Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه آمار ابتلا در تهران از حالت نزولی خارج شده و حتی در برخی بیمارستان ها مراجعات سرپایی دوبرابر شده است، گفت: لغو شتابزده محدودیت‌ها، ساده‌انگاری شرایط، بروز رفتارهای پرخطرو کاهش محسوس سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین علت افزایش مجدد آمار است.

به گزارش ایمنا، نادر توکلی با اشاره به توقف روند نزولی آمار ابتلاء به کرونا در استان تهران، اظهار کرد: آمارها در ۱۰ روز گذشته نشان دهنده آن است که متأسفانه نمودار ابتلاء از حالت نزولی به حالت ثابت تغییر حالت پیدا کرده و حتی در برخی از بیمارستان‌ها آمار مراجعات سرپایی تا ۲ برابر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طی چند روز اخیر آمار بستری روزانه در بیمارستان‌های استان تهران به بالای ۳۰۰ نفر در روز افزایش یافته است، گفت: این در حالیست که این عدد به زیر ۲۰۰ نفر رسیده بود، بنابراین این افزایش آمار می‌تواند زنگ خطری برای وقوع پیک‌های بعدی بیماری محسوب شود.

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران بستری هستند، گفت: این رقم طی چند هفته گذشته به ۱۶۰۰ نفر هم رسیده بود. همچنین در برخی بیمارستان‌ها با افزایش ۲ برابری مراجعات سرپایی مواجه بودیم، بنابراین زمانی که در منحنی شیب نزولی ناگهان برای یک هفته این شیب نزولی ثابت شده و تا حدودی افزایشی می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای برای خیز منحنی به سمت افزایش آمار ابتلاء و فعال شدن مجدد چرخه و زنجیره انتقال بیماری باشد.

وی در رابطه با آمار فوتی‌ها نیز، عنوان کرد: آمار فوتی‌ها با تأخیر و چندین روز بعد از تغییر در منحنی ابتلاء خود را نشان می‌دهد، با این حال آمار قطعی فوت ناشی از کرونا در تهران ۱۴ نفر در روز گذشته بوده است.

توکلی نکته مهم بعدی را افزایش نرخ ابتلاء و بروز بیماری در سنین زیر ۲۵ سال عنوان کرد و گفت: این مساله علل مختلفی دارد که در دست بررسی است، با این حال طبق بررسی‌های صورت گرفته، به عنوان نمونه در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهریور ماه ابتلای گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال ۸.۵ درصد کل بود که الان به ۹.۵ درصد افزایش یافته است، همچنین ابتلاء در سنین پایین‌تر از ۲۵ سال ۰.۶ درصد بود که به ۱.۲۵ درصد افزایش یافته است، به عبارت دیگر در میزان ابتلای زیر ۲۰ ساله‌ها با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی ابتلاء روبرو بوده‌ایم.

انتقاد از بازگشایی مدارس بدون رعایت پروتکل‌ها

این عضو هیأت علمی دانشگاه نکته مهم بعدی را بازگشایی مدارسی دانست که استانداردهای لازم برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را ندارند و گفت: متأسفانه این شرایط می‌تواند منجر به ابتلای کودکان و کادر مدارس شود که اگرچه علائم در کودکان کمتر است ولی ناقلان بسیار خوبی برای ویروس به شمار رفته و باعث فعال شدن بالای چرخه ویروس می‌شوند.

توکلی با بیان اینکه هنوز تأثیر بازگشایی مدارس در افزایش آمار ابتلای کودکان بررسی نشده است، گفت: این آمار باید ناحیه به ناحیه استخراج شود، چراکه سطح رعایت پروتکل‌ها در نواحی مختلف متفاوت است و نمی‌توان یک آ مار را به صورت کلی و دقیق اعلام کرد.

مهمترین علل تأثیرگذار بر فعال شدن چرخه انتقال بیماری

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، ساده‌انگاری شرایط، بروز رفتارهای پرخطر و کاهش محسوس سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مهمترین علت افزایش مجدد آمار دانست و گفت: با وجود تأثیر مطلوب رعایت پروتکل‌ها و اعمال محدودیت‌های کرونا و همچنین اجرای طرح محله محور مقابله با کرونا در ایجاد شیب نزولی آمار ابتلاء و فوتی‌ها در سطح استان تهران، ولی ساده انگاری‌ها از سوی برخی شهروندان و همچنین بازگشایی‌های شتابزده می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن مجدد اپیدمی و افزایش بار بیماری در سطح جامعه شود.

توکلی با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی مجدد و ترویج اصول بهداشتی و پروتکل‌ها در سطح جامعه، تاکید کرد: در مقطع کنونی تنها راه نجات جامعه از افزایش آمارها و همچنین عواقب و تبعات خطرناک اپیدمی، رعایت پروتکل‌ها و تداوم محدودیت‌ها است، بنابراین باید برای حفظ سلامت خود و اطرافیان همچنان بر رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی پافشاری کنیم.

وی با بیان اینکه رصد و بررسی شرایط نشان می‌دهد که متأسفانه طی چند هفته اخیر سطح رعایت پروتکل‌ها به میزان محسوسی افت پیدا کرده است، گفت: مشکل اصلی و بزرگترین تهدید در شرایط فعلی آن دسته از شهروندانی هستند که بدون توجه به پروتکل‌ها و با ساده انگاری در حال حاضر رفتارهای پرخطر و کاملاً مغایر با ضوابط بهداشتی را انجام می‌دهند؛ متأسفانه ترددهای شبانه، حضور در رستوران‌ها، مال‌ها و مراکز تجاری بزرگ، میادین تره‌بار و از همه مهم‌تر اجتماعات و دورهمی‌های خانگی مجدداً افزایش یافته که همین عدم رعایت‌ها بیشترین تأثیر را بر فعال شدن زنجیره انتقال بیماری و افزایش آمار ابتلاء دارد.

وی همچنین مجدداً ضمن انتقاد از بازگشایی مدارس و برخی دیگر از بازگشایی‌های شتابزده مانند سینما و تئاتر و یا استخرها، توضیح داد: تمامی این رفتارها در مجموع ازدحام‌هایی را ایجاد کرده که منجر به تشدید و تقویت چرخه و زنجیره انتقال ویروس می‌شود و اگر با همین شرایط و رفع محدودیت‌ها پیش رویم مطمئناً وقوع پیک چهارم قطعی است.

احتمال بازگشت محدودیت‌ها از هفته آینده

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه حساسیت این موضوع از سوی ستاد بارها مطرح شده است، اظهار کرد: احتمالاً تا هفته آینده و برای پیشگیری از بروز پیک‌های بعدی و شرایط ناگوار اپیدمی، برخی محدودیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های کرونایی اعمال خواهد شد.

وی مهمترین مساله تأثیرگذار در کنترل اپیدمی را اطلاع رسانی دقیق برای ترویج مردم نسبت به تداوم رعایت پروتکل‌ها و عدم ساده‌انگاری شرایط دانست و گفت: به موازات این مساله ستادهای کرونا و مسؤولان نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای پیشگیری از وقوع مجدد پیک اپیدمی خواهند داشت.

منبع: ایسنا

کد خبر 472181

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا در ایران مبتلایان کرونا محدودیت های کرونایی محدودیت کرونا شیوع کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سطح رعایت پروتکل ها رعایت پروتکل ها افزایش یافته بازگشایی مدارس بیمارستان ها ساده انگاری افزایش آمار استان تهران آمار ابتلاء محدودیت ها فعال شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۸۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲ گفت: خودرو‌های عرضه غذا برای فعالیت نیازمند دریافت مجوز هستند و فعالیت آنها بدون رعایت اصول، علاوه بر مشکلات ترافیکی و زیست محیطی با ایجاد سد معبر در فضا‌های شهری تجاوز به حقوق شهر و شهروندان محسوب می‌شود.

علی اصغر طاهری افزود: بر این اساس، طرح ساماندهی فعالیت این مشاغل سیار با هماهنگی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران آغاز شده است.

معاون شهردار منطقه ۲ گفت: در این طرح مشاغل سیار که در مکان‌های نامناسب فعالیت می‌کنند به مکان‌هایی با شرایط مناسب و بدون ایجاد مشکلات ترافیکی و زیست محیطی منتقل می‌شوند.

علی اصغر طاهری افزود: رعایت قوانین و مقررات ترافیکی به‌منظور جلوگیری از ترافیک در سطح معابر، در نظرگرفتن فاصله استاندارد و مناسب نسبت به بافت مسکونی، اماکن دولتی و اداری، رعایت مقررات شهری و زیست‌محیطی و توجه به زیبایی بصری و سیمای شهر و مطلوب از‌جمله نکاتی است که همه متصدیان خودرو‌های عرضه غذا ملزم به رعایت آن هستند و در غیر این صورت از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود و مجوزشان تمدید نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • علت اختلال خط ۵ متروی تهران مشخص شد
  • عدم رعایت نظافت عمومی سبب اختلال خط ۵ مترو شد
  • عدم رعایت نظافت عمومی مسافران سبب اختلال خط ۵ مترو شد
  • افزایش آمار شهدای غزه به ۳۴۴۸۸ نفر
  • ممبینی خبر داد: افزایش پاداش تیم‌های ملی با یکسری پروتکل‌ها
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند