Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: تشدید تنش ها میان آمریکا و چین با اعزام بمب افکن های «بی-۵۲»، درخواست جو بایدن برای احیای فوری برجام، انتقال سلاح‌های سنگین ارتش اتیوپی به مناطق مرزی با سودان، اعلام آمادگی آمریکا برای مجازات چین و گفتگوی سفیر آمریکا با مقامات روسیه برای بازگشت به برجام از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشدید تنش ها میان آمریکا و چین با اعزام بمب افکن های «بی-۵۲» به شرق آسیا

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

همزمان با تشدید تنش‌ها بین واشنگتن و پکن و بعد از سه سال غیبت، بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا در پایگاه نظامی این کشور در گوآم، مقام‌های آمریکایی از بازگشت این هواپیماها به منطقه خبر دادند.

پایگاه «نیروی هوایی اندرسن» آمریکا مستقر در جزیره گوآم خبر داد، چهار فروند بمب افکن استراتژیک «بی-۵۲ استراتوفورترس» آمریکا به پایگاه نظامی این جزیره مستقر در اقیانوس آرام برگشتند.

به گزارش اسپوتنیک، طبق اعلام این پایگاه هوایی آمریکا، بازگشت این بمب‌افکن‌ها به گوآم بعد از سه سال غیبت صورت گرفته و قرار است این چهار فروند بی-۵۲ برای انجام ماموریت‌ها در ایندوپاسیفیک (مناطق حد فاصل دو اقیانوس هند و آرام) شرکت کنند.

بنا بر اعلام مقام‌های نظامی آمریکا، این بمب‌افکن‌ها در «ماموریت‌های استراتژیک بازدارندگی» با دیگر متحدان و شرکای واشنگتن در این مناطق مشارکت خواهند کرد.

آخرین باری که مقام‌های آمریکا در جزیره گوآم بمب‌افکن‌های بی-۵۲ مستقر کرده بودند، به دسامبر سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد.

واشنگتن در توضیح درباره علت استقرار این بمب‌افکن‌ها اعلام کرد، آمریکا به همکاری با متحدان و شرکای خود در ایندوپاسیفیک برای مقابله با تهدیدات چین ادامه می‌دهد.

به دنبال روی کار آمدن جو بایدن و به رغم برخی خوشبینی‌ها درباره احتمال کاهش تنش‌های واشنگتن و پکن، لفاظی‌ها شدت گرفته و مقام‌های آمریکا بارها اتهام‌زنی و پکن را تهدید کرده‌اند.

درخواست جو بایدن برای احیای فوری برجام

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

به گزارش واشنگتن پست، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه رئیس جمهور «جو بایدن» احیای فوری توافق هسته‌ای ایران را نخستین گام در مسیر رویارویی با طیفی از تهدیدات ادعایی از سوی تهران می‌بیند، یک جدول زمانی پیشنهاد داد که در مقایسه با نمونه پیشین، زمان کوتاهتری را برای احیای این توافق در نظر می‌گیرد.

سالیوان بدون اشاره به این پیش شرط بایدن که بازگشت آمریکا به برجام مشروط به پایبندی مجدد ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، مدعی شد که ایران بیش از زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا از برجام خارج شد، به ساخت بمب اتمی نزدیک شده است!

وی در ادامه ادعاهای واهی خود افزود: «ما می‌خواهیم که با سایر رفتارهای زیان بار ایران، رفتار بدخواهانه این کشور در سرتاسر منطقه برخورد کنیم، اما از دیدگاه ما، اولویت مهم و حیاتی باید پرداختن به بحران فزاینده هسته‌ای همزمان با نزدیک تر شدن ایران به میزان کافی از سوخت هسته ای برای ساخت سلاح باشد».

وی همچنین گفت: «ما تمایل داریم مطمئن شویم که برخی پارامترها و محدودیت‌های مربوط به این برنامه [توافق هسته‌ای ایران] را که ظرف دو سال گذشته نادیده گرفته شده‌اند، مجدداً برقرار کنیم».

گفتنی است که کارشکنی در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران یکی از مبانی اصلی سیاستهای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با تهران بود.

بهرحال زمان بندی بازگشت ایالات متحده به برجام و همچنین امتیازها یا وعده‌های جدید به ایران و چشم‌انداز توافقنامه احتمالی بعدی، یکی از مهمترین آزمایش‌های سیاست خارجی برای دولت جو بایدن خواهد بود.

هرچند سالیوان به جزئیات این جدول زمانی جدید اشاره‌ای نکرد، مشاوران کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هم اکنون پیرامون این موضوع بحث و گفتگو می‌کنند. این در حالی است که اروپا برای بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای ایران فرصت محدودی قائل است.

انتقال سلاح‌های سنگین ارتش اتیوپی به مناطق مرزی با سودان

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

تنش مرزی میان سودان واتیوپی از زمانی شروع شد که ارتش سودان در آبان ماه گذشته با انجام چند عملیات توانست، مناطقی در  منطقه « فشقه بزرگ وکوچک » را از تصرف شبه نظامیان مورد حمایت ارتش اتیوپی خارج کند و این مناطق را  پس از گذشت 25  سال بار دیگر تحت حاکمیت دولت خارطوم قرار دهد.

با فروکش کردن آتش جنگ تیگرای، دولت آدیس آبابا به ارتش اتیوپی دستور داد تا یگان‌های خود را به مرزهای این کشور با سودان اعزام کند. با مستقر شدن این ارتش در مناطق مرزی، تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافت، به گونه‌ای که ارتش اتیوپی اقدام به برگزاری رزمایش در این مناطق کرد و دولت آدیس آبابا از ارتش سودان خواست به مواضع قبلی خود بازگردد. دولت خارطوم این مناطق را جزء خاک سودان می‌داند و حاضر نیست ارتش این کشور از مناطق مزبور عقب نشینی کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش سودان به همراه چند نفر از فرماندهان عالی رتبه این ارتش از مناطق مرزی سودان با اتیوپی بازدید کردند و وضعیت نظامی حاکم بر این مناطق را مورد بررسی قرار دادند تا از آمادگی نیروهای مسلح دراین مناطق اطمینان حاصل کنند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، در این بازدید، معاون رئیس ستاد ارتش سودان گفت: ارتش سودان چشمداشتی به خاک دیگر کشورها ندارد و نمی‌خواهد با همسایگان وارد جنگ شود.

سرهنگ ستاد عبدالله البشیر با تاکید بر اینکه مرزهای سودان معروف و مشخص هستند، تصریح کرد: ما سرزمین‌هایی را از اتیوپی پس گرفتیم که در اشغال این کشور بودند، بنابراین مرزهای جدیدی ایجاد نکردیم چرا که مرزهای سودان مشخص است و تمام همسایگان این موضوع را می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه هنوز بخش‌های از خاک سودان تحت اشغالی اتیوپیایی‌هاست، تصریح کرد: ارتش سودان از یک وجب از خاک این کشور چشم پوشی نخواهد کرد و تمام سرزمین خود را ( از اشغالگران ) پس خواهیم گرفت.

در همین حال، این روزنامه به نقل از منابع آمریکایی نوشت: اتیوپی سلاح‌های سنگین خود را به مرز مشترک این کشور با سودان منتقل کرده‌ است.

این منابع تصریح کردند: این سلاح‌ها که دربین آنها تانک و سامانه‌های دفاع ضد هوایی به چشم می خورند، در مناطق مرزی اتیوپی با سودان مستقر شده‌اند.

منابع آمریکایی به نقل از دیپلمات‌ها و تحلیلگران گفتند: نخست وزیر اتیوپی درباره تنش مرزی میان این کشور با سودان تحت فشار سیاسی قرار دارد و این فشار در داخل دولت و از سوی جناح وابسته به قوم امهره ( ساکن ایالتی به همین نام درشمال اتیوپی و هم مرز با سودان ) اعمال می‌شود.

اعلام آمادگی آمریکا برای مجازات چین

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت،‌ این کشور باید برای اعمال مجازات بر چین بابت اقداماتش در قبال مسلمانان اویغور در سین‌کیانگ،‌ سرکوب‌ها در هنگ کنگ و تهدیدهایش علیه تایوان آماده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان رویدادی در موسسه آمریکایی صلح در واشنگتن همچنین گفت، آمریکا باید آماده اعمال مجازات و اقداماتی علیه چین بابت آنچه در سین‌کیانگ و هنگ کنگ انجام می‌دهد و تهدیدهایی که علیه تایوان روا می‌دارد،‌ باشد.

سالیوان نگفت که واشنگتن چه اقداماتی را ممکن است انجام دهد اما به این نکته اشاره کرد، مساله چین در راس مسائلی است که بین ایالات متحده و متحدانش در اروپا مورد بررسی قرار گرفته است.

این مقام امنیت ملی آمریکا در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همچنین بر ضرورت واکنش‌های مشترک با اروپا در قبال سوءاستفاده‌های تجاری و فناری چین تاکید کرد و افزود: ما درباره اینچنین موضوعاتی رویکری همسو نداریم. فکر می‌کنم چین مساله‌ای است که می‌تواند به عنوان کاری مشترک بین ما و متحدانمان قرار گیرد و ما باید درباره آن اتفاق نظر داشته باشیم و همکاری کنیم.

دولت بایدن این مساله را خاطرنشان کرده که به رویکرد سختگیرانه در قبال چین همانند دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ادامه می‌دهد اما خواستار همکاری پکن در اولویت‌های سیاست گذاری چون تغییرات جوی است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه بایدن نیز تصمیم لحظه آخری مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق را درباره اینکه چین در سین‌کیانگ نسل کشی مرتکب شده،‌ ستوده است.

این اقدام فشار برای تحریم‌های بیشتری از سوی آمریکا در قبال چین را افزایش می‌دهد.

دولت بایدن همچنین در بحبوحه افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی جزیره تایوان، بیانیه‌ای محکم در حمایت از تایپه منتشر و تاکید کرد که دولت آمریکا به تعهداتش در قبال تایوان قاطعانه پایبند است.

گفتگوی سفیر آمریکا با مقامات روسیه برای بازگشت به برجام

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:

«جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو، روز شنبه گفت، با وجود اختلافات میان دو طرف، حفظ گفت‌وگوها امری ضروری است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سالیوان در مصاحبه‌ای با اشاره به اظهارات اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره جدی بودن اختلافات میان مسکو و واشنگتن گفت، در عین حال روابط میان دو طرف، گسترده‌تر از این اختلافات هستند.

به گفته این دیپلمات آمریکایی تمدید معاهده دوجانبه تسلیحات اتمی موسوم به «استارت جدید»، مثالی مثبت از همکاری‌های روسیه و آمریکا است.

سالیوان با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه مسکو گفت، آمریکا و متحدانش تحریم‌ها علیه روسیه به خاطر مسئله دونباس و کریمه را کاهش نخواهند داد و رویکرد آمریکا درقبال اوکراین و توافقات مینسک بدون تغییر خواهد ماند.

وی با اذعان به اینکه مسئله بازداشت «الکسی ناوالنی» از مخالفان دولت روسیه بخشی از روابط مسکو و واشنگتن نیست گفت، دو طرف باید آن را به بحث بگذارند زیرا موضوعی نگران کننده است.

سالیوان افزود، با اینکه گفت‌وگوی باز و آزادی درباره مبارزه آمریکا و روسیه علیه تروریسم وجود ندارد، واشنگتن آمادگی دارد اطلاعات لازم برای جلوگیری از حملات تروریستی را در اختیار مسکو قرار دهد.

سفیر آمریکا در مسکو در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت، واشنگتن مسئله بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با دقت درنظر دارد و گفت‌وگوهایی جدی و مهم در این زمینه با مسکو صورت گرفته است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان پوری حسینی آنتونی بلینکن دهه فجر حکومت پهلوی آمریکا چین روسیه اروپا خاورمیانه آسیا سودان اتیوپی عربستان فرانسه مهرداد میناوند علی انصاریان پوری حسینی آنتونی بلینکن دهه فجر حکومت پهلوی امنیت ملی آمریکا سلاح های سنگین هسته ای ایران توافق هسته ای تشدید تنش ها بمب افکن سفیر آمریکا ارتش اتیوپی بمب افکن ها تنش ها میان برای احیای احیای فوری ارتش سودان رئیس جمهور مناطق مرزی جو بایدن سلاح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۰۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد

یک سناتور دموکرات آمریکایی ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را زیر سوال برد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار گزارشی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی را در غزه نقض می کند، سناتور دموکرات کریس ون هولن در بیانیه‌ای، ارزیابی دولت بایدن درباره منطبق بودن اقدامات اسرائیل با قوانین بین‌المللی در جنگ غزه را مورد تردید قرار داد.

براساس یک گزارش کوتاه داخلی وزارت امور خارجه آمریکا، برخی مقامات ارشد آمریکا به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه توصیه کردند که تضمین‌های معتبر و قابل اطمینانی از اسرائیل نیافتند که نشان دهد این رژیم از سلاح‌های آمریکایی طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر استفاده کرده و ممکن است قوانین بین‌المللی در غزه را نقض کرده باشد.

در این گزارش که به دست رویترز رسیده است، مقامات افزودند: برخی بخش‌های مطلوب در این وزارت‌خانه، تضمین‌های اسرائیل را پذیرفتند و برخی بخش‌های دیگر آنها را رد کردند و برخی دیگر هیچ موضعی اتخاذ نکردند.

براساس تفاهم‌نامه امنیت ملی که در ماه فوریه به امضای جو بایدن رسیده است، بلینکن باید تا تاریخ 8 مه گزارشی را به کنگره ارائه دهد مبنی بر اینکه آیا او تضمین‌های معتبری را از سوی اسرائیل یافته است که نشان دهد استفاده این رژیم از تسلیحات آمریکایی در جنگ غزه، قوانین آمریکا یا قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

در ارزیابی مشترک 4 اداره تحت نظر وزارت امور خارجه گفته شده که تضمین‌های اسرائیل قابل اطمینان و معتبر نیست. در این ارزیابی همچنین به 8 نمونه از اقدامات نظامی اسرائیل اشاره شده است که مقامات معتقدند سؤالات جدی را درباره نقض احتمالی قوانین بین‌المللی حقوق بشر، ایجاد کرده است.

این سناتور آمریکایی اظهار کرد این گزارش تردیدهای جدی درباره وحدت رویه در دولت بایدن برای ارزیابی عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در غزه برطبق قوانین بین‌المللی ایجاد کرده است.

در بخش دیگر این گزارش داخلی هشدار داده شده است که بلینکن با معلق کردن ارسال کمک‌های آمریکا، توانایی اسرائیل برای رویارویی با تهدیدات احتمالی بیرون از حریم هوایی خودش را محدود کرده است و مستلزم آن است که واشنگتن فروش سلاح به کشورهای دیگر منطقه در زمان حاضر و در آینده را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.

ون هولن تصریح کرد در گزارش رویترز مشخص شده که پیشنهادات اداره های ارائه دهنده این گزارش، به دلیل امتیازات سیاسی نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد تصمیم برای درنظر گرفتن تطابق اقدامات اسرائیل با قوانین بین المللی، یک حقیقت و یک قانون است. این حقایق و قوانین نباید برای دستیابی به یک نتیجه سیاسی از پیش تعیین شده، نادیده گرفته شود. اطمینان ما در معرض خطری بزرگ است.

در همین حال ون هولن و برخی دیگر قانون گذاران دموکرات، جو بایدن را برای تحمیل شروط بر کمک های نظامی به رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده‌اند تا این رژیم برای کاهش کشتار غیرنظامیان در غزه تحت فشار قرار گیرد. تاکنون دولت بایدن کاری در این باره انجام نداده است.

تاکنون بر اثر تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از 34 هزار نفر که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند، جان خود را از دست داده‌اند.

مقامات آمریکا: اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • درخواست نتانیاهو از بایدن فاش شد
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • کشته شدن ۴ مامور پلیس در کارولینای شمالی
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد