Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@04:03:00 GMT

گلخانه؛ فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۳۶۴۶

گلخانه؛ فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

‍‍‍‍‍‍

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شهرک‌های کشاورزی در اواخر سال ۹۲ با مصوبه مجلس کار اجرایی را آغاز کردند، اما از سال ۹۷ با احداث سازه‌های گلخانه‌ای عملیاتی شد. این شهرک‌ها بخش‌های مختلف کشاورزی یعنی باغبانی زراعت دام طیور و آبزیان را شامل می‌شود.

یکی از اهداف ایجاد این شهرک‌ها کاهش هزینه زیر ساخت‌های تولید از انشعابات گاز آب برق گرفته تا هزینه‌های ماشین آلات کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
همچنین فراهم شدن امکان صادرات محصولات کشاورزی از طریق همین شهرک هاست.

هر چند که دو سالی می‌شود این شهرک‌ها راه اندازی شده، اما تولید کنندگانی که در این شهرک‌ها فعالیت می‌کنند با برخی مشکلات مواجه اند و هنوز اهداف اصلی آن ها محقق نشده است.
از زیرساخت‌هایی مثل نداشتن انشعابات گاز و جاده‌های مستهلک برای حمل و نقل محصولات برای فروش گرفته تا نبود بازار صادراتی برای فروش محصولاتشان. ۴۷ هزار هکتار از عرصه‌های منابع ملی تبدیل به گلخانه شد علی اشرف منصوری مدیر عامل شهرک‌های کشاورزی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کشور مستعد ایجاد شهرک‌های کشاورزی است و تا کنون در ۴۷ هزار هکتار از عرصه‌های منابع ملی و مستثنیات مردم کارسازی شده است.

او افزود: تمرکزگلخانه‌ها در شهرک‌های کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی باعث کاهش هزینه‌های تولید و سرمایه گذاری هوشمندانه می‌شود.

او ادامه داد: گذر از کشاورزی به شیوه سنتی صرفه جویی در هدر رفت آب بهره وری بهره وری در منابع آب و خاک افزایش راندمان تولید امنیت غذایی صادرات و ارزآوری از اهداف ایجاد شهرک‌های کشاورزی است.

مدیر عامل شهرک‌های کشاورزی کشورگفت: از۴۷ هزار هکتار از عرصه‌های اختصاص یافته به شهرک‌های کشاورزی ۱۱ هزار هکتار آن به بهره بردارن بخش کشاورزی واگذار شده است. از این میزان ۸۶۰۰ هکتار در اختیار سرملیه گذاران هست و ۶ هزارهکتار در حال بهره برداری است.

منصوری با بیان اینکه آینده تولید در بخش کشاورزی با توسعه شهرک‌های کشاورزی محقق می‌شود ‍تصریح کرد: ۹۵ درصد زیر ساخت‌ها دراراضی شهرک‌های کشاورزی از سوی دولت تامین شده است.

او با اشاره به اینکه برخی از محصولات این شهرک‌ها صادر شده است گفت: برخی از مشکلات تولید کنندگان در شهرک‌های کشاورزی مربوط به بیماری کرونا است.

او اظهار کرد: تا کنون ۱۶ هزار نفر در شهرک‌های کشاورزی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند و سرمایه این تولید کنندگان کمتر از ۲ سال به آن‌ها باز خواهد گشت.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گلخانه داران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۳۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه های خانگی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

سعید نارویی در گفت وگو با ایسنا، افزود: از سال ۱۴۰۲ تا به امروز بالغ بر ۵ هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور ۳ هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی درسطح ۹۸ هکتار شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از این تعداد ۱۹۷۵ گلخانه‌ خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.

وی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، بدلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح ۹۰ تا ۲۹۹ مترمربع احداث می شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصویب احداث ۲شهرمولد کشاورزی در بوشهر
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه