Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:32:11 GMT

الموت؛ نمایشگاهی پهناور از تنوع زیستی کشور

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۳۴۹۷

الموت؛ نمایشگاهی پهناور از تنوع زیستی کشور

ایسنا/قزوین سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: منطقه الموت قزوین به دلیل برخورداری از شرایط طبیعی و جغرافیایی خاص، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در خود جای داده و به منزله نمایشگاهی پهناور از داشته‌های تنوع زیستی کشور به حساب می‌آید.

مهران شنتیائی اظهار کرد: این منطقه با مساحت بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع با ۲ منطقه حفاظت شده و ۲ منطقه شکار تیراندازی ممنوع، دارای مراتع مناسب، زیستگاه‌های صخره‌ای و پوشش جنگلی است که از نظر تنوع حیات‌وحش و غنای ساختارهای طبیعی در استان و در کشور منحصر به فرد بوده و زیستگاهی مناسب برای انواع گونه‌های جانوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، وی ادامه داد: ویژگی فیزیکی سطح زمین یا توپوگرافی، آب وهوا و منابع آبی باعث شده تا پوشش گیاهی منطقه از تنوع زیادی برخوردار شود و طیف وسیعی از جانوران و پرندگانی که اقلیم‌های متنوع را برای زندگی و زادو ولد ترجیح می‌دهند، در این منطقه زیست کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: گیاهان این منطقه شامل کما، ناس، زیره وحشی، زرشک، تمشک، ریواس، شیرین بیان، تلخ بیان، بومادران و گون است که در دامنه قلل این منطقه، چشم انداز با شکوهی ایجاد کرده‌اند و علاوه بر مناظر و شگفتی‌های تاریخی همچون قلعه‌های متعدد و مهم، دارای مناظرطبیعی و حیوانات وحشی و اهلی است.

شنتیائی اظهار کرد: درختان میوه چون فندق، گردو، گیلاس، آلبالو، سنجد، تاکستان‌ها، بید و تبریزی به همراه درختان چنار، زالزالک وحشی و جنگل‌های پراکنده اورس که بر فراز قله‌های شمالی منطقه خودنمایی می‌کند به همراه شالیزارهای حاشیه شاهرود حلقه‌ای سبز رنگ اطراف منطقه به وجود آورده‌اند.

وی گفت: این منطقه با داشتن چندین شکارگاه نظیر تله ویار، خارود وتله سفیدآب و ازگنین، ذخیره‌گاه انواع مختلفی از پستانداران وحشی چون پلنگ است به طوری که در سال‌های اخیر بیشترین مشاهدات پلنگ استان مربوط به این منطقه بوده و زیستگاه شناخته شده این جانور به حساب آمده و سیاه گوش، کل وبز، کفتار، خرس، خرگوش، گراز، گرگ، شغال، روباه، تشی و جوجه تیغی از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: گونه نادر هما، سارگپه، لیل، قرقی، دلیجه، سبزقبا، دارکوب و انواع کبک دری، معمولی، چیل، تیهو، باقرقره، فاخته، سهره، مرغ مگس‌خوار، قمری، خانواده گنجشک سانان، کلاغ، زاغی، جغد، سار، بلدرچین، یاکریم و پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی نظیر آبچیلک، انواع مرغابی‌ها،غاز، حواصیل از جمله گونه‌های پرندگان این منطقه است که در فصل مهاجرت در کنار شاهرود مدت زمانی را صرف استراحت و تغذیه می‌کنند.

شنتیائی در پایان یادآور شد: خزندگان شامل انواع مارهای سمی وغیرسمی همچون افعی البرزی، افعی زنجانی، تیرمار و انواع مارمولک‌ها به همراه انواع دوزیستان، لاک پشت‌ها، خرچنگ‌ها در این منطقه وجود دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها الموت قزوین تنوع زيستي اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۳۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای احیای کامل تالاب نئور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در ادامه روند مبارزه با گونه‌های مهاجم، اولین مرحله پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور در نیمه اول اردیبهشت‌ سال جاری از گونه‌های مهاجم ماهیان کاراس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن قاسم‌پور، در بازدید از تالاب نئور اظهار کرد: با شروع فصل بهار و باز شدن یخبندان تالاب، پاک‌سازی فیزیکی گونه‌های مهاجم ماهیان کاراس طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی با استفاده از توان محیط‌بانان، کارشناسان، صیادان بومی و کارگران محلی با هدف حذف جمعیت ماهیان مهاجم کاراس و احیای کامل گونه بومی گاماروس در سطح تالاب نئور آغاز شد.

وی افزود: در این مرحله در مجموع حدود ۵۰ هزار متر تور برای صید و جمع‌آوری ماهی گونه مهاجم کاراس در تالاب نئور استفاده خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: مراحل بعدی پاک‌سازی تالاب حفاظت شده نئور از گونه مهاجم ماهیان کاراس در مرداد و شهریور سال‌جاری طبق نظر کارشناسان و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور بمنظور احیاء دریاچه تداوم خواهد داشت.

حسن قاسم‌پور با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر و با تلاش همکاران حفاظت محیط زیست استان، بیش از ۹۰ تن، گونه مهاجم کاراس از تالاب حفاظت شده نئور جمع‌آوری شده است، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل برابر مطالعات انجام شده و برنامه مدیریت جامع تالاب نئور، مبارزه جدی با این گونه مهاجم را از دوسال گذشته شروع کرده است و نتایج خوب و قابل قبولی حاصل شده است و تلاش برای احیای کامل تالاب نئور جزو اقدامات اولویت‌دار مدیریت زیست بومی این اداره کل است.

کد خبر 749123

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»