Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود طغرایی گفت: شناسایی میراث ناملموس با مطالعات مردم‌شناسی، میدانی، پژوهش و تحقیق در فاز شناسایی است. در مرحله دوم وظیفه مستندسازی این آداب و سنن است.

به گزارش برنا؛ آثار ناملموس شامل سنت‌ها و نمودهای شفاهی، هنر اجرایی، عادت و رسوم‌های اجتماعی، آیین و جشن‌ها، عادت و رسوم‌های اجتماعی، آیین و جشن‌ها، مهارت در هنرهای دستی و سنتی، گنجینه‌های زنده بشری و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. می‌شود. این آثار می‌تواند به عنوان شناسنامه هر خطه محسوب ‌شود. برای مثال نوعی از آش، نان محلی، مراسم جشن، عزا و ... در هر خطه می‌تواند آن را از دیگر نقاط متمایز کند.

محمود طغرایی، مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به خبرنگار برنا گفت: میراث فرهنگی از ابعاد متعدد برخوردار است. این میراث مادی نیست، بلکه بعدی از آن شامل میراث معنوی می‌شود.

او ادامه داد: شناسایی میراث ناملموس جدید در مرحله اول بر اساس مطالعات مردم‌شناسی، میدانی، پژوهش و تحقیق صورت می‌گیرد. در مرحله دوم  این آداب سنن باید مستندسازی شوند.

طغرایی افزود: در گام سوم هم باید این میراث در قالب یک پرونده به ثبت ملی برسد. در بسیاری از محتواها این آثار ثبت و ضبط شده و با این اقدام این آثار تایید می‌شود. در مرحله دیگر باید این آثار را به جامعه معرفی کرد تا همگان از وجود چنین آثار فرهنگی در قالب کتب، فیلم و اقدامات رسانه ای با خبر شوند. در گام آخر هم باید این میراث فرهنگی ناملموس را در جامعه ترویج داد.

 او افزود: در مرحله ترویج این میراث می‌توان در آنان را قالب برگزاری جشنواره، فستیوال، موضوعات گردشگری، سوغات، مولفه‌های گردشگری، تورهای گردشگر و ... ارائه داد. برای مثال تورهای گردشگری فرصت مناسبی است تا گردشگران را تحت آموزش میراث ناملموس قرار داد. بخشی از موضوعات ترویجی در راهبرد اشتغال‌زایی، ایجاد ثروت و کنش اجتماعی برای یک رفتار میراث ناملموس است.

 طغرایی ادامه داد: برای مثال وقتی در یک خطه یک غذای سنتی به ثبت ملی می‌رسد، افراد در شهرستان‌ها با تولید بیشتر این غذا ها می تواند به گردش مالی مطلوب دست پیدا کنند.

مسئول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان با بیان اینکه موضوع ثبت آثار ناملموس در خراسان رضوی در 15 سال اخیر پیگیری می‌شود، افزود: وقتی یک اثر ثبت می‌شود نهادهای متولی گردشگری باید برنامه‌ریزی کرده تا هدایت و تربیت گردشگران برای ترویج آثار گردشگری را به دنبال داشته باشد. برای مثال مراسم سده در طبس، مراسم تعزیه‌خوانی در نیشابور، مراسم نقادی و شاهنامه خوانی در خراسان و ... جزو میراث نا ملموس این استان هستند. این‌ آثار باید به جامعه معرفی شود. این آثار در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود. سپس مدیران و برنامه‌ریزان ما که در حوزه راهبردی فعال دارند باید از این عوامل استفاده و در راستای اشتغال‌زایی و ارتقای چرخه مالی منطقه تلاش کنند.

طغرایی با بیان اینکه شناسایی و ثبت میراث ناملموس برنامه‌ریزی های بسیاری به دنبال دارد گفت: این اقدام باعث ثبت و نگهداری این آثار شده در نهایت فواید اقتصادی مطلوبی به‌دنبال دارد.

 او با بیان اینکه هم‌اکنون نیز آثار دیگر در فهرست ثبت میراث ناملموس قرار دارد، تاکید کرد: اخیرا 17 اثر جدید در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است. برای مثال غذای جوش پره در گناباد و کلوچه زنجبیلی سبزه‌وار به ثبت رسیده است. این کلوچه سنتی 150 سال در منطقه قدمت داشته و به عنوان سوغات از سبزوار به زوار داده می‌شود. هدف از ثبت ملی آثار ناملموس این است که محصولات واجد ارزش باشد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: میراث ناملموس زهرا سلیمانی میراث ناملموس میراث فرهنگی برای مثال ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۷۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت روز گل محمدی و گلاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین از ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم رویداد‌های گردشگری ملی کشور خبر داد.

علی مشهدی با اشاره به هویت و اصالت تاریخی شهرستان خمین افزود: گل محمدی و گلاب دو محصول راهبردی منطقه شهابیه در این شهرستان است.

او ادامه داد: با این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان، اداره شهرستان خمین، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه این رویداد در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خمین عنوان کرد: بر این اساس هر سال، این جشنواره در روز‌های نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی