Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@10:08:01 GMT

« کیمیای کلمات» در شاهنامه

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۱۱۷۲

« کیمیای کلمات» در شاهنامه

کیمیای کلمات جمعه 10 بهمن به معرفی و بررسی کتاب شناختنامه فردوسی و شاهنامه تالیف دکتر جلیل دوستخواه اختصاص دارد.

به گزارش برنا، بهرام پروین گنابادی کارشناس مجری برنامه « کیمیای کلمات» در این برنامه کتاب شناختنامه فردوسی و شاهنامه را معرفی می کند

در بخش نخست این کتاب مصور، زندگی و زمان فردوسی را بازگو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(اعم از نام و کنیه، تا زادروز و زادگاه وی و پایگاه اجتماعی، پیشینه‌ی دودمانی و فرهنگی‌اش که زمینه‌ساز خویش‌کاری بزرگ او، یعنی شاهنامه سرایی بوده است). سپس شاهنامه را بررسی کرده و قالب و وزن، شمار بیت‌ها، و بخش‌بندی‌های چندگانه‌ی این اثر را بیان می‌شود آن‌گاه نگارنده در زمینه‌ی نشر شاهنامه، مطالبی را در زمینه‌ی فرآیند تولید دست نوشته‌ها، ویرایش‌ها، چاپ‌ها، و ترجمه‌های گوناگون این اثر بازگو می‌کند. علاوه بر این، ویژگی‌های درونی شاهنامه شامل گونه‌ی ادبی، ساختار، و درون‌مایه و بن‌مایه‌های این حماسه را بررسی کرده و در پایان، از شاهنامه‌ی فردوسی، به منزله‌ پشتوانه‌ی فرهنگی، زبانی، و گنجینه‌ی پند و اندرز و حکمت ناب ایرانی یاد کرده است.

کیمیای کلمات روایتی نو از متون کهن است، متون کهن ادب فارسی به همراه پژوهش های معاصری که درباره این آثار نگاشته شده اند است جمعه هر هفته ساعت ۲۰:۱۵ به تهیه کنندگی فریده گودرزی و اجرای کارشناسی بهرام پروین گنابادی در این برنامه بررسی می شود و علاقه مندان می توانند از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز شنونده این برنامه باشند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شاهنامه کیمیای کلمات کیمیای کلمات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۱۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، فاطمه بی تقصیر كه تهیه كنندگی برنامه فراسو را به عهده دارد بیان می كند: برنامه فراسو از شنبه تا سه شنبه ساعت هشت و پنج دقیقه صبح روانه آنتن رادیو سلامت می شود. این برنامه از تولیدات گروه بهداشت و تندرستی این شبكه رادیویی است و فردا روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه موضوع ایمنی در محیط کار را مورد بررسی قرار می دهد.

وی ادامه می دهد: مجری كارشناس برنامه لیلا علوی است. در برنامه فردا کارشناس مجری برنامه دکتر محسن انصاری، عضو هیات علمی دانشگاه قزوین و دکترای بهداشت حضور دارد و به ابعاد مختلف موضوع ایمنی در محیط کار می پردازد و پاسخگوی سئوالات شنوندگان خواهد شد. همچنین در این برنامه آیتمی با همین محوریت روانه آنتن رادیو سلامت می شود.

این تهیه كننده درباره دغدغه هایی كه در این برنامه دنبال می كند، توضیح می دهد: برنامه فراسو اختصاص به پیشگیری از بیماری ها چه جسمی و چه روانی دارد و ما تلاش داریم سبك زندگی سالم را به مردم آموزش بدهیم.

 

دیگر خبرها

  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • نقد و بررسی برنامه تلویزیونی محفل در قم
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • عکس کمتر دیده شده از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه برنامه ۹۰
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • زورخانه در روستاهای مستعد تیران احداث شود