Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با فارس درباره استارتاپ Ed Tech که نظام جدیدی برای رتبه‌‌بندی دانشگاه‌ها در سنگاپور راه‌اندازی کرده است، اظهار کرد: نظام جدید که Applied HE نام دارد، ترکیبی از پنج نظام رتبه‌بندی دانشگاهی است که به عنوان یک نظام واحد کیفیت عملکرد دانشگاه‌های برتر جهان را اندازه‌گیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در سال‌های اخیر تعداد زیادی از نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی را می‌بینیم که در کشورهای مختلف جهان تأسیس شده‌اند؛ در این شرایط، به گفته رئیس این استارت آپ، هم دانشجویان و والدین آنها و هم استخدام کنندگان فارغ التحصیلان دانشگاهی در انتخاب دانشگاه‌های مورد نظر و مقایسه آنها با یکدیگر با چالش‌های زیاد جدی مواجه هستند.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: با راه‌اندازی این رتبه‌بندی، ماندی موک رئیس و بنیان‌گذار AppliedHE Rankometer  معتقد است که این چالش‌ها را با فراهم کردن معیارهای شفاف و قابل اعتماد در اندازه‌گیری کیفیت عملکردهای دانشگاهی برطرف کرده است؛ همچنین به جای مقایسه رتبه‌بندی‌های مختلف که هر کدام دارای سوگیری‌های مخصوص به خود است، باید به مجموع ارقام و امتیازهای سیستم Rankometer توجه کنیم.

مهراد گفت: رتبه‌بندی Rankometer نظام‌های کیو اس (بریتانیا)، تایمز (بریتانیا)، شانگ‌های (چین)، لایدن (هلند) و وبومتریکش اسپانیا را در هم آمیخته است. ماندی موک بر این باور است که این رتبه‌بندی‌ها هر کدام به این جهت که غالباً توسط رسانه‌های بین‌المللی مورد استناد قرار می‌گیرند، گزینشی‌ست و از این رو رتبه‌بندی  Rankometer در سطح جهانی دارای نفوذ و قدرت بسیار است.

وی عنوان کرد: طبق اخبار گوگل، نظام رتبه‌بندی کیو اس از پرطرفدارترین رتبه‌بندی‌هاست که بعد از آن رتبه‌بندی‌های شانگ‌های، تایمز، لایدن و وبومتریکش قرار دارد. در این رتبه‌بندی، رتبه‌های اول تا دهم به ترتیب به دانشگاه‌های استنفورد، هاروارد، ام ای تی، آکسفورد، کمبریج، برکلی، کالتک، ییل و شیکاگو تعلق دارد.

مهراد افزود: از جمهوری اسلامی ایران تنها نام دو دانشگاه در رتبه بندی Rankometer مشاهده می‌شود که دانشگاه تهران با رتبه ۴۳۱ و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۹۶ است. از سایر کشورهای اسلامی اسامی دانشگاه‌های ملک عبدالعزیز با رتبه ۲۰۶، دانشگاه مالایا در مالزی با رتبه ۲۵۴، دانشگاه‌های ملک سعود و نفت و معدن ملک فهد با رتبه‌های ۳۵۱ و ۳۵۴، دانشگاه قطر با رتبه ۴۱۴، دانشگاه آمریکایی بیروت با رتبه ۴۳۹، دانشگاه Universiti Sains Malaysia،دانشگاه ملی مالزی و دانشگاه پوترا در مالزی به ترتیب با رتبه‌های ۴۴۸، ۴۵۵ و ۴۸۱ و دانشگاه خلیفه در امارات متحده عربی با رتبه ۵۰۰ اعلام شده است.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: گزارش شده است که روش شناسی این رتبه‌بندی در حال حاضر جنبه آزمایشی دارد و به محض توسعه و تکمیل صورت کامل آن منتشر خواهد شد. در حال حاضر برای مشاهده روش شناسی می توان به نشانی https://AppliedHE. com/rankometer/methodology مراجعه کرد. 

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: رتبه بندی رتبه بندی ها دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۸۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان

برترین اسنوکربازان جهان و برترین نماینده ایران، از گردونه فینال رقابت‌های جهانی این رشته باز ماندند.

به گزارش تابناک ورزشی، مسابقات قهرمانی جهان، تور حرفه‌ای اسنوکر که مهم‌ترین تورنمنت‌ این رشته است، از اول اردیبهشت آغاز شده و تا هفدهم همین ماه در شفیلد انگلیس ادامه دارد.

رقابت‌های انتخابی این مسابقات از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه دارد. حسین وفایی و امیر سرخوش ۲ نماینده ایران در رقابت‌های انتخابی قهرمانی جهان هستند. سرخوش اولین تجربه خود را پشت سرگذاشت و پس از شکست در رقابت اول از صعود به مرحله بعد باز ماند.

وفایی با رتبه جهانی ۱۹، اولین بازی خود را در جدول مقدماتی به پایان رساند. بخش اول این بازی برابر مارکوفو از هنگ‌کنگ با رنکینگ ۸۳ جهان با نتیجه ۶ بر ۳ به نفع وفایی به پایان رسید و رقابت در بخش دوم نیز باز هم با برتری وفایی با نتیجه ۱۰ بر ۴ به پایان رسید. او با این پیروزی در یک قدمی حضور در جدول اصلی و یک‌هشتم این مسابقات قرار گرفت.

وفایی توانست با پیروزی در مرحله مقدماتی به جمع ۳۲ نفر برتر مسابقات برسد و پس از صعود به جدول اصلی، با جاد ترامپ، نفر دوم اسنوکر جهان و برترین بازیکن این فصل تور اسنوکر حرفه‌ای‌ها روبه‌رو شد.

در بخش اول وفایی با نتیجه ۶-۳ از حریف انگلیسی عقب افتاد و در بخش دوم نیز نتوانست بر او غلبه کند. نهایتا این بازی با نتیجه ۱۰-۵ به سود ترامپ به پایان رسید و وفایی از یک هشتم رقابت‌های قهرمانی جهان حذف شد. ترامپ با عبور از وفایی، در مرحله یک چهارم نهایی با جک جونز، رتبه ۴۱ جهان رو به رو شد. ترامپ که خود را برای رویارویی با سالیوان، اسطوره جهان اسنوکر در نیمه‌نهایی آماده کرده بود، در عین ناباوری مقابل جونز با نتیجه ۱۳ بر ۹ شکست خورد و از رقابت‌ها حذف شد.

رونی اُسالیوان نیز در مرحله یک چهارم با استوارت بینگهام روبه‌رو شد ولی نتوانست پیروز میدان باشد. تقریبا تمام مخاطبان به این امید بودند که این اسطوره تاریخ اسنوکر، یک پای فینال باشد اما حذف او و تمام بازیکنان برتر رنکینگ جهانی، مخاطبان این رشته را بسیار شگفت‌زده کرد.

نهایتا جک جونز که با رنکینگ ۴۴ وارد این رقابت‌ها شد، پس از صعود به رتبه ۱۶ جهان، به فینال مسابقات رسید و با کایرن ویلسون با رتبه ۱۲ جهانی روبه‌رو شد. جونز در مسیر صعود خود توانست جاد ترامپ را شکست دهد و ویلسون نیز سالیوان را پشت سر گذاشت. این ۲ بازیکن توانستند برترین اسنوکربازهای جهان را شکست دهند و رقابت فینال این ۲ می‌تواند حساسیت و جذابین خاص خودش را داشته باشد.

دیگر خبرها

  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاه‌های ایران
  • افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
  • ۵۷۰ هزار معلم به نظام رتبه بندی اعتراض کردند
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • دانشگاه اراک در میان برترین‌های آسیا قرار گرفت
  • آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است
  • دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز در جایگاه ۱۲۱ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت