Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:45:02 GMT

اخبار کوتاه زیست‌محیطی در آذربایجان‌غربی

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۵۳۹۲

اخبار کوتاه زیست‌محیطی در آذربایجان‌غربی

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دستگیری چهار متخلف شکار و صید غیرمجاز در تالاب کانی برازان این شهرستان گفت: ماموران یگان حفاظت اداره و قرق بانان این تالاب حین گشت و کنترل مستمر و شبانه روزی در مناطق استحفاظی مهاباد چهار نفر متخلف شکار و صید غیرمجاز را دستگیر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاروق سخنور افزود: از متخلفان یک قبضه اسلحه شکاری، ۲ دستگاه موتورسیکلت و لاشه یک قطعه خوتکا کشف و پرونده آن‌ها جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

وی اضافه کرد: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، مهاباد را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده و همین امر باعث شده تا همه‌ساله شمار زیادی شکارچی غیرمجاز در سطح زیستگاه‌ها و تالاب‌های این شهرستان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شوند.

سخنور اظهار داشت: امسال مجوز صید و شکار در هیچ کدام از مناطق و سدهای شهرستان داده نشده و طبق قانون با کسانی که محیط زیست را تهدید کنند، برخورد خواهد شد.

وی  از دوستداران محیط زیست این شهرستان خواست که درصورت مشاهده هرگونه تخریب و صید و شکار غیرمجاز حیوانات وحشی مراتب را به این اداره اطلاع دهند.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و نخستین تعاونی زیست محیطی کشور نیز در سال ۱۳۷۵ در این شهرستان تاسیس شده است.

برگزاری مراسم روز جهانی تالاب‌ها در بهشت پرندگان ایران

سخنور همچنین اظهار داشت: مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها با شعار "پیوند ناگسستنی آب، تالاب‌ها و زندگی" ۱۴ بهمن ماه در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: به منظور برنامه ریزی جهت اجرای مراسم روز جهانی تالاب‌ها، جلسه‌ای با حضور معاونت فرهنگی اداره آموزش و پرورش و تشکل‌های زیست محیطی در اداره آموزش و پرورش مهاباد برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه برنامه‌هایی جهت اجرای باشکوه مراسم روز جهانی تالاب‌ها در تالاب بین المللی کانی برازان و انعکاس آن به دانش آموزان از طریق شبکه شاد با همکاری آموزش و پرورش این شهرستان مصوب شد.

یک شکارچی متخلف پرندگان در سردشت دستگیر شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان یک شکارچی متخلف را که اقدام به صید پرندگان می‌کرد، دستگیر کردند.

خالد بایزیدی افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با رصد اطلاعاتی و اقدام سریع و به موقع با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت، این فرد متخلف که با اسلحه شکاری اقدام به  شکار پرندگان می کرد دستگیر و ادوات شکار غیرمجاز را از وی کشف کردند. 

وی بیان کرد: در این راستا یک نفر متخلف دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

شهرستان سردشت با داشتن ۹۰ هزار جنگل و ۳۰ هزار مرتع و کوهستانی بودن منطقه محیط مستعدی برای رشد و پرورش گونه‌های مختلف انواع پرندگان و سایر جانوران دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب آذربایجان غربی روز جهانی تالاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی روز جهانی تالاب اخبار کنکور روز جهانی تالاب ها حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی کانی برازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۵۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کوهستانی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اردیبهشت ماه بیش از ۸۰ درصد از پهنه ۵ هزار هکتاری آبی تالاب کجی نمکزار آبگیری شده است.

رئیس اداره محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: آبگیری ۸۰ درصد تالاب باعث کاهش ریزگردها و تغذیه سفرهای زیر زمینی خواهد شد که یک خبر خوب در حوزه محیط زیست است.

وی افزود: تالاب کجی نمک زار در ادوار گذشته یکی از تالاب‌های دائمی ایران بوده است و پرندگان مهاجر در تمام فصول در این منطقه حضور داشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه با گذر زمان و خشکسالی‌های به وجود آمده این تالاب به صورت فصلی آبگیری می‌شود، یادآور شد: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار با ۲۲ هزار هکتار شامل تالاب و محدوده جنگلی است که در ۷۵ کیلومتری شهر نهبندان و در حاشیه جاده ارتباطی بیرجند - زاهدان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با تأکید بر اینکه گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است، ادامه داد: زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه نیز از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان است.

کد خبر 6092030

دیگر خبرها

  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • دستگیری یکی عضو شورا و رییس اداره دولتی این شهر
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس