Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدمهدی میرزایی قمی گفت: بیش از 80 درصد موتورسیکلت هایی که در کشور تردد می کنند، فرسوده هستند. در پایتخت بین 2 تا 2.5 میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد و این رقم در کل کشور به عدد 9 میلیون دستگاه می رسد.

به گزارش برنا؛ روزهایی که همگان گریبان نیروگاه ها و محیط زیست را به واسطه سوزاندن مازوت برای تولید انرژی می گیرند اما به نظر می رسد در پشت پرده اتفاقات دیگری در حال رقم خوردن است که خودروسازان به هیچ وجه علاقه ندارند تا رسانه ها به آن توجه داشته باشند و بتوانند با همان رویه اشتباه گذشته به مسیر خود ادامه دهند از این رو کم تر هزینه ای برای بهبود کیفیت خودروهای خود انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی نقش کیفیت خودروها در قتل عام شهروندان مشخص می شود که همواره کارشناسان و مسئولین مربوطه، سهمی فراتر از 60 درصد از آلودگی هوا را به خودروها اختصاص می دهند.

طبق قانون هوای پاک تمامی خودروها باید یورو 5 شوند

محمدمهدی میرازیی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری برنا گفت: یکی از ذخایر و منابع عظیمی که در کشور وجود دارد، منابع گازی است که ضرورت دارد تا در بخش های مختلف از این منابع استفاده کنیم. در خصوص وسایل نقلیه، سیاستی که وجود دارد، استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک سوخت پاک است.

او افزود: یکی از معضلات در مسیر گازسوز کردن خودروها، استاندارد آلایندگی است. هر چقدر که ما از سوخت پاک در خودروها استفاده کنیم، باز هم انتشار آلایندگی خواهیم داشت و آلایندگی به صفر نخواهد رسید اما تقلیل پیدا می کند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در مبحث دوگانه سوز کردن خودروها به این شکل نیست که آلایندگی از بین برود بلکه دیگر ذرات معلق تولید نخواهند شد. در خودروهای بنزینی با آلایندگی ثانویه ذرات معلق رو به رو هستیم و این خودروها ذرات معلق را به صورت مستقیم تولید نمی کنند و اگر تبدیل به خودروی گازسوز شوند، آلاینده های گازی که خطر کمتری دارند، تولید می شود.

میرزایی قمی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که در دوگانه سوز کردن خودروها حجم آلایندگی کاهش پیدا می کند و در این رابطه ضرورت دارد که ضوابط نیز رعایت شود و این گونه نیست که دیگر استانداردهای خودروهای گازسوز مورد توجه قرار نگیرد. طبق قانون هوای پاک تمامی خودروهای تولید شده در کشور از ابتدای سال 99 باید منطبق با استانداردهای یورو 5 باشند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تصریح کرد: مشخصاتی که در استاندارد آلایندگی اعلام شده است این مشکل را بوجود می آورد که خودروهای گازسوز به صورت کامل نمی توانند این شاخص ها را بدست آورند. مشکل در آلایندگی متان است. نان متان هیدروکربن ها و THC در استاندارد آلایندگی اعداد مشخصی دارند که باید این شاخص ها رعایت شود. گاز متان در استاندارد یورو 5 مدنظر قرار گرفته است و به همین علت اخذ استاندارد یورو 5 توسط خودروهای گازسوز سخت می شد.

او افزود: پس از این اتفاق بررسی این موضوع در دستور کار محیط زیست قرار گرفت. در بررسی های انجام شده مشخص شد که متان جز آلاینده های هوا نیست و به عنوان یک گاز گلخانه ای محسوب می شود و اثرات اقلیمی دارد و مقوله ای مجزا است. در قانون هوای پاک مبحث آلودگی هوا مطرح شده است و یکی از سیاست های کلان کشور نیز دوگانه سوز کردن هوا و استفاده از ذخایر گازی کشور است و به همین علت این موضوع به کنسرسیوم دانشگاه های برتر کشور سپرده شد تا مطالعات در این خصوص انجام شود و راهکار جهانی را برای این امور مورد بررسی قرار دهد.

این مقام مسئول در محیط زیست اظهار کرد: این تحقیقات به این نتیجه رسید که می توان گاز متان را به این علت که یک آلاینده نیست در استادارد یورو 5 به صورت سهل گیرانه تری مورد بررسی قرار داد. در استاندارد یورو 5 نسبت NMHC به THC عدد 0.68 بود که این شاخص را به 0.33 رسانده تا خودروهای گازسوز در این زمینه مشکلی برای اخذ یورو 5 نداشته باشند.

دوگانه سوز کردن خودروها برای شهروندان صرفه اقتصادی دارد

میرزایی قمی با اشاره به ضرورت های دوگانه سوزکردن خودروها گفت: دوگانه سوز کردن خودروها بیشتر از آن که برای محیط زیست مفید باشد، برای مردم جنبه اقتصادی دارد و کمک می کند تا سوخت کمتری مصرف شود. طرح تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز دو جنبه مهم دارد. نخست بحث ایمنی است زیرا این اقدام به صورت کارگاهی انجام می شود و باید مخزنی که تعبیه می شود و نحوه سوخت رسانی مورد بررسی قرار گیرد که این اقدام را سازمان ملی استاندارد انجام می دهد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اذعان کرد: در وهله بعد مسائل زیست محیطی مطرح می شود که در این عرصه مکاتبات لازم با وزارت نفت انجام شده است و اعلام کرده ایم که باید حتما موارد زیست محیطی نیز مدنظر قرار گیرد زیرا در ابتدای طرح به این موارد توجه نشده بود. در مکاتبات خود تاکید کرده ایم که ارزیابی این امر نیز توسط محیط زیست انجام می شود و خوشبختانه ترتیب اثر داده شد.

او افزود: آن چه که ما مقرر کردیم این بود که خودرو در زمانی که دوگانه سوز می شود نباید در حالت بنزینی آلایندگی داشته باشد و در مرحله بعد زمانی که خودرو گاز مصرف می کند نیز نباید آلایندگی آن از زمانی که بنزین مصرف می کند، بیشتر باشد. این کلیت است و شاخص های مشخص و اعمال شده است و این اطمینان را می دهم که طرح دوگانه سوز کردن خودروها به شدت صرفه اقتصادی دارد و ما نیز به دنبال این هستیم تا آلایندگی را کم کند و اگر استانداردهای ایمنی نیز مدنظر قرار گیرد بهترین اتفاق می تواند باشد.

بیش از 80 درصد موتورسیکلت ها فرسوده هستند

میرزایی قمی در خصوص مباحث آلایندگی موتورسیکلت ها و نحوه از رده خارج شدن آن ها گفت: معضل اصلی ما در حوزه موتورسیکلت، موتورسیکلت های کاربراتوری و فرسوده هستند. طبق آمار ارائه شده از سوی پلیس بیش از  80 درصد موتورسیکلت هایی که در کشور تردد می کنند، فرسوده هستند. در پایتخت بین 2 تا 2.5 میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد و این رقم در کل کشور به عدد 9 میلیون دستگاه می رسد که غالبا یا فرسوده و یا کاربراتوری هستند. عمده آلودگی هوا نیز متوجه همین وسایل نقلیه است.

او افزود: امروز استاندارد آلایندگی موتورسیکلت ها در جهان یورو 4 است و ما در عرصه تولید نیز همین استاندارد را مدنظر قرار می دهیم. از ابتدای سال 2020 تولید موتورسیکلت در اروپا فقط با استاندارد یورو 5 ممکن است که قرار است این تغییر در ایران نیز به زودی اتفاق بیفتد. باید گفت که فاصله استانداردها در ایران با جهان فاصله زیادی ندارد اما به علت این که موتورسیکلت های فرسوده از چرخه خارج نمی شوند، ما تغییر زیادی در کاهش آلودگی هوا مشاهده نمی کنیم. زمانی به نتیجه خواهیم رسید که به ازای هر موتورسیکلت تولیدی جدید، یک موتورسیکلت فرسوده از چرخه خارج شود که متاسفانه امروز این اتفاق در کشور رقم نمی خورد.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: تبصره هایی در قانون هوای پاک وجود دارد که می تواند خروج موتورسیکلت های فرسوده را از چرخه تسهیل کند. طبق آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاک به ازای هر یک موتورسیکلت تولید شده بنزینی باید یک برگ اسقاط موتورسیکلت فرسوده ارائه شود. در یک ماده دیگر تاکید شده است که موتورسازان باید 10 درصد تولید خود را به تولید موتورسیکلت های برقی اختصاص دهند و در صورتی که این اقدام را انجام ندهند، به ازای هر یک موتورسیکلت تولیدی باید سه موتورسیکلت از چرخه تولید خارج کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست ادامه داد: این قانون سبب می شود تا موتورسیکلت های فرسوده سریع تر از چرخه خارج شوند  و در کنار این موارد ما به ستاد سوخت و پلیس تاکید کرده ایم برای شماره گذاری هر موتورسیکلت صرفا مدارک اسقاط موتورسیکلت فرسوده را قبول کنند زیرا بعضا از گواهی های معادل استفاده می کردند به این شکل که گواهی اسقاط یک خودروی فرسوده را ارائه کرد و به ازای آن 7 موتورسیکلت را شماره گذاری می کردند. پیرو مذاکراتی که صورت گرفت ما تاکید کردیم که حتما موتورسیکلت باید اسقاط شود تا اجازه پلاک گذاری موتورسیکلت جدید داده شود و این امر از ابتدای سال 99 اجباری شده است اما تا این لحظه به صورت کامل انجام نشده است.

او افزود: مشکلاتی بین ستاد سوخت و پلیس راهور در خصوص سامانه این امر وجود دارد که هنوز به صورت کامل برطرف نشده است و همین امر سبب شده است تا این طرح به صورت 100 درصدی به مرحله اجرا درنیاید.

محیط زیست بر مراکز معاینه فنی نظارت می کند

میرزایی قمی در ارتباط با خلا های موجود در معاینه فنی خودروها گفت: بر اساس قانون هوای پاک، حدود مجاز آلایندگی را سازمان محیط زیست هر سال باید اعلام و ابلاغ کند. این اقدام در سال 99 برای موتورسیکلت ها، خودروهای سبک و سنگین انجام شده است و نسبت به سال قبل نیز شاخص ها سخت گیرانه تر شده است تا معاینه فنی طبق آن انجام گیرد. در معاینه فنی دو دسته از استانداردهای خودرو مورد بررسی قرار می گیرد. نخست ایمنی خودرو و در مرحله بعد مسائل آلایندگی مورد بررسی قرار می گیرد و در سامانه سیمفا ثبت و معاینه فنی به صورت آنلاین صادر می شود.

این مقام مسئول در محیط زیست اظهار کرد: محیط زیست از طریق ادارات استانی خود به صورت کامل بر واحدهای معاینه فنی نظارت می کند و فرم های ممیزی نیز در اختیار قرار داده شده است تا حتی زمان انجام آزمون های معاینه فنی بررسی شود و اگر در زمان ها تطابق وجود نداشته باشد مشخص می شود که آزمون ها به درستی انجام نشده است. در مرحله بعد تجهیزات مربوط به اندازه گیری آلایندگی است که اگر در مراکز معاینه فنی وجود نداشته باشد با آن ها برخورد می شود.

او افزود: در ادامه کالیبره بودن دستگاه ها مورد سنجش قرار می گیرد، به این معنا که آیا دستگاه می تواند به درستی میزان آلایندگی را تشخیص دهد یا خیر و این نیز به صورت جدی مورد بررسی قرار می گیرد. در همین راستا با واحدهای متخلف برخورد خواهد شد و طبق تخلفاتی که کرده است، جریمه و یا پلمب خواهد شد. 

تهرانی ها برای اخذ معاینه فنی به سفر می روند

میرزایی قمی با اشاره به معضلات معاینه فنی گفت: بعضا مشاهده می شود که خودروهای ساکنین تهران برای انجام معاینه فنی به شهرهای دیگر برده می شود تا در آن جا به راحتی معاینه فنی را طی کنند و طبق آماری که ارائه شده است نزدیک به 60 درصد خودروهای موجود در تهران برای انجام معاینه فنی به شهرای دیگر می روند که یک رقم بسیار زیاد است. مراکز موجود در تهران بسیار زیاد هستند و شلوغی زیادی در آن ها وجود ندارد و اگر ترافیکی بعضا دیده می شود به این علت است که همه شهروندان معاینه فنی را به آخر سال موکول می کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست خاطرنشان کرد: علت اصلی این که شهروندان تهرانی به خارج از تهران برای معاینه فنی مراجعه می کنند این است که برخی مراکز سخت گیری کمتری دارند و یا تخلفاتی در آن ها صورت می گیرد که بدون مراجعه معاینه فنی صادر می کنند. برای مقابله با این تخلف ما به وزارت کشور پیشنهاد داده ایم تا در تهران و 7 کلانشهر دیگر معاینه فنی صرفا در همان شهر انجام شود و این طرح به زودی در شهر تهران کلید خواهد خورد.

او افزود: در ابتدا برای این طرح معاینه فنی برتر را در دستور کار قرار داده ایم تا هر شخصی بخواهد معاینه فنی برتر اخذ کند تا از تخفیفات طرح ترافیک بهره مند شود، صرفا در تهران می تواند اقدام به اخذ معاینه فنی برتر کند و به مرور این اقدام گسترش خواهد یافت.

خودروهای تازه تولید شده می توانند معاینه فنی اخذ کنند؟

این مقام مسئول در محیط زیست در رابطه با کیفیت خودروهای تولیدی در کشور گفت: خودروهای تولید شده پس از گذشت 4 سال و در پنجمین سال تولید خود باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند تا بتوانند مجوز لازم را اخذ کنند. معاینه فنی برتر ارتباطی با سن خودرو ندارد و اگر خودرویی قصد دارد معاینه فنی برتر اخذ کند باید در همان سال ابتدایی تولید نیز مراجعه کرده و معاینه فنی برتر اخذ کند.

میرزایی قمی خاطرنشان کرد: 40 درصد خودروهای تولید شده در داخل کشور که سن زیر 4 سال دارند و یا کمتر از 40 هزار کیلومتر مسافت را طی کرده اند زمانی که به معاینه فنی مراجعه می کنند، نمی توانند در تست های معاینه فنی قبول شوند. این یک نکته مهم است که چرا 40 درصد خودروهای تازه تولید شده نمی توانند معاینه فنی را اخذ کنند؟ جواب این سوال به دو مقوله برمی گردد. نخست کیفیت پایین خودروهای تولید شده در کشور و در مرحله بعد به استاندارد آلایندگی اتخاذ شده مربوط می شود.

او افزود: هر چه این استانداردها سخت گیرانه تر باشد دوام عدم انتشار آلایندگی از خودرو بیشتر می شود. در تست های اولیه تست دوام آلایندگی گرفته می شود. در استاندارد یورو 4 دوام آلایندگی 100 هزار کیلومتر است اما در یورو 5 160 هزار کیلومتر است و این عدد در استانداردهای مختلف متفاوت است. در اینجا مشخص می شود که اگر خودرویی استاندارد لازم را در تولید داشته باشد قاعدتا پس از 4 سال نیز می تواند در معاینه فنی قبول شود.

برخی خودروهای داخلی نتوانستند استاندارد یورو 5 اخذ کنند

این مقام مسئول در محیط زیست اذعان کرد: مشکل بعدی در قطعات مربوط به کنترل آلایندگی خودروها است که نشان می دهد از کیفیت لازم برخوردار نیستند. در سال 99 برخی خودروهای گیربکس اتوماتیک، برخی وانت ها و برخی خودروهای مونتاژ شده در داخل کشور موفق به اخذ استاندارد یورو 5 نشدند که مانع تولید و شماره گذاری آن ها شدیم.

میرزایی قمی در پایان تاکید کرد: ما اگر در حوزه خودروهای دوگانه سوز سخت گیری ها را کاهش داده ایم، صرفا در راستای سیاست های کلی کشور بوده است و این اتفاق صرفا در ایران رقم نخورده است. ژاپن، امریکا، برزیل و چین نیز چنین اقدامی انجام داده اند. از سال 2003 ژاپن آلاینده متان را به کلی از شاخص های کنترل حذف کرده است اما تیراژ خودروها در آن کشورها با ایران متفاوت است و به همین علت ما به صورت کامل آن را حذف نکرده ایم و یک شاخص متعادل را در این عرصه در نظر گرفته ایم. این به آن علت است که متان یک گازگلخانه ای است و درست است که منجر به آلودگی هوا نمی شود اما در بلندمدت بر اقلیم تاثیر منفی می گذارد.

//انتهای پیام:5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاینه فنی گازسوز کردن خودرو مقام مسئول در محیط زیست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم دوگانه سوز کردن خودروها استاندارد آلایندگی خودروهای تولید شده موتورسیکلت فرسوده خودروهای گازسوز استاندارد یورو 5 معاینه فنی برتر مورد بررسی قرار قانون هوای پاک موتورسیکلت ها درصد خودروهای معاینه فنی معاینه فنی فرسوده هستند تولید شده مرحله بعد صورت کامل قرار می گیرد مدنظر قرار آلودگی هوا اخذ کنند شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۱۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت

به گزارش قدس آنلاین عباس علی آبادی عصر امروز در حاشیه همایش تجاری ایران و چین در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران جمع خبرنگاران اظهار داشت:  ده هزار شرکت دانش بنیان ایرانی برای چینی ها فرصت خوبی است. 

وی افزود: ما در حوزه انرژی از ظرفیت‌های بالایی برخورداریم که می توانیم در اختیار چینی ها قرار دهیم و در حوزه برق نیز توانایی هایی در تراز جهانی داریم، ضمن اینکه چینی ها نیز از توانمندی هایی برخوردار هستند که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم.

علی آبادی بیان داشت: وقتی از صد کشور دنیا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بازرگان و فعال اقتصادی در یک نمایشگاه شرکت میکنند بسیار افتخار آمیز است و فکر میکنم امسال سال توسعه ایران با کشورهای دیگر باشد و بتوانیم رکوردهای تازه ای را ثبت کنیم. 

وی با اشاره به اجلاس آفریقا بیان داشت: در جلسه ای که با مقامات ارشد آفریقایی نیز برگزار شد احساس خوبی داشتم زیرا آفریقایی ها علاقمندند شرکای تازه ای برای خود انتخاب کنند و ایران می تواند یکی از شرکای تجاری آنها باشد. 

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال است اظهار داشت: برای جهش تولید باید در سمت توسعه بازار حرکت کرد و این نمایشگاه می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی بیان داشت: از تمام شرکت‌ها خواسته ایم که‌پیش برنامه ارائه دهند که ارز را به چه منظور می خواهند و این مساله ممکن است مورد کدورت تولیدکنندگان قرار گرفته باشد. 

علی آبادی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم از منابع ارزی استفاده بهتری داشته باشیم باید کنترل های بیشتری داشته باشیم و خوب این موضوع باعث کندی در تخصیص ارز شده و لذا امروز دستورات تازه ای داده ام که یک مقدار در تخصیص ارز شتاب بدهند. 

وی افزود: البته ممکن است در مواردی که قبلا به راحتی تخصیص ارز میدادیم الان محدودیت ایجاد کرده باشیم و این مساله به علت سیاست های جدید است اما سیاست های ما به سمت بهبود است و هدف ما این است که ضمن استفاده از ظرفیت های داخلی نیازهای جامعه را تامین کنیم لذا بین واردات و تولید سیاست گذاری انجام داده ایم که در نهایت منفعت آن برای مردم است.

وی در خصوص واردات خودروهای کارکرده گفت: در خصوص خودروهای کارکرده دولت لایحه ای به مجلس تقدیم کرد این لایحه تصویب شد و در بازگشت، وزارت صمت متعهد به تهیه آیین‌نامه شد و این آیین نامه تهیه و به دولت ارسال شد و تا زمانی که این آیین‌نامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، نظر وزارت صمت به تنهایی قابل اجرا نیست و باید در انتظار مصوبه دولت بود تا زمان ابلاغ کاری نمیتوانم انجام دهم. 

علی آبادی گفت: اما مصوبات خودروهای کارکرده در مناطق آزاد و اقتصادی قابل اجرا است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • این خودروها پلاک ملی نمی‌ گیرند
  • نگهداری تَک پلاک جرم محسوب می‌شود
  • ۶۰ درصد ساکنان جوادیه تهران افغانستانی اند
  • ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • امانی، عضو شورای شهر: ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • ۶۳مرکز معاینه فنی خودرو در استان تهران به مردم خدمت رسانی می کنند
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار