Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آخرین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران به پایان خود نزدیک می شود، نمایشگاهی که با وجود اتفاقات نه چندان خوشایند در آغاز کار خود، اکنون پایان درخشانی را رقم زده است. پایانی که پس از ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه که ۸ روز فروش آنلاین داشت، بیش از ۶۰ میلیارد تومان درآمد برای ناشران سراسر کشور داشته و توانسته بخشی از مشکلات آنها را تا حدودی برطرف کند تا آنچه مدیر عامل خانه کتاب تسهیلات اعطایی به ناشران خوانده است، در قالب بن های خرید کتاب، تحقق یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نمایشگاه مجازی کتاب تهران تمدید نمی‌شود

امروز نخستین و مهم‌ترین خبر نمایشگاه مجازی تهران، تمدید نشدن دوباره این رویداد فرهنگی بود، خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد مهلت خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ساعت ۲۴ امروز جمعه (۱۰بهمن) است و این مهلت تمدید نمی ‌شود، علاقه‌مندان تنها تا ساعاتی دیگر فرصت دارند از این نمایشگاه خرید کنند.

صنعت نشر می‌تواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد

حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گام اول، حاصل تلاش و زحمات شبانه‌روزی همکارانم در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران است. به ‌نظر من نتیجه این نمایشگاه بسیار مثبت و موفق بوده است. در طول یک‌سال گذشته شاهد شیوع بیماری کرونا و پروتکل‌های خاص بهداشتی بودیم که بر اساس آن هرگونه تجمع از نظر مسائل بهداشتی غیرممکن بود، اما این رویداد مهم در بستر فضای مجازی رقم خورد.

وی تصریح کرد: معتقدم که صنعت نشر ایران در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ظرفیت‌های خود را به نمایش گذاشت؛ به‌ واقع برگزاری این نمایشگاه اتفاق بسیار مهمی است و حاصل چندین ماه تلاش و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور بود؛ ضمن‌ این‌که شاهد بودیم با وجود همه نواقص و کاستی‌های احتمالی، به بهترین شکل راه خود را پیدا کرد و به ثمر نشست. میزان مراجعه مردم و حجم سفارش‌ها و مرسوله‌های کتاب نشان‌دهنده این است که صنعت نشر کشور این شرایط را دارد تا در موقعیتی به نیازهای جامعه پاسخ دهد و بتواند بر اساس ذائقه، سلیقه و علایق فرهنگی مردم نیاز آن‌ها را تامین کند.

مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تجربه نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشان داد که جامعه می‌تواند به سمت روش‌های نوین در حوزه فرهنگ و نشر کتاب گام بردارد، گفت: این نمایشگاه نشان داد که با استفاده از همه ظرفیت‌ها، بهره‌مندی از بستر مجازی، هماهنگی در بین ناشران و مسئولان و همچنین نهادهای مرتبط مانند شرکت پست، این توانمندی در کشور ما وجود دارد که صنعت نشر ظرفیت‌ها و پتانسیل خود را به نمایش گذاشته و نشان دهد اما اتفاق مهم‌تر غیر از این دو موضوع، علاقه و نیازی است که در میان مردم کتابخوان وجود داشت، جامعه‌ای که ماه‌ها منتظر یک اتفاق خوب در حوزه کتاب بود از این نمایشگاه بهره برد. همچنین میزان فروش کتاب در نخستین دوره نمایشگاه مجازی نیز اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اتفاق مهم دیگری که در این رویداد رخ داده است، اظهار داشت: در حوزه نشر شاهد این بودیم که دوستان ما موفق شدند تهدیدی که به واسطه کرونا به جامعه تحمیل شده بود را به یک فرصت تبدیل کنند،در واقع شرایط ناگواری که در جامعه ایجاد شده بود را به فرصت جدیدی مبدل کنند. نشر ما و بسیاری از حوزه‌ها نیاز دارند که بستر فضای مجازی را برای مردم باز کنیم و شرایط استفاده از آن را برای علاقه‌مندان فراهم کنیم، طبیعتا فعالان این حوزه پیش‌بینی کرده‌اند که این اقدام محدود به همین دوره نخواهد بود و معتقدم حتی بعد از عادی شدن شرایط و برگزاری نمایشگاه فیزیکی به فعالیت نمایشگاه‌های مجازی در کشور نیاز داریم.

ناشران تا سه‌شنبه برای تحویل کتاب‌ها فرصت دارند

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در اطلاعیه شماره ۳۳ خود با اشاره به اهمیت ارسال به موقع کتاب‌ها، خطاب به ناشران، چنین نوشت: با توجه به افزایش حجم کتاب های درخواستی از ناشران و طبق هماهنگی با شرکت ملی پست ایران، ناشران تا سه شنبه (۱۴ بهمن ماه) فرصت دارند سفارش ها  را تحویل پست دهند. از  ناشران تقاضا می شود با توجه به بازه زمانی در نظر گرفته شده در ارسال کتاب ها دقت های لازم را اعمال کنند تا کتاب ها به موقع و به نحو مقتضی به دست خریداران سراسر کشور برسد.

این موسسه در اطلاعیه بعدی خود نیز اعلام کرده است که با پایان نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز جمعه (۱۰ بهمن ماه) تا ساعت ۲۴،  همه کتاب‌ها از نظر خرید و مشاهده غیرفعال خواهند شد و کتابی قابل خرید و فروش نخواهد بود اما ناشران و خریداران کتاب به منظور پیگیری خرید و سفارش های خود به پنل شخصی دسترسی خواهند داشت.

نمایشگاه کتاب در بستر فضای مجازی؛ یک ابتکار ارزشمند 

اسماعیل شفاعی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب در بستر فضای مجازی ابتکاری ارزشمند بود، به دلیل شرایط اقتصادی موجود در جامعه و به جهت رکودی که ایجاد شده، صنعت نشر کشور ما دچار چالش جدی است و اجرای این نمایشگاه این صنعت را تقویت کرد. نکته دیگر این است که ورود ناشران به فضای مجازی به بهانه حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز امری میمون و مبارک است.

مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تصریح کرد: همچنین برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در سطح کشور نیز به افزایش و تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند. میزان کتابی که در این نمایشگاه به فروش رفته است نشان از علاقه‌مندی مردم جامعه به آثار مکتوب و مبحث کتاب‌خوانی دارد.

شفاعی با اشاره به این‌که نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند در طول سال برگزار شود، گفت: در مجموع با توجه به شرایط موجود در جامعه، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تصمیم به جا و شایسته‌ای بود، همچنین می‌تواند تجربه ارزشمندی برای سال‌های بعد باشد و هم این که این ساختار و این شیوه از فروش کتاب پا برجا بماند و در واقع این کالای فرهنگی در فضای مجازی نیز عرضه شود.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در یک نگاه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود، چون این شکل برگزاری نمایشگاه مجازی در این وسعت با حضور این تعداد ناشر و با لحاظ دارا بودن بخش فروش و بخش بین‌الملل، رایت سنتر و نشست‌های فرهنگی در دنیا بی‌نظیر بود تا آنکه تصمیم گرفته شد با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی در ایران به شکل مجازی برگزار شود.

ایوب دهقان‌کار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ریاست برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب معرفی شد. در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیش از یکهزار ناشر حضور دارند و بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه شد.

همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

همچنین فروش بیش از ۵۰ میلیاردی این نمایشگاه کتاب همراه با ثبت بیش از ۷۰۰ میلیون درخواست در سامانه و ارائه پاسخ‌های درست در کسری از یک ثانیه نشانگر اقبال و استقبال مخاطبان از این رویداد بزرگ فرهنگی و مجازی کشور دارد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با توجه به استقبال خوب و چشمگیر ناشران و مخاطبان با دو نوبت تمدید از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یکم تا دهم بهمن ماه میزبان بازدید کنندگان و علاقه مندان این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در فضای مجازی بود.

برچسب‌ها نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت ملی پست ایران معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب پروندهٔ خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت ملی پست ایران نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت ملی پست ایران معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب اخبار کنکور نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزاری نمایشگاه بستر فضای مجازی صنعت نشر ظرفیت ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد

با منتفی شدن حضور هندی‌ها به عنوان مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،‌ یمن به عنوان مهمان ویژه در این رویداد حاضر خواهد شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پس از انتشار خبر خبرگزاری تسنیم مبنی بر احتمال منتفی شدن حضوری هندی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران،‌ علی رمضانی قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران در توئیتی نوشت: علی‌رغم تلاش جامعه فرهنگی هند نظر به ادامه محدودیت اتباع این کشور در ایران پس از عملیات «وعده صادق» و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند،‌ حضور این کشور منتفی و یمن مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب