Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:58:56 GMT

وقتی میکی موس هنر را از معنا تهی می کند!

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۳۹۵۷

وقتی میکی موس هنر را از معنا تهی می کند!

اینجا مجسمه‌هایی بلندقامت و استوار که به نوعی نماد هنر دوران کلاسیک محسوب می‌شوند، رو به انحطاط رفته‌اند، در حال نابودی هستند و جای خود را به المان‌های عجیب و غریب دنیای مدرن می‌دهند.

«نیش دارو» عنوان نمایشگاه آثار حامد نوروزی است که این روزها در گالری شیرین برگزار است. نمایشگاهی که در آن کاراکترهای تاریخ هنر به عنوان شخصیت های اصلی آثار به چشم می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند هنرمند با تلفیق این کاراکترها با المان‌هایی همچون میکی موس یا بادکنک، به نوعی آنها را از معنا تهی می‌کند. 

نوروزی درباره این مجموعه خود به ایسنا می‌گوید: «معنا در آدمی راهی برای بقا پیدا می‌کند. در یکی از باورهای شرق آسیا دلیل عجیبی برای تقدس زنبورعسل نظرم را جلب کرد. بومیان به علت تقدس گاوها جنازه‌های آنها را جابه‌جا یا دفن نمی‌کنند. گاهی زنبورها هم اسکلت قفس سینه گاوها را جای مناسبی برای ساختن کندو می‌یابند و در آنجا کندو به پا می‌کنند. بومیان بر این باورند که زنبورها روح به پرواز درآمده گاوهای مقدس‌اند.» 

او در این زمینه ادامه می دهد: ایده کلی نمایشگاه به این صورت است که از آثار کلاسیکی استفاده شده که در حال از بین رفتن هستند. همانگونه که برخی بومی‌های شرق آسیا معتقد بودند که زنبورها روح گاوها هستند، در این نمایشگاه نیز به این ایده پرداخته شده که با از بین رفتن دنیای کلاسیک، مضمون جدیدی به نام مدرنیته در حال جایگزینی است.

او ادامه داد: در واقع این نمایشگاه تلاش می‌کند نشان دهد که معنا در حال از بین رفتن است و از دل آن معنای دیگری به وجود می‌آید. من در این نمایشگاه از مدرنیته و دوران کلاسیک حمایت نمی‌کنم و صرفا آنچه که در حال وقوع است را توصیف می‌کنم‌.


نوروزی درباره المان‌های ایرانی که در مجموعه آثارش دیده می‌شود نیز بیان کرد: اگر المان‌هایی همانند گل و مرغ در آثار استفاده شده است، صرفا به دلیل ایرانی بودن آنها نیست، چون من به این مرزبندی‌ها قائل نیستم. از گل و مرغ بیشتر به عنوان نماد بهشت استفاده می‌شود و در آثار این نمایشگاه نیز به عنوان همین نماد مورد استفاده قرار گرفته است. معمولا بهشت بر روی یک خرابه‌ای به تصویر کشیده شده که در واقع نمادی از تفکر ماست.

حامد نوروزی هنرمند نقاش متولد ۱۳۷۰ در تهران و فارغ التحصیل رشته معماری است. او تا به حال چندین نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران داشته است و «نیش دارو» اولین نمایشگاه انفرادی او محسوب می شود. او همچنین برنده جایزه فستیوال  Nord Art از کشور آلمان در سال ۲۰۱۹ است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نمایشگاه هنري گالری گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۳۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی غروب شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان سمنان به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان ضمن بیان اینکه مستند سازی، تهیه فیلم و رمان در خصوص کنگره به صورت ویژه در حال انجام است، ابراز داشت: طی پیگیری‌ها با همکاری رسانه‌ها این امر در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن بیان اینکه مستندات، آثار و رمان‌ها حول محور زندگی تمامی شهدای والامقام استان انجام می‌شود، افزود: فیلم سینمایی ویژه زندگی شهید محمود اخلاقی و سریال تیم آزادی نیز در دستور کار است.

استاندار سمنان از برپایی نمایشگاه مستندات و آثار تولید شده مرتبط قبل از برگزاری کنگره خبر داد و ابراز داشت: این نمایشگاه برای بازدید ارزشمند رهبر معظم رهبری آماده می‌شود.

هاشمی برگزاری هرچه مطلوب‌تر کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید استان را از اولویت‌های کاری در استان در سال جاری خواند و تصریح کرد: به همین منظور از سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برآورد می‌شود این کنگره در کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به عفاف و حجاب و حفظ سرمایه‌های اجتماعی اثرپذیری خوبی داشته باشد.

کد خبر 6090254

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات