Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@06:02:00 GMT

نسخه خوراکی برای پیشگیری از سردردهای میگرنی

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۸۵۲۳

نسخه خوراکی برای پیشگیری از سردردهای میگرنی

قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: مصرف برخی مواد غذایی سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند و برای پیشگیری از بروز و تعدیل این عارضه باید از خوردن برخی مواد پرهیز کرد.

سید ضیاءالدین مظهری افزود:‌ مواد غذایی مانند خرمای تازه، مرکبات، آناناس، آبمیوه، شکلات و بسیاری از فرآورده‌های شیر و لبنیات و پنیرها و غذاهای دودی، انجیر، فندق و بادام زمینی و  مواد حاوی کافئین از جمله قهوه، چای و انواع کوکاکولا را برای پیشگیری از سردردهای میگرنی باید کمتر مصرف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، حدود ۱۰ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان ایرانی مبتلا به سردردهای میگرنی هستند و  تقریبا ۱۰میلیون ایرانی فقط به سردرد میگرنی و تعداد بیشتری از این عدد به سردردهای تنشی مبتلا هستند، یک و نیم میلیون نفر در ایران سردرد مزمن دارند به این معنی که بیش از نیمی از روزهای یک ماه دچار سردرد می شوند.

وی اظهار داشت:‌ مصرف مواد غذایی حاوی نیترات و نیتریت، انواع کالباس و سوسیس و غذاهای حاوی این فرآورده‌ها مثل ساندویچ، پیتزا، هات‌داگ و برگرها ممنوع است و با حذف و یا جایگزینی آنها با مواد غذایی دیگر، اثر تحریکی و تشدید سردردهای میگرنی  را از خود دور کرده و به مدت ۲ هفته این پرهیز را ادامه بدهید.

این متخصص تغذیه ادامه داد: اثر بعضی از غذاهای غذایی مصرفی فورا ظاهر نمی‌شود و گاهی ۲۴ ساعت بعد از مصرف یا دیرتر، تاثیرگذاری مواد می‌تواند اثرات آن بروز کرده و مشاهده شود.

مواد غذایی و مکمل‌های مفید برای پیشگیری از سردردها

به گفته مظهری، روغن‌های اشباع شده حیوانی و گیاهی را محدود و حذف کرده و به جای آن از روغن‌های مایع حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده استفاده کنید، زنجبیل تازه یا خشک و پودر شده را در آب حل کرده و چهار بار در روز به محض بروز اولین علائم آغاز میگرن یا سردرد مصرف کنید.

وی افزود: زنجبیل عملکرد مفیدی را در سیستم‌های مختلف بدن انجام داده و به تعدیل و تسکین عوارض بیماری در افرادی که پیوسته دچار میگرن می‌شوند، تاثیرگذار است.

مظهری در ادامه با بیان اینکه  بسیاری از مردم به جای استفاده از پروتئین ها، املاح و ۵۰ ریز مغذی که بدن به آن ها احتیاج دارد، غذاهای آماده استفاده می کنند، گفت: غذاهایی مانند فست فود ها، شیرینی ها و غذاهای چرب چربی خون را افزایش داده و بیماری های قلبی عروقی را شیوع می دهد و فاقد مواد مغذی هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: هرم سلامت غذایی مردم از حد مجاز خارج شده و افراد بیشتر به گرسنگی ظاهریشان توجه دارند و به گرسنگی سلولی خود پاسخ نمی دهند،  تغذیه نامناسب موجب تغییر در خلق و خوی افراد می شود و باعث افسردگی می شود و  مصرف متعادل سبزی ها، میوه ها و موادغذایی با ارزش نیز می تواند مفید باشد.

مظهری خاطرنشان کرد: غذای مصرفی باید سالم، متعادل و متنوع باشد،  مردم باید از پرخوری پرهیز کنند. با عجله غذا نخوردند، با آرامش غذا را بجوند و اگر به حفظ سلامت خودشان علاقه مند هستند از پرخوری و خوردن تنقلات خودداری کنند./ ایرنا 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سردردهای میگرنی برای پیشگیری مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آنها است.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم‌ غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذاهای سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

منبع: upi

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901451

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • روش‌های پیشگیری و قطع ریزش موی سر، ابرو و مژه
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است