Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تیم جوبایدن قصد ماجراجویی نظامی در منطقه ندارد و باید در انتظار بازگشت برخی ناوهای آمریکا از خلیج فارس به آمریکا و اقیانوس اطلس بود که در این زمینه بعد از خروج آمریکا از منطقه باید داوری کرد اما به نظر نمی رسد خطر جدی باشد.

«حسن هانی زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص پرواز بمب افکن های B52 در خلیج فارس اظهار کرد: تحرکات اخیر آمریکا در خلیج فارس ناشی از ارزیابی وضعیت و واکنش امنیتی و نظامی ایران است که هم تیم جو بایدن و هم تیم دونالد ترامپ نزدیکی زیادی به لابی صهیونیستی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بنابراین هر از گاهی سعی می کنند یک سلسله مانورها و رزمایش های دریایی و منطقه ای داشته باشند تا واکنش های احتمالی ایران را بسنجند.

او گفت: حرکت ها و پرواز هواپیماهای آمریکا همواره در طول سال های گذشته وجود داشته و در تغییر وضعیت منطقه موثر نخواهد بود. مشخص است تیم جوبایدن قصد ماجراجویی نظامی در منطقه را ندارد و باید در انتظار بازگشت برخی ناوهای آمریکا از خلیج فارس به آمریکا و اقیانوس اطلس بود که در این زمینه بعد از خروج آمریکا از منطقه باید داوری کرد اما به نظر نمی رسد، خطر جدی باشد.

هانی زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان رئیس ستاد ارتش اسرائیل در خصوص آمادگی برای حمله به ایران گفت: این اظهارنظرها با واکنش مقامات اروپایی و خود رژیم صهیونیستی همراه بود که این امر می تواند تهدید جدی برای امنیت منطقه و ایران باشد. طبیعی است اسرائیل و مقامات اسرائیل به خوبی می دانند هرگونه ماجراجویی که علیه تاسیسات هسته ای ایران صورت بگیرد با واکنش تند ایران مواجه خواهد شد و امنیت منطقه را دچار اختلال کرده و ایران پاسخ کوبنده ای خواهد داد.

او افزود: این اظهارات بیشتر برای عرض اندام و اظهار وجود است و رئیس ستاد ارتش اسرائیل با این اظهارات ناپخته قصد داشته ایران را تهدید کند که این نقض آشکار قوانین بین المللی است. در حال حاضر تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای است و همه تاسیسات ایران در حال تفکیک از سوی آژانس بوده بنابراین به نظر نمی رسد که ایران موردی برای پنهان کاری داشته باشد و اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل این حق را به ایران می دهد که واکنش و پاسخ تندی به هرگونه ماجراجویی اسرائیل، بدهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص حمله اخیر داعش به عراق نیز گفت: بازگشت داعش از دوره ترامپ قابل پیش بینی بود زیرا در آخرین هفته های حضور او در کاخ سفید به دستور ترامپ صدها نفر از عوامل داعش در شرق سوریه آموزش های فشرده نظامی دیده و به عراق منتقل شدند تا ناامنی ها را در عراق دوباره ایجاد کنند.

او افزود: در حال حاضر بخش های زیادی از عناصر داعش در مناطق شمال و غرب عراق مستقر شدند اما از آنجایی که الحشدالشعبی و نیروهای مردمی عراق تجربه زیادی در مقابل با گروهک های تروریستی پیدا کرده اند به نظر نمی رسد مانند گذشته، داعش بتواند در ناامن کردن عراق موثر باشد و آمریکا برای استفاده ابزاری از داعش موفق نخواهد بود.

هانی زاده در بخش بعدی از سخنان خود به خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه در دولت جوبایدن اشاره کرد و گفت: نیروهای آمریکایی در عراق باقی خواهند ماند ولی تعداد آنها کاهش پیدا می کند. سال گذشته پارلمان عراق مصوبه ای داشت در خصوص اینکه نیروهای آمریکایی باید سریع خاک عراق را ترک کنند و در حال حاضر آن بازه زمانی به پایان رسیده بنابراین دولت عراق باید در اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق جدی باشد.  به نظر می رسد در آینده جوبایدن ناچار خواهد شد شمار زیادی از نیروهای خود را از عراق و افغانستان خارج کند. 4

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بمب افکن آمریکا نظر نمی رسد خلیج فارس هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم؛ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است

آفتاب‌‌نیوز :

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: ادعای غیرمستند و ارجاعات ناصواب علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۸ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴) را رد می‌کند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ادعای مطروحه نامه مزبور بی اساس و صرفاً تلاش مذبوحانه رژیم اسرائیل برای منحرف کردن توجه بین المللی از جنایات شنیع و اقدامات نسل کشی است که توسط این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه انجام می‌شود.

ایروانی گفت: چنین ادعا‌های بی‌اساسی همچنین تلاشی گمراه کننده با هدف سرپوش گذاشتن و مشروعیت بخشیدن به تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل علیه لبنان و نقض مستمر قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) شورای امنیت سازمان ملل است.

او تصریح کرد: به همین ترتیب، اتهامات موجود در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴/۳۰۴) کاملاً بی اساس بوده و قاطعانه مردود است. همانطور که در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۰۵) ما تأکید شده است، اقدام جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ در راستای اعمال حق ذاتی خود در چارچوب دفاع از مشروع و ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ایران برخلاف بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد اتخاذ شد.

ایروانی ادامه داد: «مجددا تاکید می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود ذیل قوانین بین المللی برای پاسخ به هرگونه استفاده از زور یا اعمال تجاوزکارانه علیه حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و منافع ملی خود محفوظ می‌دارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل در پایان خواسته است که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • سفیر ایران در سازمان ملل: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم/ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • سفیر ایران: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم؛ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • هشدار انصارالله به آمریکا درباره تشدید تنش نظامی علیه یمن
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • اسکله نظامی آمریکا در غزه ۳۲۰ میلیون دلار هزینه دارد
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست