Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:48:31 GMT

مازندران استانی عاری از آنفلوآنزای پرندگان اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۵۲۵۱

مازندران استانی عاری از آنفلوآنزای پرندگان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آغاز فصل سرما در استان مازندران با دردسرها و نگرانی‌هایی همراه است، از جمله اینکه با مهمانی و حضور پرندگان مهاجر در طبیعت سرسبز استان احتمال شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این فصل شدت می‌گیرد.

امسال در کنار مشکلات کرونایی، خبر ورود ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و تایید آن در دو کانون استان نگرانی‌هایی بسیاری به دنبال داشت که باتوجه به ادامه فصل سرما و تداوم حضور پرندگان مهاجر در استان باید توصیه‌ها و هشدارها را بیشتر جدی گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذر ماه امسال بود که استان مازندران به‌عنوان یکی از کانون‌های ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور معرفی شد و همین موضوع هشدارها در ارتباط با پرهیز از خرید و فروش پرندگان و همچنین خودداری از شکار را حساس‌تر کرد.

دکتر سیدبهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با آخرین وضعیت ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مازندران، اظهار کرد: استان مازندران بعد از تایید دو مورد در فریدونکنار و محمودآباد و گذشت نزدیک به یک ماه از آخرین وقوع تلفات از لحاظ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استانی پاک محسوب می‌شود.

وی افزود: طی این مدت با تلاش و کوشش همکاران دامپزشکی و محیط زیست در رصد و پایش‌ها در تالاب‌های مازندران، تلفات غیرمتعارفی نه در پرندگان وحش و نه در طیور بومی نداشتیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: موضوع مهم‌تر اینکه خوشبختانه گزارشی از تلفات در واحدهای صنعتی استان نداشتیم که می‌توانیم در حال حاضر استان مازندران را ازنظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، استانی سبز اعلام کنیم.

نقیبی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا احتمال ابتلا به این ویروس در استان وجود دارد، تصریح کرد: اینکه در شرایط خاص برخی از پرندگان مهاجر و آزادپرواز به‌عنوان نمونه اردک‌ها ویروس را در دستگاه گوارش داشته باشند و بدون اینکه خودشان علائمی از خود نشان دهند دفع آن ازطریق فضولات می‌تواند حاوی موارد قابل توجهی از ویروس باشد که اگر راهی پیدا کند طیور بومی ما در مجاورت آنها قرار بگیرند و یا خدای ناکرده واحدهای صنعتی به نوعی به سبب سهل‌انگاری اتفاق بیفتد وارد شود این اتفاق ممکن است بیفتد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دانش و آگاهی مرغداران هم در حدی است که اقدامات لازم را به گونه‌ای طراحی کردند تا این اتفاق نیفتد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه امیدواریم دست‌کم در استان مازندران سال کم مخاطره‌ای را پشت سر بگذاریم، اظهار کرد: استان مازندران به این دلیل  خیلی با اهمیت است که دارای واحدهای مرغ مادر که تامین‌کننده جوجه یک روزه کشور بوده و هرگونه اتفاق در ارتباط در این زمینه ممکن است این زنجیره را دچار مشکل کند.

نقیبی خاطرنشان کرد: به‌دلیل شرایط و بافت اجتماعی و روستایی استان امکان مواجهه طیور بومی با پرندگان آزادپرواز زیاد است که باید مردم به این مهم باید توجه کنند که قطع ارتباط صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مرغ بومی در مکان سربسته نگهداری شود و بحث ضدعفونی محل نگهداری نیز در دستور کار قرار گیرد، یادآور شد: اگر تلفات غیرعادی اتفاق بیفتد لازم است افراد در سریع‌ترین زمان ممکن به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پایان هشدار داد: دوره گردی و خرید و فروش طیور در چنین شرایطی مخاطرات را در سطح بالاتری ایجاد خواهد کرد که لازم است به این مهم توجه شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۵۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است

غرفه استانداری فارس در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در حالی در نخستین روز برگزاری با استقبال مراجعه کنندگان و سرمایه‌گذاران همراه شد که دکتر احمد وحیدی وزیر کشور نیز از آن بازدید و با توانمندی‌ها و زنجیره‌های ارزش این استان در حوزه‌های فولاد، گیاهان دارویی، گردشگری و کشاورزی بیشتر آشنا شد.

او با قابل توجه ارزیابی کردن این ظرفیت‌ها گفت: یکی از اتفاقات خیلی خوب، برگزاری نمایشگاه زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها برای دومین سال متوالی به همت وزارت کشور و استانداری‌هاست.

وزیر کشور با بیان اینکه تلاش شده زنجیره‌های ارزش در هر استان تعریف و زمینه جذب سرمایه‌گذار برای آنها فراهم شود، گفت: باید با ارزیابی ابتدا و انتهای زنجیره بهترین زنجیره‌های ارزش شناسایی و انتخاب شوند، علاوه براین گروه‌هایی که می‌توانند در راستای هم افزایی و هدفمندی در استان‌ها تعریف شوند نیز باید مشخص شوند.

وحیدی یکی از ویژگی زنجیره‌ها را امکان شکل گیری به صورت درون استانی و برون استانی عنوان و خاطرنشان کرد: دستیابی به اشتغالزایی هدفمند از دیگر ویژگی‌های زنجیره‌های ازرش است.

او با بیان اینکه تعداد قابل توجهی زنجیره‌های ارزش در استان‌های مختلف کشور شکل گرفته است، گفت: خوشبختانه زنجیره‌های ارزش به سمت بلوغ خودشان حرکت می‌کنند و در این نمایشگاه اتفاقات خیلی خوب همراه با شور و نشاط قابل توجهی را شاهد بودیم.

وزیر کشور تسهیل کار سرمایه گذاران و ایجاد زمینه انتخاب برای آنها را از دیگر ویژگی‌های زنجیره‌های ارزش عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بلده نور میزبان بزرگترین رزمایش جهاد دامپزشکی در مازندران
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است