Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: خو گرفتن برخی مسئولان به کاخ‌نشینی آفت بزرگی برای انقلاب اسلامی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محمد دهقان شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امام خمینی (ره) در عین داشتن شخصیتی روحانی، معنوی و عارفانه، شخصیت ویژه سیاست‌مداری داشته و همچنین محبوبیت بی‌بدیلی در بین مردم ایران و مردم مظلوم جهان داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه مردم نیز از ایشان تبعیت می‌کردند افزود: امام خمینی (ره) با عقلانیتی که داشتند پیش بینی کرده بودند که انقلاب با پشتیبانی ملت شکل گرفته و دوام پیدا می‌کند که در کمترین نظامی و انقلابی این امر مشهود است.

وی با بیان اینکه کمترین انقلابی وجود دارد که از ابتدای انقلاب تا پایان آن مردم در صحنه حضور داشته باشند گفت: امام خمینی (ره) مجلسی را تحت عنوان مجلس خبرگان برای بررسی قانون اساسی با رأی مردم تشکیل دادند تا مردم در قانون اساسی دخیل باشند.

رویکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان مطالبه‌گری از مسئولان است«پلیس فتا» در حوزه کسب و کارهای غیرمجاز مجازی در استان گیلان ورود کند2500 برنامه دهه فجر در استان گیلان برگزار می‌شود

دهقان عنوان داشت: این قانون اساسی نیز پس از تصویب باز در رفراندوم به رأی گذاشته شد و پس از آن انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری برگزار شد در واقع در 42 سالی که از انقلاب گذشته هر 2 سال یک بار 2 انتخابات و در برخی مواقع 4 انتخابات داریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: امام خمینی (ره) از ابتدا جدا از برگزاری مرتب انتخابات، همه برنامه‌های استقلال، آزادی و پیشرفت کشور را با رأی ملت پیش بردند مانند 8 سال جنگ تحمیلی که امام خمینی (ره) از مردم برای حضور در صحنه دعوت به‌عمل آوردند.

دهقان ابراز داشت: این انقلاب می تواند برای همه انقلاب‌ها به‌ویژه انقلاب‌های کشورهای اسلامی الگوی خوبی باشند آن‌هایی که در غرب ادعای مردم سالاری دارند قطعاً اگر کارشناسی‌هایی صورت گیرد مردم سالاری جمهوری اسلامی ایران از آن‌ها بیشتر است.

 وی بیان کرد: پرچم مردم سالاری دینی که در ایران برافراشته شده قطعاً تاثیرگذاری زیادی به‌ویژه در مورد ‌ منطقه و کشورهای اسلامی داشته است؛ استبداد داخلی در ایران مورد پشتیبانی مردم آن زمان نبوده و نظام‌های دیکتاتوری از آن‌ها حمایت می‌کردند.

 دهقان گفت: رژیم شاه رژیم مستبد و در عین حال وابسته به استبداد بود و با پشتیبانی خارجی و زور سر نیزه سر پا مانده بود به همین جهت ایران در آن زمان با یک استبداد داخلی و نیز خارجی روبرو بوده و هیچ راهی برای نجات ملت از زیر سلطه شاه و آمریکایی‌ها جز مبارزه با منشأ این استبداد که آمریکا بود وجود نداشت.

وی تصریح کرد: افرادی که راه نظام را قبول نداشته اما می‌خواهند در نظام جایگاهی داشته باشند همیشه از شخصیت روحانی و محبوبیت امام خمینی (ره) استفاده کرده و در بعضی مواقع نیز شخصیت ایشان را مورد تحریف قرار می‌دهند خوشبختانه هر مطلبی که امام خمینی (ره) فرمودند در وصایا و فرموده‌های امام خمینی (ره) مکتوب است.

 عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: خوشبختانه مردم ایران، مردمی آگاه بوده و غفلت در جامعه به قدری نیست که افراد مذکور بتوانند شخصیت امام خمینی (ره) را تحریف کنند جدا از اینکه امام خمینی (ره) شخصیتی روحانی بودند دارای کارنامه فکری ویژه‌ای نیز بودند.

 دهقان گفت: کسی نمی‌تواند شخصیت مردم سالاری و ظلم‌ستیزی امام خمینی (ره) را انکار کند و این در سخنان ایشان در اوایل انقلاب که فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند مشهود بوده و در وصایا و فرموده‌های ایشان مکتوب است.

وی ابراز داشت: امام خمینی (ره) زمانی که وارد ایران شدند در یک حسینیه حضور پیدا کردند و مدت 10 سال از همان حسینه کشور را اداره کرد و حتی اجازه نداد که دیوارهای این حسینیه گلی را سفید کنند و ساده زیستی را از مرکز انقلاب جمهوری اسلامی ایران به سراسر دنیا مخابره کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ایشان به دنیا فهماندند که کسی می‌تواند رهبر یک انقلاب جهانی باشد و در یک حسینیه گلی زندگی کند؛ متأسفانه یکی از آفت‌هایی که به جان انقلاب افتاد اشراف‌گری به‌ویژه اشراف‌گری دولت و مسئولان است.

دهقان عنوان داشت: اگر کسانی که در حکومت هستند دنبال زندگی‌های کاخ نشینی باشند این موارد در مقابل خط امام خمینی (ره) است و ایشان فرمودند یک موی کوخ نشینان به کاخ نشینان می‌ارزد ایشان خود زاهد بوده و مسئولان جمهوری اسلامی ایران را مرتبا به حمایت از محرومان دعوت می‌کردند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه درست است که در این انقلاب نتوانسته‌ایم تمام خواسته‌های مردم را محقق کنیم گفت: با وجود این مسائل و مشکلات اما امکاناتی که در زمان شاه در کاخ شاه متمرکز بود در این سال‌های انقلاب به سراسر کشور ایران سرایت کرد.

وی افزود: جدا شدن برخی از مسئولان کشور از زندگی مردمی و خو گرفتن با زندگی کاخ‌نشینی یک آفت برای انقلاب بوده و امام خمینی (ره) نیز می‌فرمایند مسئولان کشور، نمایندگان مجلس و رئیس جمهور باید از طبقه متوسط به پایین باشند لذا فرمودند روزی که مسئولان کشور به کاخ نشینی عادت کنند آن روز باید فاتحه آن کشور را خواند.

دهقان با بیان اینکه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران تربیت نیروهای جوان توانمند و هشیار است گفت: خوشبختانه جوانان ما جلوتر از خیلی از افراد هستند و زمینه‌های وردآن‌ها به عرصه‌های مدیریتی طبق بیانیه گام دوم اقلاب شکل گرفته اما قطعاً باید نیروهای باتجربه و قدیمی انقلاب را نیز حفظ کنیم.

 عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با تشکر از زحمات افراد با تجربه و با سابقه باید خواهش کنیم تا این بستر را برای جوانان نیز فراهم کنند تا گروه‌های جهادگر و جوانان در عرصه‌های مختلف کشور حضور داشته باشند.

 دهقان افزود: شورای نگهبان اختیارات امر و نهی به مجلس را ندارد اما اگر نمایندگان سوالاتی در زمینه مورد ایراد قرار نگرفتن مصوبات داشته باشند توصیه‌هایی از جانب کارشناسان به آن‌ها ارائه شده و این تعامل در همه ادوار بوده است.

وی با بیان اینکه در شورای نگهبان پژوهشکده‌ای تحت عنوان پژوهشکده شورای نگهبان وجود داشته و کارشناسان آنجا در برخی موارد به نمایندگان کمک می‌کنند گفت: ابهامات مصوبات مجلس در خصوص اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفته و مشخص نیست که این قانون به انتخابات پیش روی برسد.

دهقان با اشاره به اینکه اعتقاد برخی از نمایندگان این است که قانون مذکور به انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌رسد اما با توجه به نظر همکاران در شورای نگهبان این امر اکنون مشخص نیست ابراز داشت: احزاب در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و شورای نگهبان نیز قوانینی که درباره احزاب وجود دارد را تأیید کرده است.

 عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: کارکرد ما در مورد احزاب کارکرد خاصی نبوده و در انتخابات به صلاحیت فرد توجه می‌شود و اینکه آن فرد از کدام حزب آمده اهمیتی ندارد؛ شورای نگهبان به احزاب موجود و جریانات سیاسی توجه نداشته و فقط خود آن شخص مطرح است.

وی با بیان اینکه شایعاتی که در این خصوص و در تأیید صلاحیت و رد صلاحیت در جامعه رواج پیدا می‌کند نمی‌تواند درست باشد بیان کرد: در تأیید صلاحیت تنها به پرونده کاندیدای انتخابات توجه می‌شود مثلاً طبق اصل 115 قانون اساسی شرایط رجال سیاسی و مذهبی اعم از صادق بودن، مدبر بودن و داشتن تابعیت ایران برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ذکر شده و طبیعتاً یک فرد عادی نمی‌تواند مورد تایید قرار بگیرد.

وی افزود: شورای نگهبان مخالف برعهده گرفتن انتخابات شهرها و روستاها بوده و براساس اصل 99 قانون اساسی شورای نگهبان مکلف بر نظارت بر همه انتخابات به جز انتخابات شهرها و روستاها است و این مسئله که شورای نگهبان بر این انتخابات نیز نظارت داشته باشد سال‌های زیادی است که در مجلس مطرح است.

 دهقان گفت: شورای نگهبان نظارت بر شوراهای شهر و روستا را در شرح وظایف خود نمی‌بیند و در این امر در عین حال که نمایندگانی از مجلس نظارت این حوزه را برعهده دارند باید از ظرفیت دادگستری و مجموع‌های حقوقی استفاده کنند.

انتهای پیام/614/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عضو حقوقدان شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران ریاست جمهوری داشته باشند مردم سالاری قانون اساسی امام خمینی کاخ نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۵۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند

ایسنا/قزوین منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن علیه مردم کشورمان گفت: اشکال نه از مردم بلکه از عدم مسئولیت‌پذیری در جهاد تبیین است.

سالار آبنوش سه‌شنبه شب ۱۱ اردیبهشت به مناسبت گرامیداشت هفته شوراها در صحن شورای شهر قزوین حضور یافت و ضمن تبریک این روز به اعضای شورای شهر قزوین، اظهار کرد: این نشانه عظمت جمهوری اسلامی است که قدرت را از تک‌نظری و تک‌قطبی زمان طاغوت نجات داد و امروز شوراها و پارلمان‌های مردمی تصمیم‌گیر مردم هستند.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اینکه با گرایش، سلایق و اندیشه‌های متفاوت در شوراها برای اقشار مردم تصمیم‌گیری می‌شود از برکات جمهوری اسلامی است که این موهبت باید برای نسل جوان تبیین شود.

وی اراده خداوند را در مسیر رشد جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت مؤثر دانست و ضمن یادآوری تصمیم‌گیری‌های اثرگذار و مهم شورای شهر قزوین در ادوار گذشته ازجمله ساخت سریال شوق پرواز در حوزه فرهنگی و ساخت نخستین پل‌های مهم شهر قزوین با همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در گذشته، نتایج کار گروهی، وحدت در بین مدیران و مسئولان را متذکر شد.

وی در حوزه کار فرهنگی با اشاره به نمونه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در سازمان تبلیغات اسلامی که تحت عنوان طرحی به نام «دختران حاج قاسم» برگزار شده است، بیان کرد: امروز مهمترین مسئله، پاسخ به شبهات نسل جوان است و لازم است برای این مهم نیز به تأسی از گذشته همان انسجام و وحدت بین همه دستگاه‌ها و متولیان امر ایجاد شود تا در استان شاهد شکوفایی فرهنگی باشیم.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی دشمن علیه مردم کشورمان گفت: افکار عمومی مردم کشور پذیرنده حقیقت است و اگر در بزنگاه‌ها شاهد برخی رفتارهای ناخوشایند هستیم، به این معنی است که تبیین و عملیات فرهنگی مناسبی صورت نگرفته است چراکه اگر این تبیین صورت بگیرد متوجه می‌شویم اشکال نه از مردم بلکه از عدم مسئولیت‌پذیری در جهاد تبیین است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام لیست انتخاباتی دور دوم شورای ائتلاف و جبهه پایداری
  • اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • لیست نهایی جبهه انقلاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس اعلام شد
  • اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران اعلام شد
  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد