Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@01:32:18 GMT

پرسیاوشان؛ گیاهی برای درمان سرماخوردگی

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۷۶۸۹

پرسیاوشان؛ گیاهی برای درمان سرماخوردگی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی اظهار کرد: ریختن چند قطره از دم‌کرده گیاه پرسیاوشان در بینی برای رفع گرفتگی بینی در موارد سرماخوردگی مفید است.

حسین راغ آرا، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبیعت گیاه پرسیاوشان، معتدل مایل به گرم و کمی خشک است و خواص آن تا شش ماه پس از چیدن حفظ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این گیاه تب بوده و در موارد سرماخوردگی کاربرد دارد، برای ناراحتی‌های ریوی از آن استفاده می‌شود و در معالجه ‌زرد زخم کاربرد دارد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: برای رفع انگل‌های روده از آن استفاده می‌شود، مسهل صفرا، بلغم و سودا است.

راغ آرا با بیان اینکه برای درمان یرقان مفید است، تصریح کرد: ریختن چند قطره از دم‌کرده آن در بینی برای رفع گرفتگی بینی در موارد سرماخوردگی مفید است؛ برای رفع سنگ مثانه از آن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه التهاب گلو را درمان می‌کند، اظهار کرد: در بیماری برونشیت اثرات درمانی مفیدی دارد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: برای تهیه شربت سینه پرسیاوشان ۱۲۵ گرم ریشه ختمی، ۱۲۵ گرم برگ پرسیاوشان ، ۵۰ گرم انار و ۷۰۰ گرم خرما را در مقدار مناسب آب آنقدر می‌جوشانیم تا به قوام آید و به صاف شده آن مقداری شکر اضافه می‌کنیم.

راغ آرا ادامه داد: مخلوط پرسیاوشان یک قسمت و نعناع دو قسمت برای ناراحتی‌های عصبی معده و دهانه معده  بسیار مفید است.

وی افزود: برای تهیه دم کرده، یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و صاف می‌کنیم. این میزان دم کرده را در دو نوبت مصرف می‌کنیم.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: برای سرماخوردگی و عفونت‌های داخلی از دم کرده مخلوط این گیاهان پرسیاوشان ۱۵ گرم، نعناع ۱۵ گرم، گل بنفشه ۱۵ گرم، آویشن ۱۰ کرم، پونه ۱۰ گرم و ریشه ایرسا ۱۰ گرم در نیم لیتر آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه استفاده می‌شود.

راغ آرا یادآور شد: برای تهیه دمنوش از ۱۰ گرم گیاه خشک در یک لیتر آب استفاده می‌شود که از این دم کرده سه بار در روز و هر بار یک استکان آب مصرف می‌شود.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی گياهان دارويي منطقه خراسان جنوبی استفاده می شود برای رفع دم کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۷۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، از این میزان یک میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان بیرجند ذخیره شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • درمان گیاهی ریزش مو
  • تجلیل از ٣٨ خیر مدرسه ساز در خراسان جنوبی
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه