Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@07:15:44 GMT

همتی: نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می رسد

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۷۰۹۴

همتی: نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می رسد

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با بیان اینکه در ۱۰ روز گذشته در سامانه‌نیما بیش از یک میلیارد دلار ارز مبادله شده است گفت با این حال وارد کنندگان قیمت ارز را کاهشی می‌بینند و به همین جهت عرضه بیشتر از تقاضاست.

رییس کل بانک مرکزی افزود تمام تلاش من در این مدت این بود که رشد نقدینگی منطقی باشد و در همین راستا رشد پایه پولی که برای امسال بیش از ۱۰۰ درصد پیش بینی می‌شد در ۹ ماهه تنها ۱۸ درصد افزایش داشت که در جلوگیری از افزایش نرخ تورم موثر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی شرایط خوبی داریم گفت: شرایط سخت قبلی تکرار نخواهد شد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز نیست افزود:تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.
وی گفت: طی سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تامین کردیم که ۷ میلیارد دلار از آن از ذخایر بانک مرکزی بود و امسال نیز بخشی از نیاز‌های دولت را از ذخایر بانک مرکزی تامین کردیم.

همتی با اشاره به ماجرایی که برای بعضی از مهاجران و مشتریان شبکه بانکی در خصوص اخذ کد شهاب اتفاق افتاده بود، گفت دستور تمدید مهلت یک ماهه درباره صدور کد شهاب به بانک‌ها ابلاغ شد.

وی در خصوص قانون جدید چک گفت در حال حاضر شرایط ثبت، تایید و انتقال چک را به صورت اختیاری فراهم کرده ایم که مردم آشنا شوند و از اوایل سال ۱۴۰۰ اجرای قانون الزامی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت من با این موضوع مخالف نیستم، اما باید همه ابعاد این کار سنجیده شود و به آزمون و خطا عمل نکنیم.

آقای همتی گفت هم اکنون قیمت برخی کالا‌های اساسی مانند نهاده‌های دامی و ذرت و سویا با قیمت ارز ۹ تا ۱۳ هزار تومانی محاسبه می‌شود که رسیدن این نرخ به عدد حدود ۲۳ هزار تومان باعث افزایش قیمت بیشتر آن خواهد شد.

وی گفت بنده نیز موافقت ارز تک‌نرخی و حذف رانت هستم با این حال باید این اقدام به صورت سنجیده انجام شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره وصول مطالبات ارزی از کره جنوبی گفت این موضوع در حال پیگیری است و از کره شکایت قضایی خواهیم کرد.

همتی درباره نرخ سود بانکی با بیان اینکه برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم گفت با این حال در عملیات بازار باز نرخ بهره‌های بین بانکی را بین کف و سقف ۱۴ تا ۲۲ درصد در نظر گرفته ایم و هدف گذاری ما رسیدن به نرخ ۱۸ تا ۱۸ و نیم درصد است.

رییس کل بانک مرکزی درباره تسهیلات اعطایی بانک‌ها گفت امسال حدود هزار و دویست هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های تولیدی داده شده است.

وی افزود همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی و ۲۱ هزار میلیارد تومان بابت مسکن روستایی و ۸۵ هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های کوچک طرف بانک‌ها پرداخت شده است.

او درباره تملک کارخانه‌های تولیدی از طرف بانک‌ها گفت: بیشتر این واحد‌های تولیدی متروکه بودند با این حال برای رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان کمیته‌ای در بانک مرکزی با حضور نماینده دادستان ایجاد شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج گفت در سال جاری ۷۷۰ هزار وام ازدواج معادل ۳۷ هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی پرداخت شده است و اگر مبلغ وام ازدواج افزایش یابد، قدرت پرداخت بانک‌ها کاهش می‌یابد چرا که باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند.

رحمتی همچنین با اشاره به پیش‌بینی تورم ۲۲ درصدی برای سال آینده گفت: این پیش فرض بر اساس دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان بود که به خاطر تغییر شرایط این نرخ نیز تغییر کرد با این حال سعی می‌کنیم در سال آینده به هدف‌گذاری تورمی برسیم.

وی همچنین درباره ادغام ۶ بانک در بانک سپه گفت: این کار بزرگ و ارزشمند با کمترین حواشی و با موفقیت انجام شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مهرداد میناوند علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی واکسن روسی کرونا همتی بانک مرکزی نرخ ارز رشد پایه پولی مهرداد میناوند علی انصاریان دهه فجر حکومت پهلوی واکسن روسی کرونا کل بانک مرکزی درباره هزار میلیارد تومان هزار تومان بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.
کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۳۸ درصدی به ۲۲۹۴ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.
اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.
بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.
نرخ بالای بهره به ضرر طلاست چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد. 
ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی ۶ ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۲۶ دلار و ۶۵ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۲۶ درصدی ۹۳۵ دلار و ۴۳ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد
  • بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟