Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از انقلاب شاهد موفقیت دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در دست یابی به مقامات جهانی و کسب مدال‌های رنگارنگ در المپیادهای علمی هستیم که یکی از شاخص های رشد و توسعه علمی کشور است به طوریکه “محمد دوستار” رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان معتقد است، علاوه بر رشد علمی ایران در ثبت مقالات علمی در جهان، کشورمان قطب ممتاز جهان در حوزه های نانو، فناوری هسته ای، پزشکی هسته ای و… نیز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، قبل از پیروزی انقلاب، امکانات آموزشی و پرورشی برای مردم همه مناطق کشور به‌صورت عادلانه مهیا نبود و کتب درسی تناسب درستی با نیازهای جامعه و واقعیت‌های اجتماعی نداشت، در واقع ارتباط مناسبی بین کتب درسی و مقاطع تحصیلی وجود نداشت.

موضوع خودباوری، اصالت و هویت دینی و اسلامی در کتاب‌های درسی دیده نمی‌شد، قشر عظیمی از مناطق کم برخوردار، کم توسعه‌یافته و روستایی از امکانات و فضاهای آموزشی برخوردار نبودند که باعث می‌شد فرصت‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان فراهم نشود که این موضوع مخصوصاً موجب بیسوادی یا کم‌سوادی دانش‌آموزان دختر می‌شد.

محتوای آموزشی کتاب های درسی قبل از انقلاب برگرفته از الگوهای سایر کشورها و در حقیقت بیشتر وارداتی بود که نظام تعلیم و تربیت و مقاطع تحصیلی نیز به همان شکل مشخص ‌می‌شد یعنی با موضوعات مرتبط با واقعیت‌های فرهنگی کشور ما، هویت ملی و دینی فاصله زیادی داشت و شاید به همین دلیل دانش‌آموزان نمی‌توانستند آنطور که لازم است مفاهیم و محتوا را درک کنند اما امروزه سطح سواد مردم در حال حاضر با سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و در سال‌های اخیر در حوزه کسب علم و دانش رشد قابل توجهی ایجاد شده که بر اساس آخرین جمع‌بندی حدود ۹۰درصد مردم باسواد هستند.

رشد حیرت انگیز کشور در ثبت مقالات علمی در جهان

 پس از انقلاب شاهد موفقیت هر ساله دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در دست یابی به مقامات جهانی و مدال‌های رنگارنگ در المپیادهای علمی در رشته های مختلفی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، کامپیوتر و … در رقابت با کشورهای پیشرفته علمی هستیم که یکی از شواهد رشد و توسعه علمی کشور است به طوریکه “محمد دوستار” رئیس دانشگاه آزاد گیلان معتقد است که رشد علمی ایران به خصوص در ثبت مقالات علمی در جهان حیرت انگیز است درحالی که قبل از انقلاب اسلامی، دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی شرکت نداشتند.

محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار 8دی، با بیان اینکه دستاورد های انقلاب اسلامی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست‌ اظهار کرد: در حوزه آموزش عالی و پژوهش و فناوری تعداد دانشجویان ما با قبل از انقلاب و بعد آن قیاس مع الفارق است.

دوستار افزود: تعداد دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، توسعه آنها، مقاطع مختلف تحصیلی، پژوهش های مختلف اعم از بنیادی، کاربری، فناوری های تولید شده، مراکز رشد پژوهشکده‌ها، تنوع دانشگاه های مختلف اعم از دانشگاه سراسری، پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، غیر انتفاعی مجازی نشان دهنده توجه جدی متولیان انقلاب اسلامی و مدیران در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عرصه دانش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان دانش را قدرت و یکی از ابزارهای در دست استکبار دانست افزود: هر کشوری که می خواهد قدرت جهانی داشته باشد باید در دانش رشد کند.

رتبه ۱۴ ایران در جهان از نظر میزان تولیدات علمی

وی با بیان اینکه ایران در سایه توجهات جمهوری اسلامی در تولید مقامات علمی در منطقه در برخی از رشته ها رتبه اول را دارد گفت: همچنین ایران از نظر میزان تولیدات علمی در جهان جز ۱۴ رتبه اول و بسیار ممتاز است.

دوستار در رابطه با تفاوت های کمی و کیفی قبل و بعد از انقلاب، بیان کرد: قبل از انقلاب تعداد مراکز آموزشی عالی ۲۲۰ بود و الان حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مرکز داریم، همینطور جمعیت دانشجویی در سال ۵۷، ۱۷۵ هزار نفر بود و الان نزدیک به ۴میلیون نفر دانشجو داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به اینکه رتبه علمی ما در حال حاضر در منطقه اول و در جهان ۱۴ است خاطر نشان کرد: از نظر ثبت اختراع در سال ۵۷ در جهان رتبه ۳۸ بودیم و الان رتبه ۷ دنیا را داریم و همینطور از نظر علم نانو در سال ۵۷ رتبه ۵۸ جهان را داشتیم در حالیکه اکنون رتبه ۱۶ جهان متعلق به ما است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه انتشار مدارک علمی اعم از مقاله ها و پژوهش ها نرخ رشد علمی ایران حیرت انگیز است گفت: اکنون ۱۱ برابر متوسط جهان و رتبه اول منطقه را داریم در حالیکه در سال ۵۷ رتبه پنجم بودیم که این رشد علمی به خصوص در ثبت مقالات علمی در جهان برای همه حیرت انگیز است که این امر مهم در سایه تلاش شبانه روزی جوانان ایران زمین است که توانستند این رتبه های خوب را در جهان بدست بیاورند.

دوستار در ادامه‌ با اشاره به اینکه قبل از انقلاب فقط در حوزه بهداشت و درمان، اکثر بیمارستان دولتی در شهرستان ها پر از پزشکان خارجی بود گفت: اکنون ایران در بسیاری از حوزه های تخصصی و پیوند های مختلف کلیه، قرنیه چشم و .. یک مرجع شده و بسیاری از عمل جراحی های سنگین توسط اندیشمندان ایرانی انجام می‌شود.

ایران قطب ممتاز جهان در حوزه های نانو، فناوری هسته ای، پزشکی هسته ای و…

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با تاکید بر اینکه حوزه های نانو و فناوری هسته ای و استفاده از آنان در حوزه برق و پزشکی هسته ای، ایران یکی از قطب های ممتاز جهان است اذعان کرد: در مقاطع مختلف تحصیلی علاوه بر اینکه نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور نداریم بلکه خیلی از تخصص ها را جهانیان در ایران آموزش می‌بینند که نشان دهنده‌ توجه جدی جمهوری اسلامی ایران به مقوله دانش است.

وی با اشاره به وجود گستردگی در آموزش عالی گفت: اکنون بسیاری از تخصص ها در همه استان‌ها دایر است و نیازی به مهاجرت نیست.

دوستار با بیان اینکه حتی تعداد دانشجویان بعد از انقلاب با قبل آن قابل به مقایسه نیست افزود: اکنون هرکسی اراده کند در دانشگاه درس بخواند می‌تواند به راحتی به نزدیک ترین دانشگاه محل زندگی خود مراجعه کند؛ از کارمند تا خانم خانه دار امکان تحصیل در دانشگاه ها را دارند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه در نسبت ارتقای مدارج علمی نیز در سازمانهای اداری با قبل از انقلاب نیز مقایسه ای نمیتوان کرد گفت: در حوزه های فناوری توجه ویژه ای به مراکز رشد، پارک های علم آوری، هسته های فناور و شهرک ها و شرکت های دانش بنیان شده ثبت اختراعات متنوع، تولیدات فناوری متنوع و … شده است.

یکی از معیارهای رقابت در بین دانشگاه ها تولید ثروت از فناوری و تجاری سازی محصولات دانش است.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما از مرز گسترش دانش و ترویج دانش و تولید علم به مرحله تولید فناوری و ثروت دست پیدا کردند افزود: الان یکی از معیارهای رقابت در بین دانشگاه ها تولید ثروت از فناوری و تجاری سازی محصولات دانش است.

دوستار افزود: در رنکینگ دانشگاهی نیز دانشگاه های ایران رتبه های خوبی در منطقه دارند، از لحاظ کمی در فارغ‌التحصیلی رشته‌های مهم جهانی رتبه های خوبی داریم.

اهمیت نظرات دانشجویی در فرایند تصمیم گیری ها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با اشاره به اهمیت ایجاد فضا برای اعمال نظرات دانشجویی در فرایند تصمیم سازی ابراز کرد: تشکل های متنوع مختلف دانشجویی در دانشگاه ها عرصه را برای دیدگاه های مختلف مهیا کرده است؛ قبل از انقلاب اگر هم تشکلی وجود داشت سفارشی شده و جهت دار بود و از یک یا دو مطلب از کشور تجاوز نمی‌کرد اما الان با توجه به سلیقه ها و گرایش های سیاسی مختلف زمینه برای فعالیت های سیاسی، فرهنگی و معنوی فراهم است.

وی با تاکید بر توجه جدی در دانشگاه ها در بحث کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی خاطرنشان کرد: این فضا برای دانشجویان فراهم شده تا دیدگاه ها و نقد و نظرات، مطالبات به حق خود را ارائه دهند و زمینه را برای تصمیم گیری های مناسب ایجاد کنند.

دوستار ادامه داد: دانشجویان در فرایند های مختلفی که نیازمند ‌مشارکت آحاد مختلف جامعه به خصوص مناسبت های ملی که اوج آن در انتخابات است نقش محوری در ایجاد شور، هیجان و ارائه دیدگاه ها برای انتخاب فراهم می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه این بستر سازی که در حوزه مشارکت فراهم می‌شود زمینه تمرین اجرایی و مدیریتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند گفت: ارتقای کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی دانشگاه ها است به طوری که الان علاوه بر مباحث پژوهشی و تولید ثروت از فناوری به عنوان فاکتور های مهم، تعداد این کرسی ها در رتبه بندی دانشگاه ها نیز موثر است.

وی با اشاره به اینکه توانمندی عمومی و توانمندی مهارتی فارغ‌التحصیلی دانشجویان در مقایسه با کشورهای منطقه بسیار بالا است گفت: دانشجویانی که بنا بر دلایلی به خارج از کشور اعزام می‌شوند اذعان دارند که کیفیت ارتقای علمی دانشگاه‌های ممتاز ما واقعا در مقایسه با کشورهای دیگر بالا است و هم اکنون آخرین دستاوردهای علمی در دانشگاه ها توسط اساتید و همکاری خود دانشجویان در معرض نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

بهتر شدن شرایط خانواده های دارای  دانش آموز معلول بعد از انقلاب

به گزارش 8دی، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، برای تحصیل دانش‌آموزانی که معلولیت جسمی یا ذهنی داشتند، مدرسه‌ای به‌صورت تفکیک‌شده و مجزا وجود نداشت و فقط در برخی مناطق مثل تهران و مراکز استان‌ها کم و بیش مدارسی مخصوص این دانش‌آموزان وجود داشت ولی در شهر‌های کوچک و مناطق روستایی چنین فضاهایی وجود نداشت و به همین دلیل این دانش‌آموزان از تحصیل محروم می‌شدند.

دانش‌آموزان استثنایی حتی نمی‌توانستند آداب اولیه را فرا بگیرند، این مشکل از جمله مسائل محسوس و مشهود قبل از پیروزی انقلاب محسوب می‌شد؛ بعد از وقوع انقلاب اسلامی براساس نیازهایی که وجود داشت سازمان بهزیستی تشکیل شده و مدارس استثنایی در مناطق مختلف توسعه پیدا کرد که در حال حاضر در همه بخش‌ها و مناطق براساس نوع عقب‌ماندگی‌های ذهنی و معلولیت‌ها، مدارس تقسیم‌بندی شده و حتی سرویس‌هایی برای دانش‌آموزان استثنایی قرار داده شده است تا اگر در یک منطقه امکان تحصیل برای این دانش‌آموزان فراهم نباشد، آنها بتوانند در مناطق دیگر ادامه تحصیل دهند.

حسین نحوی نژاد، مدیر کل بهزیستی گیلان در گفت و گو با خبرنگار 8دی با بیان اینکه قبل از انقلاب افراد ناتوان یا معلول  یا زنان بی سرپرست یا بد سرپرست هیچ گونه خدماتی نداشتند اظهار کرد: تشکیل سازمان بهزیستی یکی از دستاوردهای انقلاب است که بعد از انقلاب در سال ۵۹ توسط شهید دکتر فیاض بخش از طریق شورای انقلاب تاسیس شد.

نحوی نژاد اضافه کرد: این سازمان ابتدا وزیر ‌مشاور داشته و در کابینه بود به تدریج با منسجم شدن ساختار در قالب وزارت بهداشت بود و از سال ۸۴ که قانون جامعه رفاه و تامین اجتماعی مصوب و وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی تشکیل شد در مجموعه رفاه اجتماعی، یک سازمان مستقل در زیر مجموعه وزارت رفاه شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه اکنون سازمان بهزیستی در همه نقاط کشور شناخته شده است و اطلاعات خوبی دارد افزود: قبل از انقلاب چه در امورات زنان سرپرست خانوار و چه در مورد معلولین یک وزارتخانه سازمانی که تولیت آن‌ها را داشته و برای آنها ردیف بودجه تهیه کند و به مجلس پاسخگو باشد وجود نداشت و بیشتر کارها توسط خیریه هایی ‌مثل کهریزک یا آسایشگاه معلولین در رشت انجام می‌شد؛ چند نهاد خیریه یا تشکیلات غیر دولتی به صورت پراکنده این کار را انجام میدادند که بعد از انقلاب همه اینها در قالب سازمان بهزیستی تجمیع شد.

وی با اشاره به اینکه یک بخش بهزیستی مسئله آموزش است گفت: به بچه های معلول جسمی، ذهنی یا حسی مثل نابینایی یا ناشنوایی در سنین قبل از رفتن به مدارس استثنایی آموزش های ارائه می‌شود که قبل از انقلاب هیچ مبحثی تحت عنوان آموزش یا توانمندی معلولان به صورت منسجم نداشتیم.

از حرفه آموزی تا مهارت های مراقبت از خود برای معلولان با شرایط حاد

نحوی نژاد با بیان اینکه سازمان بهزیستی با هدف یک سازمان برای ارائه همه وجوه خدمات به معلولین با بودجه مستقل به وجود آمد خاطرنشان کرد: پس از ورود افراد به مدارس استثنایی کار بهزیستی تمام می‌شود اما برخی به علت معلولیت شدید هیچ وقت نمیتوانند به مدرسه بروند پس در مراکز آموزشی روزانه بالای ۱۴ سال بهزیستی می‌مانند و تحت تعلیم حرفه آموزی، آموزش مراقبت از خود، آموزش مهارتهای زندگی قرار می‌گیرند که قبل از انقلاب اصلأ چنین امکاناتی نبوده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه مدارس استثنایی نیز به صورت منسجم بعد از انقلاب به‌وجود آمدند ابراز کرد: قبل از انقلاب در یک شهر یک یا دو کلاس بوده اما الان هزاران ظرفیت کلاس و حتی مدرسه استثنایی در تمام شهرها برای بچه های معلول وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی که ۴۳ هزار نفر از آنها در گیلان هستند گفت: قبل از انقلاب اصلا چنین اطلاعاتی موجود نبوده و الان یک سازمانی دارند که متولی و پاسخگو است.

نحوی نژاد با بیان اینکه قبل از انقلاب یک آسایشگاه در گیلان بوده که ۱۵۰ نفر ظرفیت داشت افزود: اکنون گیلان ۵ هزار فرد اعم از سالمند، معلول، بیمار روانی مزمن یا معتادانی که دیگر قابل به ترک نیستند به صورت شبانه روزی نگهداری می‌شوند و این یعنی در عرض ۴۰ سال خدمات ۵۰ برابر شده‌ است.

به گزارش 8دی، انقلاب اسلامی، کشورِ با اکثریت بی‌سواد را به رتبه ۱۶ علمی جهان رساند و با تلاش‌های انجام شده و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، نرخ باسوادی کشور ۸۶.۶ دهم درصد رشد داشته که نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب حدود ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد این در حالیست که قبل از پیروزی انقلاب جمع کثیری از مردم در محرومیت مطلق به سر می‌بردند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: قبل از پیروزی انقلاب رئیس دانشگاه آزاد قبل از انقلاب سازمان بهزیستی مدارس استثنایی انقلاب اسلامی بعد از انقلاب دانشگاه ها اسلامی استان دانش آموزان وجود نداشت حیرت انگیز نحوی نژاد برای دانش سال ۵۷ رشد علمی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد بازدید کرد.

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازدید از دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد، اظهار کرد: باید اعتراف کنم حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری قبل و بعد از انقلاب اسلامی فرمود‌ه‌اند در این نمایشگاه ظهور و بروز یافته است و این حرکت در مسیر این تمدن را امروز مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: این عزیزان در نوجوانی در حوزه‌های مختلف محیط زیست، دارو‌های گیاهی، علوم پایه و مهندسی پزشکی دستاورد‌های فناورانه خود را به نمایش گذاشته‌اند که مسرت‌بخش و امیدآفرین است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر حمایت از دستاورد‌های پژوهشی دانش آموزان سمپادی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر دستگاه‌ها باید تلاش کنند که از این دستاورد‌ها حمایت شود تا این نسل خوش‌فکر انگیزه بیش از پیش پیدا کند.

خسروپناه گفت: مباحث علمی و دانشی یک بخش است، بخش دیگر بینش است، دانش و بینش، علم و ایمان دو بال هستند باید دانش و بینش ارتباط داشته باشند تا اگر شبهاتی داشته باشند برطرف و استعداد‌های علمی شکوفاتر شود، باید از معلمان و مدیرانی که باعث شکوفا شدن این استعداد‌ها شده‌اند، سپاسگزاری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره فرهیختگان جوان با رقابت بیش از ۲ هزار دانش‌آموز آغاز شد
  • جشنواره فرهیختگان جوان آغاز شد
  • مس ظرفیت رسیدن به رتبه بالای تولید دنیا را دارد
  • رتبه علمی دانشگاه ارومیه ارتقا یافت/۱۵۰ در بین دانشگاه‌های آسیایی
  • محدوده محل کار والدین به محل مجاز تحصیل فرزند اضافه شد
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد