه عرضه دارو را به داروخانه نمی‌دهد.

او با بیان اینکه انسولین قلمی ارزبرترین داروی مصرفی کشور است، افزود: در مدتی که سازوکار عرضه انسولین با ثبت در سامانه تیتک صورت می‌گیرد، علاوه بر جلوگیری از نشت دارو به بازار آزاد و قاچاق معکوس آن، تقاضای انسولین حدود به حدود یک دهم کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: بیماران برای دسترسی بهتر به انسولین مورد نیاز خود، می‌توانند با نصب اپلیکیشن تیتک (TTAC) در قسمت دارو‌های کمیاب، نوع انسولین قلمی مورد استفاده را وارد کرده، محدوده سکونت خود را انتخاب و به راحتی به لیست داروخانه‌هایی که داروی مدنظر را موجود دارند، دسترسی پیدا کنند.

او با تاکید براینکه انسولین قلمی از لحاظ دارویی هیچ تفاوتی با انسولین رگولار و NPH ندارد، بیان کرد: بیماران برای اطمینان از دسترسی به داروی از آسانترین راه ممکن می‌توانند با مشورت پزشک معالج خود از انسولین رگولار و NPH که به وفور در داروخانه‌های سراسر کشور وجود دارد استفاده کنند.

بیمارستان لاله فوت مهرداد میناوند را تایید کرد

تکنسین ICU بیمارستان لاله تهران، در گفت و گو با خبرنگار ما فوت مهرداد میناوند بازیکن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس به علت درگیری ۹۰ درصدی ریه با کرونا و آمبولی ریه را تایید کرد.

این ملی پوش کشورمان و باشگاه های پرسپولیس و سپاهان پس از حدود ۱۰ روز مبارزه با ویروس کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد.

هشدار وزارت بهداشت؛ شیوع فراگیر موج چهارم کرونا در کمین است

 سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، وضعیت کووید-۱۹ در کشور به شدت حساس، شکننده و ناپایدار است و متاسفانه با توقف روند کاهشی در موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه شده‌ایم.

وی افزود: بنابراین باید با پرهیز از هرگونه اهمال و عادی انگاری تلاش کنیم تا مناطق زرد و آبی به مناطق قرمز بدل نشود و فراموش نکنیم که کاهش در میزان عمل به توصیه های بهداشتی از سوی هر یک از ما می تواند موج چهارم بیماری را به صوت فراگیر در کشور ایجاد کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار پزشکی ویروس کرونا وزارت بهداشت واکسن کرونا دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو سخنگوی سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری کارآزمایی بالینی کوو ایران برکت غربالگری جنین انسولین قلمی وزارت بهداشت تولید واکسن واکسن کرونا دریافت کنند جهش یافته واکسن ها خواهد شد فاز یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده های سلامت فاقد مجوز
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد
  • اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • اعلام فرآورده‌های گیاهی درمانی غیر مجاز
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!