Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس، افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۰، گزارش توئیتری ظریف از دیدارهای خود با مقامات ترکیه، آزادی ۱۵ ماهیگیر ایرانی زندانی در هند برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، بررسی نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس،  افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۰،  گزارش توئیتری ظریف از دیدارهای خود با مقامات ترکیه، آزادی ۱۵ ماهیگیر ایرانی زندانی در هند از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در شنبه ۱۱ بهمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس بررسی می‌شود/ برگزاری نشست مشترک با کارگروه قوه‌قضائیه برای آسیب‌شناسی قوانین اقتصادی

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی این هفته در روزهای یکشنبه و دوشنبه (12 و 13 بهمن ماه) جلسه دارد.

این کمیسیون در روز یکشنبه در نوبت عصر به بررسی تقاضای اعمال (234) آیین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه رعایت موازین قانونی در انتخاب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، طرح ارتقای حکمرانی در حوزه ریال (اصلاح قانون مبارزه با پولشویی)، رای گیری نهایی در خصوص تقاضای تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس با عنوان چرایی تاخیر چند ماهه در ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و رای گیری نهایی در خصوص لایحه اصلاح ماده (8) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه خواهد پرداخت.

کمیسیون اقتصادی مجلس در روز دوشنبه هم ضمن بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 کل کشور، با کارگروه مالیاتی جهت بررسی نحوه تهیه و اجرای طرح جامع مالیاتی (تقاضای اعمال ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس ) جلسه خواهد داشت. همچنین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نشست مشترکی را با کارگروه قوه قضائیه جهت بررسی آسیب شناسی قوانین اقتصادی کشور در محل سازمان بازرسی کل کشور برگزار خواهد کرد.

 

افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه ۱۴۰۰

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور، بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» آورده است؛ بررسی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال 1400 و مقایسه آن با قانون بودجه سال 1399 نشان می‌دهد اعتبارات برنامه‌ای ۱۲ درصد کاهش و اعتبارات متفرقه ۳۷ درصد افزایش یافته و درنتیجه کل اعتبارات فاوا 15 درصد بیشتر شده است. اما به‌طور کلی سهم این بخش نسبت به کل بودجه عمومی کشور طی سال‌های 1395 تا 1400 جز در سال ۱۳۹۹ همواره با روندی رو به کاهش همراه بوده و در لایحه بودجه سال 1400 نسبت به قانون ۱۳۹۹ سهم فاوا از 3.05 به 2.16 درصد از کل بودجه عمومی کاهش خواهد یافت.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید؛ اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از آنکه در ردیف‌های برنامه‌ای مرتبط قرار داشته باشند در ردیف‌های متفرقه گنجانده می‌شوند که این امر رهگیری محل هزینه و تحقق برنامه‌های متناظر را با دشواری مواجه می‌سازد. هر‌چند ماهیت پویای طرح‌های مرتبط با این حوزه ممکن است وجود برخی ردیف‌های متفرقه را توجیه‌پذیر کند، اما تکرار هر‌ساله این ردیف‌ها طی حداقل 6 سال پی در پی نشان می‌دهد می‌توان برای برخی از این طرح‌ها ذیل دستگاه‌های مربوطه ماهیت برنامه‌ای در نظر گرفت و برای آن اعتبارات لازم را منظور کرد. جهت اثربخشی هزینه‌های بودجه‌ای در حوزه فاوا به هدایت ساختاری متمرکز نیاز است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد شده است طبق بند «۱۱» ماده (۳) اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور، مصوبه ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی، تسهیم و توزیع بودجه طرح‌های کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای عالی از طریق مبادله موافقتنامه با مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد.

 

رهبر انقلاب بسیار مدبر و باهوش هستند / قوه قضائیه نسبت به قبل بهتر شده است

مهمان این هفته برنامه دستخط گفته‌ها و ناگفته‌های فراوانی از امام (ره) و خانواده بنیانگذار جمهوری اسلامی دارد. کسی است که هم از دوران پیش از انقلاب و همچنین بعد از انقلاب، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با خانواده امام خمینی (ره) داشته است. متولد ۱۳۲۵ تهران است. بعد از انقلاب مسئولیت‌هایی همچون استانداری سمنان و استانداری یزد را در کارنامه کاری خود دارد. بیش از کار‌های اجرایی که کرده به نظرم گفتنی‌هایش از اندرونی زندگی امام (ره) و همسر ایشان، بخصوص در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی شنیدنی است.

در خدمت جناب آقای «حاج علی ثقفی» برادر بانو ثقفی همسر مکرمه امام خمینی (ره) هستیم که این وقت را گذاشتند و در برنامه «دستخط» حاضر شدند.

سلام عرض می‌کنم و خیلی خوش آمدید.

سلام علیکم. از شما و دوستان شما تشکر می‌کنم که این فرصت را به من دادید تا در خدمت شما باشم.

شما تقریباً ۳۳ سال کوچکتر از خانم خدیجه ثقفی هستید.

بله.

چند فرزند بودید؟

۱۳ فرزند پدرمان داشت که از دو خانم بود. یکی دو بچه هم فوت شده بودند. شاید پدرم مجموعاً ۱۵ فرزند داشتند.

داستان ازدواج ایشان با امام (ره) را تعریف کرده اند برای شما؟

طبیعی بود که این‌ها نمی‌خواستند دختر اولشان که گل دختر بود... فوق العادگی خانم خودش داستانی است، هیچ قابل مقایسه با زن معمولی نبود. زندگی کردن با امام (ره) به نظر من یکی از سخت‌ترین زندگی‌های روزگار است، ولی خانم آنقدر این زندگی را برای خودش دلچسب کرده بود که هیچ نمودی در چهره ایشان نداشت از این که ناراحت است، گرفتار است، یا ایشان سختگیری‌هایی در خرج زندگی می‌کند، ملاحظاتی در رفت و آمد دارد.

یک زمانی آقا (امام) به من فرمودند من هر چه دارم از خانم دارم. این را بار‌ها بیان می‌کردند. گفته بودم آقا این طور می‌گویند چقدرش تعارف است؟ خانم گفتند هیچ چیزیش تعارف نیست؛ همه درست است. هر چه آقا دارد از من دارد. اگر از روز اول نمی‌خواستم باایشان سازش کنم، مشکل در رفت و آمد و درس خواندن و مبارزات و مدتی که در هجرت و تبعید بود و ایجاد می‌کردم ایشان نمی‌توانست به اینجا‌ها برسد.

اگرچه استعداد ذاتی خود امام (ره) بود، ولی زمینه را خانم فراهم کرده است. در آن زمان که بسیاری از مرد‌ها سواد نداشتند و خانم‌ها تقریباً هیچ یک سواد نداشتند، ولی خانم آن زمان تحصیلات داشت. بعد هم یک معلم زبان فرانسوی برای ایشان گرفتند و ایشان فرانسه هم بلد بودند. ایشان بسیار اهل کتاب خواندن بود و علاقه شدیدی به دیوان حافظ و سعدی و فردوسی و عنصری و شعرای دیگر داشت که شعرای رکن ادبیات ایرانی بودند، علاقه داشتند و می‌خواندند. گاهی خودشان شعر می‌گفتند، ولی می‌گفتند من شاعر نیستم.

آقای بروجردی - داماد خانم - می‌گفتند یک روز به خانه آمدم و تازه با این خانواده وصلت کرده بودم و بسیار مقید بودم که مراعات کند و کتاب قدیمی و عربی را بخوانم. دیدم خانم کتاب صادق هدایت می‌خواند. تعجب کردم و گفتم خانم مگر خواندن این کتاب‌ها درست است؟ این‌ها که کتاب گمراه کننده است. خانم گفت کسی که دعای کمیل خوانده باشد و آن فراز اول دعا، همان جمله اول یعنی اللهم انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شی، را فهمیده باشد با این کتاب‌ها گمراه نمی‌شود؛ و بعد این جمله را گفتند که صادق هدایت، صادق بود، ولی هدایت‌گر نبود. صادق بود، چون خودش به ناامیدی رسید و خودکشی کرد، اما هدایت‌گر نبود، چون انسان را ناامید و گمراه می‌کرد.

خب در مسئله ازدواج ایشان، به این صورت بود که مادر و مادربزرگ کاملا مخالف بودند. آشنایی حضرت امام (ره) با پدر ما در قم اینچنین بود که پدر ما در قم نزد آیت‌الله حائری موسس حوزه علمیه، درس می‌خواندند و پدر ما از شاگردان مخصوص ایشان بود. امام (ره) هم بعنوان یک طلبه جوان از خمین به قم می‌آیند.

 

گزارش توئیتری ظریف از دیدارهای خود با مقامات ترکیه

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توئیتر از سفر خود به ترکیه و دیدارهایی که در آن انجام شد، گزارش داد و نوشت:«گفت‌وگوهای سازنده، دوستانه و پرباری با رئیس جمهور اردوغان و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه داشتم.»

وی ادامه داد: «گسترش همکاری‌های دو جانبه و همچنین بحث در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای درباره سوریه، عراق و قفقاز از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار‌ها بود.»

ظریف در پایان یادآور شد: «ما بر این متفق القول بودیم که تنها راه بازگشت ثبات به منطقه از طریق هم افزایی است.»

 

 

آزادی ۱۵ ماهیگیر ایرانی زندانی در هند / ماهیگیران آزاد شده امشب عازم تهران هستند

«علی چگنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو امروز (جمعه) از آزادی ۱۵ زندانی ایرانی در هند خبر داد و گفت: ‌در سال گذشته بر اثر طوفان ۱۵ نفر از شهروندان و ماهیگیران منطقه چابهار که در آب‌های آزاد مشغول ماهیگیری بودند، دچار حادثه شدند و به منظور درخواست کمک وارد آب‌های سرزمینی هند شدند که به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های هند، در این کشور زندانی شدند.

وی با اشاره به اینکه این افراد مدت‌ها دچار مشکل شده و حتی در این مدت لنج آن‌ها غرق شده بود، افزود: این افراد که اول در بنگلور بودند و در آنجا در بازداشت قرار داشتند، در شرایط خیلی بغرنجی قرار داشتند و بعد از چند دور محاکمه و اخذ وکیل بالاخره تبرئه شدند.

چگنی اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده و همکاری مقامات هند این ۱۵ نفر امشب عازم تهران هستند و همکاران مشغول تدارک عزیمت آن‌ها به کشور هستند.

 

اعتبار ناوگان مترویی به صورت مشترک از طریق وزارت کشور و شهرداری‌ها تامین می‌شود

نظر به انتشار خبری با عنوان انتقاد هاشمی از ناهماهنگی در دولت در حوزه ناوگان مترویی توضیحات معدی جمالی نژاد معاون امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارائه می‌شود:

براساس قانون حمایت از سامانه ­های حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه که به موجب آن، به دولت اجازه داده می‌شود حداکثر تا سقف پنجاه درصد (۵۰%) از هزینه مطالعات و ایجاد سامانه‌های حمل و نقل ریلی درون شهری را در بودجه‌های سالانه متقبل شود، در حال حاضر ۱۵۲۱ واگن در شبکه خطوط مترویی تهران دردست بهره برداری می‌باشد.

با توجه به نیاز کلان شهر‌های کشور به واگن مترویی، در برنامه پنج ساله ششم توسعه، تهیه و تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن از طریق وزارت کشور دردستور کار قرار گرفته است که بر اساس آن ۱۰۵۰ واگن به متروی تهران اختصاص یافته است.

برای اجرای فاز اول واگن‌های مورد نیاز تهران، قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با طرف خارجی امضاء و از طرف بانک مرکزی به فاینانسور معرفی شده که پس از طی مراحل قانونی فاینانس، قرارداد به مرحله اجرایی خواهد رسید.

همچنین متروی تهران برای تامین بخش دیگری از واگن‌های مورد نیاز، طرح تامین ۱۰۵ دستگاه واگن از محل اعتبارات تبصره ۱۹ قانون بودجه که در کارگروه واگذاری ماده ۲۷ وزارت کشور به تصویب رسیده است را دردست انجام دارد؛ لذا تامین اعتبارات مورد نیاز برای تامین تجهیزات و ناوگان مترویی از طریق وزارت کشور و شهرداری‌های کلان شهر‌های کشور بصورت مشترک محقق می‌شود.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار انتخاب رئیس سازمان بورس لایحه بودجه سال 1400 وزارت کشور مورد نیاز آزادی ۱۵ ردیف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۶۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی

در جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آخرین وضعیت و پیش‌بینی تهدیدات و اجرای اقدامات فوری برای امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و ارتباطات حداقلی در زمان بحران بررسی شد.

به گزارش ایسنا، نخستین جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری با حضور، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار فرجی پور جانشین و معاونین قرارگاه سایبری کشور، سعید رحیمی معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات این سازمان و معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرکل حوزه وزارتی، روسای سازمان‌ها، شرکت‌های تابعه و اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سردار جلالی به تحلیل جامعی از عملیات وعده صادق در پاسخ به تحرکات رژیم صهیونیستی و نتایج و آثار راهبردی این عملیات در تغییر معادلات نظامی منطقه پرداخت.

وی در ادامه با توجه به ماهیت کارکردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تبیین تهدیدات متصور در این حوزه و ضرورت انجام اقدامات برای افرایش پایداری و تاب آوری زیرساخت‌های این حوزه پرداخت.

در ادامه گزارشی از اقدامات پدافند غیرعامل در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی مسئولان وزارت ارتباطات ارائه شد.

بررسی آخرین وضعیت و پیش‌بینی تهدیدات و اجرای اقدامات فوری برای امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی و ارتباطات حداقلی در زمان بحران، اتخاذ تدابیر لازم برای ارتقای امنیت و صیانت از مراکز، حوضچه‌ها و خطوط ارتباطی مهم، اجرای طرح نظارت هوشمند و تصویری و ضرورت انجام اقدامات فوری و اولویت‌دار برای ارتقا امنیت سکوها، خدمات‌رسان‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی و برگزاری مستمر رزمایش‌ها به ویژه رزمایش‌های شبکه ملی اطلاعات از دیگر مواردی بود که در این جلسه بررسی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • اتصال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به سرزمین اصلی
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به ۱۴۰۲
  • رشد 30 درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان نسبت به 1402
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟