Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی فرزند آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه دغدغه آیت‌الله مصباح یزدی نسبت به مسائل دانشگاه و به ویژه اسلامی‌سازی علوم انسانی سابقه دیرینه‌ای دارد، گفت: این موضوع از تیزبینی خاص ایشان نسبت به نیازهای جامعه و آینده اسلامی چه در ایران و چه در جهان، سرچشمه می‌گرفت.

حجت‌الاسلام علی مصباح یزدی در «نشست علمی(مجازی) بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی» با تاکید بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی از همان ابتدای آغاز نهضت امام راحل در مورد دانشگاه‌ها دغدغه داشتند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ایشان در دهه ۴۰ که همزمان با آغاز نهضت حضرت امام راحل بود، پرداخت به مسئله دانشگاه‌ها و ارتباط با دانشجویان و اساتید دانشگاه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: ایشان برای تربیت حوزویان و در راستای آشنایی آنان با مسائل روز جامعه و دغدغه‌های فکری جوانان و تعامل با آن‌ها، در مدرسه علمیه حقانی با همکاری شهید بهشتی و شهید قدوسی در هیات مدیره مدرسه همکاری می‌کردند و یک نظام جدید آموزشی را در حوزه پایه گذاری کردند که در قالب آن، اساتیدی از دانشگاه در مدرسه حضور پیدا کرده و علومی چون روانشناسی و جامعه شناسی را برای طلبه‌ها تدریس می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مصباح در موسسه "راه حق" نیز بخش آموزشی را راه اندازی کردند که علاوه بر دروس حوزوی، طلاب باید با مسائل علوم انسانی روز هم آشنا می‌شدند، اضافه کرد: در ادامه نیز با امر امام راحل این کار توسعه پیدا کرد و در بنیاد فرهنگی باقرالعلوم رشته‌های رسمی علوم انسانی تاسیس شد؛ در موسسه آموزشی و پژوهشی نیز این کار توسعه بیشتری پیدا کرد و امروز یکی از آثار و برکات آیت‌الله مصباح یزدی در این موسسه دیده می‌شود.

فرزند آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دغدغه‌های آیت‌الله مصباح نسبت به دانشگاه و به ویژه علوم انسانی، افزود: این فعالیت‌ها و دغدغه‌ها منحصر در دانشگاه‌های داخل کشور نبود و ایشان مسافرت‌های متعددی به کشورهای مختلف داشتند که برگزاری سمینارهای متفاوت در کشورها، ملاقات با روسای دانشگاه‌ها، دعوت از اساتید زبردست و برجسته دانشگاه‌های خارجی برای حضور و تدریس در موسسه امام خمینی(ره) و... نمونه‌هایی از دغدغه آیت‌الله مصباح یزدی نسبت به این سلسله از مباحث علمی و دانشگاهی است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل و سوالاتی که در رابطه با اسلامی سازی دانشگاه‌ها مطرح بوده، این است که برای این پروژه عظیم و اساسی از کجا باید شروع کرد؟ گفت: طبیعتا یک پدیده پیچیده و ذوابعادی مثل دانشگاه که عناصر و پایه‌های متعددی از قبیل اساتید، متون درسی، ساختار مدیریتی، مواد درسی، روش تدریس، روش پژوهش و... در آن دخیل هست، ایجاد تحول در چنین پدیده‌ای کار ساده‌ای نبوده و از یک مجموعه یا یک شخص قطعا ساخته نیست.

وی اضافه کرد: از این رو، آیت الله مصباح همانند تمامی مسایل دیگر به اولویت بندی این مسائل پرداخت و از نظر ایشان، آنچه که مبنای تحول در دانشگاه‌ها را می‌تواند تشکیل دهد، تحول در شناخت و معرفت و دیدگاه‌هایی است که در دانشگاه‌ها تدریس شده و مبنای تدوین متون قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، مصباح یزدی اضافه کرد: بنابراین آنچه که از نظر ایشان اولویت داشت، این بود که برای مسائل مبتلا به فکری دانشگاهیان، باید یک طرح قابل قبول و قابل دفاع عقلانی داشته باشیم تا دغدغه‌های فکری که زیربنایی بوده و می‌تواند مبنای فکر و تحلیل و پژوهش‌های دانشگاهی را تشکیل دهند، تامین کرده و سوالاتی که در این رابطه وجود دارد را پاسخ دهد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین سوالاتی که در این رابطه وجود دارد و در دانشگاه‌های قبل از انقلاب، یکی از نقاط آسیب‌زا در فکر جوانان دانشگاهی به حساب می‌آمده و هنوز هم این نقاط آسیب‌پذیر وجود دارد و عمدتا این آسیب‌ها از ناحیه افکار غیراسلامی خارج از محیط اسلامی به فکر جوانان ما تزریق می‌شود و نیازمند پاسخگویی بوده، سوالاتی است که به رابطه علم و دین مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در مورد "رابطه دین و علوم طبیعی" در مقابل "رابطه دین با علوم انسانی" در فضای فکری مسلمانان اهمیت بیشتری دارد و از آن طرف ارتباط و تاثیر بیشتری در مسائل اجتماعی و نظام دارد، رابطه دین با علوم انسانی است، بنابراین عزم آیت‌الله مصباح یزدی بر این جزم شد که این مسئله را در اولویت قرار دهد و طرحی که برای تربیت نیروهای انسانی و بررسی مسائل مربوط به علم و دین را پیش می‌برد، با تمرکز بر رابطه دین با علوم انسانی تدوین انجام شود.

گفتنی است، این همایش به همت مجمع عالی حکمت اسلامی تبریز، دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز و مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه صنعتی سهند در دانشگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی آيت الله مصباح يزدي آذربايجان شرقي دانشگاه تبريز آیت الله مصباح یزدی دانشگاه ها علوم انسانی رابطه دین دغدغه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۷۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر

 در پی درگذشت «معصومه حائری»، همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)، جمعی از علما، فضلا و روحانیون با حضور در منزل حجت الاسلام و المسلمین سید حسین خمینی این ضایعه را به وی و اعضای بیت امام خمینی تسلیت گفتند.

آنگونه که جماران روایت کرده، مرحوم معصومه حائری نوه مرحوم حضرت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره)، موسسه حوزه علمیه قم و فرزند مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی صبح دیروز پس از طی دوره ای بیماری در گذشت.

سیدحسن خمینی و سیدیاسر خمینی نیز در این مراسم حضور داشتند و سیدحسین خمینی را در میزبانی از مهمانان همراهی می کردند.

دیگر خبرها

  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • طرح تحول علوم انسانی در دانشگاه خوارزمی اجرا می‌شود
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود