Web Analytics Made Easy - Statcounter

در جای جای جازموریان فقر دردناک سایه افکنده است که تنها با دستان گرم خیرین گره های کور زندگی مردمان این دیار بازشدنی هستند.

شاید طوفان شن سوم بهمن ماه جاری بهانه ای شد تا از فقر مطلقی که بر مناطق روستایی جازموریان سایه افنکنده رونمایی شود و از طرفی برای رسانه ها نیز به منزله یک زنگ بیدارباش است که باید از این فقر با  اطلاع رسانی بیشتر  جبران مافات نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از خسارت های میلیاردی طوفان شن به بخش کشاورزی بگذریم اما از زیر آوار رفتن زندگی کپری اهالی روستای نازدشت و یا همان موتور 314 نمی توان گذشت.

بیش از 13 خانوار و جمعیتی حدود 55 تا 60 نفر در گُرده یک تپه شنی و در دامنه دشت وسیع و بحران زای نازدشت در چند کپر پوسیده وغرق در شن و ماسه نفس می کشند.

برای دومین بار برای انعکاس خسارت طوفان شن به کپرهای خالی و وارونه شده و بدون حداقل نیازهای زندگی خودم را به همراه سه نفر از خبرنگاران محلی به روستای نازدشت رساندیم، جایی که کانون فقر و محل دست و پنجه نرم کردن اهالی با نداری و بیماری های وخیم است.

بچه ها به همراه بزرگتر ها دور ما جمع شدند و پدر و مادرها بیشتر از بیماری فرزندانشان می نالیدند.

اما این مردم قدرشناس و قانع از اینکه مسئولان بهزیستی شهرستان رودبار جنوب به سراغشان رفتند برایمان گفتند.

نباید این نکته را نادیده بگیریم که در وانفسای خسارات سنگین طوفان و عدم انتقاد پذیری که به یک بدعت تبدیل شده، هنوز مدیرانی پاسخگو و منصف وجود دارند .

"عباس صادق زاده" مدیرکل بهزیستی استان کرمان به محض اطلاع از وجود چند کودک معلول در این روستا  برای رسیدگی به وضعیت زندگی این بچه ها با گرفتن شماره تماس و نشانی آنها قول مساعدت و پیگیری داد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مدیران باید انتقادات را برای خدمت به مردم بپذیرند و با توجه به اینکه تعداد 13 هزار و 232 نفر معلول در جنوب کرمان وجود دارد، اینکه چند نفر از قلم افتاده اند قابل قبول نیست.

وی با تماس های مکرر به من اطمینان داد که حتما پیگیر وضعیت بچه های ناز دشت خواهد بود.

در جمع بندی صورت گرفته و بنا به گفته "منصور عاشوری" رییس اداره بهزیستی شهرستان رودبار جنوب 11 نفر از اهالی نازدشت مشکل داشتند که شش نفر معلولیت دارند و در مجموع تعداد 2856 نفر در این شهرستان مددجوی بهزیستی هستند.

بر اساس گزارشات خبرنگار ما از روستای نازدشت، علی رغم اعلام آمادگی اداره کل بهزیستی استان کرمان برای رفع مشکلات مددجویان تحت پوشش این نهاد، انگار اینجا کلکسیونی از از ابعاد فقر مطلق نمایان است و به همین اندازه نمی شود بسنده کرد.

نازدشت کوهی از مشکلات است

"روشن فرامرزی" سرگروه موتور 314  به نمایندگی از اهالی این روستا با اشاره به مشکلات مردم گفت: زندگی ما در کوه ها بود که حاج قاسم سلیمانی از همه خواست که برای زندگی راحت تر به اینجا بیاییم و ما هم استقبال کردیم. زمین و آب داریم اما چه کنیم هر سال بدهکار می شویم و باز چاره ای نداریم.

وی افزود:خودتان مشکلات را می بینید ما شب طوفان داخل کپرها گیر افتادیم و با یک گوشی ساده به اهالی موتور پایین تر زنگ زدیم و آمدند شن ها را  کنار زدند و دو روز بچه ها و خودمان چیزی نخوردیم.

فرامرزی از بی رغبتی به ادامه کشاورزی سنتی گفت و اینکه حاضر هستند با کمک خیرین  یونجه و حنا کشت کنند که ضرر کمتری ببینند.

همه همچنان از بیماری هایی می گفتند که سالها مبتلا هستند و از سر نداری برای ادامه درمان اقدام نکرده اند.

از نادیای یک  و نیم ساله تا پیرمرد 70 ساله همه دردمند بودند

یکی از پلاتین مانده در پایش می گفت، یکی از غده ای که در شکمش است، فاطمه 9 ساله هم از استخوان اضافی در پایش، پرویز که بر اثر تصادف دچار مشکلات مغزی شده، کلثوم مشکل اعصاب دارد، دوست خاتون کلیه درد است، عذرا 23 ساله سنگ کلیه دارد، رضای 11 ساله معلولیت دارد، بهزاد 27 ساله ای که  یک دفعه فلج شده و ... که اینها بخشی از دردهای پیدای اهالی  نازدشت است اما باز به همین جا ختم نمی شود.

"درویش فرامرزی" از اهالی نازدشت نیز در جمع آوری مشکلات این روستا کمک مان کرد و گفت: اینجا برق نداریم، یخچال نداریم که حتی داروهای بچه های دیابتی  را نگهداری کنیم و در فصل گرما نیز کولر نداریم.

وی با اشاره به اینکه یک تلویزیون سیاه سفید داریم که از برق موتور آب برای روشن کردنش استفاده و همه دسته جمعی فیلم تماشا می کنیم، افزود: 12 دانش آموز داریم که باید فاصله 4 کیلومتری رفت و برگشت را برای رفتن به مدرسه طی کنند اما حالا کرونا است اصلا مدرسه ای در کار نیست و آموزش مجازی هم نداریم و تعطیل هستند.

فرامرزی ادامه داد: چون از آب حوض موتور استفاده می کنیم همه سنگ کلیه دارند و سرویس بهداشتی نداریم و یک حمام با شاخ و برگ درختان نخل درست کردیم که هر بار طوفان خرابش می کند و این در حالی است که در فاصله 1000 متری از منبع آب قرار داریم اما توان خرید لوله نداریم و باید از آب آلوده بخوریم .

"دوست خاتون" هم با نشان دادن دو چهارلیتری که با گونی کنفی پوشیده شده بودند، گفت: یخچال ما همین دو چهارلیتری است و خدا می داند در فصل تابستان چه می کشیم .

اهالی نازدشت بعد از چند ساعت بازگو کردن مشکلاتشان در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم اینکه یک شهرک مسکونی برای همه در نظر گرفته شده، حاضر به زندگی در مکان تعیین شده نیستند؟ گفتند: مگر می شود مزرعه ما جای دیگری باشد و ما در فاصله دو کیلومتری زندگی کنیم. روزانه باید در مزرعه باشیم و باید نزدیک و کنار موتور آب باشیم زیرا کابل و ترانس برق را سرقت می کنند.

تقاضای آن ها تامین آب و برق بود و با شک و تردید می گفتند خیلی از افراد آمدند فیلم و عکس گرفتند و رفتند و دیگر آنها را ندیدم؛ ما بارها گفته ایم سهیمه آرد روستا کم است  اما اعتنایی نشده است .

در آخر از خیرین تقاضا کردند که برای فصل جدید کشاورزی در تهیه بذر یونجه و حنا کمک کنند زیرا دیگر نمی خواهند محصولاتی از جمله هندوانه و گوجه بکارند چون در مواقع بحران زیانبار است.

من پای درد دلشان نشستم و فقط شنونده بودم تا اینکه بعضی از خیرین برای سر و سامان دادن به وضع اهالی نازدشت قول مساعدت دادند و در اولین گام یکی از جوانان  جیرفتی تامین سیمان موردنیاز برای ساخت سرویس بهداشتی و حمام در روستا را بر عهده گرفت.

همچنین خیریه مولود کعبه استان البرز نیز برای درمان بیماران و همچنین تامین بذر یونجه و حنا برای فصل زراعی جدید اعلام آمادگی کرده است  .

اما باز برای جلب کمک های بیشتر امید داشتم تا اینکه به دعوت نماینده معین اقتصادی منوجان برای پوشش خبری اهدای 400 دستگاه تبلت به دانش آموزان با استعداد و کم برخوردار جنوب کرمان دعوت شدم و صبح روز پنج شنبه نهم بهمن ماه جاری به سمت منوجان حرکت کردم.

در طول مسیر به این فکر افتادم که مشکلات روستای نازدشت را به اطلاع مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین برسانم و وقتی در مسجد جامع شهر منوجان مراسم اهدای وسایل کمک آموزشی تمام شد، با نماینده  گهرزمین به عنوان معین اقتصادی شهرستان منوجان این پیشنهاد را مطرح کردم که قول حمایت مدیرعامل را داد.

خودم را به "محمد فلاح" مدیرعامل شرکت گهرزمین رساندم و از نبود  سرویس بهداشتی و حمام در روستای نازدشت گفتم که بدون درنگ برای کمک در این امر خیرخواهانه اعلام آمادگی کرد و با سفارش خطاب به نماینده معین اقتصادی منوجان از وی خواست بعد از اعلام برآورد هزینه ها مساعدت نماید .

و این شد ماحصل دغدغه های چند روزه ام که به عنوان یک خبرنگار در تلاش بودم تا اینکه قدمی کوچک برای  اهالی نازدشت بردارم  و این بار نیز نفس عمیقی کشیدیم و با اشک شوق گفتم خدایا شکرت که شرمنده نشدم./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۳۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری و تسهیل رفع مشکلات اهالی کلاته محمدعلی پهلوان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ حجت الاسلام براتی زاده به همراه حجت الاسلام و المسلمین نوری نماینده ولی فقیه در استان با حضور در یکی از مساجد اهل سنت بجنورد به سؤالات و ابهامات مردم پاسخ گفتند و به مشکلات طرح شده نیز رسیدگی کردند.
رئیس کل دادگستری استان بررسی و پیگیری مشکلات مربوط به راه و مسیر‌های دسترسی، ضرورت ترمیم وضعیت آسفالت خیابان‌ها و تامین روشنایی خیابان‌ها و معابر، محدودیت‌ها و کمبود‌های ناشی از منابع تامین آب شرب و ضرورت تکمیل و تسریع در اتمام طرح‌های اتصال شبکه آبرسانی و همچنین شلوغی و ازدحام جمعیت در صف انتظار نانوایی‌ها را از جمله اصلی‌ترین مسائل و مشکلات اهالی و ساکنان کلاته محمدعلی پهلوان عنوان کرد.
حجت الاسلام براتی زاده گفت:دستگاه قضایی در مسائل و موضوعاتی که به نحوی از انحاء با حقوق عامه مرتبط است با حساسیت مضاعف ورود می‌کند و در تلاش است مطالبات را تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری کند.
وی افزود: برخی مشکلات طرح شده طی این گفتگوی مردمی از قبیل شلوغی صف نانوایی‌ها باید هر چه سریعتر و در کوتاه مدت با اتخاذ تدابیر فوری از جمله تخصیص آرد به میزان کافی و یا افزایش کمی و کیفی تعداد نانوایی‌ها به نحو مقتضی رفع شود و طبعا در صورت تداوم این وضعیت نگران کننده با فرد با افراد خاطی با قاطعیت برخورد خواهد شد.
براتی زاده مشکل آب شرب کلاته محمدعلی پهلوان را یک مطالبه جدی و بحق مردم این‌منطقه عنوان و خواستار تسهیل و تسریع روند تکمیل پروژه آبرسانی شد.

دیگر خبرها

  • نشت آب در خیابان الزهرا شهر قوشچی از زبان شهروند خبرنگار + فیلم
  • پیگیری و تسهیل رفع مشکلات اهالی کلاته محمدعلی پهلوان
  • عکس‌| برخورد گرم علی دایی با اهالی اکباتان؛ ذوق‌زدگی یک کودک از دیدار با شهریار
  • اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 
  • عمو مسعود باشکوه بدرقه شد
  • بهسازی نهرهای کشاورزی روستای آق قلعه به همت اهالی
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران
  • خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام
  • ارتقاء ایمنی اهالی رشت با آموزش در پارک‌ها و بوستان‌ها