Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، ظهور دو نوع جدید Sars-CoV-۲ در انگلیس و آفریقای جنوبی، که به طور بالقوه نسخه‌های بسیار مسری تری از ویروس هستند، نگرانی گسترده‌ای را ایجاد کرده است.

در این خصوص با دکتر میلاد محمدی پزشک عمومی به مصاحبه نشستم و او نیز اطلاعاتی بیان کرد.

همه ویروس‌ها هنگام تکثیر جهش می‌یابند تا با محیط خود سازگار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، یک جهش - نوع B۱۱۷، که به گفته کالج امپریال لندن، احتمالاً در شهریورماه امسال در جنوب شرقی انگلیس ظاهر شده است اکنون در کشور‌های جهان از جمله ایالات متحده، فرانسه و هند شناسایی شده است.

نوع دیگر، ۵۰۱.V۲، در آفریقای جنوبی در ماه اکتبر شناسایی شد و از آن زمان در چندین کشور از جمله انگلیس و فرانسه گسترش یافته است.

جهش ویروس‌ها، به ویژه در شاخک پروتئینی آن بخشی از ویروس که به سلول‌های انسانی متصل شده و به تکثیر آن در بدن انسان کمک می‌کند اتفاق می‌افتد.

به طور خاص، نسخه‌های جهش یافته دارای یک دامنه اتصال گیرندۀ تغییر یافته شناخته شده با عنوان N۵۰۱Y هستند، که در شاخک پروتئینی ویروس قرار دارد و دسترسی آسان‌تر به گیرنده ACE۲ در سلول‌های انسانی را امکان پذیر می‌کند. این باعث می‌شود که نسخه‌های جهش یافته، بیماری زایی بیشتری داشته باشند.

چندین مطالعه اخیر به این نتیجه رسیده اند که نوع Sars-CoV-۲ انگلیس به احتمال زیاد از سایر گونه‌ها مسری‌تر است.

دانشمندان در تلاشند تا در مورد نحوۀ انتشار آن‌ها، شدت بیماری¬زایی و کارایی واکسن‌های مجاز بیشتر بدانند. در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که این ویروس¬های جهش یافته باعث بیماری شدیدتر یا افزایش خطر مرگ شوند.

آیا واکسن‌ها هنوز هم مؤثر هستند؟

با شروع واکسیناسیون در سراسر جهان، آیا دلیلی برای ترس از اینکه جهش‌های جدید این ویروس به واکسن‌های موجود در بازار پاسخ ندهند، وجود دارد؟ قضاوت در این باره کمی زود است، اما هفته گذشته، هنری والک از مرکز کنترل بیماری آمریکا به خبرنگاران گفت که "کارشناسان معتقدند واکسن‌های فعلی ما علیه این گونه‌ها مؤثر خواهند بود".

خوشبختانه تحقیقات نشان می‌دهد، جهش ویروس و تغییر کرمووزمومی آن به اندازه¬ای نیست که ماهیت کلی آن تغییر کند چرا که اگر این اتفاق می‌افتاد نام دیگری بر روی ویروس می‌گذاشتند؛ بنابراین واکسن‌های تولید و تایید شده در دنیا، بر روی ویروس جهش یافته هم اثر می‌کند و افرادی که واکسن تایید شده را بزنند علیه این ویروس هم مصونیت پیدا می‌کنند.

چه باید کرد؟

ریشه کن کردن ویروس های جدید به طور کامل غیرممکن است، اما هدف سیاست گذاران و مسئولان باید "حداکثر تاخیر" در گسترش آن‌ها باشد. به گفتۀ متخصصان سلامت، کشور‌هایی که در حال حاضر تحت تأثیر جهش‌های جدید قرار نگرفته اند، باید تلاش کنند که انتشار این ویروس به تأخیر بیافتد تا نظام سلامت بتواند برای پیشگیری و درمان آن راه حل‌های مؤثری پیدا کند؛ بنابراین برای مصون ماندن از این بیماری و جلوگیری از انتشار آن رعایت نکات بهداشتی مانند شستن دستها، فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک الزامی است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس تحقیقات علمی جهش یافته ویروس ها واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۴۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • کنایه مجری صداوسیما به شایعه ضد انقلاب در خصوص بیماری بازیگر زن معروف + تصویر
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد