Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:28:50 GMT

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در خراسان رضوی ۲۰ درصد است

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۰۴۲۸

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در خراسان رضوی ۲۰ درصد است

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان بیشتر از زنان کشور است، گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۱۴ درصد و در استان خراسان رضوی ۲۰ درصد است.

سیده طاهره طهماسبی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته زن در دفتر امور بانوان ساختمان شهید رجایی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: زنان اولین گروه‌هایی بودند علیه رژیم استبدادی قیام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امام خمینی به عنوان بنیانگذار انقلاب بارها ذکر کردند زنان می‌توانند باحفظ حجاب اسلامی در تمام عرصه‌های اجتماعی حضور پررنگی داشته باشند. پس از انقلاب تحصیلات دختران و حضور آن‌ها در بازارهای کار به عنوان کارآفرین و همچنین مدیران شایسته افزایش پیدا کرد. در دفتر زنان و خانواده یکی از ماموریت‌های اصلی ما ساماندهی، راهوری و نظارت بر امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی امور زنان از طریق دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی بر مبنای سیاست‌های کلی ناظم است. مهم‌ترین رسالتی که بر دوش ما است این است که از زنان در تمام بخش‌هایی که حضور دارند حمایت کنیم و کمک کنیم تا در هر جایگاهی هستند یک قدم بیشتر پیشرفت کنند.

زنان ۵۰ درصد جامعه هستند و رشد و توسعه بدون نیمی از جامعه ممکن نیست

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی ادامه داد: برای این حمایت به دو باور نیاز داریم؛ ما در ابتدا به باور جامعه، مدیران و مردان و سپس به باور خود زنان نیازمندیم. افراد باید باور کنند که زنان ۵۰ درصد جامعه هستند و رشد و توسعه بدون حضور این ۵۰ درصد جامعه بسیار کند است. برای به‌ دست آوردن رشد و توسعه باید به این ۵۰ درصد جامعه توجه کرد. زنان باید نشان دهند که علاوه‎بر اینکه مادران بسیار خوبی هستند، در سایر عرصه‌ها نیز توانستند عملکرد خوبی داشته باشند. زنان خودشان هم باید پشت یکدیگر و حامی هم باشند و زمینه رشد را برای هم فراهم کنند.

۲۷ درصد زنان خراسان رضوی در روستا زندگی‌ می‌کنند

طهماسبی خاطرنشان کرد: در دفتر زنان در راستای ماموریت ساماندهی، راهوری و نظارت بر امور فرهنگی زنان هفت محور آماده کردیم که بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب قرار داده شده است. برای این هفت محور ۴۸ برنامه آماده شده است که در ۴ سطح ستاد استانداری، دستگاه‌های اجرایی، شهرستان‌ها و بخش های مردمی و خصوصی دسته‌بندی شده است. جمعیت زنان استان نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۰‪هزار نفر است که ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. از این تعداد ۷۳ درصد ساکن شهر و ۲۷ درصد در روستاها زندگی می‌کنند. مهم‌ترین برنامه عملیاتی که ما در دفتر پیگیری می‌کنیم افزایش‌ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در زنان است که در راستای این هدف مهم چند کار انجام شده است. اشتغال یک فرآیند است که از سه بخش آموزش، تسهیلات و امکانات و بازار تقسیم شده است. در صورتی که بین این سه بخش وجه اشتراک وجود داشته باشد ما می‌توانیم اشتغالی ثابت ایجاد کنیم.

وی تشریح کرد: در راستای رسیدن به این هدف آموزش‌های مرتبط با بازارکار را به صورت رسمی از طریق دانشگاه فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های غیر رسمی را توسط سازمان‌های مردم نهاد توسعه داده‌ایم. در بخش آموزش بالغ بر ۲۰۰۰ پادکست، بروشور و کلیپ را در اختیار جامعه مخاطب قرار دادیم. در بخش تسهیلات و امکانات یکسری اعتبارات ملی داشته‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی را با معاون زنان ریاست جمهوری منعقد کردیم. در سال جاری نزدیک به ۶ میلیارد تومان در اختیار زنان قرار دادیم که حدودا ۲۰۰۰ نفر توانستند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. بخشی از این تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰ میلیون ریالی، مخصوص زنان کارآفرین روستاها و تعدادی نیز برای تعاونی‌های بانوان بوده است. در بخش دیگری که در آن نیز به ارائه تسهیلات می‌پردازیم تکلیفی است که برای همه دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است، مبنی بر اینکه ۳۰ درصد از اعتبارات در شهرستان‌ها به حوزه زنان اختصاص داده شود.

اجرای ۲۹۴ نمایشگاه ویژه بانوان کارآفرین در سطح استان

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در ماه گذشته توافق‌نامه‌ای تحت عنوان خیر ماندگار با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه، بانک رسالت، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفتر زنان و خانواده منعقد شد. این توافق در این راستا است که بتوانیم از وقف امور خیر و کسانی که وقف دارند به سمت و سوی اشتغال بهره‌ ببریم؛ به این معنی که به‌جای ارائه مبلغی به صورت مستقیم برای نیازمندان برای آن‌ها توسط کارآفرین‌ها کار ایجاد کنند. امیدواریم باتوجه به تعداد واقفین و خیرین بسیاری که در مشهد حضور دارند بتوانیم به نحو احسن از این فرصت استفاده کنیم. در سال جاری ۲۹۴ نمایشگاه مجازی برای زنان برگزار کردیم. همچنین در ۲۵ شهرستان استان بازارچه‌هایی قرار داده شده است که اگر وضعیت به سمت آبی و سفید پیش رود بازگشایی خواهند شد.

حمایت از ۵۰۰ بانوی کارآفرین از آموزش تا بازار کار

طهماسبی گفت: طرحی با جهاد دانشگاهی اجرا شد که طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار نام داشت. این طرح با رویکرد نوین الگوی مشاغل خانگی عمل کرد. در این طرح نزدیک به ۵۰۰ نفر از بانوان از آموزش تا بازار کار حمایت شدند. طرح دیگری که در دفتر زنان مورد توجه قرار دارد تهیه بسته‌های ویژه سوغات از محصولات و صنایع خانگی مخصوص استان است. این محصولات توسط زنانی که تولیدکننده هستند و بر اساس محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی و سوغات مختلف آماده شده است. پس از کاهش کرونا و حضور زائران در مشهد این بسته‌ها با کمک مسئولین در بازار ارائه خواهند شد.

وی اظهار کرد: یک شبکه با هدف فروش محصولات در فضای مجازی ایجاد شد. این شبکه نمایشگاه‌های متعددی را در سطح ملی برگزار می‌کند. سومین نمایشگاه مجازی این‌ شبکه تحت عنوان نمایشگاه ارغوان دیروز افتتاح شد و تا پایان هفته زن ادامه دارد. باتوجه به شیوع کرونا به صورت دوره‌ای و با کمک فعالین بخش خصوصی نمایشگاه‌های عرضه و فروش محصولات تهیه شده توسط زنان را به صورت مستقیم راه‌اندازی کردیم. در فضای مجازی محصول معرفی و میان فروشنده و تولیدکننده ارتباط برقرار می‌شود. 

طهماسبی ادامه داد: واحدهای مشکل‌دار و حل مشکلات روبه‌روی آنها مورد دیگری است که تحت پیگیری دفتر زنان قرار دارد. بسیاری از واحدهای اقتصادی که دارای مشکلاتی در عرصه کار بودند و نیمه کاره رها شدند شناسایی شدند. برای این ۷۰ واحد شناسایی شده جلساتی به صورت هفتگی با فرماندار و بازدیدهایی مستمر در نظر گرفته شده است تا مشکلاتشان در جلسات مطرح شود. احصاء قوانین مخل کسب و کار در حوزه زنان نیز فعالیت دیگری است که در دست داریم و توسط مراجع قانونی ذی‌ربط ارائه شده است. اتفاق دیگری که در استان رخ داده است صندوق‌های خرد زنان روستایی است که با همیاری خود زنان روستایی شکل می‌گیرد و به میزانی که آورده داشته باشند به همان میزان صندوق کارآفرینی امید، اعتبار به آن صندوق تخصیص می‌دهد تا در مواقع خاص به کسانی که عضو صندوق هستند کمک‌رسانی کنند. تا ابتدای بهمن سال ۹۹ حدودا ۳۰۱ صندوق خرد برای زنان روستایی راه‌اندازی کردیم که ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتند. مجموع اعضاء این  ۳۰۱ صندوق۸۱۶۳ نفر هستند. این صندوق در ۲۱۶ روستا اجرا شده است.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: طرح‌ها و ایده‌های نو را در ایام کرونا حمایت کرده‌ایم. همچنین ایده‌ها و طرح‌های جدیدی برای افرادی که به دلیل شیوع کرونا فعالیت اقتصادی آن‌ها دچار مشکل شده بود، در نظر گرفته شد که اجرایی خواهد شد. اقدام دیگر این دفتر این بود که نزدیک به ۱۱۰۰ بانوی کارآفرین استان را شناسایی کردیم. نزدیک به ۳۲ درصد این افراد در حوزه صنعت، ۹ درصد در حوزه کشاورزی، حدود ۱۴ درصد در صنایع دستی و ۴۵ درصد در حوزه خدمات به فعالیت می‌پردازند. این شناسایی به این دلیل صورت گرفت تا بتوانیم ارتباطی میان زنان کار آفرین و کسانی که در ابتدای فرایند اشتغال هستند برقرار کنیم تا شبکه‌ای از تولید ایجاد شود.

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در خراسان رضوی

وی تشریح کرد: ماحصل این اتفاقات کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در پاییز امسال بوده است. این کاهش نرخ بیکاری درحالی است که نرخ بیکاری کشور ۱۶ درصد بوده. نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان بیشتر از زنان کشور است. نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۱۴ درصد و در استان خراسان رضوی ۲۰ درصد است. زمانی که نرخ مشارکت اقتصادی بیشتر و نرخ بیکاری کمتر باشد نشان‌دهنده این موضوع است که افراد بیشتری که تمایل به کار داشتند از اشتغال برخوردار شدند. تعامل بسیار خوبی که میان دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی وجود دارد یکی از عوامل کاهش نرخ بیکاری در استان است. زمانی که مشکلات یک واحد تولیدی طرح و حل و فصل می‌شود بنابراین افرادی که در مشاغل حضور دارند بیشتر می‌شوند. نرخ بیکاری در زنان روستایی استان ۲.۴ درصد و بین زنان شهری استان ۹.۴ بوده است. نرخ بیکاری زنان روستایی در  کشور ۹.۳ و نرخ بیکاری زمان شهری کشور ۱۸.۲ است. تعداد زنان روستایی و عشایر ما که بیمه هستند در سال گذشته ۱۳ درصد بوده است که امیدارم تا پایان سال جاری به ۲۰ درصد برسد.

کسب ۲۳ درصد پست‌های مدیریتی توسط زنان در خراسان رضوی

وی گفت: افزایش زنان در پست‌های مدیریتی یکی دیگر از اهداف ما است که محور اصلی فعالیت‌های ما را شامل می‌شود. این مصوبه در ابتدای سال ۹۷ صورت گرفت که بر اساس آن هرساله باید ۵ درصد از تعداد مدیران زن افزایش پیدا کند و در نهایت در سال۱۴۰۰‪ باید تعداد مدیران زن حداقل ۳۰ درصد از موقعیت‌های کل مدیریتی را به خود اختصاص دهند. برای آموزش زنان تا به این باور برسند که می‌توانند علاوه‌‍بر یک مادر خوب یک مدیر خوب نیز باشند برنامه‌هایی داشته‌ایم. پست‌های مدیریتی منتسب به زنان در انتهای سال گذشته ۱۷ درصد بوده که در سال جاری به ۲۳ درصد رسیده و تا پایان سال ۹۹ به ۲۵ درصد خواهد رسید. این رشد در انتصابات استانداری بسیار چشمگیر بوده است. تا به امروز پست مدیریتی عالی توسط زنان نداشته‌ایم که در سال جاری با انتصاب معاون استاندار، بخشداران و معاون فرماندار محقق شده است. تمام پست‌های مدیریتی که زنان می‌توانند به آن‌ها تصدی پیدا کنند ۴۴۳۸ پست در استان است که ۹۹۵ پست آن در اختیار زنان و مابقی در میان مردان قرار دارد.

برگزاری ۲۷۰ دوره تاب‌آوری برای ۱۰ هزار نفر از بانوان حاشیه شهر

طهماسبی اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما آموزش تاب‌آوری است. در راستای این دوره‌های تاب‌آوری سه تفاهم‌نامه با معاونت خانواده ریاست جمهوری به امضا رساندیم و نزدیک به ۲۷۰ دوره برای ۱۰ هزار نفر برگزار کردیم. اکثرا تلاش کردیم که این دوره‌ها در مناطق حاشیه شهر و روستاها انجام شود. بخشی از آموزش‌ها به دلیل حضور ویروس کرونا به تاخیر افتاد اما در شهرهای با وضعیت سفید و آبی این آموزش‌ها انجام شده است. همچنین کلینیک حقوق کودک را باهدف پیگیری برخی از مشکلات کودکان راه‌اندازی کرده‌ایم. کنوانسیون حقوق کودک در قوه قضاییه شکل گرفته است که مسئول پیگیری مسائل آموزشی کودکان است و برای پیگیری راحت‌تر این مسائل کلینیک حقوق کودکان راه‌اندازی شد. این کلینیک ابتدا آموزش‌های متعدد را به عهده دارد و سپس دستگاه‌های اجرایی تکالیف خود را انجام خواهند داد.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی تشریح کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان به آن به عنوان یک طرح بین المللی نگاه کرد، ایجاد مرکز شوق زندگی است که توسط دادگستری برای ایجاد نگاهی جدید به حوزه حقوق کودکان ایجاد شده است. در این مرکز گروه‌های حامی کودکان و سازمان‌های مردم نهاد برای کمک به کودکان حضور دارند. طرح سایبان مهر در راستای شناسایی کودکان کار و کودکان بی‌سرپرست‌ یا بد سرپرست فعالیت می‌کند. این مرکز درحال تلاش برای حمایت از کودکان و خانواده‌های آن‌ها است و آن‌ها را تحت پوشش قرار دهد. همچنین با تسهیل در شرایط سرپرستی و فرزندخواندگی تلاش می‌کنیم تا این کودکان بتوانند در خانواده‌های خوبی عضو شوند. در راستای این طرح تعداد کودکان کار پراکنده در سطح شهر کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی بر دو موضوع طلاق و اعتیاد ورود پیدا کردیم. در بحث طلاق طرحی با عنوان صاحبان امید داریم. این طرح برای زنانی است که به هر دلیلی دچار واقعه طلاق شدند و نیاز به حمایت در حوزه‌های مختلف مانند اشتغال، سلامت و مهارت‌آفرینی دارند. در بحث اعتیاد نیز در بخش پیشگیری، درمان و صیانت ورود پیدا کردیم. در بخش پیشگیری آموزش‌هایی را بالغ بر ۵۷۰ دوره در سطح استان در حوزه سلامت و به صورت آشنایی جامعه با آثار اعتیاد در زندگی داشته‌ایم. در بخش درمان و در بحث ماده ۱۶ ظرفیت نگهداری 150 نفر را داشتیم که به 250 نفر افزایش یافته است.

اعتیاد رنگ‌ورویی زنانه گرفته است

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: درحال حاضر تقریبا برای ۴۰۰ نفر از معتادان فضای نگهداری داریم اما کفایت نمی‌کند و در دستور کار خود ایجاد یک فضای بزرگتر را در نظر داریم. مهم‌ترین آسیبی که در بررسی‌های انجام شده مورد توجه قرار گرفت بحث اعتیاد است. اعتیاد رنگ‌ورویی زنانه پیدا کرده و سن آن کاهش پیدا کرده است. زمانی که در یک خانواده مرد مبتلا به اعتیاد می‌شود شکل کلی خانواده حفظ می‌شود. اما با معتاد شدن زنان ما نه تنها زن‌ها بلکه خانواده‌های جامعه را از دست می‌دهیم.

ایجاد ۳۴ پارک بانوان در سراسر استان

طهماسبی خاطرنشان کرد: برای کسانی که در این مراکز نگهداری می‌شود دو برنامه تحت عنوان کسب مهارت‌های شغلی مناسب داریم تا بعد از ترخیص از این مراکز اشتغال مناسبی را داشته باشند. همچنین آموزش‌های مختلف را برای اینکه بتوانند با مشکلات خود مبارزه کنند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. در راستای سلامت جامعه نیز برنامه دیگری با عنوان توسعه پارک‌های بانوان و خانواده در استان داریم. با تلاش‌های صورت گرفته درحال حاضر ۳۴ پارک بانوان در استان داریم که حدودا ۱۰ پارک در مشهد و مابقی در سایر شهرستان‌های استان ایجاد شده است. قرار شده است که در هر شهرستان یک پارک بانوان ایجاد شود تا بانوان بتوانند با آرامش خاطر در آن‌ها حضور پیدا کنند.

کاهش ۲.۹ درصدی طلاق و افزایش ۲.۹ درصدی ازدواج در خراسان رضوی

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: در هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۲.۹ درصد رشد ازدواج را داشته‌ایم و طلاق نیز ۲.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنان اعتیاد پست مدیریتی زنان نرخ مشارکت اقتصادی نرخ مشارکت اقتصادی دستگاه های اجرایی پست های مدیریتی خراسان رضوی نرخ بیکاری ۵۰ درصد جامعه زنان روستایی اقتصادی زنان داشته باشند سال جاری حضور دارند راه اندازی توسط زنان سال گذشته دفتر زنان پیدا کرده داشته ایم آموزش ها ۲ ۹ درصد ۲۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۰۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار هاشم غیاثی اظهار کرد: رسالت اصلی مدیران و فرماندهان بسیج، کمک و یاری رساندن و تسهیل امور خدمت‌رسانی بهتر به مردم است که نسبت به آرمان‌های انقلاب در همه زمان‌ها وفادار هستند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود: در مساله اقتصاد، باور علمی و قلبی داریم که راهکار حل مسائل اقتصادی، شعار سال است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جهش تولید با مشارکت مردم و این بار در مسائل اقتصادی و تولید که تمامی بسیجیان باید در خدمت و عمل به این حکم باشیم.

وی با بیان اهمیت و جایگاه پایگاه‌های مقاومت بسیج در ادارات اظهار کرد: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از مردم ما را مسموم کرده و باعث ایجاد ناامیدی شده است که راهکار مبارزه با این ناامیدی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است.

غیاثی با اشاره به روز معلم و روز کارگر گفت: معلمان بسیجی برای بصیرت افزایی به منظور خنثی سازی توطئه‌ها و تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری دشمن همیشه در تمامی مراحل انقلاب در صحنه بوده اند و کارگران نیز با روحیه انقلابی و ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب حرکت می‌کنند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود: بسیج ادارات و کارمندان سپاه خراسان رضوی یکی از آن قشرهاست که وظیفه هماهنگی بین دستگاهی در احصای مأموریت‌های بر زمین مانده دارد.

کد خبر 6094244

دیگر خبرها

  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • تبریک مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به تلاش گران عرصه تعلیم و تربیت
  • چرا نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی پایین است؟
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است