Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان کشاورزانی که بر اثر طوفان شن سوم بهمن دچار خسارت سنگین شده اند، توسعه طرح های جنگل کاری و احداث سیل بند در بالادست جازموریان را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طوفان شن سوم بهمن ماه جاری خسارت 200 میلیارد تومانی به کشاورزان جازموریان و زهکلوت در شهرستان رودبار جنوب وارد کرده و اینکه همه ساله این تراژدی به شکل های متفاوت تکرار می شود باید به صورت کارشناسی در راستای  کاهش پیامدهای آن تدبیر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانگونه که مردم خسارات میلیاردی را متحمل می شوند دستگاه های متولی باید با صرف اعتباراتی به مراتب کمتر از ضرر و زیان کشاورزان، درصدد حل زیربنایی تهدیدات برآیند، نه صورت مسئله را پاک کنند.

مردم اینجا غیر از کشاورزی و دامپروری چاره ای دیگر ندارند و کشت و کار آن دست از کشاورزانی که به خاطر هزینه های سنگین به کشاورزی سنتی روی می آورند، بیشتر مورد تهدید است.

براساس شواهد عینی خبرنگار ایسنا، در دروازه دوکم که در قسمت شمالی جازموریان واقع شده به همت اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان پروژه های جنگل کاری و نهال کاری اجرا شده اما در نقاطی آثار حریق و یا خشک شدن نهال کاری ها بر جای مانده است.

طبیعت زیبای جنگل کاری در دل دشتی از شن و ماسه  دیدنی است و از طرفی وقتی یک بوته کوچک در به دام اندازی شن ها و ریزگرد ها مفید واقع شده، نمی توان فواید جنگل کاری های وسیع و هدفمند  را نادیده گرفت.

"مریم فرامرزی" از زنان روستای نازدشت محله اکبر آباد  در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: وقتی قرار است طوفان بیاید می گویند کشاورزان برای جلوگیری از خسارت چاره اندیشی کنند. ما هم همین بادشکن سنتی را با شاخ و برگ درختان نخل درست کردیم که هیچ فایده ای هم نداشت.

"حمید فتحی" که دانشجو است با گله مندی از مسئولان بخش کشاورزی گفت: کشاورزی ما زیرساخت ندارد و راه حل اساسی دروازه دوکم در قسمت شمالی جازموریان این است که برای نجات کشاورزی، طوفان و سیل را با پوشش گیاهی مناسب و ایجاد سیل بند مهار کنند چون این خسارت همه ساله به نوعی تکرار می شود.

وی از خیرین خواست تا در مهار سیلاب ها و توسعه جنگل کاری ها به کمک مردم جازموریان بیایند.

"سیف الله فتحی زاده نمداد" از معتمدین جازموریان  که از سال 71 به عنوان کمک رسان در منطقه شناخته می شود، در این رابطه گفت: سال 71 مردم با حمایت حاج قاسم سلیمانی اینجا اسکان گرفتند که داستانش طولانی است و اینکه مردم لقمه ای نان، آسایش و آرامشی دارند مدیون سپهبد شهید سلیمانی است.

وی افزود: باد شمال یا همین طوفان شن همه چیز را فنا کرد و زندگی کپری وارونه شده که اگر یک سیل بند اصولی درست نکنند از شهر زهکلوت باید بگذریم. مسئولان باید با طرح های جنگل کاری و ساخت سیل بند به کمک مردم بیایند.

"حمزه احمدی" مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری جنوب کرمان در گفت و گو با ایسنا در  پاسخ به این سوال که علت خشک شدن و آتش سوزی بخشی از پروژه جنگل کاری دشت دوکم در قسمت شمالی جازموریان چیست؟ گفت: درختان سوخته شده گونه اسکنبیل هستند که به صورت خودرو بودند و احتمالا به صورت عمدی دچار حریق شده اند که یگان حفاظت پیگیر موضوع است.

وی بر لزوم مشارکت مردم در امر نهال کاری، آبیاری و مراقبت از طرح های جنگل کاری تاکید کرد و افزود: سیل فروردین ماه امسال یکی دیگر از علت های تخریب بخشی از پروژه های جنگل کاری بوده و این سیل در 50 سال اخیر در منطقه رودبار جنوب  بی  سابقه بود که باعث تخریب بخشی از پروژه ها شد که احیای مجدد آنها در حال انجام است.

احمدی سرمازدگی و طوفان شن را در سال جاری در روند رویشی پروژه های جنگل کاری موثر عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری جنوب کرمان حفر چندین چاه در محدوده جنگل کاری اظهارکرد: این چاه ها به اداره کل منابع طبیعی تعلق ندارند و به نظر می رسد برای کارهای مطالعاتی و آزمایشی آب منطقه ای در مباحثی همچون سطح سفره های زیرزمینی و ... حفر شده اند.

وی با اشاره به مطالبه عمومی مردم شهر زهکلوت نسبت به سیل بند بالادست که به نوعی تخریب آن باعث بخشی از خسارات سیل فروردین امسال شده، گفت: این سازه یک خاکریز موقت بوده که 10 سال قبل احداث شده و برای بهسازی آن به 100 میلیون تومان اعتبار نیاز است و مربوط به دستگاه هایی از جمله مسکن و مدیریت بحران بوده و شهرداری باید همه ساله نسبت به مرمت آن اقدام کند چون بالادست مناطق مسکونی واقع شده است.

احمدی از اجرای سه سازه خاکی در بالادست شهر زهکلوت خبرداد و افزود: یکی از این سازه ها تکمیل شده و مابقی  90 و 50 در صد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گزارش ایسنا، با توجه به پیگیری های چند روزه خبرنگار ایسنا در رودبار جنوب و گفت و گو با معتمدین و کشاورزان بومی به  نظر می رسد لازم است وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی نسبت به مهار سیلاب ها و طوفان های شن با اجرای پروژه های هدفمند با مشارکت مردمی اقدام نماید و از طرفی همانگونه برای کشت محصولاتی از جمله گندم، ذرت، دانه های روغنی و ... تسهیلات و حمایت های یارانه ای در نظر گرفته شده، برای کشت یونجه و حنا که کمتر در معرض تهدید حوادث غیرمترقبه هستند نیز عمل کنند تا کشاورزان خُرد روز به روز خُردتر نشوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها جنگل کاری خبرنگار ایسنا جنگل کاری منابع طبیعی جنگل کاری پروژه ها طوفان شن سیل بند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۴۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ مگر سیلاب به داد مردم سیستان برسد

266 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900704

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • تصاویر | سیلاب در منطقه دشتیاری
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • لحظات نفس‌گیر نجات ۴ مرد جوان گرفتار در سیلاب عربستان (فیلم)
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ببینید | دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ مگر سیلاب به داد مردم سیستان برسد
  • بزرگترین بلوار ورودی جنوبی یزد ساماندهی می‌شود
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • ۳۴۴ عملیات موفق برای نجات شهروندان زاهدانی از سیلاب انجام شد