Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@16:52:58 GMT

ثبت واکسن روسی اسپوتنیک وی در ایران

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۲۹۶۳

ثبت واکسن روسی اسپوتنیک وی در ایران

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران واکسن روسی ویروس کرونا موسوم به «اسپوتنیک وی» را به ثبت رسانده است.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه روز جمعه در صفحه توئیترش گزارش داد که "ایران واکسن «اسپوتنیک وی» (Sputnik V) ساخت روسیه را ثبت کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  نیز سه شنبه هفته گذشته در سفر به مسکو و در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس از ثبت واکسن روسی کرونا با نام "اسپوتنیک وی" در ایران خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف گفت: واکسن روسی اسپوتنیک در ایران ثبت و از سوی مقام های بهداشتی ایران تایید شد و امیدواریم بزودی بتوانیم این واکسن را هم خریداری کنیم و هم از طریق موسسه های مربوطه ایران و روسیه، تولید مشترک آن را داشته باشیم.

روسیه نخستین کشور در جهان بود که واکسن کویید ۱۹ را با نام اسپوتنیک وی ثبت کرد. این دارو در  موسسه روسی گامالیا  و با همکاری صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه تولید شد.

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور  در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن با مشارکت صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تامین کننده مالی طرح های سرمایه گذاری) ساخته شده و در ماه اوت سال ۲۰۲۰(مرداد) به ثبت رسید.

تاکنون سه میلیون دوز واکسن اسپوتنیک وی تولید شده است. 

واکسیناسیون کرونا در مسکو با واکسن اسپوتنیک وی از روز ۵ ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۵ آذر ماه) و در سراسر روسیه از روز ۱۵ همان ماه (۲۵ آذر) با توزیع یک و نیم میلیون دوز واکسن اسپوتنیک  روی. پزشکان و معلمان آغاز شد.

کیریل دمیتریف رییس صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه به تازگی اعلام کرد با تولید دهها میلیون دوز واکسن «اسپوتینک وی» از فوریه (بهمن) به واکسیناسیون عمومی علیه کرونا شتاب خواهیم داد.

دمیتریف گفت: «تولید کنندگان ما اساسا طرح های تولید خود را بهبود بخشیده اند و در ژانویه به مراتب بیشتر از آنچه که برنامه ریزی شده بود تولید خواهد شد. ما قادر خواهیم بود که تولید دهها میلیون دوز واکسن را از فوریه آغاز کنیم».

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نیر روز پنجشنبه  از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی کرونا در ایران گفت .

کیانوش جهانپور  تصریح کرد که در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک وی (Sputnik V ) محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریز شده و ویال های تک دوز و ۵ دوز در ایران صادر شد.

وی توضیح داد که روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و غیره کماکان ادامه دارد.

دولت مسکو برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر یا تولید در خارج از روسیه برنامه ریزی کرده و بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید بیش از ۱.۲ میلیارد دوز از این واکسن ابراز تمایل کرده اند.

تعدادی از کشورها نظیر ترکیه , کره جنوبی ، امارات متحده عربی و ترکمنستان این واکسن روسی را ثبت و برنامه ریزی برای واکسیناسیون و تولید آن را آغاز کرده اند./ ایرنا 

صدور مجوز واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال با واکسن روسی کرونا ادعایی تازه از روسیه؛ واکسن اسپوتنیک ۲ سال ایمنی ایجاد می‌کند آزمایش بالینی واکسن "اسپوتنیک لایت" در روسیه آغاز شد خبری از واکنش آلرژیک به واکسن روسی کرونا نیست ظریف: واکسن روسی کرونا در ایران ثبت شد

 

اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید          

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: صندوق سرمایه گذاری واکسن روسی کرونا میلیون دوز واکسن واکسن اسپوتنیک مستقیم روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۲۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره سوخو ۷۵ روسی که ممکن است به ایران بیاید

اگر سوخو۷۵ طبق تبلیغات تولید شود، برای کشور‌هایی که بودجه محدودی دارند، هواپیمای جالب، ارزان‌تر، اما همچنان توانا خواهد بود. این جنگنده به عنوان یک جنگنده نسل پنجم با ویژگی‌های رادارگریز به ویژه در قسمت فوقانی است. سوخو ۷۵ یک جانشین رادارگریز (یا حداقل تا حدودی) شایسته برای ناوگان MiG-۲۱ در سراسر جهان خواهد بود.

اسم بردن از جنگنده سوخو ۳۵ یا پنهان‌کار سوخو ۵۷ کافی است تا انبوه نظرات از هر طرفی سرازیر شود؛ سوخو-۷۵ روسی نیز همین پتانسیل را برای برافروختن یک بحث پرجنب‌وجوش دارد.

به گزارش خبرآنلاین، اما در دنیایی که آمریکا از بازنشستگی قدیمی‌ترین جنگنده‌های نسل پنجم خود صحبت می‌کند و می‌خواهد جنگنده‌های نسل ششم خود را آزمایش کند، روسیه همچنان درباره تولید جنگنده‌های نسل پنجم پایین‌رده تا پایان دهه صحبت می‌کند.

بسیاری از انبوه گزارش‌هایی که در خصوص سوخو ۷۵ منتشر می‌شود از سوی شرکت روسی Rostec است. اما در واقعیت این جنگنده در حال حاضر در مرحله طراحی باقی مانده است و به سختی می‌توان پی برد که بودجه برای توسعه آن از کجا تامین خواهد شد.

اگر سوخو۷۵ طبق تبلیغات تولید شود، برای کشور‌هایی که بودجه محدودی دارند، هواپیمای جالب، ارزان‌تر، اما همچنان توانا خواهد بود. این جنگنده به عنوان یک جنگنده نسل پنجم با ویژگی‌های رادارگریز به ویژه در قسمت فوقانی است. سوخو ۷۵ یک جانشین رادارگریز (یا حداقل تا حدودی) شایسته برای ناوگان MiG-۲۱ در سراسر جهان خواهد بود.

بنابر گزارش RIA، یک سرویس‌دهنده مالی، قیمت اولیه سوخو ۷۵ حدود ۳۰ میلیون دلار خواهد بود که در مقایسه با اکثر جنگنده‌های آمریکایی و اروپایی موجود در بازار بسیار ارزان‌تر است. Rostec اعلام کرده‌است که ۳۰۰ دستگاه از این جنگنده را طی ۱۵ سال آینده تولید خواهد گرد. به گفته دیفنس اکسپرس، "در اصل، این جنگنده، میگ ۲۱ با قابلیت رادارگریزی بهبودیافته، سیستم‌های دیجیتال و سلاح‌های هدایت‌شونده دقیق است. "

جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید

در حالی که بسیاری از جنگنده‌ها تحت شرایط فوق‌محرمانه توسعه می‌یابند، مانند جنگنده نسل ششم NGAD آمریکا، سوخو ۵۷ روسی و شنیانگ اف سی-۳۱ چینی، این موضوع در مورد سوخو ۷۵ روسی صادق نیست. سوخو ۷۵ در نمایش‌های نظامی با فیلم‌های تبلیغاتی به شکلی چشمگیر ظاهر می‌شود.

با این حال، سوخو ۷۵ نتوانسته است توجه تعداد زیادی از ناظران بین المللی را به خود جلب کند. اعتقاد بر این است که آنچه نمایش داده می‌شود یک ماکت استادانه است. گزارش‌های خارجی خاطرنشان می‌کنند که شرکت روسی بودجه برای توسعه آن را ندارد.

بااین‌حال برخی از گزارش‌های خارجی بر این موضوع تاکید دارند که سوخو ۷۵ یک طرح شگفت‌انگیز است، اما اگر بتواند سرمایه‌گذاری مورد نیاز خود را تامین کند، در آن صورت می‌تواند جنگنده‌ای مؤثر برای کشور‌هایی باشد که نمی‌خواهند هزینه هنگفتی برای خرید آن‌ها پرداخت کنند.

با این حال، Rostec می‌گوید که توسعه سوخو ۷۵ در حال انجام است و تولید اولین نمونه‌های آن آغاز شده است. طبق گزارش اینترفاکس، پرواز اولیه برای این جنگنده برای سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی شده بود، سپس برای سال ۲۰۲۴، با تحویل اولیه برای سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷، برنامه زمانی rostec تغییر کرد.

گفته می‌شود مشتریان خارجی سوخو۷۵ شامل هند، الجزایر، ترکمنستان، ایران، نیجریه و برخی دیگر از اپراتور‌های MiG-۲۹ و امارات هستند.

گفته می‌شود موتور سوخو ۷۵ یک عدد موتور ایزدلی-۳۰ است که در دست طراحی و توسعه قرار دارد. وزن این موتور نسبت به موتور ۱۱۷ S به میزان ۳۰ درصد سبک‌تر است و توان آن نیز ۱۸ درصد بیشتر است که می‌تواند ۱۰۷ کیلونیوتون به‌صورت خشک و ۱۷۱ کیلونیوتون با پس‌سوز نیرو تولید کند. بنا به ادعای شرکت ان‌پی‌او ساترن، این موتور طول عمر بیشتری نسبت به موتور‌های قبلی روسی خواهد داشت.

کابین سوخو ۷۵ یک کابین تمام شیشه‌ای با سامانه سربالا است و شباهت زیادی به کابین سوخو ۳۵ دارد و به نظر می‌رسد از اجزای سازنده کابین سوخو ۳۵ در آن استفاده شده باشد. اویوینیک سوخو ۷۵ از معماری باز بهره می‌برد و دارای یک رادار آرایه فازی فعال است. همچنین یک مدل ارزان قیمت با رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال نیز به‌صورت آپشن موجود خواهد بود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آیا بدنه جت های جنگنده مدرن ضد گلوله ساخته می شود؟(+عکس) قویترین پهپادهای نظامی جهان در سال ۲۰۲۴ (+عکس)

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • پرداخت‌های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند 
  • پرداخت‌ های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • پرداخت‌های تجاری ایران و روسیه تغییر می‌کند؟
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • درباره سوخو ۷۵ روسی که ممکن است به ایران بیاید