Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث‌فرهنگی گیلان اعلام کرد پژوهش‌های انجام شده بر روی اسکلت‌های کشف شده منطقه لیارسنگ‌بن نشان می‌دهند که قدمت این گورهای باستانی به دوره‌های اشکانیان و ساسانیان بر می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ ولی‌جهانی با اعلام این خبر گفت: محوطه باستانی لیارسنگ‌بن یکی از  محوطه های مهم و ارزشمند گیلان به شمار‌ می‌رود که در  فهرست اثار ملی کشور به ثبت رسیده  و حرایم سه گانه ان مورد تایید وزارت و مورد تایید اداره کل ثبت اثار تاریخی وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است این محوطه باستانی  در یک برنامه بررسی و شناسایی به سرپرستی اینجانب در سال 1391 مورد شناسایی و طی یک برنامه کاوشی پنج ساله مورد بررسی و کاوش‌های دقیق باستان شناسی قرار گرفت که حاصل آن کشف حدود 100 گور باستانی، تعداد قابل ملاحظه‌ای اشیاء ارزشمند تاریخی و اطلاعات بسیار مهمی از نوع و شیوه تدفین مردمان آن دوره بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانی افزود: بیش از 90 درصد اسکلت‌های انسانی به دست آمده از این پژوهش‌ها سالم بوده که کیفیت این استخوان‌ها مورد توجه مراکز علمی خصوصا پژوهشگاه میراث فرهتگی و گردشگری کشور ، دانشگاه گیلان واقع شد که این امر نهایتا منجر به افتتاح و راه‌اندازی بخش آزمایشگاه انسان‌شناسی در پژوهشکده گیلان‌شناسی این دانشگاه برای نخستین بار شده است.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان گفت: برگزاری نمایشگاه اشیاء لیارسنگ‌بن املش در موزه ایران باستان تهران، چاپ و انتشار بیش از ده‌ها مقاله در مجلات داخلی و خارجی، تدوین 7 جلد گزارش پژوهشی باستان‌شناسی، ساماندهی کلیه اشیاء مکشوفه در سامانه جام، مرمت بسیاری از اشیاء کشف شده، انجام مطالعات انسان‌شناسی با همکاری پژوهشگران ایرانی و خارجی بخشی از اقدامات صورت‌گرفته جهت معرفی این سایت ارزشمند باستانی می‌باشد که با تلاش کاوشگران این اداره‌کل تا کنون به سرانجام رسیده است.

ولی جهانی اضافه کرد: جدیدترین مطالعات و آزمایشات انجام شده بر روی اسکلت‌های مکشوفه که توسط مرکز مطالعات دانشگاه کالیفرنیا و همچنین دانشگاه کپنهاگ دانمارک به انجام رسیده است، نشان می‌دهد که تمامی اسکلت‌های کشف شده در این سایت باستانی دارای DNA املش می‌باشند و با انجام آزمایشات سال‌یابی و همچنین شیوه مقایسه‌ای مشخص شد که قدمت محوطه باستانی لیارسنگ‌بن به دوره‌های اشکانیان و ساسانیان بر می‌گردد.

جهانی با اشاره به اهمیت این یافته‌های علمی گفت: این یافته‌ها از آن جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که برای نخستین بار آزمایشات DNA بر روی انسان‌هایی که در بازه بزمانی 1800 تا 2300 سال پیش در شمال کشور می‌زیسته‌اند به انجام رسیده است که نتایج آن می‌تواند در مطالعات پژوهشی و دانشگاهی مورد استفاده اساتید و دانشجویان قرار گیرد.

او در انتها اضافه کرد: متأسفانه کاوش‌های این محوطه باستانی در سال جاری به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان املش متوقف شده که امید است در سال آتی و با رفع موانع مالی موجود، مجددا کاوش‌های باستان‌شناسی بر روی این سایت از سر گرفته شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: املش معاون میراث فرهنگی گیلان لیارسنگ بن املش ولی جهانی محوطه باستانی لیارسنگ بن بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

استاندار گیلان از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان دیگر به رفع مشکلات پسماند گیلان خبر داد.

به گزارش خبرنگار استان ها خبرگزاری دانشجو، اسدالله عباسی در نشست با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر رشت در سالن اجتماعات شهرداری رشت از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان دیگر به مشکلات پسماند گیلان خبر داد و اظهار کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب رشت در دست انجام و عملیات اجرایی در منطقه فخب و‌ سیاه اسطلخ با سرعت خوبی در دست احداث است.

 وی با بیان اینکه آرامش خوبی در شهر رشت در ۲ سال گذشته حاکم است، گفت: همدلی و وحدت بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند و چند سالی آرامش خوبی در سطح شهر رشت حاکم است لذا انتظار دارم این همدلی و وحدت ادامه‌دار باشد.

 استاندار گیلان با تأکید بر تسریع در روند احداث تقاطع غیر همسطح در ۵ نقطه شهر رشت گفت: احداث تقاطع غیر همسطح در پنج نقطه رشت یک اقدام جهادی و خوب بود که بخش اعظمی از مشکلات ترافیک در رشت را برطرف کرده و‌ دولت هم در کنار شهرداری است.

 عباسی با بیان اینکه در خصوص معضل ترافیک در برخی دیگر نقاط رشت باید اقدامی عاجل اتخاذ شود، افزود: در خصوص ترافیک در منطقه مصلی و چند نقطه دیگر باید اقداماتی انجام شود زیرا مردم لایق ارایه بهترین خدمات هستند.

 وی با بیان اینکه دولت در کنار شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر رشت است و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند، تصریح کرد: در خصوص کنار گذرهای شهر رشت و خصوصاً مسکن مهر رشت باید کارهای کارشناسی انجام شود

 استاندار گیلان با تأکید بر اجرای درست طرح تفضیلی شهر رشت بیان کرد: طرح تفضیلی رشت نقش مهمی در توسعه شهری دارد که اگر درست تحقق پیدا کند می‌تواند بخش قابل توجه‌ای از مشکلات را برطرف کند.

 عباسی با ابراز خرسندی از الکترونیکی بودن خدمات شهری افزود: الکترونیکی کردن خدمات شهروندی در رشت بسیار به کاهش ازدحام در ادارات و در نتیجه کاهش ترافیک کمک می‌کند.

 وی با اشاره به انجام لایروبی رودخانه‌ها در شهر رشت گفت: بخشی از آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت مربوط به آب‌های سطحی و فاضلاب خانگی بوده که طرح‌ها در این ارتباط نیز آغاز شده ضمن اینکه لایروبی در پنج نقطه این رودخانه‌ها از سوی شهرداری رشت در حال انجام است.

دیگر خبرها

  • قطعی موقت جریان برق در ۳ شهرستان گیلان
  • شهری با ۱۷ گود مقدس/ پرحاشیه‌تر از فوتبال!
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • ۵۰ میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت
  • کشف اسکلت‌های 5 هزارساله که به شیوۀ «مافیا» قربانی شده بودند (+عکس)