Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@21:29:52 GMT

افزایش سن دلیل اصلی بیماری آب مروارید چشم است

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۴۸۹۶۳

افزایش سن دلیل اصلی بیماری آب مروارید چشم است

دکتر غلامرضا خاتمی نیا روز شنبه درگفت وگوبا خبرنگارایرنا با بیان اینکه با افزایش سن تغییراتی در قسمت‌های مختلف بدن صورت می گیرد بیان کرد: پیری با چین و چروک در صورت خود را نشان داده و در چشم نیز آب مروارید همراه با افزایش سن ایجاد می‌شود که اگر به موقع درمان نشود دید فرد را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود:آب مروارید در افرادی که بیماری دیابت دارند، افراد با ژنتیک و نقص مادرزادی ،اشخاصی که تماس طولانی مدت با نورآفتاب و اشعه ماورای بنفش دارند،افرادی که در معرض حرارت زیاد مانند کار شیشه‌گری و نانوایی هستند، افرادی که بیماری سیستمیک غیرازدیابت دارند مانند بیماری روماتویید، فشارخون غیرقابل کنترل، و همچنین کسانی که دچار ترومای زرد چشم شده، نسبت به دیگر افراد جامعه بیشتر دچار این بیماری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاتمی نیا با اشاره به نشانه‌های این بیماری گفت:وقتی شخصی به اشیا به ویژه زمانی که به نور و چراغ ها نگاه می‌کند نورپخش می شود، شبیه زمانی که فردی عینک کثیف برچشم گذاشته یا در موقعی که شیشه جلو ماشین کثیف و نوروارد شده به چشم شخص پخش می شود، این حالت برای افرادی که داری آب مروارید هستند نیز ایجاد می‌شود.لذا درحالت عادی که عینک به چشم ندارند و یا عینک تمیز است احساس میکنند که شیشه دارای خش است.

وی افزود:در این افراد به تدریج دید کاهش پیدا می کند و اگرچه دراوایل این بیماری دید نزدیک آنها بهتر می‌شود ولی مشکل اصلی کاهش دید در دور است.

این فوق تخصص چشم پزشکی با اشاره به عوامل فرعی این بیماری بیان کرد: افرادی که از آب کمتری استفاده کرده و به اصطلاح بدنشان دهیدراته شده و در مناطق گرم مانند خوزستان زندگی می‌کنند اگر آب به اندازه کافی استفاده نکنند، افرادی که ازمواد دارای آنتی اکسیدان کمتر استفاده کنند و یا افرادی که بیشتر در بلندی‌ کوه قرار داشته و در معرض نورماورای بنفش قرار گیرند شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

وی ادامه داد: امروزه با وجود تکنیک‌های جراحی جدید و کم عارضه دربیماری آب مروارید، هیچ عملی بدون عارضه وجود ندارد و عمل آب مروارید نیز از این قاعده مستثنی نیست لذا برخی خطرها در عمل آب مروارید برای فرد وجود دارد که نادر بوده و شایع نیستند و مانع از عمل جراحی نمی‌شوند.

خاتمی نیا با اشاره به نبود ضرورت عمل در فردی که دچار آب مروارید بوده ولی میزان آن کم و دید چشم به اندازه کافی است بیان کرد: دراین موارد از اصطلاح درمان "رسیدن" یا "نرسیدن" آب مروارید استفاده می‌کنیم؛ اگرچه دربحث‌های علمی چنین چیزی مطرح نیست لذا در شخصی که کدورت عدسی چشم به حدی رسید که زندگی معمول را دچار مشکل کرده باید آب مروارید عمل شود.

وی افزود:  تحرک، شغل و نوع کاری که شخص انجام می دهد در تصمیم یک جراح اثر دارد به طور مثال یک شخص دندانپزشک با کوچکترین کدورت در چشم در کارش اختلال ایجاد می‌شود و با دید هفت تا هشت دهم نیاز به عمل دارد اما در شخصی که بازنشسته هست و نیاز به دید قوی ندارد و می‌تواند کار روزمره را انجام دهد اگر همان میزان آب مروارید را داشته باشد نیاز به عمل ندارد و ما او را در معرض خطرات جراحی قرار نمی‌دهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه آب سیاه چشم یا گلوکوم هیچ ارتباطی با آب مروارید ندارد بیان کرد:آب سیاه یک بیماری چشم با علل دیگر است ولی در بعضی از انواع آب مروارید که شایع هم نیست اگر به موقع عمل نشود باعث بالا رفتن فشارچشم شده و معمولا فرد پیش از آن دچار کاهش دید و متوجه مشکل در چشم می‌شود، لذا شیوع آن به نسبت انواع دیگر آب مروارید کمتر است.

وی با بیان اینکه دردوره های مختلف درمان آب مروارید با سیر تحولی همراه بوده، ادامه داد: در عمل چشم با استفاده از روش سنتی، چشم باز شده و با برشی آب مروارید برداشته می‌شد و گاهی محتویات مفید چشم نیز خارج می شد و ممکن بود بیمار هنگام عمل نابینا شود و یا با باز بودن چشم امکان عفونت وجود داشت؛ لذا افراد از این عمل نتیجه نمی‌گرفتند. همچنین بخاطر نبود حرکت پس از عمل کیسه‌های شن در اطراف صورت قرار داده می‌شد و فرد به خاطر این شرایط به مدت دو هفته بی‌حرکت در بیمارستان بسر می‌برد.

خاتمی نیا با بیان اینکه در مراحل بعد این عمل تغییر کرد گفت: دراین مرحله لنز داخل چشم وارد می‌شد و پس از عمل نیاز نبود از لنز با شیشه ضخیم استفاده شود و به تدریج این نوع عمل نیز منسوخ و عمل اکسترا ابداع شد که دراین روش نتیجه عمل بهتر وعوارض عمل کمتر شد.

وی ادامه داد: در دو دهه گذشته یک روش جراحی چشم پزشکی با عنوان سیکو در حال اجرا است که در ایران این شیوه که آخرین عمل جراحی بوده در تمام شهرها انجام می شود. دراین روش با برش دو تا سه میلیمتری، آب مروارید با دستگاه اولتراسون یا سیکو خارج شده و لنز در چشم تعبیه می‌شود که همراه با لنز، آستیگماتیسم چشم نیز اصلاح می‌شود.

این فوق تخصص چشم با توجه به اینکه درمان این بیماری سهل و عوارض آن کمتر شده ولی بدون عارضه نیست بیان کرد: ممکن است شخص پس از عمل دچار عفونت چشم شده و یا هنگام عمل دچار مشکل شده و یا با تاخیر در عمل دچار عوارض شود، لذا تا زمانی که چشم پزشک اجازه عمل نداده و تا وقتی که دید فرد درحدی است که مشکلی ندارد بهتر است که عمل جراحی انجام ندهد و اصرار به عمل زودتر نداشته باشند و در زمان مناسب که چشم پزشک توصیه می‌کند عمل آب مروارید انجام شود.

وی اضافه کرد: درصورت رعایت نکردن برخی از دستورات مراقبتی، پسد از عمل که کمک کننده جراحی هستند ممکن است فرد نتیجه لازم را نگیرد لذا توصیه می‌شود اگر داروهایی مانند آسپرین و ضد انعقاد خون و یا خانواده این داروها را استفاده می‌کنند حتما به چشم پزشک گفته شود که در موقع جراحی چند روزی این داروها قطع شود، همچنین در مورد داروهای گیاهی و سنتی به دلیل اینکه اختلال در خون ایجاد می‌کنند نیز به چشم پزشک اطلاع دهند.

برچسب‌ها چشم پزشکی خوزستان اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چشم پزشکی خوزستان اهواز چشم پزشکی خوزستان اهواز اخبار کنکور آب مروارید خاتمی نیا چشم پزشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۴۸۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان گلستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان، گفت: در سال گذشته، بیش از ۲۷۰ هزار مترمکعب آب شرب به صورت سیار به مناطق دچار تنش آبی استان گلستان تحویل داده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، ابوالفضل رحیمی با اشاره به شرایط تامین آب شرب در استان اظهارداشت: در سال گذشته، بیش از 270هزار مترمکعب آب شرب به صورت سیار به مناطق دچار تنش آبی استان تحویل داده شده است.

وی درباره تامین آب شرب برای مناطق دچار تنش آبی استان اظهار کرد: در سال گذشته و به خصوص در فصل تابستان، به دلیل گرم شدن هوا و افزایش مصرف آب از سوی مردم، تقاضا برای آب شرب افزایش یافته که این امر، مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان از تحویل بیش از 270هزار مترمکعب آب شرب به تعداد 20 هزار سرویس از طریق آبرسانی سیار به روستائیان و همچنین بعضی از شهرهای دچار تنش آبی استان در  سال گذشته خبر داد و گفت: حجم آبرسانی سیار در هر ماه با توجه به میزان گرمای هوا و تعداد مناطق دچار کمبود آب، متغیر بوده و از ابتدای سال گذشته تاکنون روند صعودی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان آبرسانی سیار را یکی از راه‌های تامین آب شرب روستاهای مواجه با بحران اعلام کرد و گفت: این اقدام به ویژه در همه ایام سال در مناطقی که با کمبود آب مواجه بوده و منابع آبی جایگزین ندارند انجام می‌شود.

رحیمی با اشاره به عملکرد آبرسانی سیار شرکت آب و فاضلاب استان گلستان، اظهار داشت: 257روستا و نقاط جمعیتی در کل استان با جمعیت بیش از 186هزار نفر در سال گذشته از خدمات آبرسانی سیار این شرکت استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام/581/.

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان گلستان
  • سقوط یک جوان با پاراموتور + فیلم
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون