Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیلی خوردن سرباز مازندرانی از یک نماینده مجلس سبب واکنش‌های بسیاری از سوی مردم و چهره های مختلف شد. در این میان، بسیاری از واکنش‌ها معطوف به رفتار غیرقانونی یک قانونگذار و نبود تمکین نماینده مجلس از قانون بود.

با وجود عذرخواهی نماینده مجلس، شمار زیادی از شهروندان در گفت‌وگوهای عمومی و فضای مجازی خواهان اجرای قانون و برخورد قانونی با وی شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در شرایطی متفاوت، بعضا اخبار و فیلم‌هایی منتشر شده که تعدادی از شهروندان خواستار رفتاری سهل‌گیرانه با فردی شده‌اند که قانونشکنی کرده است.

چند سال قبل، شماری در یکی از خیابان‌های تهران  به موتورسواری که موتورش به علت نداشتن مدارک کافی و گواهینامه  توقیف شده بود و به شدت به مامور نیروی انتظامی اعتراض می‌کرد، کمک کردند تا موتورش را آزاد کرده و از محل بگریزد.

برخی معتقدند نگاهی به این اخبار نشان دهنده برخوردی دوگانه با قانون است؛ رفتاری که گاهی له و گاهی علیه قانون است .

پژوهشگر ایرنا درباره رفتار مردم با قانون در شرایط متفاوت با «مصطفی اقلیما» جامعه شناس و یکی از چهره‌های برجسته مددکاری اجتماعی گفت‌ و گو  کرده است.

مردم مقابل قانون نمی‌ایستند بلکه رفتار قانونی را خواستارند

اقلیما درباره این رفتارهای متضاد اظهار داشت: نبود آموزش درست سبب شده است تا به نقشمان در زندگی آگاهی نداشته باشیم . مردم همیشه خواهان اجرای قانون هستند اما گاهی دیده‌ایم حتی روبروی پلیس ایستاده‌اند تا از یک شهروند دفاع کنند. در واقع در جریان آن موتورسوار یا دختری که در پارک دستگیر شده و مردم به حمایت از او روبروی پلیس می‌ایستند باید در نظر داشته باشید مردم روبروی قانون نایستادند  بلکه خواهان برخورد قانونی مجری قانون در سمت پلیس با فرد خاطی بودند. یک دختر شاید هنجارشکنی کرده یا موتورسواری خلاف قانون رفتار کرده است اما رفتار قانونی و حقوق شهروندی مجری قانون را مجاب می‌کند تا او را به صورت محترمانه بازداشت کند، حقوق قانونی او را رعایت کند و او را به دادگاه یا مراجع قضایی تحویل دهد. وقتی پلیس مجبور به اقدام تند شود، مردم تحریک شده و به مقابله برمی‌خیزند

این جامعه شناس با اشاره به اینکه سرباز وظیفه مجری قانون بوده و طبق قانون نباید اجازه عبور به هیچ شخصی می‌داده و کاری که انجام داده رفتار قانونی و جزئی از شرح وظایف او بوده است گفت: این سرباز در نقش یک سرباز وظیفه شرح وظایف خود را انجام داده است اما به علت ادبیاتِ گاهی نادرست در کلانتری‌ها و اماکن اجرای قانون که نسبت به متهمین به کار می‌رود از یک اصطلاح ناپسند استفاده کرده است چرا که احساس کرده حق با او است و فرد روبروی او فارغ از هر سمتی متهم  به قانون‌شکنی است و این آموزش به صورت غیرمستقیم و از طریق مشاهده نحوه رفتار با متهمان به او رسیده است و دقیقا این امر سبب تحریک نماینده شده است .

تاکید رهبری بر شایسته‌سالاری؛ ضرورتی که همیشه رعایت نمی‌شود

اقلیما افزود: از سوی دیگر، نماینده مجلس یک فرد قانونگذار است که نقش خود را فراموش کرده و به جای اینکه این نحوه برخورد را در مجلس پیگیری کند تا شهروندان دچار این  توهین‌ها نشوند و احترام به قانون را متذکر شود، به صورت سرباز وظیفه یک سیلی نواخته و بعد هم در صدد توجیه ماجرا است  در حالی که یک نماینده باید شخصیت و شان نماینده شدن را داشته باشد وبه  نقش خود به عنوان یک مرجع قانونگذار آگاهی داشته باشد. نماینده مجلس به عنوان یک فرد متعهد و مسوول و مسلمان از مردم رای گرفته است اما این رفتار نه نشانی از صعه صدر و حسن خلق مسلمانی دارد نه تعهد به مردم بلکه رفتاری شخصی ومرهون قدرت است .

به گفته رئیس انجمن علمی مددکاری ایران، مقام معظم رهبری هر سال در دیدار با مسوولان کشوری بر لزوم شایسته سالاری، پایبندی به قانون و پاسخگویی تاکید دارند. حضور افرادی که این چنین رفتارهای خارج از چارچوب دارند نشان‌دهنده عدم اجرای شایسته سالاری است یعنی فردی در یک پست منصوب شده که ابعاد اجتماعی و شانیت و شرح وظایف آن شغل را رعایت نمی‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد:  همه افراد در هر جایگاهی باید به نقش خود آگاه باشند و آموزش‌های لازم جهت انجام شرح وظایف خود را ببینند. همه  دستگاه ها  باید آموزش‌های لازم را به نیروهای خود بدهند و نحوه برخورد با ارباب رجوع و کسانی را که مراجعه می‌کنند را یاد بگیرند. نماینده مجلس و مدیران هم که دارای تریبون هستند و و زیر ذره بین رسانه ها قرار دارند باید به عنوان الگویی مناسب رفتاری درست داشته باشند. برخورد خشن و ضرب و شتم از سوی هیچ مسوولی در هیچ جایگاهی پذیرفته نیست و این رفتار سبب تحریک مردم و برخورد با مجری قانون است. در واقع مردم همیشه خواهان اجرای قانون هستند اما گاهی از نحوه رفتار مجریان قانونی گلایه دارند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری اختصاصی ایرنا نماینده مجلس شورای اسلامی جامعه شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری اختصاصی ایرنا مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری اختصاصی ایرنا نماینده مجلس شورای اسلامی جامعه شناسی اخبار کنکور نماینده مجلس اجرای قانون مجری قانون شرح وظایف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۰۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران غذادهی غیراصولی به سگ‌های بلاصاحب ادامه دارد

ایسنا/گیلان رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با بیان اینکه ظرفیت سامانکده سگ‌های بلاصاحب شهرداری کامل شده، گفت: چالش جدی رشت، غذادهی بی‌رویه برخی از شهروندان به سگ‌های بلاصاحب است.

علی مقصودی امروز ۱۲ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وظایف شهرداری درخصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، اظهار کرد: جمع‌آوری، عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های بلاصاحب توسط شهرداری رشت انجام شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری نگهداری، جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب است، افزود: شهروندان می‌توانند با شماره ۱۳۷ شهرداری رشت تماس بگیرند و موارد تجمع سگ‌های بلاصاحب را گزارش دهند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با اشاره به تکمیل ظرفیت سامانکده سگ‌های بلاصاحب شهرداری، گفت: ۴۵۰ سگ در این سامانکده حضور دارد که با این تعداد ظرفیت سامانکده تکمیل شده است.

مقصودی، چالش پیش‌روی شهر را غذادهی بی‌رویه تعداد کمی از شهروندان به سگ‌های بلاصاحب دانست و تصریح کرد: این غذادهی سبب تجمع سگ‌ها در نقاط مختلف شهر بخصوص در حاشیه پارک‌ها و رودخانه‌ها شده است.

وی با تاکید بر اینکه غذادهی غیر اصولی تعداد کمی از شهروندان در نزدیکی منازل مسکونی و در محیط شهری سبب تجمع سگ‌ها شده است، خاطر نشان کرد: غذادهی سگ‌ها باید خارج از محیط شهری انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت تاکید کرد: سگ حیوان بازیگوشی است و رفتار این حیوان با رفتار انسان همخوانی ندارد؛ شاید رفتار انسان‌ها، تنش‌ها و حرکات آنها به چشم سگ‌ها به عنوان بازی دیده می‌شود به همین دلیل گاهاً شاهد وقوع حوادث گزیدگی سگ‌ها به انسان خواهیم بود.

مقصودی با بیان اینکه شهر رشت، شهری با تراکم جمعیت بالا است و حدود ۸۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، افزود: با این تراکم جمعیت نمی‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که هر کجا خواستیم سگ‌ها حضور داشته باشند، مقوله غذادهی غیر اصولی به سگ‌های بلاصاحب سبب تعارض رفتار بین انسان و حیوان می‌شود.

وی با اشاره به کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، گفت: باتوجه به اینکه ظرفیت سامانکده تکمیل شده و نیازمند معرفی مکان یا محیط برای رهاسازی سگ‌های بلاصاحب هستیم که این مهم نیازمند تصمیم کارگروه است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت گفت: شهرداری رشت تنها شهرداری است که ساماندهی سگ‌ها را انجام می‌دهد به همین دلیل سایر شهرها سگ‌های بلاصاحب را به این شهر منتقل می‌کنند و این عمل برای شهر ایجاد مشکل می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
  • رفتار تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات مجلس رصد می‌شود
  • اولویت مجلس آتی تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب باشد
  • عباسی: تضارب آرا در مجلس، طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است / وحدت در حل مشکلات و اقتدار نظام اولویت اصلی + فیلم
  • عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانون‌گذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم
  • مخالفت ۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌های تاکسی‌های اینترنتی!
  • بحران غذادهی غیراصولی به سگ‌های بلاصاحب ادامه دارد
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد