Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان با استفاده از نوعی نانوذرات، اسپری ساختند که قادر است دارو‌های ضد روان‌پریشی را به‌صورت مستقیم به مغز برساند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، یک گروه تحقیقاتی از دانشمندان و مهندسان مغز و اعصاب در دانشگاه مک مستر اسپری بینی ساخته‌اند و با استفاده از آن توانستند دارو‌های ضدروان پریشی را مستقیم به مغز منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این کار نیاز به عبور دارو از بدن برای رسیدن به مغز نیست.

جهش در بهره‌وری بدین معناست که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و سایر بیماری‌ها می‌توانند دوز دارو‌های ضد روان‌پریشی خود را تا سه چهارم کاهش دهند، که با این کار از عوارض جانبی ناتوان‌کننده این دارو‌ها کاسته می‌شود و می‌توان دفعات مصرف دارو را نیز کاهش داد.

در این روش جدید، دارو با کمک یک اسپری مستقیم از طریق بینی به مغز می‌رسد، که علاوه‌بر سهولت استفاده، نوید بهبود کیفیت زندگی و درمان موثرتر و مطمئن‌تر را می‌دهد.

مایکل مچچر، علی بابر، اندرو لوفتز و فهد ابوحیجله و همکارانشان این فناوری رهایش را در موش‌های آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار داده و با استفاده از این فناوری داروی PAOPA، برای درمان اسکیزوفرنی را وارد مغز موش‌ها کردند.

رام میشرا از محققان این پروژه می‌گوید: «ایده اصلی این پروژه استفاده از مسیری دیگر برای رسیدن به مغز است چرا که مسیر ورودی رایج به مغز معمولا به دلیل وجود سد مغزی خونی بسته بوده و رهایش مستقیم دارو به مغز منوط به عبور از این سد خونی است.»

میشرا در ادامه می‌افزاید: «مشکلی که برای بیماران استفاده کننده از دارو‌های ضد روان‌پریشی به وجود می‌آید این است که مصرف آن‌ها به‌صورت خوراکی یا تزریقی مستلزم حرکت از طریق جریان خون و رسیدن به مغز است. برای اطمینان از اینکه داروی خوراکی یا تزریقی به میزان لازم به مغز برسد، بیمار باید مقدار بسیار بیشتری را مصرف کند؛ در نتیجه ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی از جمله افزایش وزن، دیابت، اختلالات حرکتی ناشی از دارو و آسیب به اندام‌ها شود. اما زمانی که دارو از طریق بینی مصرف می‌شود، این دارو می‌تواند از طریق عصب بویایی وارد مغز شود.»

میشرا و رادنی جانسون از دانشگاه مینه سوتا نوعی داروی محلول در آب ساختند که در تحقیقات فعلی مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند کنترل این شکل جدید دارویی که آن‌ها ایجاد کردند آسان‌تر بود، اما هنوز فاقد ابزاری موثر برای وارد کردن آن به مغز بود.

این گروه به‌صورت موازی در حال کار با یک شریک صنعتی برای تولید نانوذرات میکروسکوپی نشاسته ذرت برای کاربرد‌های کشاورزی بودند. تیم مهندسی این پروژه توانستند این دارو را به نانوذرات نشاسته ذرت متصل کنند که اگر با یک پلیمر طبیعی اسپری شود، می‌تواند به عمق حفره بینی نفوذ کرده و یک ژل نازک در پوشش مخاط ایجاد کند و به آرامی دوز کنترل شده‌ای از آن آزاد شود. این دارو برای سه روز در درمان علائم اسکیزوفرنی موثر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانوذرات اسپری بینی دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۲۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۸ کلاس درس در شهرستان تنگستان ساخته می‌شود

احمد لطفی به اشاره نام‌گذاری امسال به‌عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" پرداخت و بیان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم فرصت مناسبی است که با مشارکت مردم در تولید و اقتصاد، جهش ایجاد کرد و هر جایی که مردم حضور داشته‌اند و از ظرفیت آنها استفاده شده است شاهد رشد و موفقیت بیشتر بوده‌ایم.

رئیس شورای اداری تنگستان افزود: همه دستگاه‌های اجرایی بر اساس منویات مقام معظم رهبری که بر اساس یک راهبرد دقیق و کلی نظام ترسیم شده است موظف هستند زمینه مشارکت مردم در جهش تولید را فراهم کنند.

وی تخصیص اعتبارات سال ۱۴۰۲ را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ۶۰ درصد اعتبارات تملک دارایی تنگستان معادل ۲۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که در مقایسه با سال‌های گذشته مناسب است.

فرماندار تنگستان با اشاره به تخصیص اعتبارات ملی برای طرح‌های عمرانی در این شهرستان خاطرنشان کرد: علاوه بر اعتبارات تملک دارایی تنگستان طرح مهم از جمله ساخت سد، اسکله و بندر، خط ریلی، بزرگراه و مسکن به‌عنوان طرح‌های پیشران منابع آن از اعتبارات ملی تأمین شد.

لطفی افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی تنگستان باید توجه داشته باشند رسیدگی به درخواست‌های مردمی در چارچوب مقررات که در روز دیدار مردمی صورت می‌پذیرد بسیار مهم است که غالب آنها هم خیلی سنگین، پیچیده و مشکل نیست.

وی با تأکید بر این نکته که مدیران باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در هفته ۲ روز به‌صورت میدانی امور اجرایی خود را پیگیری کنند اضافه کرد: یکی از معضلات مهم شهرستان تنگستان در ابتدای دولت سیزدهم آمار بالای مدارس تخریبی بود که تا پایان سال گذشته تعداد ۱۰ مدرسه از یک تا ۹ کلاس که فرایند آن از سال‌های گذشته شروع شده بود و کمترین پیشرفت فیزیکی داشت با تخصیص کامل منابع مورد نیاز، تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.

فرماندار تنگستان با اشاره به ساخت ۱۲۸ کلاس درس در این شهرستان تصریح کرد: در یک برنامه هدفمند با انعقاد تفاهم نامه مشترک بین فرمانداری شهرستان تنگستان و اداره‌کل نوسازی استان بوشهر تعداد ۱۲۸ کلاس درس با اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در مدت ۲ سال ساخته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
  • ۱۲۸ کلاس درس در شهرستان تنگستان ساخته می‌شود
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • پشت پرده جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان چیست؟
  • ماجرای جهش ۱۵۰ درصدی یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳ چیست؟
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • این خانه بدون کوچکترین تغییر و آسیبی به طبیعت ساخته شده! (عکس)
  • فیلم| آهنگ معروفی که سیدجواد هاشمی ساخته/واکنش هاشمی به فیلم آهنگ خواندنش
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • ساختمانی که زیر یک تپه مصنوعی ساخته شد + فیلم