Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص حذف یارانه های انرژی بخش فولاد، خبری بود که برای نخستین بار ابعاد و زوایای گوناگون آن توسط اقتصادآنلاین رسانه ای شد. خبری که حاکی از یک تغییر ریل مهم تقنینی در حوزه تصمیم سازی های صنعتی کشورمان است  و می تواند به عنوان یک رویکرد تازه در حوزه نظامات یارانه ای، تحلیل و تفسیر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در شرایطی که هنوز ابهاماتی در خصوص میزان دقیق منابع برآمده از این طرح و نحوه هزینه کرد این منابع در محافل اقتصادی مطرح است، عضو کمیسیون تلفیق در جریان گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین به بخشی از این ابهامات پاسخ داده است.

 نماینده مردم اراک در خصوص آخرین اخبار کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص حذف یارانه های انرژی بخش فولاد  گفت: بعد از اخبار و گزارش هایی که در خصوص سودهای کلان و نجومی شرکت های فولادی مطرح شد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت تغییراتی در خصوص تخصیص یارانه های انرژی صنعت فولاد برنامه ریزی کند. مطابق تصمیم سازی های جدید از این پس قیمت مصرف برق صنایع فولاد با قیمت آزاد و بر اساس فوب خلیج فارس محاسبه خواهد شد. بر این اساس، یارانه هایی که بابت برق به کارخانه های فولاد کشور داده می شد از سال 1400 حذف خواهد شد.

آصفری در خصوص دلیل این تصمیم نمایندگان کمیسیون تلفیق گفت: شرکت های تولید کننده فولاد، روز به روز در حال افزایش قیمت محصولات تولیدی خود هستند. زمانی که قیمت محصولات فولادی اعم از ورق فولادی و...افزایش پیدا می‌کند، این نوسانات قیمتی بر روی بخش های مختلف اقتصادی از جمله حوزه مسکن، لوازم خانگی، خودرو و ... تاثیرات خاص خود را خواهد داشت. زمانی که نوسانات قیمت فولاد چنین دامنه وسیعی از تاثیرگذاری های اقتصادی را دارد و شرکت های فولادی نیز مدام در حال افزایش قیمت فولاد هستند، کمیسیون تلفیق نیز تشخیص داده که این شرکت ها با این میزان سود سالانه، باید سهم انرژی مصرفی خود را بپردازند.

سرمایه گذاری های زیربنایی در نیروگاه های برق

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا منابع برآمده از حذف یارانه های انرژی شرکت های فولادی صرف پرداخت یارانه های نقدی خواهد شد؟ گفت: این مصوبه کمیسیون تلفیق هیچ ارتباطی با یارانه های نقدی ندارد و این مبلغ قرار است در حوزه سرمایه گذاری های زیربنایی مثل حوزه های پژوهشی، عمرانی و توسعه فناوری های مورد نیاز حوزه برق به کار گرفته شود. همانطور که مستحضرید بخشی از خاموشی های اخیر به دلیل فقدان سرمایه گذاری های مستمر در حوزه نیروگاه های برق و صنایع وابسته به آن است. کمیسیون تلفیق با این تصمیم از یک طرف تلاش کرده تا وابستگی شرکت های فولادی به یارانه های غیر ضروری را کاهش دهد و از سوی دیگر زمینه ای را فراهم کند تا بخشی از سرمایه های مورد نیاز  برای توسعه زیرساختهای صنعت برق کشور فراهم شود.

نماینده مردم اراک با اشاره به میزان منابع برآمده از این تصمیم و تبعاتی آن در سایر بخش های اقتصادی و بازارها گفت: البته هنوز ارزیابی ها به صورت مقدماتی است، اما همین ارزیابی های مقدماتی حاکی از آن است که حدود 7هزار میلیارد تومان از این طریق به دست خواهد آمد. به نظرم این تصمیم کمیسیون تلفیق هم به نفع شرکت های فولادی است و هم بخشی از نیازهای سرمایه ای صنعت برق را پوشش خواهد داد.

او در ادامه افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند وابستگی شرکت های فولادی به یارانه های انرژی در بلندمدت به ضرر آنهاست، بنابراین تصمیم کمیسیون تلفیق در بلندمدت به نفع شرکت های فولادی است. شرکت های فولادی برای اینکه بتوانند روی پای خود بایستند و در یک محیط رقابتی بین المللی فعالیت کنند، باید به صورت تدریجی از مرحله دریافت یارانه عبور کنند، تصمیم کمیسیون تلفیق می تواند نخستین گام برای رسیدن به چنین شرایطی قلمداد شود.

آصفری در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که برخی شنیده ها حاکی از آن است که برخی از  نمایندگان کمیسیون تلفیق بحث دریافت یارانه از سود کلان شرکت های فولادی را نیز مطرح کرده اند، آیا طرح چنین مباحثی را تایید می کنید؟ خاطر نشان کرد: موضوعات متعددی در کمیسیون تلفیق پیرامون دریافت مالیات بیشتر از بخش های صنعتی از جمله صنایع فولادی مطرح شد اما بعد از بحث و تبادل نظر در نهایت این موضوع در کمیسیون رای لازم را نیاورد و از دستور کار خارج شد.

پربیننده ترین تغییر رفتار خریداران نفت ایران با رفتن ترامپ مقصر پنهان قطعی برق +فیلم رمزگشایی از سخنان جنجالی زنگنه آخرین جزییات اجرای قانون هسته‌ای مجلس تورم‌های مزمن اقتصاد ایران؛ ردپای دلارهای نفتی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مهدی بیک یارانه انرژی حذف یارانه های انرژی تصمیم کمیسیون تلفیق شرکت های فولادی شرکت های فولاد سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۳۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام یکی از گام های تعریف شده برای توقف موتور بدهی در صنعت برق است، گفت : پیش بینی می شود با تزریق این مبلغ و اعتبار باقی مانده در حساب های وکالتی شرکت های توزیع در هفته گذشته، شاهد افزایش حجم معاملات در بورس انرژی برای هفته آتی باشیم.

به گفته سخنگوی صنعت برق در هفته گذشته ارزش معاملات برق در بورس انرژی به ۱۲۱ میلیارد تومان رسید.

رجبی مشهدی ادامه داد: در همین راستا ۳۲ شرکت توزیع برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کردند.

وی گفت: همچنین در هفته گذشته سهم نیروگاه های خصوصی از برق عرصه شده در بورس انرژی ۴۶ درصد و سهم نیروگاه های دولتی ۵۴ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به عزم وزارت نیرو و شرکت توانیر از اجرای این طرح گفت : بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و به حساب شرکت‌های توزیع و همچنین حساب خرید برق شرکت های توزیع واریز خواهد شد و اکنون شاهد رونق و افزایش حجم معاملات در بورس انرژی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳