Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی شک یکی از ارکان اصلی تبدیل دزفول به شهر مقاومت و پایداری در دوران دفاع مقدس نقش بی‌بدیل آیت سید مجدالدین قاضی امام جمعه فقید دزفول است.

خبرگزاری شبستان _ دزفول، امین قمر: آیت الله حاج آقا سید مجدالدین قاضی دزفولی از علمای وارسته دزفول فرزند مرحوم حجت الاسلام سید عبدالحسین قاضی دزفولی در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی (۱۳۲۲ هجری قمری) در منزل جد مادریش و در یکی از مناطق قدیمی شهرستان دزفول دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خاندان جلیل ایشان همگی اهل علم و کمال بوده و جد اعلای ایشان، مرحوم قاضی مجدالدین، از اجله علمای عصر خویش به شمار می رفتند. جد مادری ایشان مرحوم آیت الله آقا سید محمدباقر قاضی از مراجع تقلید عصر خود بودند.

 

وی همانند خانواده خود مسیر دروس حوزوی را در پیش گرفت و دروس خود را نزد عده ای از علما، حضرات آیات عظام حاج آقا شیخ محمدرضا معزی، آقا سید عبدالمهدی داعیاز شاگردان مرحوم میرزای شیرازی، آقا شیخ میرزا محمدعلی معزی، آقا شیخ محمدمهدی بیگدلی، آیت الله آقا شیخ عبدالحسین عاملی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی (صاحب کفایه الاصول) را طی کرده و در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی، رتبه اجتهاد و فقاهت ایشان توسط آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی آقا سید علی بهبهانی مورد تصدیق قرار گرفت.

 

ایشان طی سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ در هر فرصتی که به دست می آورد، ماهیت رژیم شاه و جنایات ابرقدرت ها را برای مردم توضیح می داد و در عین حال، به ارشاد و هدایت مردم و تبلیغ احکام عالیه شرع مقدس اسلام می پرداخت.

 

در سال ۱۳۴۲پس از سخنرانی تاریخی و افشاگرانه امام خمینی (ره) درباره رژیم پهلوی و متعاقب آن دستگیری ایشان که رژیم شاه قصد محاکمه و اعدام امام (ره) را داشت، آیت الله قاضی با دعوت از مراجع و علمای بزرگ شهرستان دزفول، آنان را نسبت به این عمل جنایتکارانه رژیم پهلوی آگاه ساخت و یک تلگراف با متن شدیدالحنی به دربار ارسال کرد که در آن نوشته شده بود: چنانچه یک تار مو از سر حاج آقا روح الله خمینی کم شود، ما تاج و تخت تو را به باد خواهیم داد. ایشان آن تلگراف را به امضای علما رسانید و به دربار ارسال کرد.

  

پس از انقلاب از سوی امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه دزفول منصوب شد و پس از تهران اولین نماز جمعه کشور را در این شهرستان برقرار کرد. وی نقش بسیار کلیدی در تبدیل دزفول به شهر مقاومت و پایداری داشته به طوری که در تمام طول دوران بمباران در دوران دفاع مقدس هیچگاه دزفول را ترک نکرد و همواره نماز جمعه دزفول را برقرار می‌کرد.

 

سرانجام آیت الله قاضی دزفولی در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۶۴ همزمان با دهه مبارک فجر و در «روز روحانیت و انقلاب» در سن ۸۴ سالگی به دیار باقی شتافت.

 

مرحوم آیت‌الله قاضی یکی از ذخایر انقلاب برای شهرستان دزفول ذخیره معنوی و فرهنگی برای کل خوزستان

امام جمعه فعلی دزفول که از همان دوران کودکی در کنار آیت الله قاضی دزفولی بوده و در کنار ایشان پرورش یافته در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول، در خصوص اخلاقیات این عالم وارسته می‌گوید: آیت‌الله سید مجدالدین قاضی دزفولی (ره) اسوه اخلاص، تقوا، فضیلت، صبر و استقامت بود که نشان از مجاهدت ایشان داشت، هر کس او را یک بار می‌دید شیفته او می‌شد که این از خصوصیات اولیاءالله است.

 

«حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی» در ادامه می افزاید: مهر و محبت، سخن و خشم مرحوم آیت‌الله قاضی همواره در راه خدا بود و این موضوع راز محبوبیت و موفق بودن ایشان به شمار می‌رود.

 

وی به صراحت امام جمعه فقید دزفول با مسئولان اشاره می‌کند و ادامه می دهد: به دلیل مشکلات مردم گاهی اوقات به مسئولان تذکر می‌داد و در خطبه‌های نماز جمعه در حد عتاب گوشزد می‌کرد و با هیچ‌کس تعارفی نداشت.

 

امام جمعه دزفول خاطرنشان می کند: امام جمعه فقید دزفول بر سر انقلاب و امام با هیچ‌کس تعارفی نداشت و  نقش بی‌بدیل آیت الله قاضی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر هیچکس پوشیده نیست.

 

وی همچنین اضافه می‌کند: مرحوم آیت الله قاضی در زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی هم مردم و هم روحانیت را به میدان آورد و همین اتحاد را در دوران دفاع مقدس حفظ کرد که باعث شد مردم همانند ایشان با وجود بمباران متداوم شهر، دزفول را ترک نکنند و این شهرستان تبدیل به پایتخت مقاومت ایران اسلامی شد.

 

حجت الاسلام قاضی دزفولی معرفی آیت‌الله قاضی (ره) را ضروری می‌داند و تصریح می کند: معرفی خصوصیات اخلاقی و اجتماعی و همچنین مدیریت آیت الله قاضی می تواند برای عبور از بحران‌ها مفید باشد لذا معرفی این خصوصیات  یکی از بهترین راه های جذب جوانان به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

 

وی با اشاره به تکریم آیت‌الله قاضی از سوی امام همچنین می گوید: مرحوم آیت‌الله قاضی نه‌تنها یکی از ذخایر انقلاب برای شهرستان دزفول است بلکه ذخیره معنوی و فرهنگی برای کل استان محسوب می‌شود.

 

امام جمعه دزفول همچنین با اشاره به فعالیت‌های مبارزاتی این عالم وارسته در زمان رژیم گذشته عنوان می کند: آیت الله قاضی در ایام راهپیمایی و تظاهرات همیشه در صف جلو جمعیت می‌ایستاد و با وجود تیراندازی هرگز ترسی در وجود ایشان احساس نمی‌شد.

 

وی با اشاره به دیدار آیت الله قاضی با مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری ایشان یاد آور می شود: در دوران جنگ تحمیلی رادیو دزفول به منظور پشتیبانی از جبهه اهواز و آبادان راه اندازی شد تا به عنوان پدافند غیرعامل در صورت سقوط آبادان و اهواز ابزاری جهت اطلاع رسانی وجود داشته باشد اما پس از جنگ تصمیم به حذف رادیو دزفول گرفته شد که ایشان در دیدار با مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور بودند تقاضا می کند با توجه به ظرفیت‌های دزفول در حوزه شعرگویی، نویسندگی و سایر موارد این رادیو باقی بماند که مقام معظم رهبری نیز با این پیشنهاد موافقت می کنند و در واقع رادیو دزفول نیز یادگار آیت الله قاضی است.

 

خضوغ و اخلاق راز محبوبیت آیت الله قاضی دزفولی

«منصور قمر» یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس دزفول نیز که چندین بار با آیت الله قاضی دیدار داشته‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در دزفول اظهار می کند: رزمندگان همواره پیش از اعزام به جبهه با ایشان دیدار می کردند چرا که همنشینی با ایشان برای رزمندگان روحیه بالایی ایجاد می کرد.

 

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس درباره دیگر خصوصیات اخلاقی امام جمعه فقید دزفول می‌افزاید: ایجاد وحدت و دوستی بین شهروندان از خصوصیات بارز امام جمعه فقید دزفول بود و معمولا هرگاه اختلافی بین دو نفر در موضوعات مختلف به وجود می‌آمد ایشان با وجودی که امام جمعه شهرستان بود اما با خضوع نسبت به رفع اختلاف گام برمی داشت.

 

وی تصریح می کند: با وجود بمباران موشکی متداوم دزفول اما ایشان هیچ گاه دزفول را ترک نکردند و همین موضوع محور مقاومت شهرستان شد چرا که مردم با حضور ایشان دلگرمی پیدا می‌کردند.

 

قمر می گوید: مرحوم آیت الله قاضی دارای خصوصیات مختلف اخلاقی و یک الگوی واقعی برای رزمندگان و شهروندان دزفول بود و به دلیل همین خصوصیات اخلاقی از محبوبیت بالایی برخوردار بود.

 

با توجه به قرار گرفتن در آستانه سالگرد ارتحال این عالم ربانی جای برگزاری کنگره و یادواره جهت شناخت مرحوم آیت الله سید مجدالدین قاضی دزفولی خالی است. مسئولان فرهنگی شهرستان می توانند با معرفی این شخصیت وارسته به نسل‌های جدید، در پرورش افرادی با خصوصیات اخلاقی ایشان کمک کنند.

 

پایان پیام/589

منبع: شبستان

کلیدواژه: حجت الاسلام قاضی دزفولی امام جمعه دزفول شهرستان دزفول دزفول مرحوم آیت الله قاضی دوران دفاع مقدس خصوصیات اخلاقی شهرستان دزفول قاضی دزفولی جمعه دزفول آقا شیخ آقا سید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۷۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز جمعه سنندج

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ماموستا رستمی در خطبه‌های نماز جمعه سنندج اظهار داشت: کارگران در توسعه کشور جایگاه ویژه‌ای دارند و رسیدگی به دغدغه‌های آنان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: توسعه کشور در سایه امنیت وایجاد اشتغال قابل تحقق است که دولت سیزدهم در این مسیر گام برداشته است.

امام جمعه سنندج در ادامه بر لزوم همکاری مردم با مسئولان برای تحقق شعار رهبری تاکید کرد.

ماموستا رستمی در بخش دیگری از خطبه‌ها جنایات رژیم سفاک صهیونیستی را محکوم و یادآور شد: بی تفاوتی مجامع بین المللی در برابر شهادت ۳۴ هزار و ۱۸۳ انسان مظلوم و ویرانی منازل و مساجد و بیمارستان‌ها، نابخشودنی است.

تبریک روز سنه و آغاز هفته معلم به تلاشگران عرصه علم و دانش و لزوم رعایت رعایت حجاب اسلامی، از دیگر مواردی بود که امام جمعه سنندج به آن پرداخت.

دیگر خبرها

  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • کدام مرجع تقلید بر پیکر عروس امام ( ره) اقامه نماز کرد؟ +عکس
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • انتخاب معلم دزفولی به عنوان معلم نمونه کشوری
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت
  • مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم
  • نماز جمعه سنندج