Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@03:22:22 GMT

چتر آرامش بر سر بیماران در پرتو طب متعالی

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۲۱۳۴

چتر آرامش بر سر بیماران در پرتو طب متعالی

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دانشجو است و جوان، سال آخر پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گذراند، اما به نظر می‌رسد اندیشه‌ای بزرگ‌تر از پزشک بودن در سر می‌پروراند. اندیشه‌ای که در اوج جوانی و در سال‌های دانشجویی در وجودش جوشیدن گرفته تا قدم در راه جهاد بگذارد، جهادی که نوعش جهاد علمی است، جهادی که همراه با هم‌ردیفانش در موسسه خیریه "طب متعالی" رقم خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارژنگ ناصری از دو سال پیش به واسطه آشنایی‌اش با دو استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز و همزمان با راه‌اندازی موسسه مراقبت از بیماران در منزل با نام "طب متعالی" به این عرصه وارد شد. موسسه‌ای که با هدف ترویج درمان متعالی در منزل از حدود دو سال پیش در شیراز و برخی نقاط استان فارس کلید خورد.

نگاه ویژه به امور خیر به‌ عنوان یکی از ویژگی‌های بارز مردم در استان فارس است، نگاهی که سبب می‌شود حس نوع‌دوستی در وجودت غلیان پیدا کند تا برای گرفتن دستی یا گشودن گرهی، از خودت بگذری.

مرد و زن و پیر و جوان نمی‌شناسد، نمی‌خواهد حتما پزشک یا پرستار باشی، همین که نیت کنی و پای نیتت بایستی در این سفره معنوی سهیم هستی.

نگاه ویژه به امور خیر به‌ عنوان یکی از ویژگی‌های بارز مردم استان فارس است، نگاهی که سبب می‌شود حس نوع‌دوستی در وجودت غلیان پیدا کند تا برای گرفتن دستی یا گشودن گرهی، از خودت بگذری

این دانشجوی پزشکی در گفتگو با فارس آشنایی‌اش با موسسه را اینگونه توضیح داد: دیدن حال بیمارانی که در اوج درد به بیمارستان مراجعه کرده و با حال خوب ترخیص می‌شوند یکی از خوشایندترین صحنه ها برای پزشکان به‌ویژه دانشجویان این رشته است.

ناصری افزود: حال برخی بیماران در این میان و بر اساس تشخیص پزشکان ممکن است در نهایت تا ۶ ماه زنده بمانند و برخی دیگر، یک پروسه طولانی مدت حدود یک تا دو سال را برای درمان نیاز داشته باشند، بر این اساس نگهداری این دو گروه در بیمارستان جز افزایش هزینه و تشدید بیماری و ازدحام بیمارستان چیزی به همراه نخواهد داشت، بر این اساس موسسه طب متعالی تلاش می‌کند امکان ادامه درمان را در منزل و در کنار خانواده برای این دو گروه فراهم آورد تا علاوه بر حذف هزینه، به لحاظ روحی و روانی نیز شرایط پایدارتری را برایشان رقم بزند.

این دانشجوی ترم آخر پزشکی ادامه داد: بنده به کمک تعدادی از دوستانم در شاخه دانشجویی این موسسه مشغول به انجام پژوهش از طریق علم و آمار هستیم تا بتوانیم اثبات کنیم بیمارانی که در منزل هستند، بر اساس دستورالعمل‌های پزشکی کار بیشتری نمی توان در بیمارستان برای آنها انجام داد، همچنین با ثابت کردن این موضوع و طولانی بودن پروسه درمان می‌توان بیمه‌ها را قانع کرد که هزینه‌های درمان در منزل را تحت پوشش درآورند.

وی با بیان اینکه اکنون در کشور ما بیشتر مرگ‌ها در بیمارستان رخ می‌دهد و این اتفاق خوشایندی نیست گفت: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت اساتید، پرستاران و حتی مردم عادی این مهم را  تبلیغ کنیم تا در آینده شاهد  کاهش مرگ و میر در بیمارستان‌ها باشیم.

ناصری درباره نحوه ارائه خدمات این موسسه به بیماران اینگونه توضیح داد: دانشجویان به‌صورت داوطلب به منزل بیمارانی که تحت‌نظر موسسه قرار گرفته‌اند رفته و وضعیت جسمی و روحی آنها را بررسی می‌کنند.

دانشجویان به‌صورت داوطلب به منزل بیمارانی که تحت‌نظر موسسه قرار گرفته‌اند رفته و وضعیت جسمی و روحی آنها را بررسی می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه انجمن‌های علمی و دانشجویی در این راستا در  حال تهیه کتابی به‌ عنوان مرجع هستند، اظهار داشت: در کشورهای دیگر فوق تخصص یا فلوشیپ درمان در منزل وجود دارد اما متأسفانه در کشورمان تاکنون این امکان ایجاد نشده است بنابراین این کتاب مرجع می‌تواند نقش مهمی در این راستا ایفا کند.

ناصری این موسسه را شامل تیم‌های مختلف پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، پرستاری، روانشناسی و مدیریت سلامت دانست و گفت: بیمارانی که تحت پوشش این موسسه هستند به‌صورت کاملاً رایگان تحت درمان قرار گرفته و  تجهیزات مورد نیاز آنها نیز به‌صورت رایگان در اختیارشان قرار داده می شود.

این دانشجوی پزشکی، شاسایی گروه‌های هدف را از طریق کمیته امداد امام خمینی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن واحدهای مددکاری بیمارستان‌های دولتی شامل شهید فقیهی، نمازی، رجایی، علی اصغر، حافظ، چمران و... نیز افراد نیازمند به این خدمات را به موسسه معرفی می‌کنند.

وی در ادامه به بخش دیگری که به زودی در این موسسه فعال خواهد شد، اشاره کرد و افزود: با شیوع کرونا ویزیت مجازی از بیماران کرونایی و پایش علائم حیاتی آنها را در دستور کار قرار گرفت تا مقدمه‌ای باشد که در آینده نزدیک بیمارستان مجازی برای ویزیت  افراد از طریق نرم افزارهای ارتباطی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در بیمارستان ایجاد شود.

ناصری با اشاره به اینکه گذراندن واحد اخلاق‌پزشکی در راستای حضور وی در این موسسه نقش به‌سزایی ایفا کرده است، از همه دانشجویان پزشکی و پرستاری بالینی دعوت به همکاری و ابراز امیدواری کرد: امید که در اینده نزدیک بتوان تعداد افراد بیشتری را با امکانات بیشتر تحت حمایت قرار داد.

فرد دیگری که با با او در این باره گفت و گو می کنم بانوی پزشکی است که ماهانه مبلغی از حقوق خود را صرف کمک به این موسسه می‌کند.

این بانوی خیر که خواست نامش نزد ما محفوظ بماند از احساس نیاز جهت انجام این اقدام خیر برای رضای خدا سخن گفت و اظهار داشت: تلاش کردم تا به سراغ اساتید و همکاران مختلف رفته و توجه آنها را در کمک و حمایت از این موسسه جلب کنم.

وی که عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی دانشکده پیراپزشکی است، ترویج فرهنگ مراقبت متعالی در منزل را هدف اصلی این موسسه عنوان کرد و افزود: تعدادی از پزشکان و پرستاران جذب این موسسه شده و خدمات خود را به بیماران ارائه می‌کنند که به نوبه خود می‌تواند اقدام مهمی در راستای بهبود حال بیماران باشد.

او با اشاره به اینکه عفونت بیمارستانی ممکن است برای بیمار دردسرساز باشد، گفت: در این موسسه ترجیح بر خدمات رسانی به بیماران در منزل بوده تا ضمن جلوگیری از ازدحام جمعیت در بیمارستان‌ها، بیماران در خانه و در کنار خانواده‌شان با امنیت و آرامش بیشتری تحت درمان قرار گیرند.

این بانوی خیر، تشویق کردن همکارانش را در کمک به این موسسه به لحاظ پرداخت نقدی و یا اهدای دستگاه و تجهیزات پزشکی از جمله اقدامات انجام‌شده در این راستا عنوان کرد.

گفتگو با دو تن از بیمارانی که از خدمات این موسسه بهره‌مند شده‌اند نیز گواهی بر این اتفاق خوبی است که این روزها در حال رقم خوردن است.

مردانه دریافت خدماتی چون تخت بیمارستانی، تشک مواج، دستگاه کنترل‌کننده علائم حیاتی، کپسول اکسیژن و ... را به‌ صورت رایگان حمایت بسیار خوبی دانست و گفت: از سه ماه پیش مادرم به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شد و سپس به خانه منتقل گردید.

وی دریافت خدماتی چون تخت بیمارستانی، تشک مواج، دستگاه کنترل‌کننده علائم حیاتی، کپسول اکسیژن و ... را به‌ صورت رایگان حمایت بسیار خوبی دانست که توانسته گره‌گشای آنها باشد

وی افزود: اگر می‌خواستیم همه این تجهیزات را تهیه کنیم باید بالای ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌کردیم که نه توان و نه قدرت خرید داشتیم.

مردانه تاکید کرد: خوشبختانه از طرف یکی از آشناهایمان در بیمارستان نمازی که مادرم در آنجا بستری بود با این موسسه آشنا شده و خدمات را به صورت رایگان دریافت کردیم و که جای تشکر و قدردانی دارد.

در ادامه زارعی نیز با اشاره به ضربه مغزی شدن برادرش در شش ماه پیش، گفت: شش ماه پیش که برادرم دچار ضربه مغزی شد همه خانواده به‌ لحاظ روحی در شرایط بحرانی خاصی بودیم و حال خوبی نداشتیم.

وی افزود: در این شرایط خاص برداشتن بار مالی بزرگی از روی دوش‌مان کمک بزرگی بود که کمی شرایط ما را بهبود بخشید.

زارعی با بیان اینکه از شش ماه پیش تاکنون تجهیزاتی چون تشک مواج، تخت بیمارستانی، دستگاه ساکشن و ... را در اختیار دارند گفت: این تجهیزات را شش ماه است که موسسه به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار داده است که از انها کمال تشکر را داریم چرا که اگر می‌خواستیم در این زمان طولانی این تجهیزات را از کالاهای پزشکی به امانت می‌گرفتیم مجبور به پرداخت هزینه هنگفتی بودیم که در توان‌مان نبود.

محمدهادی ایمانیه، به‌ عنوان یکی از بنیانگذاران موسسه طب متعالی بیش از یک سال است که در استان فارس و شهر شیراز در کنار دیگر همکارانش این خدمات را به بیماران ارائه می‌کنند.

این موسسه با هدف ارائه خدمت به بیماران صعب‌العلاج یا کهنسال در شهر شیراز و شهرستان‌هایی همچون آباده، کازرون، اقلید، فیروزآباد، لار و مرودشت فعال شده یا در حال فعال شدن است

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این‌ زمینه به خبرنگار فارس گفت: بیش از یک سال است که این موسسه با هدف ارائه خدمت به بیماران صعب‌العلاج، ناتوان و یا کهنسال در شهر شیراز و شهرستان‌هایی همچون آباده، کازرون، اقلید، فیروزآباد، لار و مرودشت فعال شده یا در حال فعال شدن است.

وی در این‌ زمینه اظهار داشت: به این طریق بیمارانی که دوران حاد را در بیمارستان سپری کرده اما هنوز مشکلاتی دارند و بهتر است به خانه برگشته و در کنار خانواده درمان را ادامه دهند، مورد حمایت این موسسه قرار می‌گیرند.

ایمانیه با اشاره به اینکه کمک‌ها می‌تواند، خدماتی، تجهیزاتی، مشاوره و یا پرستاری، پزشکی و پیراپزشکی باشد، گفت: در این صورت بنا به نیاز بیمار تلاش می‌شود تا خدمات مورد نیاز به وی ارائه شود حال این خدمات شامل ارائه تجهیزاتی چون کپسول اکسیژن، تشک مواج و ... و یا خدمات ویژه‌تری چون تزریقات، مشاوره، فیزیوتراپی و غیره می‌باشد.

رئیس هیئت‌مدیره موسسه طب متعالی با تاکید بر اینکه در بعد سخت‌افزاری خوب پیش رفته‌ایم گفت: خیران در زمینه تجهیزات به‌ خوبی موسسه را حمایت کرده‌اند به‌گونه‌ای که تجهیزات مورد نیاز هر بیمار به‌طور رایگان در اختیار وی قرار داده شده و پس از استفاده دوباره به موسسه بازگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه به لحاظ تعداد نیروی انسانی به حد مطلوب نرسیده‌ایم، افزود: پزشک، پرستار، مشاور تغذیه، مشاور روانشناسی بالینی و فیزیوتراپ مجموعه کادری هستند که با موسسه به‌صورت رایگان همکاری می‌کنند و تنها به کمتر از ده نفر از پرسنل پرداختی داریم.

ایمانیه ضمن تاکید بر اینکه امکانات و هزینه‌های موسسه کاملا از طرف مردم و خیرین تامین می‌شود، گفت: درخواست ما از مردم این است که اگر تجهیزات پزشکی را در اختیار داشته و به آن نیازی ندارند آن را به موسسه اهدا کرده یا کمک‌های مالی خود را برای حمایت از این بیماران به حساب موسسه واریز نمایند.

درخواست ما از مردم این است که اگر تجهیزات پزشکی را در اختیار داشته و به آن نیازی ندارند آن را به موسسه اهداء کنند

وی همچنین درباره نحوه پذیرش بیماران در این مرکز گفت: اگر فردی احساس نیاز می‌کند که باید از این خدمات بهره ببرد، می‌تواند با مراجعه به بیمارستان‌های نمازی، چمران، شهیدفقیهی و رجایی درخواست مراجعه به موسسه را داشته باشند.

ایمانیه ارزش ریالی خدماتی که تاکنون ارائه شده است را دو و نیم میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تا کنون ۷۷۵ بیمار از خدمات این موسسه بهره‌مند شده‌اند که ۲۱۰ نفر هنوز فعال و در حال دریافت خدمات هستند.

مدیرعامل موسسه طب متعالی نیز در گفتگو با فارس ضمن اشاره به آدرس اینترنتی این مرکز خیریه اظهار داشت: موسسه خیریه طب متعالی به آدرس اینترنتی Tebemotaali.sums.ac.ir خدمات خود را برای عموم بیماران بدون توجه به وضعیت مالی آنها ارائه می‌کند‌.

رضازاده، نحوه دسترسی به خدمات موسسه را معرفی افراد توسط بخش مددکاری بیمارستان‌های یاد شده عنوان کرد و گفت: وقتی شرایط بیمار به‌گونه‌ای باشد که ماندن در بیمارستان برای وی بی‌فایده است، معرفی وی به مرکز، آغز تحت پوشش قرار گرفتن فرد بیمار خواهد بود تا وی بتواند بدون دغدغه مالی از خدمات پزشکی، مشاوره‌ای و تجهیزاتی این موسسه استفاده کند.

بدون‌شک نیک‌اندیشی و روحیه کمک به هم‌نوع در هر سطح و اندازه‌ای که باشد هیچ‌گاه از دید پروردگار پنهان نخواهد ماند. روحیه‌ای که رگ‌های امید را در زندگی به جریان می‌اندازد و سبب می‌شود انسانیت زنده بماند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماران تجهیزات پزشکی صورت رایگان بیمارستان ها استان فارس تشک مواج ماه پیش شش ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند

عباس مسجدی در جلسه شورای معاونین سازمان که با حضور دکتر سیدرضا مظهری رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: امکان دسترسی برخط به پرونده‌های بیمارستانی افرادی که برای تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند یکی از درخواست‌های جدی سازمان در سال‌های گذشته بود که خوشبختانه با همکاری مناسب وزارت بهداشت به تازگی امکان تبادل الکترونیک پرونده‌های بیماران محقق شده است.

وی افزود: درخواست پرونده‌های بیمارستانی از برخی مراجعین پزشکی قانونی که برای اعلام نظر کارشناسی نیاز به تکمیل پرونده دارند وقت زیادی از مردم تلف می‌کند، اما خوشبختانه با فراهم شدن امکان تبادل الکترونیک این پرونده ها، ضمن عدم نیاز به مراجعه حضوری مراجعین به مراکز درمانی برای دریافت تصاویر پرونده‌های بالینی، از اطاله دادرسی جلوگیری و سرعت در اظهار نظر کارشناسی افزایش می‌یابد.

دکتر مسجدی با اظهار امیدواری در خصوص ادامه دار بودن اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: فراهم شدن این امکان برای کارشناسان سازمان در راستای پاسخدهی سریع­تر به مراجعین و تسهیل ارائه خدمت به آنان بسیار مهم است و مراجعین سازمان نیز که عمدتا افراد متألم و آسیب دیده هستند، از آن منتفع خواهند شد لذا امیدواریم زین پس همکاری‌های بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی کشور برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم تداوم داشته باشد.

پیگیری‌های پزشکی قانونی برای تسهیل امور مراجعین قابل تقدیر است

در ادامه این جلسه دکتر سید رضا مظهری رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیگیری و مطالبه پزشکی قانونی برای راه اندازی و فعال شدن سامانه دسترسی به پرونده‌های بیمارستانی مراجعین به منظور تسهیل امور مردم قابل تقدیر و قدردانی است.

وی افزود: موضوع تبادل اسناد بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی یکی از اهداف برنامه رگلاتور-اپراتور وزارت بهداشت در قالب برنامه پنج ساله هفتم است که به صورت پروژه‌ای مشترک با پزشکی قانونی اجرا خواهد شد.

دکتر مظهری اظهار داشت: در حال حاضر تمام زیر ساخت‌های لازم برای برقراری این تبادل فراهم شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان ماه جاری (اردیبهشت ۱۴۰۳) امکان این دسترسی در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور فراهم شود.

به گفته رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب این اقدام و از طریق این سامانه کارشناسان پزشکی قانونی که در خصوص میزان و نوع خسارت و آسیب‌های وارد شده به مراجعین اظهار نظر کارشناسی می‌کنند، می‌توانند به جزئیات پرونده‌های بیمارستانی و مراحل درمان او دسترسی داشته باشند و به این واسطه، پاسخدهی در زمان سریع تری به مردم صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه معاونین و جمعی از مدیران کل سازمان پزشکی قانونی کشور و دکتر حسن واعظی رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • دیدار رئیسی با بیماران اتباع
  • دیدار رئیس جمهور ایران با بیماران اتباع
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت