Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@17:27:37 GMT

چگونه پای بورس به گرانی روغن حلبی باز شد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۲۸۷۰

چگونه پای بورس به گرانی روغن حلبی باز شد؟

چند ماهی است که کمبود روغن نباتی جامد در بازار به شدت احساس می شود و اگر به مغازه های سطح شهر سری بزنید متوجه خواهید شد که این نوع روغن بسیار کم یافت می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، کمبود روغن نباتی علاوه بر خانوارها، صنایع وابسته به این نوع روغن از جمله شیرینی و شکلات را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمبود روغن جامد باعث شده است تا قیمت آن در یک سال گذشته و حتی یک ماه گذشته رشد چشمگیری را تجربه کند. آخرین اطلاعات منتشر شده پیرامون متوسط قیمت اقلام خوراکی در دی ماه نشان می دهد که قیمت روغن نباتی جامد یک کیلوگرمی در دی ماه در مقایسه با آذرماه 99 رشد 6.6 درصدی و در مقایسه با دی ماه سال گذشته رشد 113.1 درصدی را تجربه کرده است.

نکته مهم در مورد روغن نباتی جامد، در روزهای اخیر این است که توزیع این نوع روغن در پلاستیک در سطح شهر مشاهده شده است. در 6 بهمن ماه سال جاری بود که یک مقام مسئول در گفتگو با مهر با برشمردن دلایل کمبود روغن نباتی جامد، گفت: با این حال روغن مایع خانوار با بسته بندی پت (پلاستیکی) به وفور در بازار عرضه می‌شود.

چرا روغن نباتی جامد در ظروف پلاستیکی عرضه می شود؟

عرضه روغن نباتی جامد در پلاستیک، از عامل جدید در کمبود این نوع روغن رونمایی کرده است و گویا مشکل اصلی در کمبود روغن نباتی جامد، به نبود ظروف حلبی آن باز می گردد!

منبع آگاه در گفتگوی خود با مهر با بیان اینکه نیمی از ورق حلب وارداتی است، افزود: ۵٠ درصد آن توسط فولاد مبارکه تأمین می‌شود و ۵٠ درصد هم از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شود که به دلیل مشکلات موجود در خصوص عدم تأمین ارز نیمایی، واردات آن با محدودیت مواجه شده است. این فعال بخش خصوصی میزان نیاز کشور به ورق حلب را سالانه بین ٧٠ تا ٧۵ هزار تن اعلام کرد.

البته مشکل نبود ورق حلبی توسط عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات نیز تایید شد. وی طی گفتگویی گفت: کارخانجات درگیر به دست آوردن قوطی فلزی هستند یعنی ورقی وجود ندارد که قوطی فلزی تولید کنند. حتی در صنعت روغن با وجود اینکه روغن تولید می ‌شود اما ورق برای بسته بندی روغن وجود ندارد.

هر چند که شاید کمبود واردات ورق حلب از چین و ترکیه به کمبود روغن نباتی در بازار دامن زده است، اما گویا 50 درصد ورق حلبی که در داخل نیز تولید می شود با مشکلاتی مواجه بوده است.

رضا امیدوار تجریشی رئیس اسبق خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفتگویی اظهار داشت: مشکل تامین قوطی برای روغن، رب، انواع کنسروها و کمپوت در حالی خبرساز شده که نخستین عامل آن به چرخه توزیع آن در بورس کالا برمی گردد. راه اندازی بورس کالا به این منظور بود که چرخه توزیع ورق برای شرکت های قوطی سازی به صورت عادلانه و منظم باشد تا شرکت های تولیدی دچار مشکل نشوند؛ اما در حال حاضر تولیدکنندگان یا همان شرکت های فولادی می خواهند قیمت را بالا ببرند و به همین منظور ورق فولادی را قطره چکانی به بورس کالا ارائه می کنند؛ اینجاست که سیستم نظارتی باید ورود کند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید فرآورده‌های غذایی که نخواسته است نامش فاش شود طی گفتگویی با روزنامه کسب و کار در همین رابطه اعلام کرد: مهرماه از بورس فولاد خرید کردیم که قرار بود ۳۰ دی به ما تحویل دهند، اما هنوز هیچ خبری نیست. تماس هم که می‌گیریم، می‌گویند از ۵۰ تن فقط ۱۵ تن آماده است. اگر شما خواباندن پول تولید‌کننده را به گران بودن ورقه‌های تولیدی اضافه کنید، آن ‌وقت متوجه می‌ شوید که چرا تولید‌کننده‌ ها به تولید این محصولات رغبتی ندارند.

به هر صورت آنچه مسلم است این است که یکی از عوامل گران شدن قیمت روغن نباتی، کمبود آن در بازار می باشد. کمبودی که نه از ناحیه کاهش تولید بلکه از ناحیه نبود حلب روغن نباتی ایجاد شده است. آن گونه که فعالان صنعت روغن نباتی و کنسرو هم اعلام کرده اند، نبود حلب روغن نباتی هم به نحوه عرضه ورق فولادی در بورس کالا باز می گردد.

هر چند که نحوه قیمت گذاری باید به مکانیزم عرضه و تقاضا باید سپرده شود اما به نظر می رسد که عرضه مدیریت شده فولاد در بورس کالا و عرضه قطره چکانی آن موجب کمبودهایی در بازارهای مختلف و همچنین افزایش قیمت محصولات وابسته به آن شده است که نهادهای نظارتی باید هر چه زودتر با بررسی این مسئله به رفع آن همت کنند چرا که اقلامی چون روغن نباتی جزء اقلام ضروری محسوب می شوند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی واکسن روسی کرونا روغن نباتی عرضه و تقاضا روغن نباتی جامد مهرداد میناوند علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی واکسن روسی کرونا کمبود روغن نباتی روغن نباتی جامد نوع روغن بورس کالا ورق حلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۲۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید

فراروـ  امروزه خوردن غذا‌های دریایی از طرف متخصصان تغذیه بسیار توصیه می‌شود. غذا‌های دریایی مانند ماهی، میگو و... دارای خواص بسیار زیادی نسبت به گوشت قرمز هستند. غذا‌های دریایی مانند ماهی منبع بزرگ ویتامین دی و و مواد معدنی هستند؛ بنابراین بهتر است حداقل هفته‌ای یکبار مصرف آن‌ها را در برنامه غذایی‌تان قرار بدهید. پخت ماهی معمولا روش‌های متفاوتی دارد. برخی ماهی را داخل روغن سرخ می‌کنند، برخی ماهی را به صورت کبابی و برخی به صورت سوخاری یا پفکی میل می‌کنند. پخت ماهی در فر روش مناسبتری برای تهیه ماهی است، چون خواص ماهی بهتر حفظ می‌شود. ما در این مطلب می‌خواهیم یک روش بی‌نظیر برای پخت ماهی در فر را همراه با یک سس ویژه به شما آموزش بدهیم. شک نکنید که اگر یکبار این روش پخت ماهی را امتحان کنید، هرگز دست از سرش برنخواهید داشت و طعمش را فراموش نخواهید کرد. اگر دوست دارید این ماهی کبابی جذاب را در منزل با روشی آسان تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

ماهی: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۴ حبه
گشنیز خرد شده: ۳ قاشق غذاخوری
لیموی تازه: ۱ عدد
رب فلفل یا سس کچاب تند: ۱ قاشق غذاخوری سرپر
نمک: به میزان لازم
روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن این ماهی کبابی خوشمزه ابتدا ماهی را خوب بشویید و و با چاقو شکم ماهی را باز کنید. برای درست کردن این غذا باید ماهی را به اصطلاح سفره کنید. کف سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و یا کف سینی را کمی چرب کنید و ماهی سفره شده را روی سینی بگذارید طوری که قسمت پشت ماهی روی کف سینی باشد و شکم بازشده ماهی رو باشد. مقداری نمک روی ماهی بریزید و با دست شکم ماهی را ماساژ بدهید تا نمک به خورد ماهی برود.

پیاز و سیر را رنده کنید و با گشنیز خرد شده داخل یک کاسه بریزید. رب فلفل یا سس کچاب تند را همراه با کمی نمک، روغن زیتون و آبلیمو به آن اضافه کنید و با قاشق خوب مواد را هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. حالا سس آماده را روی ماهی بریزید و با دست یا با قاشق خوب مواد را پخش کنید، طوری که سس کاملا روی ماهی را بپوشاند. حالا سینی فر را داخل فر ۱۸۰ درجه که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۱ ساعت بگذارید تا بپزد. بعد از یک ساعت شعله پایین فر را خاموش کنید و شعله بالای فر را با درجه حرارت ۱۵۰ درجه روشن کنید و ۵ دقیقه زمان بدهید تا ماهی از بالا هم برشته شود. اگر از فر برقی استفاده می‌کنید، حتما ۵ دقیقه آخر پخت، قسمت گریل را روشن کنید تا ماهی از بالا برشته شود. در این مرحله ماهی کبابی خوشمزه شما آماده سرو است، نوش جان و مراقب انگشتانتان باشید.

نکات مهم

۱ ـ برای تهیه این ماهی کبابی می‌توانید به دلخواه از هر نوع ماهی شمال و جنوب که دوست دارید، استفاده کنید.

۲ ـ سعی کنید برای درست کردن هر نوع غذا و سالاد از روغن زیتون مرغوب استفاده کنید. روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:
ـ برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.
ـ روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.
ـ روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

دیگر خبرها

  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳