Web Analytics Made Easy - Statcounter

افتخار حسين عارف درباره دیوان شعر فارسي گلستان، بوستان سعدي و ديوان فارسي اقبال لاهوري است، گفت: متون مختلف دروس حوزوی، كتاب‌های دينی و عرفانی پاکستان به زبان فارسی نگاشته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افتخار حسين عارف، عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران و ریيس سابق فرهنگستان ملي زبان اردو پاكستان و چهره برجسته ادبی اين كشور در ديدار با احسان خزاعی، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اسلام‌آباد و نماينده بنياد سعدي در پاكستان آمادگي خود را برای گسترش روابط دوجانبه فرهنگي، ادبي و زباني ميان ايران و پاكستان اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين دیدار که در محل کتابخانه شخصی عارف در شهر راولپندي صورت گرفت، طرفين در خصوص توسعه روابط فرهنگي، ادبي و زباني ايران و پاكستان تأكيد كردند.

افتخار حسين عارف در سخنانی، با اشاره به روابط و پيوندهاي ديرينه تاريخي، فرهنگي و ادبي بين ايران و پاكستان، از تلاش‌هاي رايزنی فرهنگي ایران در خصوص ترويج و گسترش زبان و ادبيات فارسي در پاكستان قدرداني کرد.

عضو افتخاري فرهنگستان زبان فارسي ايران با تقدیر از دیدگاه و تأكيد مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله‌ خامنه‌اي(مدظله العالی) بر گسترش روابط فرهنگي با كشور همسايه و برادر و اسلامي ايران و پاكستان افزود: نگاه و سخنان ایشان براي ما باعث دلگرمی و افتخار هست و همچنين ديدگاه غلامعلي حدادعادل نسبت به كشور و ملت پاكستان نيز مايه خرسندی است.

وی به سابقه، قدمت و جايگاه زبان فارسي در شبه قاره پاكستان اشاره كرد و گفت: زبان فارسي تاريخ بيش از هزار ساله در اين منطقه دارد. متون مختلف دروس حوزوی در حوزه‌هاي علميه اهل سنت نیز در پاكستان به فارسي تدريس مي‌شد. مكتوبات امام رباني، ترجمه قرآن كريم شاه ولي الله و همچنين، كشف المحجوب تاليف عثمان بن علي هجويري به عنوان نخستين كتاب تصوف به فارسي بوده است.

افتخار حسين عارف افزود: ديوان‌هاي شعر فارسي گلستان، بوستان سعدي و ديوان فارسي اقبال لاهوري نيز مورد علاقه مردم پاكستان است. كريمه شيخ سعدي در مدارس تدريس مي‌شد كه به زبان فارسي بود، لذا لازم است كه رايزني فرهنگي ایران در اسلام‌آباد اقداماتي براي احياي اين زبان شيرين با همكاري بنياد سعدي به عمل آورد.

خزاعي، رايزن فرهنگي كشورمان و نماينده بنياد سعدي در پاكستان در سخنان خود، چند قطعه شعر سروده حدادعادل در وصف پاكستان و اقبال را قرائت كرد كه در آن آمده است: «تا زبان فارسي زنده است، اقبال نيز زنده و جاويدان خواهد ماند».

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: زبان فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پاکستان افتخار حسین عارف ایران و پاکستان زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۸۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر خود به پاکستان، ظهر امروز سه‌شنبه با حضور در دانشگاه «جی‌ سی‌ یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است.

بنابر روایت پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این سفر تفاهمات خوبی به دست آمده است، خاطرنشان کرد: اراده سران دو کشور توسعه روابط در همه زمینه‌هاست و قطعا نتیجه اجرای این تفاهمات باعث ارتقای سطح همکاری‌ها خواهد شد؛ برخی کشورها تلاش زیادی کردند تا به روابط دوستانه ایران و پاکستان خدشه وارد کنند، اما پیوند قلبی دو ملت هرگز از هم گسسته نخواهد شد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898753

دیگر خبرها

  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!