Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: واکنش وزارت خارجه به درخواست فرانسه برای حضور عربستان در مذاکرات برجام، انتقاد همسر حاکم اماراتی از اسرائیل، عملیات گسترده ارتش عراق در شمال بغداد، اعتراضات گسترده علیه نتانیاهو در اسرائیل و هشدار نماینده پارلمان عراق درباره اشغال «سنجار» توسط ترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش وزارت خارجه به درخواست فرانسه برای حضور عربستان در مذاکرات برجام

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه‌ به اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه واکنش نشان داد.

امانوئل ماکرون اخیرا در اظهاراتی خواستار مشارکت دادن قدرت‌های منطقه‌ای در توافق با ایران شد. 

خطیب‌زاده در این خصوص ماکرون را به خویشتنداری و پرهیز از مواضع شتاب‌زده و نسنجیده دعوت کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و تثبیت شده و به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیر قابل تغییر هستند.

خطیب‌زاده افزود: آمریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیا و حفظ برجام وجود دارد راه حل آن ساده است، آمریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های برجامی و غیر برجامی که در دوره رئیس جمهور پیشین آن کشور وضع شده‌اند را رفع کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: اگر مقامات فرانسوی نگران فروش تسلیحاتی هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند، بهتر است در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: تسلیحات فرانسوی در کنار دیگر سلاح‌های غربی نه تنها مسبب قتل عام و کشتار هزاران یمنی است، بلکه عامل اصلی بی ثباتی در منطقه خلیج فارس بوده و بدون توقف سیل صادرات تسلیحاتی فرانسه، انگلیس، آمریکا و دیگران، ‌نمی‌توان انتظار ثبات و آرامش در این منطقه حساس را داشت.

انتقاد همسر حاکم اماراتی از اسرائیل

همسر حاکم امارت شارجه امارات عربی متحده از رژیم صهیونیستی به رغم عادی‌سازی روابط بین کشورش و این رژیم انتقاد کرد.

«جواهر القاسمی» شنبه در حساب توییتر خود در واکنش به نشست مجازی بین وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی و امارات نوشت: «روش‌های آن‌‌ها (اسرائیلی‌ها) به کشتن و اشغال اراضی عرب‌ها (فلسطینیان) توصیه می‌کند».

شبکه تلویزیونی «اسرائیل ۲۴» گزارش داد که این برجسته‌ترین و مخالفت آشکار با همکاری امارات و اسرائیل است که از محافل حاکم در امارات به زبان آورده می‌شود.

امارات و رژیم صهیونیستی ۲۳ مرداد بر سر عادی‌سازی روابط بین خود با وساطت رئیس جمهور سابق آمریکا به توافق رسیدند و در تاریخ ۲۵ شهریور این توافق را به همراه بحرین در کاخ سفید امضا کردند. طی این دو مدت‌ها به برقراری روابط تجاری و سیاسی اقدام کرده‌اند که بازگشایی سفارت تل‌اویو در ابوظبی هفته پیش اتفاق افتاد.

فلسطینی‌ها و تعداد زیادی از کشورهای عربی و اسلامی این اقدام را محکوم کرده و آن را خیانت به فلسطین و آرمان آن دانستند.

عملیات گسترده ارتش عراق در شمال بغداد

یگان مبارزه با تروریسم عراق روز شنبه از آغاز عملیات پاکسازی مناطق شمال بغداد علیه هسته‌های تروریستی باقی مانده داعش خبر داد.

به نوشته وبگاه بغداد الیوم، مرحله دوم عملیات «ثأر الشهداء» (خونخواهی شهدا) که از هفته گذشته آغاز شده، امروز به دست یگان مبارزه با تروریسم به فرماندهی «عبدالوهاب الساعدی» فرمانده کل این یگان کلید خورد.

این عملیات یک هفته پس از یورش تروریست‌های داعش به نیروهای لشگر سوم الحشد الشعبی در منطقه «جزیرة العیث» در شرق استان صلاح‌الدین رخ می‌دهد، یورشی که ۲۳ شهید و مجروح از نیروهای الحشد الشعبی بر جا گذاشت. «یحیی رسول» سخنگوی نظامی مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق، گفته است که انتقام از تروریست‌های داعش حتمی است.

پس از حمله تروریست‌های داعش، یگان‌های مختلف ارتش و الحشد الشعبی عراق عملیات گسترده‌ای برای انتقام خون شهدای الحشد الشعبی آغاز کردند که هنوز ادامه دارد.

اعتراضات گسترده علیه نتانیاهو در اسرائیل

روزنامه صهیونیستی جروزالم پُست امروز شنبه در گزارشی از برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز در سرزمین‌های اشغالی علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه صهیونیستی، برخی از تظاهرات کنندگان مشعل‌های شعله‌وری را در دستان خود داشته و در اعتراض به فساد نتانیاهو به تظاهرات پرداختند.

تظاهرات اعتراض آمیز علیه نتانیاهو با درخواست کناره‌گیری وی به اتهام فساد مالی امروز سی و دومین هفته متوالی را طی می‌کند.

معترضان در این مدت خواستار کناره‌گیری نتانیاهو به دلایل اتهامات فساد و نحوه مدیریت مقابله با همه‌گیری کرونا هستند.

از سوی دیگر، دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی هفته گذشته درخواست وکلای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم برای تعویق جلسه رسیدگی به پرونده‌های فساد او را نپذیرفت. قضات این دادگاه اعلام کردند که دلیل منطقی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان درخواست تیم وکلای نخست وزیر در این خصوص را مورد تأیید قرار داد.

این در حالیست که یدیعوت آحارانوت پیشتر اعلام کرده بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ۸ فوریه سال جاری میلادی (۲۰ بهمن ماه) باید در خصوص پرونده اتهامات فساد مالی خود در دادگاه حاضر شود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اتهامات فساد مالی مواجه بوده و روند تحقیقات قضائی درباره وی هم اکنون در جریان است.

نتانیاهو پیشتر برای پانزدهمین بار طی ۲ سال اخیر به خاطر پرونده‌های فساد دولتی مورد بازجویی قرار گرفته بود.

این اقدام توسط یگان «لاهاو ۴۴۳» (Lahav ۴۴۳) به عنوان واحد تحقیقات مبارزه با فساد به انجام رسید.

در «پرونده ۴۰۰۰» گروهی از نزدیکان نتانیاهو در مظان اتهام سو استفاده از جایگاه خود برای ارتقا تصویر رسانه‌ای وی و همسرش قرار گرفته‌اند.

در همین رابطه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با داشتن پرونده‌های فساد مالی و دریافت رشوه از بازرگانان خارجی و تبانی با برخی جراید موسوم به «پرونده های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰» نیز متهم است.

این در حالیست که «سارا نتانیاهو» همسر نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز چندی پیش به اتهام کلاهبرداری، فساد مالی و سوء استفاده از منابع دولتی در دادگاهی در فلسطین اشغالی حاضر شده بود.

هشدار نماینده پارلمان عراق درباره اشغال «سنجار» توسط ترکیه

«قصی الشبکی» نماینده پارلمان عراق از استان نینوا با هشدار درباره تلاش ترکیه برای اشغال منطقه «سنجار» در شمال غرب عراق، خواستار اقدام فوری دولت برای پایان دادن به این اشغالگری شد.

الشبکی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» گفت که برخی طرف‌های سیاسی در نینوا ورود نیروهای ترکیه به این استان و سیطره آن‌ها بر بعشیقه در سال ۲۰۱۶ را تسهیل کرده‌اند.

او افزود که ترکیه سعی دارد به بهانه مبارزه با تروریست‌های حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) بر سنجار و دشت نینوا سیطره پیدا کند.

این نماینده پارلمان عراق همچنین گفت که عدم وجود نیروهای دولت فدرال عراق در سنجار و همدستی برخی طرف‌های سیاسی با ترکیه در نینوا ممکن است به اشغال سنجار منجر شود.

پیشتر یک مقام امنیتی در کردستان عراق گفته بود که ترکیه در حال آموزش نیروهایش در پایگاه بزرگ خود در ناحیه «کانی ماسی» که دو هزار و ۵۰۰ نظامی را در خود جای داده، است و احتمالا قصد آغاز عملیات نظامی در سنجار را دارد. این پایگاه مجهز به یک فرودگاه نیز می‌باشد.

سنجار در نزدیکی مرز عراق و سوریه قرار گرفته و ترکیه آن را حلقه وصل عناصر پ.ک.ک در شمال سوریه به کوههای قندیل در شمال عراق می‌داند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان آنتونی بلینکن دهه فجر حکومت پهلوی واکسن روسی کرونا تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین مهرداد میناوند علی انصاریان آنتونی بلینکن دهه فجر حکومت پهلوی واکسن روسی کرونا نخست وزیر رژیم صهیونیستی نماینده پارلمان عراق بنیامین نتانیاهو عملیات گسترده علیه نتانیاهو الحشد الشعبی شمال بغداد همسر حاکم فساد مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۴۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که نظامیان مذکور، دلیل نافرمانی را ناتوانی از ادامه جنگیدن عنوان کرده اند.

این تحول پس از آن صورت می گیرد که «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی امروز در نشستی با طرح و برنامه حمله زمینی به رفح موافقت کرد.

هالوی در این نشست با فرمانده تیپ جنوب و تمامی فرماندهان ارتش این رژیم، ادامه حملات به نوار غزه را مورد بررسی قرار داد.

مقامات رژیم صهیونیستی از هفته ها پیش تاکنون، تهدید به انجام حمله زمینی به رفح می‌کنند اما در نتیجه فشارهای بین‌المللی تا به این لحظه اقدام به این کار نکرده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ تن افزایش یافت
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر افزایش یافت
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح
  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم