Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص نامه نگاری فعالین مدنی در سوریه و لبنان خطاب به بایدن و مکرون گفت: این قبیل اقدامات بیش از اینکه منتج به اثر شود در حقیقت یک نوع دیپلماسی رسانه‌ای است تا افکار عمومی در جریان روند اتفاقات رخ داده در یک کشور قرار گیرند.

سیدرضی عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اقدام اخیر فعالان سیاسی در لبنان و سوریه که طی نامه‌ای به مکرون و بایدن، روسای جمهوری فرانسه و آمریکا خواستار لغو تحریم‌ها علیه ملت سوریه شدند، گفت: این اقدام که مسئله‌ای مسبوق به سابقه است که فعالان سیاسی یا مدنی یک کشور به مقامات سایر کشور‌ها و یا سازمان ملل نامه می‌زنند و از آن‌ها می‌خواهند تا مقوله تحریم علیه مردم بی دفاع یک کشور لغو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این تقاضا می‌تواند به علل مختلف انسانی یا اینکه لغو تحریم‌های غیرنظامی، بخش درمان، آموزش و کودکان باشد.
*نامه نگاری فعالین مدنی لبنان و سوریه خطاب به بایدن نوعی دیپلماسی رسانه‌ای یا پنهان است
عمادی در خصوص اینکه این قبیل نامه نگاری‌ها تا چه اندازه در عرصه سیاست بین الملل جدی گرفته می‌شود، گفت: این قبیل اقدامات بیش از اینکه منتج به اثر شود در حقیقت یک نوع دیپلماسی رسانه‌ای محسوب می‌شود که افکار عمومی در جریان روند اتفاقات رخ داده شده در یک کشور قرار گیرند و در حقیقت فعالین سیاسی یک کشور با این نامه نگاری سعی می‌کنند روی فردی که مخاطب نامه است تاثیر گذاشته و او را درگیر مطالبات افکار عمومی کنند.
*وزارت خزانه داری بایدن نام انصار الله را تنها برای یکماه از لیست تحریم خارج کرد
این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه این اقدام بیش از تاثیرگذار بودن اقدامی نمادین است، گفت: این نامه نگاری در شرایطی انجام شده که دولت جدید در آمریکا روی کار آمده است. دولتی که همواره هم در تبلیغات خود و هم طی یک هفته اخیر سعی کرده نشان دهد که به دنبال تغییر در سیاست خارجی اعمال شده توسط ترامپ است.

وی مصداق این مدعا را اقدام اخیر دولت بایدن در لغو تحریم‌های انصارالله یمن دانست و گفت: به عنوان مثال ترامپ در روز آخر حضور خود در کاخ سفید انصارالله یمن را در لیست تحریم‌ها قرار داد، اما وزارت خزانه داری دولت بایدن برای یک ماه این تحریم‌ها را به صورت تعلیق درآورد.

عمادی تصریح کرد: این قبیل اقدامات دولت بایدن ولو جنبه صوری، کوتاه مدت و نمایشی هم داشته باشد حکایت از آن دارد که احتمال اینکه دولت جدید آمریکا تغییراتی در لیست تحریم یا لیست تروریستی خود قرار دهد وجود دارد و با توجه به چنین فضایی فعالین مدنی در لبنان و سوریه دست به چنین اقدامی زدند تا شاید با استفاده از این فضا تحریم علیه سوریه یا حزب الله لبنان را لغو کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در حقیقت این اقدام یک نوع فرصت در نظر گرفته شده تا به این ترتیب از مکرون و بایدن بخواهند تحریم‌ها لغو شود البته در ذات و درون این نامه نگاری استقبال از ریاست جمهوری بایدن هم نهفته شده که نوعی دیپلماسی پنهان به حساب می‌رود مبنی بر اینکه این روشن فکران و فعالین سیاسی از اینکه ترامپ با رویکرد هرج و مرج طلبانه خود برای غرب آسیا از جایگاه خود کنار رفته و دولتی روی کار آمده که شعار او تمرکز بر مقوله دیپلماسی است، استقبال می‌کنند و انتظار دارند که این دیپلماسی از مرحله حرف و سخن به مرحله عملیاتی شدن برآید.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت‌ها به صورت رسمی درخواست لغو تحریم‌ها را نمی‌دهند و این موضوع را فعالین سیاسی به عهده می‌گیرند، گفت: در مورد سوریه این کشور الان رابطه مناسبی با آمریکا ندارد و بشاراسد حتی اگر نامه‌ای به آمریکا بنویسد این نامه به هیچ وجه مورد توجه قرار نخواهد گرفت لذا این اقدام می‌تواند حتی نتیجه معکوس در لغو تحریم‌های سوریه داشته باشد و نوعی ضعف برای حکومت این کشور محسوب شود لذا با این اقدام در حقیقت در تریبون‌های رسمی اعلام می‌کنند که فعالین سیاسی خواستار لغو تحریم‌ها بودند و رئیس جمهور آمریکا را نیز این پیام را دریافت می‌کند.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عمادی سوریه لبنان کارشناس مسائل غرب آسیا دیپلماسی رسانه ای لبنان و سوریه فعالین سیاسی لغو تحریم ها نامه نگاری یک کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۵۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران

به گزارش تابناک، لایحه جدیدی که به جو بایدن اختیار تشدید تحریم‌ها علیه نفت خام ایران را می‌دهد، در آستانه تبدیل شدن به قانون است. با این حال، به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا تمایلی به اعمال فوری این تحریم‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و در شرایط حساس بازار انرژی جهانی نداشته باشد.

تحریم‌های جدید در واکنش به تنش‌ها

این تحریم‌ها که اواخر هفته گذشته توسط مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید، در پاسخ به حمله موشکی ایران به اسرائیل اعمال شده است. طبق این مصوبه، دامنه تحریم‌ها علیه صادرات نفت خام ایران گسترش یافته و بنادر، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که در تجارت نفت ایران دخیل هستند نیز هدف قرار خواهند گرفت.

اما آیا بایدن ماشه تحریم‌ها را می‌چکاند؟

با وجود لحن قاطعانه قانون جدید، تحلیلگران بازار نفت معتقدند که بایدن تمایلی به اقدامی که منجر به افزایش قیمت نفت خام یا بنزین شود، ندارد. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که او با اعطای معافیت‌هایی، اجرای کامل تحریم‌ها را به تعویق خواهد انداخت.

این رویکرد مشابه سیاستی است که دولت بایدن در قبال روسیه و تهاجم این کشور به اوکراین در پیش گرفته است. کاخ سفید با اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه، سعی در محدود کردن درآمدهای این کشور دارد، اما در عین حال برای جلوگیری از اختلال در عرضه جهانی نفت و تشدید تورم، اجازه داده است صادرات نفت روسیه ادامه یابد. این ملاحظات، به‌ویژه در سال انتخابات ریاست‌جمهوری، از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، آمریکا حتی با وجود تمدید تحریم‌ها، به ونزوئلا نیز اجازه داده است به صادرات نفت خود ادامه دهد. این اقدامات نشان می‌دهد که بسیاری از بازیگران بازار نفت، تحریم‌های جدید علیه ایران را چندان جدی نمی‌گیرند، چرا که انتظار دارند مشابه تحریم‌های روسیه، معافیت‌هایی برای ادامه صادرات نفت ایران نیز در نظر گرفته شود.

تأثیر نامشخص بر بازار

شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز در مورد جزئیات اجرای این تحریم‌ها اظهارنظری نکرده است. دولت در حال بررسی قانون جدید است، اما انتظار نمی‌رود تا پیش از پاییز، تأثیر قابل‌توجهی بر بازار نفت داشته باشد.

با این حال، بازار نفت در حال حاضر به شدت به هرگونه کاهش عرضه حساس است. قیمت نفت خام برنت در اوایل آوریل به بالاترین سطح 6 ماه گذشته یعنی بیش از 92 دلار در هر بشکه رسید. این افزایش قیمت در شرایط تقاضای جهانی بالا و تداوم طرح کاهش تولید اوپک و متحدانش رخ داده است.

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • بایدن از تحریم گردان‌های نظامی رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • ایروانی: تحریم های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود
  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران