Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@12:33:52 GMT

بزرگترین جنایات در حق وقف مربوط به دوران پهلوی است

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۸۹۷۲

بزرگترین جنایات در حق وقف مربوط به دوران پهلوی است

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و خیریه کشور گفت: بزرگترین و بیشترین ظلم و جنایت به موقوفات در کل تاریخ همه پادشاهان ایران، مربوط به دوران پهلوی است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، حجت الاسلام و المسلمین شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و خیریه کشور در برنامه «معیار» اظهار کرد: سابقه وقف به قبل از اسلام برمی گردد و در تاریخ تمدنها و ادیان مختلف نیز با عناوین و ساختارهای دیگری وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او گفت: عمده وقف ها قبل از اسلام برای معابد و محرومان منطقه انجام می شده اما با شروع دین اسلام، این سنت به عنوان یک فرهنگ توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ترویج شد.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه کلیه انفاق ها اعم از صدقه و زکات و هر نوع نیکی اگر در ساختار دائمی و مانا قرار بگیرند همان «وقف» محسوب می شوند گفت: این ساختار در آیات مختلف قرآن مورد تأکید و توجه قرار گرفته است.

 

او در رابطه با وضعیت وقف در دوران قبل از انقلاب نیز اظهارکرد: دوران صفویه اوج وقف در کشور بود و مردم بیشترین توجه را به این سنت حسنه داشتند، در دوره مشروطه اولین اداره وقف با ساختار مردمی و با حمایت علما تشکیل شد تا اینکه دوره پهلوی اول با نگاه تجددگرایی رضاخان، قدرت روحانیت را از وقف گرفت و در سال 1313 نیز املاک موقوفه را به فروش رساند.

 

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و خیریه کشور ادامه داد: دست اندازی به موقوفات از دوران پهلوی اول آغاز شد و بیشتر موقوفاتی که در اختیار علما قرار داشت به بهانه های مختلف در اختیار رضاشاه قرار گرفت و بخش دیگری از موقوفاتی هم که متعلق به روضه خوانی ها و عزاداری ها بود توسط رضاخان به نام پهلوی ثبت شد.

 

او خاطرنشان کرد: اواخر حکومت پهلوی اول، مجوز فروش موقوفات عملاً به وزارت دارایی داده شد و بدین ترتیب بخش قابل توجهی از موقوفات به بهانه تبدیل به شرکتهای پرفایده و سرمایه داری از دست رفت.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اینکه فروش موقوفات عامه و خاصه در سال 1350 عملاً قانونی شد افزود: از همین زمان بود که علما شروع به اعتراض علنی نموده و مخالفت خود را با این مسئله ی غیرشرعی اعلام کردند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: بزرگترین و بیشترین ظلم و جنایت به موقوفات در کل تاریخ همه پادشاهان ایران، مربوط به دوران پهلوی است تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) فتوای شجاعانه ای مبنی بر ابطال تمام اسناد زمین های وقفی که به صورت ملکی به مردم واگذار شده بود را صادر کردند.

 

او با اشاره به وجود 190 هزار موقوفه در کشور گفت: با وجود اینکه بخش قابل توجهی از اسناد موقوفاتِ مربوط به دوره پهلوی ابطال شده و برگشته اما هنوز هم با مواردی از این دست درگیریم.

 

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و خیریه کشور یادآورشد: طبق آمار موجود، 34 هزار و 100 موقوفه از بعد پیروزی انقلاب در کشور ثبت شده اما طی ده سال اخیر متوسط سالانه ی وقف به 2 هزار تا رسیده که با آثار و برکات خوبی نیز همراه بوده است.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه بخش زیادی از موقوفات توسط سازمان اوقاف اداره نمی شوند گفت: بسیاری از موقوفات توسط مساجد و هیئت امنای بقاع متبرکه اداره می شوند و سازمان فقط نظارت می کند تا خلاف شرعی اتفاق نیفتد.

 

او عنوان کرد: بیشترین موقوفات از نظر تعداد، در استان خراسان رضوی و مازندران و از نظر درآمد هم در استان تهران است.

 

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و خیریه کشور با اشاره به وجود هزار و 127 موقوفه درمانی در کشور گفت: اگر در بخشی از مناطق کشورمان اینگونه موقوفات را نداریم به دلیل نیت موقوفات و ضرورت رعایت حق و حقوق موقوفات است.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایام الله دهه فجر فرهنگ وقف وقف رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و خیریه کشور دوران پهلوی حجت الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۸۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند

رئیس جمهور با اشاره به این‌که «مشخص شدن نسبت دستگاه‌ها با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی موثر است»، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

به گزارش ایسنا،  سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اجتماعی، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوط خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به هنگام یاری کنند.

وی دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است»، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به این‌که «مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی موثر است»، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رئیس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آیین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • پیشنهادات امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی
  • دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی جنایات اسرائیل را مستندسازی کند
  • پیشنهادهای ایران به سازمان همکاری اسلامی درباره غزه
  • امیرعبداللهیان با دبیزکل سازمان همکاری‌های اسلامی دیدار کرد
  • آغاز بکار بنیاد خیریه برنا در استان سمنان
  • معافیت ویژه مازندران در پذیره اجاره موقوفات
  • آمریکا بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی است
  • بزرگترین درمانگاه روستایی کشوری در کرمان افتتاح شد