Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ملایر گفت: در راستای توسعه سیستم های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی شهرستان تاکنون به تفکیک نوع سیستم آبیاری قطره ای ۴۱۷ هکتار، بارانی ۵۶۶۷ هکتار و کم فشار ۲۹۳۱ هکتار و در مجموع ۹۰۱۵ هکتار اجرا شده است.

سیدمهدی میرباقری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در سال جاری تعهد شهرستان براساس سند راهبردی در اجرای سیستم‌های آبیاری نوین ۹۵۰ هکتار است که تاکنون سطح ۹۵۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ هکتار با مبلغ یارانه ۷۶ هزار و ۳۸۷.۵ میلیون ریال اجرا شده که به تفکیک آبیاری بارانی ۱۸۸.۷۸ هکتار با مبلغ ۱۹ هزار و ۶۲۴.۹ میلیون ریال، قطره‌ای ۸۳.۹۲ هکتار با مبلغ ۱۱ هزار و ۴۳۹.۶ میلیون ریال و آبیاری کم فشار ۶۷۹ هکتار با مبلغ ۴۵ هزار و ۳۲۳ میلیون ریال است.

وی یادآور شد: شهرستان ملایر دارای ۶۲۱ رشته قنات است که تاکنون ۱۸۰ رشته از آنها احیاء و مرمت شده همچنین در سال جاری از محل اعتبارات ملی و خسارت سیل سال ۹۸ تعداد ۲۶ رشته قنات به طول ۹.۴ کیلومتر با اعتباری افزون بر ۳۲ هزار و ۱۰۳ میلیون ریال احیاء و مرمت شد.

میرباقری به اقدامات انجام شده در بحث احداث و بهبود کانال‌های عمومی آبیاری، جاده بین مزارع و زهکشی در سطح اراضی کشاورزی شهرستان اشاره و اظهار کرد: در زمینه توسعه کشت محصولات گلخانه ای در شهرستان ملایر تاکنون حدود ۱۰.۵ هکتار گلخانه احداث شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال جاری تاکنون به ۱۰ طرح با مساحت ۳.۰۷ هکتار به مبلغ ۸۸ هزار و ۵۰۲ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است، گفت: تعداد پنج فقره پرونده به مساحت ۲.۱ هکتار با مبلغ ۷۴ هزار و ۸۴۸ میلیون ریال در بانک های عامل در حال تکمیل پرونده و اخذ تسهیلات هستند.

وی افزود: در ضمن دو پروژه احداث شهرک گلخانه‌ ای در سطح شهرستان شامل پروژه شهرک گلخانه‌ای گنبد به مساحت ۶۸ هکتار با تولید سالیانه ۱۵ هزار تن و اشتغالزایی ۴۱۰ نفر با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد در حال اجرا و امور واگذاری زمین شهرک گلخانه پیمان دشت با مساحت ۵۴ هکتار در حال انجام است.

توسعه کشت محصولات کم آب در ملایر

میرباقری در زمینه توسعه محصولات کم آب بر شامل گل محمدی، زعفران و گیاهان دارویی، بیان کرد: امسال کشت زعفران ۱۵ هکتار، گل محمدی ۱۵ هکتار و گیاهان دارویی ۲۰ هکتار توسعه داده شده است. در سطح شهرستان ملایر ۱۰۱ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت زعفران هستند و سطح زیرکشت گل محمدی ۱۱۵ هکتار و سطح زیرکشت گیاهان دارویی ۵۶ هکتار است.      

این مقام مسئول در رابطه با میزان نهاده توزیع شده بین کشاورزان، با اشاره به اینکه میزان کود شیمیایی اوره توزیع شده در سال جاری ۳۹۰۰ تن بوده است، خاطرنشان کرد: امسال میزان سهمیه کود شیمیایی سوپر فسفات ۴۰ تن بوده است همچنین میزان سهمیه کود شیمیایی پتاس در سال جاری ۱۵ تن بود.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از تولید در بخش کشاورزی در قالب پرداخت تسهیلات یارانه دار با نرخ سود ۱۴ درصد برای خرید نهاده های کشاورزی با همکار بانک کشاورزی از طریق کشاورز کارت متناسب با سطح کشت توسط کشاورز در سال زراعی جاری پرداخت شد.

میرباقری افزود: در حوزه حفظ نباتات، در سال زراعی جاری نظارت بر عملیات مبارزه با سن مزارع گندم و جو(آبی و دیم) در سطح ۳۴ هزار و ۴۰۰ هکتار انجام شد و همچنین در سطح ۱۷ هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع گندم و جو شهرستان عملیات مبارزه با علف های هرز صورت گرفت.

وی با بیان اینکه امسال ۱۶ هزار و ۳۵۰ تن کشمش و ۳۰ تن گوجه فرنگی که از این مدیریت گواهی بهداشتی قرنطینه دریافت کرده اند، صادر شد، گفت: در حوزه زراعی ۳۵ واحد، در حوزه باغی ۵۱  واحد و در حوزه دام، طیور و شیلات ۱۴ واحد مشغول فعالیت هستند که ظرفیت جذب مواد خام در حوزه زراعی ۶۹ هزار و ۳۹۹ تن، در حوزه باغی ۱۴۹ هزار و ۸۲۵ تن و در حوزه دام، طیور و شیلات ۶۸ هزار و ۶۷۲ تن است.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ملایر افزود: از تعداد ۸۱۰ هزار و ۱۶ رأس دام سنگین(گاو و گوساله)، بیش از ۳۸۰ هزار دام سبک(گوسفند، بره، بز و بزغاله) میزان ۵۴۳۱ تن گوشت قرمز تولید می شود و در راستای هویت دار کردن دام‌های موجود در شهرستان تاکنون ۳۵ هزار و ۳۴۵ رأس دام سبک و ۷۵۷۵ رأس دام سنگین پلاک کوپی شده و عملیات پلاک کوپی توسط شرکت تعاونی دامداران شهرستان ملایر در حال انجام است.

وی بیان کرد: در تولید گوشت سفید از ۶۲ واحد مرغداری صنعتی با ظرفیت ۸۵۷ هزار و ۸۰۰ قطعه سالانه ۷۰۲۰ تن گوشت و از ۷۸ مزارعه ماهیان سردآبی و گرم آبی شهرستان با سطح ۷۰.۶۸ هکتار سالانه ۶۹۵.۶ تن گوشت سفید ماهی تولید تولید می شود.

میرباقری ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد یک میلیون و ۷۹۲ هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری شهرستان صورت گرفته همچنین تاکنون از مرغداری های فعال تخم گذار شهرستان ۳۲۰۰ تن تخم مرغ تولید و به بازار عرضه شده است.

وی گفت: در زمینه میزان تولید شیر خام در شهرستان نیز از ۵۰ واحد گاوشیری سالانه حدود ۸۵ هزار تن شیر خام تولید می شود، در شهرستان ملایر ۴۲۷ نفر پرورش دهنده زنبورعسل به تعداد ۷۸ هزار و ۷۶۸ کندو موجود است که سالانه حدود ۸۹۴ تن عسل تولید می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در راستای تأمین نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداری‌های شهرستان در سال جاری تاکنون ۳۵۳۹ تن ذرت دامی، ۲۵۵۰ تن جو، ۱۸۵۴ تن کنجاله سویا، ۵۴۰۰ تن ذرت علوفه ای و ۵۱۳۰ تن سبوس توزیع شده است.

وی به اقدامات انجام شده در بخش ترویج و آموزش کشاورزی شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۴۱۲ نفر روز کلاس آموزشی، ۵۰۰ مورد کارگاه آموزشی و ۲۵۰ مورد بازدید آموزشی برگزار شده و ۶۷۰ جلد  نشریه ترویجی چاپ و  دو مورد صندوق خُرد زنان روستایی تشکیل شده است.

افتتاح ۱۰۰ پروژه جهادکشاورزی در دهه فجر

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ملایر در بخش دیگری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در طول ایام بزرگداشت دهه فجر، حدود ۱۰۰ طرح و پروژه جهادکشاورزی این شهرستان با اعتباری معادل ۳۷ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان به بهره‌ برداری می ‌رسد، مطرح کرد: از این تعداد، ۲۶ طرح مربوط به احیاء و مرمت قنوات و ۲۰ طرح مربوط به آبیاری بارانی است.

وی از آغاز بهره‌برداری از هفت طرح فَراز در باغ های انگور شهرستان خبر داد و گفت: فعالیت شرکت شایان سام با ۱۳ میلیارد تومان اعتبار در ناحیه صنعتی سامن نیز در این ایام آغاز می شود همچنین دو واحد پرورش دام و طیور با ظرفیت تولید ۴۰ هزار قطعه و چهار میلیارد تومان اعتبار و سه طرح دامپروری ۶۸۰ رأسی با یک میلیارد و ۸۹۸ میلیون تومان اعتبار و یک واحد شیلات نیز با حضور مقامات استانی و شهرستانی افتتاح می شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: هشت طرح آبیاری قطره‌ای، ۱۶ طرح آبیاری کم‌ فشار و ۴۴ طرح آبیاری نوین در سطح این شهرستان آماده بهره برداری است همچنین اجرای ۱۰ طرح جاده بین مزارع با بیش از ۴۵۳ میلیون تومان اعتبار و دو طرح زه‌کشی اراضی باغی و زراعی از دیگر طرح‌های آماده افتتاح جهادکشاورزی ملایر هستند.

میرباقری در پایان خاطرنشان کرد: پنج طرح گلخانه ‌ای با بیش از پنج میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان اعتبار نیز دهه فجر امسال به بهره‌ برداری می‌رسد که با این احتساب حدود هشت هکتار به سطح کشت گلخانه‌ای شهرستان افزوده می ‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها جهاد كشاورزي سیستم آبیاری نوین دهه فجر افتتاح پروژه در دهه فجر گلخانه كشت کود شیمیایی نهاده های دامی دامداران گندم کشاورزی شهرستان ملایر مقام مسئول هکتار با مبلغ تومان اعتبار میلیون تومان تولید می شود میلیون ریال آبیاری نوین سال جاری ۱۵ هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد

احمدرضا جعفری با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد گفت: گیلاس، آلو قطره طلایی، زردآلو ، گوجه سبز و آلو سیاه را محصولات باغی سردرختی خمین عنوان کرد و افزود: بیشترین باغات این شهرستان به گیلاس و آلبالو اختصاص دارد.

وی توضیح داد: به دلیل بافت خاک منطقه، قدمت باغداری، تجربه باغداران و بکارگیری توصیه‌های ترویجی محصول باغات شهرستان خمین از کیفیت مطلوب با درجه ممتاز برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

تولید محصولات سردرختی در خمین ۳۸ درصد افزایش یافت

رییس جهاد کشاورزی خمین با اشاره به تولید ۲۹ هزار و ۵۰۰ تن سبزی و صیفی جات شامل پیاز، هندوانه و سیب زمینی در سال گذشته گفت: ۹۰۰ تن سبزی و صیفی جات گلخانه ای شامل خیار، گوجه و فلفل نیز پارسال در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

جعفری با بیان اینکه هشت هزار و ۲۰۰ تن حبوبات نیز پارسال در خمین تولید شد، بیان کرد: کشت لوبیا به‌ عنوان یکی از مهمترین محصولات خمین محسوب می‌شود و این شهرستان قطب تولید لوبیای کشور است.

وی فزود: با توجه به کاهش دبی منابع آبی در سطح شهرستان، تغییرات سطوح زیرکشت طی سه سال اخیر روند کاهشی داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد
  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟