Web Analytics Made Easy - Statcounter

داستان تکدی‌گری در بسیاری از شهرهای کشورمان به یک تراژدی بی‌پایان تبدیل شده است؛ امری که هر روز چهره شهرها را بیش از گذشته مخدوش می‌کند و تنها راه مقابله با آن همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها و مردم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، یکی از آن صحنه‌های آشنایی که همه روزه و به گونه‌ای مکرر شاهد و ناظرش هستیم مربوط به مساله و معضل اجتماعی تکدی‌گری است که هر بار به شیوه‌ای در برابر دیدگان ما اتفاق می افتد و عواطف و احساسات بینندگان را به طور مکرر جریحه‌دار کرده و درموارد بسیاری نیز نوعی سوءاستفاده از عواطف و عقاید جامعه در آن به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودکان آشنای سرچهارراه ها که در انتظار توقف اتومبیلها در پشت چراغ قرمزند تا کار خود را شروع کنند، زنانی که با کودکانی شیرخواره درآغوش، در خیابانها، به تکدی گری مشغولند، افراد دارای نقص عضوی که از عابران استمداد می کنند، عده ای که برای اثبات تنگدستی خود به شواهد و مستندات پزشکی و... که با خود به همراه دارند استناد می کنند و از عابران تقاضای توجه و دلسوزی می نمایند، دست هایی که در مقابل مخاطبانی با عکس العملها و واکنشهای متفاوت به گدایی دراز می شوند و .... نمودهایی از این معضل و درد اجتماعی هستند که بارها و بارها آن ها را از نظر گذرانده ایم.

مقوله تکدی گری که به نظر می رسد در صورت کنترل نشدن و عدم برنامه‌ریزی برای ریشه کنی آن، دایره و گستره اش هر روز وسیع تر می شود مساله ای است که از چند بُعد قابل بررسی و تامل است که پرداختن به آنها در اتخاذ تصمیمات مناسب برای به حداقل رساندن آمار متکدیان و درمان این درد اجتماعی ضروری است.

امروزه با وجود فعالیت و برنامه ریزی های مسئولان، تکدی گری در قامت پدیده‌ای سازمان یافته و به عنوان یک معضل اجتماعی محسوب می شود که در کنار سوء استفاده از عاطفه و خیرخواهی مردم، ضعف فرهنگی و مدیریتی نیز در بروز آن مشهود است.

تکدی گری آسیبی جدی در جامعه

احمد معظمی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار کردتودی در این باره اظهار داشت: برداشت و تلقی مردم از کمک به متکدیان اقدام خیرخواهانه است که در این راستا نیت خیر بوده اما روش اشتباه است، چون این فرهنگ خیرخواهانه به افزایش، فرصت ‌طلبی، سوء استفاده و در واقع بدعادت شدن متکدیان می ‌انجامد، ضمن آنکه قشر نیازمند جامعه مقید بوده و تکدی‌گری نمی‌ کنند.

این جامعه‌شناس، مشکلات اقتصادی، بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، عامل روانی و سازمان ‌یافتگی را مهمترین  دلایل  تکدی‌گری خواند و گفت: فقر و ناتوانی در اداره امور زندگی، اعتیاد، معلولیت اجتماعی، طلاق، اختلافات خانوادگی و فرار از خانواده دلایلی است که منجر به این پدیده می‌شود و به عبارت دیگر تکدی‌گری، آیینه تمام ‌نمای وضعیت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی جامعه است.

وی با بیان اینکه کمک به فقرا و مستضعفان از مصادیق تعالی روح انسانی است، خاطرنشان کرد: خیران و افرادی که از نظر اقتصادی وضعیت مناسبی دارند می‌توانند با کمک مسئولان شهری نیازمندان را شناسایی و با آموزش کسب و کار و آسان کردن فعالیت‌های اقتصادی، زمینه حذف این معضل را فراهم کنند.

معظمی افزود: در هر صورت یکی از مهمترین نیازهای فعلی جامعه در حال حاضر مساله برنامه ریزی برای حذف تکدی گری و ساماندهی متکدیان است ساماندهی ای که در آن، دیگر برگشتی در کار نباشد.

طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان به صورت مستمر

صلاح الدین وکیلی در گفت و گو با کردتودی  با بیان اینکه طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان به صورت مستمر در حال انجام است اظهار کرد: در راستای کاهش آسیب های اجتماعی شهرداری سنندج، طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان را به صورت مستمر در سطح شهر اجرا می کند.

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج عنوان کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۸۸ متکدی از سطح شهر جمع آوری و ساماندهی شدند که از این تعداد ۱۱۹ نفر مرد و ۶۹ نفر زن بودند.

وی افزود: ۱۱۸ نفر از متکدیان جمع آوری شده با اخذ تعهد کتبی مبنی بر ترک تکدی گری از مرکز ترخیص شده و پنج نفر از متکدیان که ساکن شهر سنندج نبوده به شهرهای محل سکونت خود انتقال داده شدند.

وکیلی خاطرنشان کرد: ۴۸ نفر از متکدیان در مرکز جمع آوری به دلیل اینکه بی سرپناه بودند اسکان داده شده و ۳ متکدی نیز در مراکز درمانی بستری شدند.
مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان تصریح کرد: از میان متکدیان جمع آوری شده در ۹ ماهه سال جاری ۱۴ نفر کودک بودند که تحویل خانواده های خود شدند.

رفع معضل تکدی‌گری نیازمند عزم و همکاری جدی تمام سازمانهای ذی‌ربط است

آنچه که می توان در بررسی رواج پدیده تکدی گری بدست آورد این است که حل مشکل تکدی گری در سطح جامعه به همکاری جدی تمام سازمان‌ها و نهادهای حمایتی ذی‌ربط و دستگاه قضایی نیاز دارد چراکه افزایش آمار جرم، جنایات و بزهکاری با کاهش میانگین سن متکدیان و استفاده از کودکان و زنان جوان، زنگ خطر و بحران جدی برای جامعه محسوب می‌شود و عواقب بسیار خطرناک و جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جمع آوری و ساماندهی متکدیان تکدی گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک

به‌گزارش خبرگزاری مهر، وحید نواداد با اشاره به اهمیت تاریخی قلعه ضحاک و لزوم ساماندهی مطلوب این اثر تاریخی برای سهولت دسترسی گردشگران گفت: سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک که شامل ساماندهی ویترین موزه‌ای قلعه، تابلوهای راهنمای گردشگری، نصب حفاظ، پوشش برای یافته‌های معماری تاریخی قلعه و ایجاد مسیرهای دسترسی متنوع، تبیین شده و اجرای این سرخط‌ها در دستورکار معاونت میراث‌فرهنگی استان طی سال جاری قرار گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برای نمایش هرچه بهتر یافته‌های معماری و حفاظت از شواهد معماری تاریخی موجود در این قلعه، ساخت و تعبیه ویترین‌های موزه‌ای در قلعه ضحاک هشترود با طراحی و نورپردازی منحصربه‌فرد جلوه زیبایی به این قلعه خواهد بخشید.

او افزود: ساماندهی و نصب تابلوهای راهنمای گردشگری برای تعیین مسافت‌ها و راهنمایی گردشگران به بومگردی‌ها و سایر مراکز خدماتی رفاهی هم‌جوار با قلعه و همچنین توجه ویژه به ایجاد مسیرهای دسترسی متنوع برای سهولت صعود به قلعه، از جمله موارد حائز اهمیت درخصوص ساماندهی این قلعه تاریخی‌ست که در طول سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6090406

دیگر خبرها

  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • دیدار معاون فرهنگی اجتماعی انتظامی استان با رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است