Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید بقایی از کودکی به محافل مذهبی و مسجد علاقه‌مند بود و این علاقه را با تکبیر گفتن در مسجد محل آغاز کرد و تا آخر عمر از مسیر اسلام و پیروی از روحانیت متعهد خارج نشد.

به گزارش شریان نیوز،شهید سردار سرلشکر پاسدار مجید بقایی در سال ۱۳۳۷ در شهرستان بهبهان خوزستان چشم به جهان گشود. وی فعالیت‌های مذهبی خود را از همان اوان کودکی با تکبیر گفتن در مساجد آغاز کرد و تا آخر عمر پا از مسیر اسلام بیرون نگذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در دوران تحصیل به دلیل هوش و استعداد بالای که داشت، کلاس پنجم و ششم نظام قدیم را در یکسال طی کرد و طی دوران دبیرستان یکی از فعال‌ترین دانش‌آموزان در زمینه سیاسی، دینی، اجتماعی و ورزشی بود.

اخلاق بارز اسلامی‌اش سرمشق تمام دوستان او بود. همیشه به کسانی که دور و برش بودند محبت می‌کرد. قرآن را همیشه در سینه خود داشت و هیچگاه از خود دور نکرد حتی در لحظه شهادت آیات قرآن را تلاوت می‌کرد و چند دقیقه قبل از آن در حال حفظ کردن یکی از سوره‌های قرآن بود. برادران بسیجی را به شدت دوست می‌داشت. در سال‌های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ فعالیت‌های دانشگاهی خود را شروع و در رهبری مبارزات دانشجویی نقش تعیین کننده‌ای داشت و در پی مبارزات خود به گروه منصورون پیوست و در شاخه نظامی این گروه شروع به فعالیت کرد که از جمله اقدامات وی در این زمینه گردآوری برادران حزب‌الله و ترور سروان داوودی و یکی از افسران شهربانی رژیم سابق که عامل خفقان در این شهر بشمار می‌آمد، بود.

شهید بقایی در زمینه خطاطی و نقاشی تبحر بسیار داشت و توانست نمایشگاهی از جنایت‌های ساواک در شهر‌ها به نمایش گذاشته و جنایت رژیم سابق را بدین طریق بیشتر به مردم معرفی کند.

وی پیش از آغاز جنگ تحمیلی به توصیه سردار محسن رضایی به سپاه پیوست و در واحد تبلیغات سپاه امیدیه خوزستان و در کنار شهید دقایقی در سمت بازرسی و بعد‌ها به دلیل توانایی‌هایی که در او مشاهده شد به عنوان نماینده سپاه در اتاق جنگ معرفی شد.

شهید مجید سپس فرماندهی سپاه و جبهه شوش را به عهده داشت و در همان ابتدا وضع جبهه شوش که از لحاظ نیرو و تدارکات در مضیقه بود مورد توجه خاص وی قرار گرفت و با رفت‌وآمد‌های مختلف از طریق رییس‌جمهور وقت (امام خامنه‌ای)، استانداری و سپاه مقداری اسلحه کلاشینکف وارد جبهه کرد و از طریق شهر بهبهان حدود ۴۰ بسیجی و سپاهی را به جبهه شوش آورد و به این جبهه تحرک تازه‌ای بخشید.

در همین هنگام مزدوران بعثی با یک گردان پیاده و یک گردان مکانیزه به این جبهه که کلا تمام واحدهایش ۵۰ نفر بیشتر نبودند حمله کردند که بعد از دو روز و دو شب جنگ تن به تن، رزمندگان موفق شدند با کشتن بیش از ۵۰ نفر و به اسارت در آوردن ۱۷ نفر سرپل واقع در روبروی شهر شوش را حفظ کنند.

برادر بقایی بدلیل شهید شدن فرمانده عملیات این جبهه خود به جبهه آمده و رهبری ادامه عملیات را به عهده گرفت و شب مانند دیگر برادران نگهبانی دو ساعته داشت.

پس از آن در طرح‌ریزی و اجرای عملیات چریکی نقش بزرگی به عهده داشت تا در اسفند ۱۳۵۹ نخستین طرح نیمه کلاسیک و حمله گسترده بعد از عملیات امام مهدی (عج) که در سوسنگرد اجرا شده بود را به صحنه عمل در آورد.

شهید بقایی در طرح ریزی وشناسایی و توجیه نیرو‌ها خود شخصا شرکت می‌کرد. هماهنگی شهید بقایی با برادران ارتشی در سلسله عملیات ایذایی باعث دلگرمی همگان شده بود به طوری که هوانیروز و نیز فرماندهان لشکر ۲۱ حمزه بعد از یک ماه دوباره حاضر به عملیات شدند.

شهید بقایی پس از شرکت در عملیات ثامن الائمه و شکستن حصر آبادان در عملیات طریق‌القدس شرکت کرد و در گردانی به عنوان تیرانداز شرکت کرد که گردان وی به اهداف مورد نظر دست یافت، اما به دلیل نرسیدن دیگر گردان‌ها به هدف، جمعی از نیروهایش به اسارت مزدوران مزدور بعثی در آمدند و او با تدبیر صحیح بعد از دو روز و دو شب و با خوردن علف بیابان و آب باران توانست خود را از محاصره نجات داد و به صف رزمندگان اسلام پیوست.

وی در طرح‌ریزی و اجرای عملیات بزرک فتح‌المبین نقش بسزایی داشت و در موقع عمل فرمانده قرارگاه فجر بود.

همزمان با مرحله اول و دوم بیت المقدس در منطقه اهواز خرمشهر قرارگاه فجر به فرماندهی شهید بقایی مامور گرفتن بخشی از منطقه شد که منجر به اسارت بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر و کشتن تعداد زیادی از مزدوران بعثی و آزادسازی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مربع ازخاک میهن اسلامی شد.

در ادامه این عملیات قرارگاه فجر به فرماندهی برادر شهیدمان از سیل بند عرایض تا پل نو و اروند رود دریک شب پیشروی کرده و خرمشهر را به همراه دیگر قرارگاه‌ها به محاصره نیرو‌های اسلام در آوردند.

بعد از فتح خرمشهر در عملیات انهدامی رمضان و ورود به خاک عراق در پنج مرحله شرکت فعال داشت پس از آن به علت لیاقت و خلوص نیت فراوانش به معاونت قرارگاه مرکزی کربلا برگزیده شد و در عملیات محرم بعد از رفتن برادر شهید حسن باقری به قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) او که در معاونت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول خدمت بود، به فرماندهی قرارگاه کربلا منصوب شد که عملیات شورانگیز محرم را به نحو احسن رهبری کرد.

شهید مجید بقایی در طرح‌ریزی و شناسایی سلسله عملیات گسترده آتی نیز نقش بسزایی داشت که در یکی از همین شناسایی‌ها در شمال شرقی فکه به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

از خصوصیات نظامی شهید مجید بقایی این بود که همیشه مستقیماً در شناسایی‌ها شرکت و حتی معابر نفوذی به دشمن را نیز، خود بازدید می‌کرد. در هدایت عملیات با فکر بازش همیشه موفق بود و تصمیمات صحیح او باعث پیروزی‌های زیادی در جبهه‌های جنگ شد.

وی معتقد بود که ولایت را باید در سپاه در تمام رده‌ها صددرصد اجرا کرد و هیچگاه از دستور فرماندهان بالاتر سرپیچی نکرد.
فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاطراتش پیرامون این شهید بزرگوار نقل کرده است: یک بار در قرارگاه خاتم بعد از جلسات طولانی که با برادران ارتش داشتیم به خواب رفته بودیم، اواسط شب ساعت حدود ۳۰/۲ دقیقه بامداد بود که احساس کردم سر و صدایی می‌آید برخاستم و قامت بلند مجید را دیدم که دستان پرتوانش را به سوی خداوند بالا برده‌است و ذکر خدا را می‌کند و من با دیدن این منظره خیلی به حالش غبطه خوردم.

برادران و خواهران!

از رهبر، عصاره مکتب بیاموزیم که، چون کوه استوار، در مقابل دشمن و، چون کاه در مقابل خدا و ما هم در مقابل مصایب باید همچون کوه باشیم.

خدایا، معبودم،‌ای آنکه همه چیزم به توست.‌ای آنکه در کاغذ نمی‌گنجی و نه باقلم وصف می‌شوی آن چنان تار و پودم آغشته به گناه است که فعلا یارای صحبت ندارم و هر وقت می‌خواهم زبان گشایم شرمنده‌ام.

بار‌ها فکر کرده‌ام و در نهایت به این نتیجه رسیده‌ام که فقط در لباس شهید و با محتوای شهید می‌توانم در دادگاهت حضور یابم بجز این هرگز، که شرمنده‌ام و رسوا.

خدایا، بار پروردگارا آن کسانی که حافظ انقلابند حفظ و دشمنان انقلاب را نابود بگردان آمین.

برادر و خواهرم؛ شما هم قدر جمهوری اسلامی را بدانید که نعمت بزرگی است و کوچکترین کفران نعمت محاکمه دارد و جداً همیشه به فکر اسلام باشید.

شهید مجید بقایی در ۹ بهمن ماه ۱۳۶۱ در حالی که با عنوان فرمانده قوای یکم کربلا به همراه چند تن دیگر از برادران و یاران خود مشغول بررسی یکی از مکان‌ها برای شناسایی و نفوذ در دل دشمن بودند، مورد اصابت گلوله توپخانه دشمن قرار گرفتند و همه باهم دعوت حق را لبیک گفته و به شهادت رسیدند.

منبع: شریان

کلیدواژه: طرح ریزی شهید بقایی مجید بقایی شهید مجید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۱۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران زمین فرزندان خود را به آغوش گرفت

امروز و هم‌زمان با ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، پیکرهای مطهر شهدای گمنام تازه تفحص شده در نقاط مختلف کشور تشییع و خاکسپاری شدند، شهیدانی که در این روزها به میان ما بازگشتند تا عهدی دیرینه را یادآوری کنند و امروز ایران زمین به این مناسبت، شهیدستان شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز و هم‌زمان با ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، پیکرهای مطهر شهدای گمنام تازه تفحص شده در نقاط مختلف کشور تشییع و خاکسپاری شدند؛ این شهدای گمنام مربوط به عملیات‌های عاشورا ۲، خیبر، تک دشمن در سال ۶۷، کربلای ۵، بدر و بیت‌المقدس ۷ بودند که در این روزها به میان ما بازگشتند تا عهدی دیرینه را یادآوری کنند و امروز ایران زمین به این مناسبت، شهیدستان شد.

اصفهان میزبان فرزندان خود شد

امروز در اصفهان هیئتی به وسعت خیابان‌های شهرمان برای شهیدان به راه افتاد و مردم دیار شهیدپرور اصفهان باز هم مثل همیشه، پرشور به استقبال سه تن از شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس و یک شهید گمنام آمدند؛ در این مراسم پیکر پاک ۳ شهید دفاع مقدس، شهید عباس رمضانی، شهید مجتبی نادر طهرانی و شهید جواد مراثی که به تازگی تفحص شده‌اند و همچنین پیکر یک شهید گمنام تشییع شد.

خاکسپاری شهدای گمنام در مسجد مقدس جمکران

پس از سال‌ها انتظار، پیکرهای مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور هزاران نفر از مردم قم، در صحن جامع مهدوی استان مقدس مسجد جمکران آرام گرفتند.

تهران فرزندان ایران را در آغوش گرفت

در تهران نیز پدافند هوافضا، میزبان شهید گمنام ۱۷ ساله که در عملیات عاشورا و منطقه میمک به شهادت رسیده، بود؛ شهید گمنام ۲۰ ساله که در عملیات خیبر و منطقه جزیره مجنون به شهادت رسیده است، در ناحیه فن‌آوری رازی وزارت نفت تهران آرام گرفتند و در ستاد مرکزی سازمان زندان‌ها یک شهید گمنام ۱۹ ساله مربوط به عملیات بیت‌المقدس ۷، منطقه شلمچه به خاک سپرده شد و سازمان اتکا تهران میزبان شهید گمنام ۴۰ ساله بود.

شهید گمنام ۱۷ ساله مربوط عملیات کربلای ۵ که پیکر مطهرش در منطقه شلمچه کشف شده، در شهرک شهید خرازی تهران آرام گرفت و ستاد فرماندهی فراجا در ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) میزبان شهید گمنام ۲۵ ساله مربوط به عملیات عاشورا ۲ که در منطقه چنگوله به شهادت رسیده، بود و نمایشگاه دفاع مقدس نزاجا میزبان شهید گمنام ۲۸ ساله که در عملیات عاشورا ۲ و منطقه چنگوله به شهادت رسیده، است.

خوزستان دیار مردان همیشه در میدان

خوزستان نیز به رسم این سال‌ها مجاهدت خود را نشان داده و می‌دهد و بر این اساس پیکر مطهر شهیدان غلامعلی عشیری لیوسی و منصور پورعزیز پور محمدی با حضور اقشار مختلف مردم در شهرهای دزفول و اهواز تشییع شد.

شهیدان عشیری لیوسی و شهید پور عزیز پور محمدی به ترتیب در تاریخ‌های اول فروردین سال ۱۳۶۱ و دوم فروردین سال ۱۳۶۳ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که پس از ۴۰ سال پیکر مطهرشان شناسایی شد.

یزد میزبان شهید گمنام

در یزد نیز آئین تشییع و تدفین شهید گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس از ساعت ۹:۳۰ صبح به سمت پارک بزرگ اشکذر برگزار شد.

کد خبر 750438

دیگر خبرها

  • دانش‌آموزان و کودکان قربانیان اصلی جنایات اسرائیل هستند
  • برپایی یادواره شهید شاخص شهرستان کوار
  • چرا اسرائیل یک گلوله هم به سمت یمن شلیک نکرده است؟
  • چرا تل‌آویو یک گلوله هم به سمت یمن شلیک نکرده است؟
  • تشییع شهید گمنام عملیات خیبر در پارک فناوری نفت باقرشهر
  • تشییع و خاکسپاری شهدای تازه شناسایی شده در خوزستان
  • ایران زمین فرزندان خود را به آغوش گرفت
  • عملیات بازگشایی محور ماهور برنجی در دزفول انجام می‌شود
  • فیلم | باران شدید در کرمانشاه؛ آبشار‌های بیستون زنده شدند
  • ببینید | لحظه در هوا ماندن کامیون حین تخلیه بار!