Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک‌مرکزی، حجت اله صیدی در گفت و گویی گفت: در ساعات، گذشته کارت‌های بانکی شماری از صاحبان حساب فاقد کد شهاب (شناسه هویت الکترونیکی) به موجب بخشنامه بانک مرکزی و در اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، آن هم پس از اطلاع رسانی‌های مکرر و هشدارهای مداوم خبری و رسانه‌ای مسدود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هدف از این اقدام، اجرای قوانین ناظر به شفافیت در تراکنش‌های بانکی بود که مستلزم صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است؛ قاعده‌ای که نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان و نه تنها نسبت به اتباع بیگانه بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب‌های بانکی به دلایل مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی رعایت می‌شود.

مدیر عامل بانک صادرات ایران با بیان این که بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح را برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی الزامی کرده بود، افزود: انتظار می‌رفت دارندگان این گونه حساب‌ها فراخوان‌های صورت گرفته را جدی تلقی کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات حساب خود اقدام می‌کردند؛ کاری که لازمه آن اخذ کد شهاب بود.‌

وی افزود: اتباع ایرانی برای دریافت این کد به ارائه کد ملی و اتباع غیر ایرانی به ارائه کد فراگیر که توسط وزارت کشور داده می‌شود، نیاز داشتتد.

حجت اله صیدی با اشاره به اطلاع رسانی‌های مکرر صورت گرفته در این خصوص ادامه داد: همچنان که از جست و جویی ساده در رسانه‌ها و فضای مجازی برمی آید، از آغاز سال جاری، پی‌گیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب دریافت کنند. خوشبختانه بخش کثیری از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه برادران و خواهران افغانستانی با توجه به این فراخوان‌ها توانستند کد شهاب بگیرند، اما تعدادی از این عزیزان بعضاً به دلیل قانونی نبودن مهاجرتشان موفق به دریافت کد شهاب نشدند.

مدیر عامل بانک صادرات ایران تصریح کرد: بانک صادرات ایران در کنار دیگر بانک‌های بزرگ کشور، با وجود اعتراضات رسمی و حتی حقوقی نسبت به فعالیت حساب‌های فاقد هویت، برای رعایت حال این گروه از مشتریان و طی رایزنی با مراجع ذیربط، مهلت اخذ کد شهاب را تمدید کردند، اما از آنجا که با برخی کارت‌های فاقد هویت، تراکنش‌هایی مشکوک انجام می‌شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید، بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر و طی آن همه بانک‌ها از جمله بانک صادرات ایران را به مسدودسازی کارت‌های فاقد کد شهاب از تاریخ ۶ بهمن‌ماه سال‌جاری ملزم کرد.

صیدی با بیان این که پس از صدور بخشنامه مذکور، هشدارهای لازم به اشکال مختلف به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد، اضافه کرد: سرانجام بر اساس بخشنامه بانک‌مرکزی، از تاریخ ۶ بهمن، ارائه خدمات به حساب‌های فاقد کد شهاب متوقف گردید. و از آنجایی که بیشتر این گونه حساب‌ها در بانک‌های بزرگ متمرکز بودند، برخی حساب‌های دایر در شعب بانک صادرات ایران نیز مشمول اجرای بخشنامه مذکور شدند.

مدیر عامل بانک صادرات ایران با تاکید بر لزوم قانونمداری و احتراز از مخاطرات ناشی از فعالیت حساب‌های بی هویت که موجب تضییع حقوق عمومی و آسیب به نظام بانکی کشور است، از ارائه مهلت یک ماهه جدید به دارندگان حساب‌های فاقد شناسه هویتی خبر داد و اظهار داشت: در اقدامی ارفاقی و برای آخرین بار، ضمن فعال سازی موقت کارت‌های فاقد شناسه هویتی، از صاحبان این گونه حساب‌ها می‌خواهیم تا با احترام به قانون، حداکثر طی یک ماه آینده نسبت به تکمیل یا تصحیح اطلاعات حساب خود و اخذ کد شهاب اقدام کنند.

مدیر عامل بانک صادرات ایران در پایان تصریح کرد: حل دائمی مشکل پس از اتمام مهلت یادشده، به همکاری و همراهی این گروه از صاحبان حساب در رفع نقص اطلاعات هویتی و اهتمام مهاجران محترم افغانستانی به اخذ کد فراگیر طی مدت مزبور بستگی داشته، با پایان این مهلت، ارائه هرگونه خدمات بانکی به حساب‌های موصوف متوقف خواهد شد.

کد خبر 5133842

منبع: مهر

کلیدواژه: بانک صادرات تراکنش بانکی اتباع خارجی اتحادیه اقتصادی اوراسیا بانک مرکزی ایران ویروس کرونا قیمت دلار عبدالناصر همتی شاخص کل بورس لایحه بودجه ۱۴۰۰ قیمت نفت وزارت صنعت معدن و تجارت بازار سهام بازار سهام اسیا سازمان بورس و اوراق بهادار قطع برق قیمت طلا مدیر عامل بانک صادرات ایران اطلاعات هویتی فاقد کد شهاب صاحبان حساب بانک مرکزی بانک ها حساب ها اخذ کد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۰۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند

 اصغر بلوکیان در آیین سوگواری مهاجران افغانستانی مقیم مشهد به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در حسینیه هراتی های این شهر گفت: حاکمیت افغانستان نمی شود خودش را از مسوولیت مهاجران و مردم این کشور سبک دوش کند و تازه گاهی اوقات پارازیت هم بدهد بلکه باید زمینه بازگشت همه اتباع افغانستانی را نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: هیچ کس حاضر نیست در غربت بماند البته بازگشت به شرطی است که زمینه زندگی آبرومندانه و امن در افغانستان فراهم باشد و این توقع از حاکمیت کنونی افغانستان زیاد نیست چرا که مردم افغانستان قانع و کم توقعند و اصلا زندگی مصرفی ندارند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: مساله دیگر این است که چرا سازمان ملل جلوی فجایع افغانستان را قبل از وقوع نمی گیرد چون گاهی خود همین نهادهای بین المللی ایجاد کننده بدبختی های افغانستان هستند و بعد از وقوع این اتفاقات یک ریال، یک ریال می خواهند به رفع مشکل کمک کنند!

بلوکیان افزود: واقعیت این است که ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع جدید را ندارد، قبلا فردی به عنوان پناهنده و در شرایط خاص به ایران می آمد اما این که امروز هرکسی غیرقانونی از مرزها عبور کند و بیاید ایران، قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد و طبیعی است حجم خدمات برای اتباع قانونی مقیم ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: کمبود فضای آموزشی برای اتباع مجاز یکی از مشکلاتی است که در پی ورود اتباع غیرقانونی به ایران ایجاد می شود، تعداد اتباع مجاز و ظرفیت مدرسه ها برای این اتباع محدود و از پیش تعیین شده است و حضور اتباع جدید خدمت رسانی برای این افراد را با مشکل مواجه می کند.

بلوکیان به ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی نیز اشاره و بیان کرد: تقریبا هفته ای ۳۰۰ پرونده از استانها برای دریافت مجوز ارائه خدمات به بیماریهای خاص جهت اتباع خارجی به سازمان ملی مهاجرت ارسال می شود اما وقتی انبوه اتباع غیرمجاز وارد ایران شوند نمی توانیم به همه اتباع این گونه خدمات خاص را بدهیم این موضوع برای اشتغال، دانشگاه، بیمه و سایر موارد نیز صدق می کند.

وی ادامه داد: الان سطح علم، سواد و حرفه آموزی مهاجران افغانستانی مقیم ایران بالاست و قابل مقایسه با مثلا دهه ۶۰ نیست لذا باید از این ظرفیت ها استفاده شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت گفت: ظرفیتهای علمی، اقتصادی و سرمایه گذاری افغانستان باید برگردند و حاکمیت کنونی افغانستان باید از این افراد برای آبادانی کشورش استفاده کنند، چرا افغانستان باید همین طور خرابه و بدون فناوری بماند و بقیه کشورها پیشرفت کنند؟

بلوکیان افزود: جامعه افغانستان در همه حوزه ها نخبه دارد، چرا فرزند مسلمان و نخبه افغانستانی تلاش کند خود را به اروپا، کانادا و استرالیا برساند و جایی و برای کسانی کار کند که آنها عامل ایجاد مشکلات در افغانستان هستند، حتی گاهی سفارتخانه های خارجی و برخی در پوشش سازمانهای مردم نهاد برای جذب نخبه های افغانستانی در دیگر کشورها فراخوان می دهند.

بر اساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی، مشهد بعد از تهران دارای بیشترین شمار مهاجران خارجی است که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر آنان دارای مدارک شناسایی و اقامت شامل کارت آمایش، گذرنامه، گذرنامه خانواری و برگه سرشماری هستند که مشخصات آنها در سامانه "سیام" وزارت کشور ثبت شده است و به عنوان اتباع قانونی در مشهد اقامت دارند.

همچنین حدود ۳۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی در مشهد شناسایی شده اند که افراد دارای گذرنامه با تاریخ منقضی شده نیز در آن میان هستند و به عنوان اتباع غیرمجاز تلقی می شوند و البته در ماه های قبل حدود ۱۰۰ هزار نفر از این تعداد به کشورشان بازگردانده شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • جنجال هوخشتره و چاپ پول؛ شاخص محرمانه تورم را چه عددی حساب کرد؟
  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • خبر مهم وزیر کشور درباره پذیرش اتباع جدید
  • وزیر کشور: بازگشت ۱.۵ میلیون اتباع خارجی به کشور‌های خود/ اتباع جدید نمی‌پذیریم
  • ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند