Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر سرتیپ دوم حسن‌نژاد گفت: به خوبی می‌توانیم از دانش پهپادی برای حفاظت و حراست از مرزها و کارهای عملیاتی استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم شهرام حسن نژاد فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت گفت: آنچه در فرآیند یک سامانه دفاعی کارآمد خود را نشان می دهد چندین مولفه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین مولفه آن انگیزه است، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی انگیزه ها در سامانه دفاعی به طور عمده به سوی حفظ حکومت وقت و اجرای فعالیت های مادی بود. هر چند تلاش های مختلفی انجام می شد، اما انگیزه های آن الهی و انجام فعالیت ها برای حفظ دین و شعائر اسلامی به شکل امروز نبود. هر چند بدنه ارتش در آن زمان با علما، فضلا و مسائل دینی در ارتباط تنگاتنگی قرار داشت؛ اما شرایط به گونه ای رقم خورده بود که انگیزه ها به صورت آنچه امروز وجود ندارد نبود.


وی ادامه داد: دومین نکته که می توان از آن به عنوان مولفه سامانه دفاعی نام برد، تجهیزات است. همه تجهیزات دفاعی قبل از انقلاب وارداتی و تولید کشورهای صاحب قدرت و در جهت تامین خواسته کشورهایی بود که در ایران پیش از انقلاب استقرار دائم داشتند. این تجهیزات تولید غرب توسط مستشاران نظامی خارجی باید به کار گرفته می شد و نیروی انسانی هر چند بومی بود اما آموزش ها، به کارگیری و نوع عملکرد آن ها در چهارچوب هایی بود که تعیین شده بود و ایرانی ها در این زمینه هیچ کاره بودند. همچنین نیروی انسانی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در داخل کشور و با ارزش‌هایی که برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد تربیت نمی شد.


امیر سرتیپ دوم حسن نژاد گفت: ارزیابی عملکرد کارها و فعالیت‌ها بر اساس چک لیست‌ها و بازبینی‌هایی انجام می شد که بر حسب تجهیزات و تولیدات و همچنین تفکر دفاعی که در آن مقطع وجود داشت. تجربه دفاعی در آن زمان عمدتا بر اساس جنگ هایی بود که طی ١٠٠ سال گذشته همچون جنگ ویتنام و مناقشات آمریکا در منطقه و جهان رخ داده بود.


وی ادامه داد: آیین نامه ها، دستورات رزمی و کتاب هایی که به کارگیری می شد براساس همین تفکر تولیدات خارج از کشور و طبق همان تجهیزات خارجی وارداتی تهیه می شد و برنامه ریزی ها نیز بر همین اساس صورت می گرفت.


فرمانده گروه پهپادی حضرت ولی عصر (عج) نزاجا با اشاره به تحولات عظیم در ارتش و نیروهای مسلح بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: به برکت انقلاب اسلامی ما از یک فرآیند دفاعی وابسته به یک فرآیند دفاعی خلاق، پویا و پیش رونده رسیده ایم و امروز به عنوان مثال در حوزه پهپاد تمامی تجهیزات و فنون داخلی است، همه برنامه های آموزشی و تجهیزات امروز کاملا بومی و مبتنی بر دانش و توان داخلی است. خودباوری به وجود آمده به برکت انقلاب اسلامی موجب شده تا ما در حوزه پهپادی که یک علم نوین در جهان است از بسیاری از کشورها جلوتر باشیم.


وی ادامه داد: ما در حوزه تولید و به کارگیری پهپاد بر لبه دانش و فناوری روز دنیا حرکت می کنیم. از سوی دیگر به خوبی می توانیم از این دانش و فناوری برای حفاظت و حراست از مرزها و کارهای عملیاتی استفاده کنیم.


حسن‌نژاد افزود: با قدرت می‌توان گفت که در دهه گذشته هیچ رزمایشی نبوده که گروه پهپادی در آن حضور موثر نداشته باشد و امروز به جایگاهی رسیده ایم که نیروی زمینی ارتش به خوبی می‌تواند به توان پهپادی خود اتکا کند، امروز به جایی رسیده ایم که می‌توانیم یک عملیات را از ابتدا تا انتها طراحی و عملیاتی کنیم.


فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر (عج) نیروی زمینی ارتش شناسایی و از بین بردن نقاط در عمق عملیاتی دشمن را یکی از توانمندی‌های این یگان دانست و گفت: به خوبی می‌توانیم با بهره گیری از پهپاد‌های انتحاری و پرند‌های دارای سامانه‌های نقطه زن اهداف را در عقبه دشمن هدف قرار دهیم؛ البته تولید علم، فناوری و تجهیزات با سرعت بسیار خوبی ادامه دارد و یگان‌های پهپادی ما از یک ساختار دفاعی به ساختاری تهاجمی تبدیل شده و با تشکیل یگان‌های تهاجمی و متحرک، نیروی زمینی را به یک نیروی واکنش سریع و کار آمد تبدیل کرده ایم.


وی ادامه داد: ۴۲ سال گذشته در حوزه‌های دفاعی و امنیتی سال‌های موفقیت، پیشرفت و خود اتکایی بوده است. همچنین در یک سال گذشته چندین رزمایش پهپادی انجام شده که در هر کدام از این رزمایش‌ها عملیات‌های مختلف در حوزه شناسایی، رزمی، انتحاری و جنگ الکترونیک انجام داده ایم. 


امیر سرتیپ دوم حسن نژاد اظهار کرد: ما در رزمایش آخر از پهپاد مهاجر ۶، ابابیل، پهپاد‌های انتحاری آرش و دیگر پهپاد‌ها استفاده کردیم که این‌ها به خوبی نشان می‌دهد ایران در لبه دانش و فناوری پهپادی حرکت می‌کند.


وی رزم پهپادی ارتش در منطقه سمنان را بسیار خیره کننده و بی نظیر دانست و گفت: از لحاظ تعداد و کارآیی؛ پهپادی‌های بسیاری در رزم پهپادی ارتش در رزمایش اخیر استفاده شده که تنها بخشی از توانمندی‌های راهبردی ارتش در حوزه پهپادی بود. در آینده نزدیک با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه؛ رزمایش‌های تک نیرویی را خواهیم داشت.


امیر سرتیپ دوم حسن نژاد با اشاره به استفاده گسترده پهپاد در سوریه و عراق گفت: پیشرفت و تاثیر گذاری یگان پهپادی در حدی است که پهپاد‌ها در عملیات‌های موثر نقش و جایگاه بسیار بالا را به خود اختصاص داده اند، خوشبختانه این توان و قابلیت در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی وجود دارد و حرف‌های بسیاری برای گفتن در حوزه پهپادی داریم.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتش جمهوری اسلامی ارتش نیروی زمینی ارتش انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب حوزه پهپاد پهپاد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام

همان گونه که مستحضرید مقام معظم رهبری (دامت برکاته) در پیام شهادت دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده بر «پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت»، تصریح فرموده بودند که به موازات اهتمام وزارت دفاع و حمایت‌های ستادکل نیرو‌های مسلح و دولت مردمی برای تحقق این فرمان، مجلس شورای اسلامی نیز طرح تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نوآوری دفاعی که با همفکری این شهید اندیشمند تهیه شده بود را در دستور کار قرار داد و با تاکید جناب عالی و نقش آفرینی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همراهی و رای قاطع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اخیرا در صحن علنی مجلس به تصویب نهایی رسید.

با قدرشناسی اقدامات حمایتی و تقنینی مجلس شورای اسلامی در تقویت بنیه دفاعی کشور به ویژه در رسیدگی به این طرح که به منظور دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده و در راستای تأکید بر دستیابی به فناوری‌های بدیع، نوظهور، شالوده شکن و برتر ساز و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تأمین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین و در راستای لبیک به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا با رویکرد «تولید علم، شکستن مرز‌های دانش و نوآوری» و رسیدن به قابلیت‌های هوشمندانه و تحکیم وارتقای قدرت بازدارندگی می‌باشد، لازم است از حمایت‌های جناب عالی و کمیسیون امنیت ملی و همه نمایندگان مجلس یازدهم در تصویب قاطع این قانون صمیمانه سپاسگزاری و تشکر نمایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • هشتمین دوره توانمندسازی و هم افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • عکسی دیده نشده از رهبر انقلاب در سال های دور /برادر محسن هم بود
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • نامه وزیر دفاع به قالیباف
  • اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل «سپند»