Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@17:18:55 GMT

رد استعفا و پیش‌شرط ائتلاف

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۶۷۰۵

رد استعفا و پیش‌شرط ائتلاف

ساعت 24-سرنوشت شورای عالی سیاست‌گذاری و تولد نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان همچنان محل بحث و بررسی ناظران و رسانه‌هاست؛ چنان‌که طی ماه‌هایی که از توقف فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری، این نهاد بالادستی جریان اصلاحات می‌گذرد، بسیاری از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب با قاطعیت گفته بودند که محمدرضا عارف از سمت خود در مقام ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کرده و بسیاری از ناظران، این استعفا و البته کناره‌گیری عبدالواحد موسوی لاری، نایب‌رییس شورای عالی را از دلایل انحلال این شورا می‌خواندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا عارف می‌گوید که استعفا نداده، بلکه دیگران از نامه او این‌گونه برداشت کرده‌اند که استعفا داده است. عارف البته احتمال کاندیداتوری خود را در انتخابات 1400 که به‌تازگی ازسوی علی صوفی از دلایل اصلی استعفا و به‌خصوص غیبتش در نهاد تازه‌تاسیس اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان عنوان شده، رد نکرده اما در عین حال، از موضوع چالش‌انگیز این روزهای اصلاح‌طلبان که همان بحث تکرار تجربه ائتلاف دو انتخابات 92 و 96 باشد، تحت شرایطی خاص حمایت کرده است. 
اوایل تابستان امسال علیرضا خامسیان، مسوول دفتر و امور اداری عارف در گفت‌وگویی با ایرنا اعلام کرد که عارف از سال قبل در نامه‌ای از حضور در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کرده است. او حتی گفته بود که استعفای عارف پیش از استعفای موسوی لاری صورت گرفته است. پس از آن هم بسیاری از اصلاح‌طلبان اعلام کردند که اساسا یکی از دلایل انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری، همین کناره‌گیری عارف و موسوی لاری بوده و اینکه این شورای عالی در غیاب رییس و نایب‌رییس، امکان تشکیل جلسه نداشته است. به‌علاوه حتی مدافعان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که تاکید داشتند این شورای عالی منحل نشده، در استعفای عارف تردیدی ایجاب نکرده و کناره‌گیری رییس را تایید می‌کردند و حتی چنانکه اشاره شد، علی صوفی هم همین اواخر به تفصیل، در تشریح علت انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته بود که ایراد وزارت کشور به ساختار متفاوت این شورای عالی، اصلاح‌طلبان را به سوی تشکیل نهادی جدید سوق داده است. هرچند او مشخصا از تعبیر «استعفای عارف» استفاده نکرده بود.
عارف اما حالا در گفت‌وگویی با ایسنا، در دفاع از ضرورت تشکیل جبهه‌ای متشکل از احزاب گفته است: «جمع‌بندی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این بود که نهاد تلفیقی تشکیل دهیم که محور اصلی با احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد و کنار احزاب از ظرفیت افراد حقیقی هم استفاده شود. این روش ادامه یافت و پس از برگزاری هر انتخابات عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به بحث گذاشته شد. البته همزمان با فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گاهی بحث تشکیل پارلمان اصلاحات هم مطرح می‌شد. جمع‌بندی‌ای که از نقد و بررسی عملکرد شورای عالی در دوره‌های گذشته به دست می‌آمد این بود که ترکیب تلفیقی شورای عالی حفظ شود و ما هم با این ترکیب 3 دوره از فعالیت شورای عالی را ادامه دادیم.» او در بخش دیگری از گفت‌وگوی دیروز خود درباره توقف فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری و استعفای خود از ریاست این شورا پس از انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرده که «استعفایی در کار نبود!»
عارف در عین حال به ایراد وزارت کشور هم اشاره کرده و گفته پس از این ایراد، ائتلافی به نام «ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» تشکیل دادیم که با حضور فقط احزاب بود و شخص حقیقی در این ائتلاف عضویت نداشت و قرار هم بر این بوده که انجمن اسلامی معلمان این ائتلاف جدید را در وزارت کشور به ثبت برساند. عارف اتفاق‌های بعدی را این‌گونه توضیح می‌دهد: «پس از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و براساس رویه‌های 3 دوره فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری، نامه‌ای به آقای محمدی دبیر کل وقت انجمن اسلامی معلمان نوشتم که انتخابات به پایان رسیده و شما یا جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را تشکیل دهید یا اگر شرایط کرونا اجازه نمی‌دهد، جلسه موسسان ائتلاف را تشکیل دهید و در مورد ادامه کار تصمیم‌گیری کنید که از این نامه من تلقی استعفا شد که صحیح نیست.»
با این حال عارف از تشکیل نهاد اجماع‌ساز جدید استقبال کرده و گفته است: «خوشبختانه اصلاح‌طلبان تصمیم خوبی برای ادامه فعالیت جمعی گرفته و قرار است نهادی اجماع‌ساز ایجاد شود و فعلا بحث پارلمان اصلاحات هم مسکوت ماند که امیدوارم این تصمیم هرچه سریع‌تر عملیاتی شود و یک نهاد اجماع‌ساز فعال و پویا و موثرتر از دوره‌های قبل تشکیل شود.»
پیش از این اعضای کمیته انتخاب اعضای حقیقی نهاد اجماع‌ساز گفته بودند که عضویت در این نهاد را به عارف هم پیشنهاد داده اما او نپذیرفته است چراکه گویا قصد کاندیداتوری در انتخابات 1400 را دارد. عارف اما در ادامه مصاحبه دیروز خود به بحث جنجالی ائتلاف اصلاح‌طلبان پرداخته و در حاشیه آن، اشاراتی نیز به احتمال کاندیداتوری خود کرده است.
در انتخابات گذشته اصلاح‌طلبان در ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو وارد انتخابات شدند و حتی در «لیست امید» سهمیه‌ای به آنان اختصاص دادند ولی همین موضوع در ادامه به معضلی تبدیل شد و مورد نقد قرار گرفت. حالا مدتی است که برخی اصلاح‌طلبان تاکید می‌کنند حتی اگر در انتخابات 1400 هیچ اصلاح‌طلبی تایید صلاحیت نشود، نباید با کاندیدای غیراصلاح‌طلب وارد ائتلاف شوند. دیروز اما عارف برخلاف انتظار، با این دیدگاه مخالفت کرده و گفته است: «نگاه من روشن است و اصولا اعتقاد به ائتلاف و توجه به منافع ملی دارم. در ذات توجه و اولویت به منافع ملی، ائتلاف و حرکت اجماعی وجود دارد. معتقدم در مرحله اول احزاب و جریان‌های سیاسی به صورت شفاف، مواضع و کاندیدای خود را باید معرفی کنند، زیرا رفتارهای پاندولی و بده‌وبستان‌ها به جریان‌های سیاسی ضربه می‌زند. در انتخابات سال 92 هم گفتم که 2 جریان ریشه‌دار کشور درون خود به اجماع برسند و رقابت جدی داشته باشند، البته ائتلاف با سایر جریان‌ها را هیچگاه نفی نکرده‌ام و در صورت لزوم ائتلاف با ساز و کار معین و مشخص و تعیین حقوق نهادهای ائتلافی می‌تواند مفید باشد.»
با این حال عارف گفته که باید با شرط و شروط و تعیین شرایط وارد ائتلاف شویم: «اگر قرار بر ائتلاف باشد، ائتلاف باید براساس سازوکار مشخصی انجام شود مثلا اگر برای تشکیل دولت بنابر ائتلاف شد، باید از قبل مشخص شود که سهم هر جریان در فعالیت دولت چقدر است؟ مثلا رییس‌جمهوری از شما، معاون اول از ما یا 8 وزیر از شما و 11 وزیر از ما و... اگر قرار به ائتلاف باشد، باید آورده و دریافتی و مسوولیت‌ها مشخص شود تا بتوان پاسخگوی مردم بود. من شخصا این نگاه را قبول دارم.» 
این اظهارات اما درحالی مطرح شده که به تازگی ادبیات تندی میان دولت و برخی اصلاح‌طلبان درباره نقش اصلاحات در پیروزی حسن روحانی در گرفته است. آنجا که واعظی به تندی مدعی شده عارف در انتخابات 92، رای چندانی نداشته و بسیاری از نظرسنجی‌ها از این حکایت داشتند که روحانی پیروز است. اشاره‌ای صریح به آنکه اصلاح‌طلبان نقشی در پیروزی روحانی نداشته‌اند. حالا این سخن عارف نشان می‌دهد که او نیز از این برخوردهای اطرافیان روحانی دل خوشی ندارد و حالا که احتمالا صحبت از ائتلاف با علی لاریجانی مطرح است، تاکید دارد دست‌کم ابتدا تکلیف سهم طرفین ائتلاف در دولت بعد مشخص شود و آنگاه از ائتلاف احتمالی دم زد.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان فعالیت شورای عالی سیاست گذاری نهاد اجماع ساز کناره گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۶۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!

اصلاح‌طلبان رادیکال به دنبال جهت دهی خشم عمومی با هدف بازگشت به خیابان هستند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که ایران پادشاه فوتسال آسیا، «نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها، خاک تشنه سیستان و حوتشی شورای شهر حین سخنرانی شهردار تهران و زمزمه استیضاح در بهشت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تاملی بر کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان در خصوص طرح «نور» بیانگر آن است که آنان این طرح را به عنوان یکی از فرصت های کنشگری خود در فضای سیاسی- اجتماعی تفسیر کرده و بر این باورند قطبی سازی در این حوزه سیاست‌ورزی از دریچه اجتماعی هستند.

روزنامه آرمان ملی در گفتگو با حسین انصاری راد نماینده تندرو در مجلس ششم مسئله حجاب و گفتگو با آمریکا را به طرز عجیبی به یکدیگر پیوند داده و نوشته است:

در شرایط کنونی این هسته چهار خط قرمز برای خود ترسیم کرده است. مسأله اول مذاکره با آمریکاست. دوم موضوع حجاب است. سوم مسأله محبوسین و چهارم موضوع نظارت استصوابی است. در واقع اگر قرار است تغییر مثبتی در آینده صورت بگیرد باید تغییری در نگرش های موجود صورت بگیرد. هسته مرکزی قدرت باید تلاش کند در این چهار موضوع تجدید نظر کند. این تجدید نظر نیز می بایست در راستای منافع ملی و خواسته های مردم صورت بگیرد. بدون تردید در شرایط کنونی یکی از چالش های مهم کشور در عرصه بین المللی است. این در حالی است که مذاکره با آمریکا و کاهش تنش با این کشور تا حدودی می تواند این چالش ها را کاهش بدهد!

روزنامه هم‌میهن نیز به نقل تقی آزاد ارمکی جامعه شناس اصلاح‌طلب به طرح مسئله عبور زنان از قواعد حجاب پرداخته و می‌نویسد:

اعتراضات در ایران ابتدا مستقیم و رودررو نیست، اعتراضات به شکل دیگر انجام می‌شود، مثلا به جای اینکه زنان به پوشش بیشتر ترغیب شوند به سمت تغییر الگوهای پوشش می‌روند، اتفاقی که در دوسال اخیر افتاده است.

آزاد ارمکی با بیان ان ادعا که عبور زنان از قواعد جمهوری اسلامی الان در تمام ایران حتی شهرهای مذهبی و شهرهای کوچک هم دیده می‌شود، افزود: این موضوع در حال گسترش است. زنان به جای اینکه درگیر شوند، افراد دیگر را هم به عبور از حجاب دعوت می‌کنند. این اتفاق عجیبی است که گشت ارشاد ناخواسته باعث آن می‌شود. از سوی دیگر نارضایتی که در خیابان ایجاد می‌شود، به خانواده انتقال می‌یابد و خانواده‌ها در گروه‌های اجتماعی دچار تغییر رفتار می‌شوند، که اگر این بگیر و ببندها باعث اتفاق دیگری شبیه به مرگ مهسا شوند، آنوقت دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. اتفاقی شبیه به مسمومیت دختران در مدارس می‌تواند تبدیل به جریان خطرناکی شود و اعتراض اجتماعی را به سمت خشونت آمیز و غیر قابل کنترلی ببرد.

روند کنشگری اصلاح طلبان در این رابطه با ایجاد خشونت در خیابان و تئوری پردازی برای آن چند نکته قابل توجه دارد، این جریان تلاش دارد همچنان از کلیدواژه «گشت ارشاد» به جای طرح «نور» در فضای رسانه ای استفاده کرده و به نوعی تصویر گذشته را بر طرح نور غالب سازد.

اصلاح طلبان طی این جهت دهی می کوشند تا جامعه را جامعه معترض، ناراضی و بدبین تعریف کنند که با طرح نور عصبانی تر می شوند. نکته قابل توجه اینکه اصلاح طلبان در حال جهت دهی به این موضوع هستند که مخالفان باید دو اقدام را انجام دهند یکی بروز خشم در صحنه و دیگری بروز خشم خود در حوزه هایی که قدرت دارند!

این جریان در راستای ایجاد جبهه مخالفان و دگرسازی از نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون تلاش می کنند که این نیرو را درصدد کنترل شهر بازنمایی کنند.

عباس عبدی نیز در روزنامه شرق توصیه ویژه به مسئولان کرده و نوشته است:

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود!

برخی اصلاح طلبان ضمن تجویز نافرمانی مدنی بر عبور از قواعد حجاب و نیز تغییر الگوهای پوشش در سطح جامعه تاکید دارند.

بررسی این مطالب اما بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا در راستای راهبرد امر اجتماعی خود و ارتباط گیری با طیف جوانان و زنان بر روی مساله حجاب و پوشش متمرکز شده و به تعبیر خود اعتراض به حاکمیت را در این عرصه دنبال نمایند.

این طیف بر این باور است با صید با تولید سوژه های لازم امکان به عقب راندن تصمیمات حاکمیتی در موضوع حجاب و در نتیجه شکستن تابوی اقتدار نظام فراهم می آید، از جانب دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که اصلاح طلبان به بهانه مبارزه خود با حاکمیت علاوه بر ایجاد تنش اجتماعی در خلال یک اقدام قانونی عملا می کوشند بخشی از مردم را هزینه منافع جریانی و سیاسی خود نمایند.

دیگر خبرها

  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • عربستان برای حمایت از اسرائیل ائتلاف عربی تشکیل می‌دهد
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد