Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@03:51:53 GMT

راهکارهایی برای تداوم عشق در زندگی

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۵۵۲۲

راهکارهایی برای تداوم عشق در زندگی

امیر هوشنگ مهریار گفت: عشق به معنای دقیق به رابطه بین زن و مرد اطلاق می‌شود. این مقوله با فیزیولوژیک همراه است. البته عوامل اجتماعی، فرهنگی و ... در بروز آن تاثیر داشته اما نمی‌توان عامل عمده عشق را شناسایی کرد.

به گزارش برنا؛ در تمامی ادیان و جوامع از عشق به عنوان یک حس مقدس یاد می‌شود. این حس زیبا را می‌توان در بین زوجین، حس مادر به فرزند، علاقه افراد به خانواده و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مشاهده کرد. حال روند نگهداری از این حس زیبا در روابط افراد نیازمند بررسی و به گونه ای آموزش  است.

امیرهوشنگ مهریار، روانشناس درباره تاثیر عشق بر روی ترشح هورمن‌های بدن انسان به خبرنگار برنا گفت: عشق نیازمند تعریف مشخص است. عشق در ابعاد مختلف می‌تواند تحت تعریف قرار گیرد. عشق مادر به فرزند، خواهر به برادر، زن و مرد و ... تحت عنوان علاقه و وابستگی است.

او افزود: عشق به معنای دقیق به رابطه بین زن و مرد اطلاق می‌شود. این مقوله با فیزیولوژیک همراه است. البته عوامل اجتماعی، فرهنگی و ... در بروز آن تاثیر داشته و نمی‌توان عامل عمده عشق را شناسایی کرد.

این روانشناس در پاسخ به این سوال که عشق بیشتر به واسطه تحریکات هورمونی وابسته است یا خیر تاکید کرد: نمی‌توان عشق را تحت تاثیر تشرح‌ هورمن‌ها دانست. درضمن تجربیات یادگیری‌های گذشته در انتخاب عشق موثر است. برای مثال در بسیاری از موارد یک مرد به دلیل اینکه یک زن به مادرش شبیه است او را انتخاب می‌کند. این مقوله از لحاظ روانکاوها مورد اهمیت است. در بسیاری از موارد هم مشاهده شده تعریف فرهنگی از زیبایی، جنبه‌های شخصیتی افراد، جذابیت‌های ذاتی هر فرد، شانس و ... متفاوت بوده و این مقوله در زمینه عشق و به بیانی عاشق شدن تاثیر گذار است.

او ادامه داد: در بسیاری از موارد فردی به دیگری برای ارتباط نیاز دارد که در این زمینه توجه و محبتی از سوی او به دیگری منتقل می‌شود. در این شرایط امکان اینکه این دو فرد به یکدیگر علاقمند شده و عاشق یکدیگر شوند وجود دارد.

 مهریار در پاسخ به این سوال که عشق می‌تواند رفتار افراد را در درازمدت تحت تاثیر قرار دهد؟ تصریح کرد: بی‌شک عشق تاثیر طولانی مدتی در زندگی افراد به دنبال دارد. عشق باعث می‌شود تا روابط اجتماعی افراد افزایش یافته و این رابطه ادامه داشته و پیامدهایی همچون فرزندآوری، اشتیاق برای حضور در منزل و خانواده به‌دنبال داشته باشد. این اقدامات باعث بروز روابط پایدار می‌شود. همچنین بسیاری از عوامل هم باعث از بین رفتن عشق و بروز طلاق در روابط افراد می‌شود.

او گفت: جوامع با تغییرات متعدد همراه هستند. جامعه ما هم متاثر از این تغییرات است. در بسیاری از جوامع شاید مفهوم عشق تغییر یافته باشد. برای مثال مفهوم عشق در بین یک زوج تحت تاثیر مسائل فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته و شاید از یک موقعیت به موقعیت دیگر متفاوت باشد.

این روانشناس با بیان نکاتی  برای تدام عشق  در بین زوجین افزود: در گام نخست زوجین برای تداوم عشق باید عواملی که منجر به  بروز عشق شده همچون برخوردها و رفتارها را حفظ کنند. این مسئله می‌تواند از عوامل منجر به بروز دعوا و اختلافات جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عشق زهرا سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۵۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفیدی که بدن را در برابر بیماری‌ها قوی می‌کنند

این تحقیق که در مجله روانشناسی و سالمندی انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شد، داده‌های ۱۴ هزار شرکت‌کننده در یک نظرسنجی سالمندی در آلمان را بررسی کرد که درباره پیری به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی مطالعه می‌کرد. تاریخ تولد شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۷۴ بود و از سن ۴۰ تا ۸۵ سالگی به این مطالعه وارد شده بودند.

شرکت‌کنندگان طی ۲۵ سال، هشت بار درک خود را از سالمندی گزارش کردند. آن‌ها هر چهار تا پنج سالی که می‌گذشت، آغاز سن پیری را یک‌ سال دیرتر از بار قبل اعلام کردند. شرکت‌کنندگانی هم که زودتر یعنی بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۳۵ به دنیا آمده بودند، در مقایسه با افرادی که بعد از ۱۹۳۵ متولد شده‌ بودند، فکر می‌کردند که پیری زودتر آغاز می‌شود.

«مارکوس وتشتاین»، نویسنده ارشد این مطالعه و روانشناس دانشگاه هومبولت برلین، گفت: درک و تصور ما از پیری در گذر زمان به‌وضوح تغییر می‌کند. افرادی که امروز در سنین میانسالی‌ هستند یا افراد مسن‌تر باور دارند که سن پیری آنها دیرتر از همسالانشان در ۲۰ سال پیش است.

به گفته وتشتاین، این تغییر تا حدودی به بالا رفتن سطح امید به زندگی در افراد برمی‌گردد. امید به زندگی در آلمان حدود ۸۱ سال است که از ۷۱ سال در ۱۹۷۴ بیشتر شده است. همچنین بسیاری از مردم برای مدت طولانی‌تر یک زندگی همراه با سلامتی دارند.

وتشتاین می‌گوید: افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود.

شرکت‌کنندگانی که تنهاتر بودند، بیماری‌های مزمن داشتند یا از سلامتی کامل برخوردار نبودند، بیشتر بر این تصور بودند که پیری زودتر آغاز می‌شود. زنان هم فکر می‌کردند که سن پیری در مردان حدود ۲.۴ سال دیرتر آغاز می‌شود.

با این حال برخی کارشناسان می گویند این نتایج ممکن است قابل تعمیم به کشورهای دیگر نباشد زیرا دیدگاه‌های فرهنگی درباره پیری و روند تحولات جوامع در طول زمان متفاوت است. به عنوان مثال امید به زندگی در ایالات متحده در طول همه‌گیری کووید از ۷۹ سال در ۲۰۱۹ به ۷۶ سال در ۲۰۲۱ رسید در حالی که امید به زندگی در آلمان از سال ۲۰۱۴ نسبتا پایدار بوده است.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند و در مقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمر می‌کنند.

همچنین افرادی که خود را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌شان می‌دانند، زوال حافظه آهسته‌تر، عملکرد شناختی بهتر و کاهش علائم افسردگی را گزارش کردند. در مقابل افرادی که خود را مسن‌تر از سن حقیقی‌شان می‌بینند بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند.

منبع :ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228565 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • راهکارهایی برای کمتر گرسنه شدن
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • از روان تا درمان
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان