Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آزار و اذیت معتادان، ضرب و شتم و انداختن آنها در استخر آب سرد در کلیپی که از روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده و افکار عمومی را جریحه‌دار کرده است، منجر به پیگیری جدی ماجرا توسط خبرگزاری فارس از سوی مدیر کل بهزیستی فارس شد.

ضمن اینکه پنج‌شنبه گذشته نیز تهیه گزارشی مبنی بر مرگ مشکوک یک معتاد در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد که منجر به ورود دادستانی و پلمب مرکز شد، در خبرگزاری فارس منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این این راستا مدیرکل بهزیستی فارس در پاسخ به خبرگزاری فارس پیرامون اتفاقات اخیر در مورد کمپ‌های ترک اعتیاد و کلیپی که روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شده است، گفت: در تاریخ ۲۴ دی ماه گذشته در غیاب مسئول کمپ ترک اعتیاد نور اندیشان آفرینش قلات سه نفر از خدمه کمپ، پنج فرد معتاد را مورد آزار و اذیت قرار داده و در استخر آب می اندازند.

محمدصادق کشفی نژاد با اشاره به اینکه در این میان فردی اقدام به فیلمبرداری از این اتفاقات کرده است و مدام نام مرکز را بر زبان می‌آورد، افزود: ماجرا از این قرار است که این کلیپ همزمان با انتشار خبر راه‌اندازی مرکز بازتوانی در بهزیستی از صدا و سیما، در یکی از گروه ها منتشر می‌شود که به‌ نظر می‌رسد موضوع هدایت‌شده‌ای است.

وی با اشاره به تشکیل جلسه فوق العاده پس از مشاهده این ویدئو در فضای مجازی اظهار داشت: پس از کسب اطلاع از این موضوع، بلافاصله تیم رسیدگی با همکاری دادستان و نیروی انتظامی به مرکز اعزام شده و پس از انجام بررسی‌ لازم کمپ یاد شده به طور کامل تخلیه شده و معتادان به مراکز دیگری اعزام شدند، در این میان افراد خاطی دستگیر و کمپ نیز پلمب شد.

کشفی‌نژاد با اشاره به این که پس از دستگیری این افراد، اقرار شد که این فیلم مربوط به ۲۴ دی ماه بوده است گفت: اگر چه این اتفاق مسئولیت قانونی مسئول کمپ به‌ نام مجید ثابت را مرتفع نمی‌کند؛ چرا که عبور از خط قرمزها همچون آزار و اذیت معتادان به هیچ عنوان برای سازمان بهزیستی پذیرفته شده نیست.

وی افزود: این امر سبب شد تا ما نیز به عنوان شاکی از این مرکز شکایت کنیم همچنین امروز نیز در کمیسیون ماده ۲۶ رسیدگی لازم را انجام خواهیم داد و به احتمال زیاد این مرکز برای همیشه تعطیل خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه با اشاره به اینکه جمع آوری معتادان متجاهر با صلاحدید مسئولان و هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر استان و صدور مجوز اتفاق می‌افتد، افزود: بر اساس قانون، معتادان متجاهر طبق ماده ۱۶ یا تبصره دو ماده ۱۶ در مراکز ترک مستقر شده و تحت درمان قرار می‌گیرند، همچنین ماده ۱۵ نیز مربوط به معتادانی است که به صورت خودمعرف جهت درمان به ما مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: در دستورالعمل سازمان بهزیستی آزار و اذیت معتادان جزء خطوط قرمز بوده و عبور از این خط قرمز برخوردهای قانونی را در پی خواهد داشت.

کشفی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اطلاع یا عدم اطلاع خانواده‌های معتادان متجاهر از جمع آوری و محل استقرار فرد معتاد گفت: بر اساس قانون، معتاد متجاهر فردی است که خانواده او را همراهی نمی‌کنند، ذکر این نکته ضروری است که حتی برخی معتادان هنگام معرفی اسم واقعی خود را نمی‌گویند و برای شناسایی دقیق آنها مجبور به اسکن عنبیه هستیم.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه در پاسخ به کوتاهی صورت گرفته در بحث نظارتی از کمپ‌های ترک اعتیاد، توضیح داد: ما نظارت ۲۴ ساعته و بدون وقت نداریم و تنها در غیاب نیم ساعته ناظران ما ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که البته این موضوع نفی کننده کوتاهی صورت گرفته در این حوزه نیست و از آن مهم‌تر اینکه غیاب مسئول کمپ نام‌برده به اذعان وی، از تقصیر و کوتاهی وی در این راستا نمی‌‌کاهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه دارندگان و گردانندگان کمپ‌ها از بهبودیافتگان هستند، گفت: این موضوع برای ما دارای ابهام است که چالش های بسیاری را به وجود می‌آورد اما دستورالعملی است که بر مبنای تئوری اشتغال برای افراد بهبود یافته، در دستور نظر قرار گرفته شده است.

کشفی‌نژاد با اشاره به تشکیل جلسه با حضور مسئولان دادستانی اظهار داشت: قطعاً این داستان‌ها موضوع را تغییر نمی‌دهد و ما ملزم به افزایش تعهدات صاحبان کمپ‌ها و اقدامات شدیدتر دیگری در سطوح بازرسی همچون نظارت نامحسوس هستیم چرا که به نظر می‌رسد با نظارت روزمره نتایجی که مد نظر است، حاصل نمی‌شود.

در این میان ذکر این نکته ضروری است که جان انسان‌ها عزیز است و تحت هیچ شرایطی کسی اجازه برخورد و آزار و اذیت افراد را ندارد، حال این افراد که دچار بیماری اعتیاد شده و برای درمان به این مراکز هدایت می‌شوند دلیلی بر آزار و اذیت آنها نیست.

به نظر می‌رسد بررسی این موضوع پس از گذشت دو هفته از این رخداد توسط مسئولان مربوطه و مطلع نبودن از اتفاقات رخ داده در کمپ‌ها توجیه مناسبی برای قانع کردن افکار عمومی که در پی رسانه‌ای شدن این اتفاق جریحه‌دار شده، قابل پذیرش نیست.

انتهای پیام/س