Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:43:25 GMT

در مورد بیماری کبد چرب چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۳۹۹۲۹

در مورد بیماری کبد چرب چه می‌دانید؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، کبد بزرگترین عضو بدن انسان و عملکرد مهم آن هضم غذا، ذخیره انرژی، تنظیم قند خون و میزان کلسترول، پایش سموم بدن و مبارزه با بیماری و عفونت‌هاست.

بیماری کبد چرب به معنی انباشت چربی در سلول‌های کبد است سبک زندگی شهری الزامات خاص خود را دارد و این الزامات گاهی پیامد‌هایی برای سلامتی ما انسان‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بیماری‌هایی که در ابتدا علائم چندانی ندارد و بسیاری از افراد جامعه با آن دست به گریبان هستند کبد چرب است.

بر اساس آمار‌ها و به گفته کارشناسان سلامت، سبک زندگی افراد در احتمال مبتلا شدن به بیماری کبد چرب غیرالکلی بسیار مؤثر است.

کبد یکی از مهم‌ترین دستگا‌های بدن در سیستم گوارشی و هضم غدا است و به گفتۀ متخصصان سلامت هر فرد با استفاده از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از بیماری کبد چرب پیشگیری کند. در زیر مواد غذایی که می‌تواند برای کبد شما مفید یا مضر باشد آورده شد است.

بلغور جو دوسر

غذا‌های حاوی فیبر زیاد می‌تواند به بهترین وجه به کبد شما کمک کند. بلغور جو دوسر را  برای شروع روز خود امتحان کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند به شما در کاهش وزن و چربی‌های شکم کمک کند.

از غذا‌های چرب دوری کنید

سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب خوبی برای سالم نگه داشتن کبد نیست. غذا‌هایی که سرشار از چربی اشباع هستند باعث می‌شود کبد نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. به مرور زمان ممکن است منجر به التهاب کبد شود، که به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد زخم در کبد شود که به سیروز معروف است.

کلم بروکلی

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، سبزیجات زیادی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می‌تواند یکی از این سبزی‌ها باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد این سبزی می‌تواند شما را در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی محافظت کند.

قهوه

جالب است بدانید که قهوه ممکن است فوایدی برای کبد شما داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان در روز می‌تواند کبد شما را از آسیب ناشی از مصرف بیش از حد الکل یا رژیم غذایی ناسالم محافظت کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

مصرف شکر را کاهش دهید

استفادۀ زیاد از شیرینی‌ها می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. دلیلش این است که بخشی از کار کبد تبدیل قند به چربی است. اگر در این کار زیاده روی کنید، کبد شما چربی زیادی ایجاد می‌کند که در نهایت موجب انباشت آن در کبد می‌شود و در طولانی مدت ممکن است به بیماری کبد چرب مبتلا شوید.

چای سبز

چای سبزمملو از آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است از برخی انواع سرطان از جمله کبد پیشگیری کند اگر خود چای دم کرده و گرم بنوشید، بهتر است.

آب

یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید برای کبد انجام دهید، حفظ وزن مناسب است. عادت کنید که به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند سودا یا نوشیدنی‌های انرژی زا، آب بنوشید؛ یک نوشیدنی بسیار مفید.

مغز‌ها

آمغز‌ها به ویژه مغز بادام و گردو منابع خوبی از ویتامین E هستند، ماده مغذی‌ای که تحقیقات نشان می‌دهد می‌تواند به محافظت در مقابل بیماری کبد چرب کمک کند. بادام برای قلب شما نیز مفید است، در میان وعده‌های روزانه از این نوع مغز‌ها استفاده کنید.

اسفناج
سبزیجات برگ دار دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون است که می‌تواند به عملکرد مناسب کبد شما کمک کند. ترکیب آن با سیر و روغن زیتون یک سالاد عالی برای شام است.

اجتناب از مصرف الکل

نوشیدن الکل می‌تواند به کبد شما آسیب بزند. به مرور زمان منجر به سیروز کبدی می‌شود.

گیاهان و ادویه‌ها

اگرمی خواهید همزمان از کبد و قلب خود محافظت کنید دم کرده‌ای ترکیبی از پونه کوهی، مریم گلی یا رزماری درست کنید. یکی مزیت‌های آن کمک به شما در کاهش مصرف نمک است.

استفاده از میان وعده‌های بسته بندی و کنسرو شده را محدود کنید

مشکل چیپس و سایر مواد غذایی بسته بندی شده این است که مملو از شکر، نمک و چربی هستند. از میان وعده‌های سالم مانند سیب و کاهو استفاده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات رنگی

میوه‌ها و سبزیجات رنگی، به شما کمک می‌کند تمام مواد مغذی و فیبر مورد نیاز را تأمین کنید. از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید خودداری کنید.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلامت بدن تحقیقات نشان می دهد بیماری کبد چرب کبد شما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۳۹۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضا شیخی درگذشت

آفتاب‌‌نیوز :

رضا شیخی، مدیر فیلمبرداری سینمای ایران پس از مدت‌ها ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفت.

رضا شیخی فیلمبردار، رضا شیخی، مدیر فیلمبرداری سینمای ایران شب گذشته پس از مدت‌ها ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفت.

تصویربردار و نورپرداز فیلم‌های سینمایی «جا به جا»، «مرهم» و «کنعان» و مدیر فیلمبرداری سریال‌های «بچه مهندس»، «تن‌هایی لیلا» و «جراحت» را برعهده داشت.
‎او کار حرفه‌ای خود را به عنوان مدیر فیلمبرداری در سال ۱۳۸۷ از تلویزیون و با سریال «گل‌های گرمسیری» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور آغاز کرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا
  • تب مالت چیست؟ + فیلم
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • کشف داروی جدید برای درمان بیماری MS (فیلم)
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ۱۲ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد