Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه ایرنا، یک نماینده مجلس عوام انگلیس با صدور بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که اهالی حوزه انتخابیه او تقاضا دارند که دولت لندن گام‌های بیشتری را برای توقف جنگ در یمن بردارد. «علی طاهر» ضمن حمایت از این مساله تصریح کرد که دولت لندن در موقعیت مناسبی در جهان قرار دارد تا ضمن پرداختن به این مساله، بحران انسانی را خاتمه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون‌گذار انگلیسی توقف فروش سلاح به عربستان سعودی را اولین گام مهم برای تاثیرگذاری در راستای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن دانست. وی یادآور شد که بر اساس تحقیقات سازمان ملل متحد، انگلیس با حمایت تسلیحاتی از عربستان، در جنگ یمن شریک است «جنگ افزارهای انگلیسی برای حمله به غیرنظامیان یمنی مورد استفاده قرار گرفته و بر اثر آن هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند. این به این معناست که دولت ما در ایجاد وضعیت یمن سهیم است و ما بلحاظ اخلاقی وظیفه داریم تا اطمینان حاصل کنیم که دولت بدون فوت وقت فروش سلاح به عربستان را متوقف کند و ریاض را تحت فشار قرار دهیم که دست از خشونت علیه مردم یمن بردارد.

ادعای لندن درحمایت از صلح در یمن شبیه جوک است

زهرا سلطانه نماینده دیگر مجلس انگلیس هم سیاست‌های کشورش در حمایت‌ تسلیحاتی از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که ادعای دولت درباره دفاع از صلح و ثبات در این کشور بیشتر شبیه به یک جوک بی رحمانه است.

با ایراد سخنانی در مجلس یادآور شد که در سال ۲۰۱۸ میلادی ائتلاف متجاوز سعودی یک اتوبوس مدرسه را بمباران کرد که براثر آن ۴۰ کودک و ده‌ها غیرنظامی کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.

وی با بیان اینکه این بمب توسط ائتلاف سعودی شلیک شد ، افزود: مقامات این کشور بعدا ادعا کردند که هیچ نظامی هدف قرار نگرفته بود. اما این حادثه یکی از جنایات جنگی آشکار و بی‌شماری است که ائتلاف سعودی در یمن مرتکب می‌شود.

این نماینده مجلس انگلیس سپس یادآور شد: اینک پنج سال از آغاز جنگ یمن می‌گذرد. بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و این جنگ یکی از وخیم‌ترین بحران‌های انسانی را به ثبت رسانده است.

جنایات جنگی ائتلاف سعودی بدون حمایت انگلیس و آمریکا ممکن نیست

وی با بیان اینکه هفته گذشته سازمان ملل متحد اعلام کرد بالغ بر ۲۰ میلیون یمنی شامل ۱۰ میلیون کودک با خطر گرسنگی و کمبود غذا مواجه، ۸۰ درصد جمعیت کشور به کمک‌های بشر دوستانه وابسته و یک میلیون یمنی مبتلا به کرونا هستند ، افزود: آنچه مایه تاسف و رسوایی ملی است، این است که جرایم جنگی و بحران بشری در یمن بدون حمایت انگلیس و آمریکا ممکن نیست.

«سلطانه» افزود: بمب های انگلیسی و آمریکایی از جنگنده‌های ساخته شده توسط انگلیس و آمریکا شلیک می‌شوند که خلبانان آن‌ها نیز از سوی انگلیس و آمریکا آموزش دیده‌اند.

وی تصریح کرد که تداوم جنگ، جنایت‌های جنگی و عمق فاجعه انسانی در یمن بدون حمایت‌های انگلیس و آمریکا ممکن نیست.

این قانون‌گذار انگلیسی یادآور شد: از ابتدای جنگ در یمن، انگلیس بالغ بر ۵.۳ میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان صادر کرده است. وزارت دفاع هم ۵۱۶ مورد نقض قوانین بین المللی را در جریان حملات به یمن ثبت کرده است. این درحالیست که دولت تابستان اعلام کرد که این حملات به رغم اینکه بارها تکرار شده است، سیستماتیک نیست و به این ترتیب فروش سلاح به عربستان را از سر گرفت.

این جنگ به گفته «سلطانه» با توقف حمایت انگلیس و آمریکا از ائتلاف ریاض، می‌توانست پایان یابد و «آن‌ها می‌توانستند دست از فروش سلاح، آموزش نظامیان و تعمیر جنگنده‌های سعودی بردارند. اما این گونه رفتار نکردند و در عوض به سود ناشی از آن و اتحاد با دیکتاتوری سعودی چشم دوختند».

وی سپس ادامه داد: این دولت می‌خواهد خود را مدافع صلح و عدالت در عرصه بین‌المللی نشان دهد. اما سابقه آن در جنگ یمن آخرین نمونه از این جوک بی‌رحمانه است. این دولت عمیقا در جنگ یمن همدست است و یمن را به سمت تداوم فاجعه هدایت می‌کند.

این قانون‌گذار انگلیسی در پایان تصریح کرد: پیام من به دولت ساده است؛ دست از فروش سلاح به عربستان و حمایت از این جنگ هولناک بکشید و در عمل از صلح، عدالت و حقوق بشر در عرصه بین‌المللی حمایت کنید.

هشتگ یمن صبر ندارد

ائتلاف توقف جنگ انگلیس با حدود یک میلیون عضو پویش تازه‌ای را با هشتگ «جهان‌ـمی‌گویدـنه» و «یمن‌ ـ صبرـ ‌ندارد» راه اندازی کرده و از مردم می‌خواهد بواسطه نمایندگان مجلس، دولت را تحت فشار قرار دهند.

این نهاد انگلیسی در بیانیه‌ای نوشته است: جنگ در یمن طولانی شده و باعث رنج‌های ناگفتنی علیه مردم یکی از فقیرترین کشورهای جهان شده است. با روی کار آمدن دولت بایدن، ضروری است که صدای اعتراضات خود علیه جنگ را بلند کنیم و از رئیس جمهوری آمریکا بخواهیم که به وعده خود برای پایان دادن به جنگ یمن عمل کند. در عین حال باید روی دولت انگلیس که از طریق تامین تسلیحات نظامی نقش در تداوم این جنگ داشت فشار بیاوریم.

این نهاد انگلیسی مردم را دعوت کرده تا از طریق نمایندگان مجلس، وزیر امور خارجه و تجارت را تحت فشار قرار دهد و با توقف فروش جنگ‌افزارهای نظامی و حمایت از ائتلاف عربستان، به جنگ و محاصره یمن پایان دهد.

رهبر سابق حزب کارگر نیز که در نهادهای حقوق بشری و ضد جنگ فعالیت پر رنگی دارد، پویش جهانی دیگری را برای توقف جنگ در یمن راه اندازی کرد.  

جرمی کوربین در توئیتی نوشت: شرایط در یمن در حال حاضر به گونه‌ای است که وخیم‌ترین فاجعه انسانی در جهان را تجربه می‌کند و بمب‌های ساخت انگلیس مسؤول کشته شدن هزاران نفر است.

وی از تمام افرادی که مسأله یمن برایشان مهم است، خواست که به پویش "جهان به جنگ وحشیانه علیه یمن، نه می‌گوید. "بپیوندد.

در اطلاعیه‌ منتشر شده از سوی این پویش آمده است: جنگ یمن با هدایت عربستان و مشارکت امارات و با حمایت برخی کشورهای غربی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و کانادا صورت گرفته است.

این بیانیه تصریح کرد که این جنگ که در وحشیانه بودن، فوق تصور است، اما آنچنان که باید، به صورت [رسانه‌ای] تحت پوشش قرار نگرفته، به طوری که در جریان آن ۲۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

به گزارش ایرنا، انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌ رو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

به رغم افزایش‌ها علیه دولت لندن، نشانه‌ای از تغییر در سیاست‌های این کشور برای توقف فروش سلاح به عربستان دیده نمی‌شود. گاردین در گزارشی با اشاره به این مطلب نوشته است: اینک این سووال مطرح است که آیا آمریکا، انگلیس را برای تجدید نظر در برنامه فروش سلاح به عربستان تحت فشار قرار می‌دهد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اخیرا برنامه فروش سلاح به متحدان ایالات متحده آمریکا را به طور موقت متوقف کرده است. وزارت خارجه آمریکا گفته که دولت قصد دارد برنامه دولت قبلی تحت هدایت دونالد ترامپ برای فروش سلاح به کشورهای متحد را دوباره بررسی کند.

اندرو اسمیت سخنگوی کارزار ائتلاف علیه تجارت اسلحه انگلیس می‌گوید: اگر بایدن پای حرفش بایستد و فروش سلاح به عربستان را متوقف کند، گام مهمی در راستای پایان دادن به بمباران‌ها و محاصره یمن برداشته می‌شود و پیشینه‌ای خواهد بود که جانسون و همکارانش پیروی کنند.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا جو بایدن بوریس جانسون انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا جو بایدن بوریس جانسون ایالات متحده آمریکا جو بایدن بوریس جانسون انگلستان اخبار کنکور فروش سلاح به عربستان انگلیس و آمریکا تحت فشار قرار جنگ یمن جنگ در یمن یادآور شد برای توقف توقف فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • افزایش بودجه نظامی انگلیس در کوران انتقادها
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • در پی همکاری برای سرکوب دانشجویان؛ افزایش فشارها برای برکناری رئیس دانشگاه کلمبیا
  • باقری: انتظار حل موضوع فلسطین حین اشغالگری واقع‌بینانه نیست
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد