Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-04@23:40:28 GMT

مزایای مستقل شدن بورس

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۱۶۲۸

مزایای مستقل شدن بورس

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سازمان بورس، به‌عنوان نهاد ناظر باید از چنان استقلالی برخوردار باشد که بتواند وظیفه نظارت بر بازار را به‌درستی انجام دهد و اگر چنین شود انحصاری در بازار شکل نخواهد گرفت. به گزارش پول نیوز، غلامرضا مصباحی مقدم افزود: دولت، مجلس و یا هر قدرت دیگری، مجاز به دخالت در بورس نیستند، زیرا اصولاً، بورس یک سازمان غیردولتی است و شرکت‌های بورسی نیز اعم از دولتی و غیردولتی؛ زیر نظر این نهاد ناظر هستند و از نظر حقوقی هم سازمان بورس مجوز عملکرد بر شرکت‌ها را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: قانون‌گذاری حق قوه مقننه است، اما این حق، مجوز ورود نمایندگان مجلس به حوزه اجرای قوانین را نمی‌دهد. قانون، حق نظارت نمایندگان بر بازار سرمایه را به طرح «سؤال» از وزیر اقتصاد، محدود کرده و آنان مجاز نیستند، برای نظارت مستقیم بر بازار سرمایه، وارد عمل شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، هشدار داد: هر مداخله‌ای در بازار سرمایه به زیان مردم است، فرقی نمی‌کند موضع‌گیری‌ها و سخنان غیرکارشناسی یا دخالت‌ها از سوی کدام قوا صورت گیرد، زیرا در نهایت، زیان‌دیدگان آن سهامداران خواهند بود.

به گفته وی، طبق قانون، اگر کسی شکایتی از عملکرد بازار سرمایه دارد، باید شکایت خود را در نهاد ناظر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری کند.

مصباحی مقدم تأکید کرد: اگر بورس دارای استقلال عمل شود، بهترین مکان برای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری خواهد بود و همچنین برای عرضه کالاها نیز نسبت به سایر بازارها، اولویت و اهمیت بالاتری خواهد داشت. بنابراین مداخله دولت و مجلس در بازار سرمایه هیچ توجیهی ندارد.

وی با بیان اینکه بورس، بازاری مبتنی بر رقابت آزاد عرضه و تقاضا برای کشف قیمت‌های لحظه‌ای است، ادامه داد: هرگونه مداخله یا ایجاد محدودیت با ماهیت و مأموریت بازار سرمایه در تعارض جدی است.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان بورس نیز باید اطلاع‌رسانی به‌روز داشته باشد و ضمن فرهنگ‌سازی مؤثر، مردم را آموزش دهد تا کسانی که وارد این بازار می‌شوند با قواعد این بازار آشنایی لازم داشته باشند. زیرا اگر مردم به ماهیت بازار و قوانین حاکم بر آن اشراف داشته باشند، تحت تأثیر مداخلاتی که منشأ قانونی نیز ندارد؛ برای ماندن یا رفتن از بازار سرمایه تصمیم نمی‌گیرند.

مصباحی مقدم در توصیه‌ای خطاب به مردم گفت: اصولاً، ورود به بازار برای افرادی که با بورس ناآشنا هستند، باید از طریق واسطه‌هایی مانند سبدگردان‌ها، مشاوران و متخصصان بورس و یا صندوق‌های بورسی انجام شود. تا با استفاده از تخصص این ابزارها و بازوها، زیانی متوجه سهامداران حقیقی خرد نشود و بتوانند از سرمایه‌گذاری‌شان بهره مناسبی داشته باشند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت بازار سرمایه سازمان بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۱۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است

ایسنا/کرمان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد را بازار سرمایه می‌دانیم که سرمایه اندک مردم جمع و در قالب ابزار مالی در اختیار تولید قرار می‌گیرد و در این صورت زمینه مشارکت جدی و فراگیر مردم را در اقتصاد فراهم کرده‌ایم.

سیدمهدی طبیب زاده در یکصدمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به اینکه تلاش بر این است چگونه شرایط تحقق مشارکت مردم را فراهم کنیم، افزود: یکی از مسائل مهم، بررسی عوامل و موانع عدم مشارکت بخش خصوصی است و در این زمینه کار ریشه‌ای انجام شده تا پایان سال کارنامه قابل قبولی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی یکی از راه‌های مشارکت مردم است، گفت: در پی بخشنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی در سال گذشته، بنگاه‌های اقتصادی به شدت با کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند و باید فکر جدی برای آن داشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: تسهیل و تسریع در تامین مالی از بازار سرمایه را از امروز آغاز می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه جاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان را برگزار خواهیم کرد و فرصت‌ها در ابعاد اقتصادی و اجتماعی مطرح می‌شود و امیدواریم پیام نوآوری، فناوری و تغییر نگرش را داشته باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر و مجری، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • کارگاه دوره‌ای سرمایه‌گذاری به سبک ساده با همکاری سازمان بورس کشور برگزار شد
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است